Familie Apeldoorn
- ria van bessen
Helen, ik zeg helemaal niet
Helen, ik zeg helemaal niet dat Cornelis als ouders heeft Claartje Peters of Hendrikje Sanders.Ik zeg dat er nóg een Tijmen Roelofs is.Die als weduwe met een Jan Hendriks huwde. invnr. 2785 ambt Vollenhove f 1 26-01-1752Rikent Roelofs, Geert Roelofs, Timen Reuriks en Jan Hendriks als getrouwd aan de weduwe van Timen Roelofs voor deze gerichte verschenen en tesamen de rato cavarerende voor hun vrouwen en Jan Reggers als gevolmachtigde van Alida Jochems ingevolge procuratie voor de heren Burgemeester der stad Vollenhove gepasseerd dd 13 juli 1743 als hier vertoond en voor waarde erkent, verkopen aan Aaltje Harms Schuit en hare erfgenamen een zeker stuk land ; een halve weijde groot ongeveer 2/3 van 4 7/8 dagm: gelegen op de Duijn bij Blokzijl
Volgens de volkstelling 1748
Volgens de volkstelling 1748 leeft er ook nog een Tymen Roelofs:907
Huisgezin: Tymen Roelofs en Kunnigje Geerts. Kinderen boven 10
jaar: Roelof, Roelofje. Kinderen beneden 10 jaar: ---. Knechten en
meiden: ---. Inwonenden en kostgangers: ---.Er wordt een Tiemen Roeloffs overluid op 25 maart 1750: [bron]I.p.v. Kunnigje is er denk ik Ummigje of Immigje Geerts bedoeld.
Huisgezin: Tymen Roelofs en Kunnigje Geerts. Kinderen boven 10
jaar: Roelof, Roelofje. Kinderen beneden 10 jaar: ---. Knechten en
meiden: ---. Inwonenden en kostgangers: ---.Er wordt een Tiemen Roeloffs overluid op 25 maart 1750: [bron]I.p.v. Kunnigje is er denk ik Ummigje of Immigje Geerts bedoeld.
Mooie vondst, Ria. De
Mooie vondst, Ria. De verkopers lijken overeen te komen met de kinderen/nazaten uit dit gezin: [https://www.genealogieonline.nl/gezinsr ... I25989.php]Tijmen Reuriks was getrouwd met een Jacobje Roelofs, maar de kinderen droegen bij de volkstelling het patroniem Jans. Er komt in de doopboeken een Jacobje Roelofs voor die kinderen liet dopen met als vader een Jan Berends. Bij de doop van hun kind in 1722 heeft zij Maaskamp en hij Ruiter als achternaam. [bron] Dit komt goed overeen met de reconstructie van Guus Nijhuis - al kan hij die nu dus nog aanvullen...
Ik begrijp hier helemaal
Ik begrijp hier helemaal niets meer van. Hebben we het nog over de fam. Apeldoorn?

Neu, denk het niet, Helen
Neu, denk het niet, Helen.
Maar het ging me er nu even om andere kandidaten uit te sluiten. Die tweede Tijmen Roelofs die Ria noemde, stamde dus af van Roelof Rijkents Maaskamp. Ik zie geen connectie met Apeldoorn.
Maar het ging me er nu even om andere kandidaten uit te sluiten. Die tweede Tijmen Roelofs die Ria noemde, stamde dus af van Roelof Rijkents Maaskamp. Ik zie geen connectie met Apeldoorn.
- ria van bessen
Het kan trouwens ook een
Het kan trouwens ook een vraag zijn ... hoe zeker weten we dat Tijmen Roelofs uit het land van Vollenho degene is die eerder gehuwd was met Claartje Pieters ? Is er een voogdijstelling bekend? Of is dit gebaseerd op de namen kinderen 2e huwelijk ?.Verder schiet het niet echt op, ik kan geen doop vinden in Vollenhove.De enige die nog in de buurt komt is deze Jan Hendriks Apeldoorn in Kadoelen X Gretjen Roelofs– Vollenhove 478/74 - 09-08-1691 d: Jantjen v: Jan Hendricx Apeldoorn en Gretjen Roeloffs zijn huijsvrouw (wonende) in Quadoelen ... en zou zij de moeder kunnen zijn van Cornelis ... mits ze met een Tijmen trouwt.dus Jantje Jans x circa 1712 met Tijmen NN
Wat bedoel je Ria?
Wat bedoel je Ria? Cornelis Tymens Apeldoorn krijgt kinderen vanaf 1717. Dat zal toch moeilijk gaan als zijn vader nog maar hooguit 5 jaar oud is? Zit je nu grapjes te maken, of.............?

- ria van bessen
Ik denk eerder dat jij me nu
Ik denk eerder dat jij me nu in de maling neemt. 1717 ? Cornelis Apeldoorn laat z'n 1e kind in 1736 dopen.En dan zou Cornelis geboren kunnen zijn rond 1713 .Jantje Jans Apeldoorn is geb. in 1691, huwbaar rond 1710moet alleen wel trouwen met een Tijmen .. of Cornelis Tijmens moet zijn gedoopt als Cornelis Tijmens ... en dan hoeft de vader geen Tijmen te zijnKomt voor, ook in Vollenhove zag ik.Familienaam dus als doopnaam doorgeven.
Oeps, sorry mijn fout. Excuus
Oeps, sorry mijn fout. Excuus! Keek per ongeluk bij geboortedatum van zijn vrouw. Kind met zelfde patroniem als moeder komt vaak voor, en 't kind is dan genoemd naar een broer of zus van moeder, waarmee dat dan heel specifiek wordt aangegeven.

Ik zie in de index van dopen
Ik zie in de index van dopen Vollenhove geen Jantje die met een Tymen als echtgenoot, een kind laat dopen in die tijd.