SNEL uit Emmen bij Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Buiten Dalfsen heb ik in

Bericht door Janny Lalkens » 19 apr 2016, 23:57

Buiten Dalfsen heb ik in Zwolle en Windesheim  naar een kerkmeester gezocht, die Snel kan heten. In bijv. verslagen van de werkzaamheden van de kerkenraad van Windesheim komt men in de beginjaren niet veel verder dan aan te geven wie gekozen is tot ouderling of diaken en wie de nieuw te beroepen dominee gaat worden en hoe die procedure van beroepen in zijn werk gaat. Over kerkmeesters geen letter. Ook niet als toevoeging als men een kind laat dopen. Daar had ik verder nog op gehoopt. Dat er dan achter de naam van de doopvader een komma zou staan en dan het woord kerkmeester.Misschien gebeurde het dat men kerkmeester ook als een soort eretitel bleef houden. Bijv. je bent al 8 jaar niet meer in functie als kerkmeester, maar als men je beschrijft, krijg je nog wel de toevoeging kerkmeester. Helemaal als je uit een familie kwam, die nogal eens een kerkmeester aanleverde, zoals bij de Snellen. Ik ben dit nog aan het onderzoeken. Misschien is het ook niet waar. Maar als het wel zo is, kun je bijv. 80 jaar zijn, allang zijn opgevolgd door iemand anders, maar nog steeds zo worden aangeduid, nl. als kerkmeester. Helemaal, als iemand met dezelfde voornaam en achternaam een functie als diaken of ouderling heeft. Morgenvroeg kan ik een vrijwilligersklus afronden, waar de laatste weken veel tijd in ging zitten. Die vrijgekomen tijd hoop ik vanaf morgen in het lezen van ORA Dalfsen te kunnen stoppen, want daar ben ik weinig aan toe gekomen. De mensen met patroniem Jans ( Machteld, Marrechien bijv.) die rond 1642 iets met Assie/Essie Jans te maken hadden, ben ik ook nog niet tegengekomen.

Janny Lalkens

Aan de families Snel te Emmen

Bericht door Janny Lalkens » 08 mei 2016, 21:32

Aan de families Snel te Emmen en Ankum wordt nog dagelijks gewerkt, maar er duikt nog niets op in al het gelezene, dat antwoord geeft op vragen zoals: wie is de vader van Hendrik Hendriks Snel te Emmen en wie is de vader van Wilhelmus Snel ( X Evertien Harms) uit Ankum. Mocht ik iets nieuws tegen komen, dan meld ik dat hier.

Plaats reactie