Aaltje Peters van Haerst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Bericht 4.

Bericht door Janny Lalkens » 02 jul 2016, 21:16

Bericht 4.Nog wel bezig om de doop van Peter, Geessien en Evert Roelofs te zoeken, maar ik was even benieuwd, of er misschien een Arend uit Haerst trouwde, begin 1600. Deze die nu volgen zijn best leuk, Harm. Je komt er mee in de 16e eeuw:Arent Geertsen X Fenneken Berents, beide te Haerst Trouwen febr. 1600  Trouwboek 721 blz. 85.Zij zijn dus voor 1580 geboren. Of kort daarna. Doopboek Zwolle begint juni 1583. Ik ga nog wel kijken, maar ik denk, dat ze voor 1583 zijn geboren. Dit is vast en zeker de gezochte Arent, vanwege de volgende omschrijving:Rolef Arentsen, zoon van Arent Geertsen, wonende te Haerst X maart 1630 Aeltien Pieters, d.v. Pieter Pieters, wonende te Haerst Trouwboek 721 blz. 402.Aanvulling: gedoopt NG Zwolle Geessien, d.v. Roleff Arents en Aeltien Peeters 26-4-1635

harm56

Bedankt Allemaal. Ik zat er

Bericht door harm56 » 03 jul 2016, 15:03

Bedankt Allemaal. Ik zat er kort bij.Gisterenavond had met behulp van het Sterretje op Aaltje Peters gezocht. Het dopen van 8 februari 1670 had ik ook gevonden en opgeslagen op een word-document, alleen ik had niet gerealiseert dat Peter Roevels op Peter Roelofs duidde.Ik kan het op dit moment niet terug halen waar, maar ik heb ergens gelezen dat Aaltje Peters en Claes Peters iets met land van doen hadden.Claes Peters is gedoopt 20 oktober 1667 te Zwolle zoon Peeter Roelofsen en Grietien Claesen.Er is ook een zoon Roelof gedoopt op 20 juli 1665 te Zwolle.Ons kent ons. Een zoon van Claes Peters trouwt met een dochter van Aaltje Peters.Roelof Klasen j.m. te Haarst met Grietien Wolters van den Sluijs j.d. te Zalk Dese proclamatien gaan mede te Zalk alwaar ookm zijn ingeschreven. attestatie om te trouwen te Zalk gegeven den 12 febr 1722Claes Peters en Hermintjen Cornelis laten hun zoon Roelof op 23 augustus 1694 te Zwolle dopenKlaas Peters en zijn vouw Hermtjen Cornelis laten hun dochter Grietjen op 1 januari 1698 dopen.Jullie dames hebben meer gevonden dan ik had kunnen hopen. Jan Herms in de Rijsbosch is dat familie van Hermen Janssen in 't Clooster, die een zoon heeft Jan Hermens gedoopt 18 mei 1661 Windesheim en getrouwd met Dievertien Peters.Van mijn voorouders maak ik een map aan zodat ik nog iets kan terug vinden. Ik had al een map van Peter Roelofs waar een testament in zat van 13 juni 1676, f451.  Hieruit blijkt dat hij ook een broer Geert Roelofs had, deze was gehuwd met Arentijn Engberts. Geessien Roelofs is gehuwd met Jan Engberts in de Rijsebos.Harm

Janny Lalkens

Harm, heb je deze al? Uit ORA

Bericht door Janny Lalkens » 03 jul 2016, 15:22

Harm, heb je deze al? Uit ORA Zwollerkerspel, bew. J. Rientjesf583 - 20 nov 1658 - Richter Bernardt Holt.Keurnoten Gerrardt Holt, hopman, en Rodolff Crans.Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over de drie onmondige kinderen van zaliger Roeloff Arents, bij Aeltien Peters te Haerst in echte geprocreerd, Egbert Jacobs en Evert Peters, als respectievelijke aangehuwde oom van deze kinderen van vaders en moeders zijde. Die de momberschap hebben aangenomen en beloofd der kinderen beste en voordeel in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.Waarna de voorschreven weduwe Aeltien Peters aan haar drie kinderen, met name(n) Peeter, Geessien en Evert Roeloffs, erfuiting heeft gedaan, en voor hun zaliger vaders goed bewezen de helft van zodanige landerijen, als zij met haar zaliger eheman in eigendom heeft gehad en bezeten, zijnde tesamen 19 morgen land, te weten "achtehalve" [= 7 1/2] morgen de Huijrne en [de] Ketelbroeck, 2 morgen in t' Rodt, een half akkertje daar toe behorende, 4 morgen weideland bestaande uit [in] twee kampen genoemd de Hogeweijden, item "derdehalve" [= 2 1/2] morgen in [het] Ketelsslach, en 2 morgen in Geert van Haerst Slach, strekkende tot in t' Broeck, verder 4 akkers bouwland genoemd de Bree, tesamen te Haerst [gelegen], en nog 3/4 [drie vierendeel] morgen buitendijks land genoemd het Reegien, te Genne gelegen, item de helft van een "Tentien" te Haerst, gemeenschappelijk met Albert Roeloffs, en dan nog drie scharen op de Haerster Marcke, alsmede een halve morgen land gelegen in t Monnicke Broeck, gemeenschappelijk met Evert Peters, Henrick Velicken en Geert Dercksen. Dan nog aan obligaties en rentebrieven voor de kinderen hun helft en portie een somma van 2000 goudguldens tot 28 stuivers het stuk, waarvan op [-] mei eerstkomende de rente tot profijt van de kinderen zal hebben voort te gaan, verder de helft van paarden en beesten, huisraad en huismans gereedschap, niets van alles uitgezonderd. Waartegen zij weer de helft van de schulden en lasten van de boedel zullen hebben te dragen, die nader tegen elkaar eerdaags zullen worden vergeleken en beschreven. De voorschreven erfenis en goederen zullen bij versterf van één of meer van deze kinderen van het ene kind op het andere erven en [ver] sterven tot aan de dood van de laatste. Waarmee zij comparante verklaart haar voorschreven kinderen [een] oprechte en sincere erfuiting en bewijs wegens hun zaliger vaders goed te hebben gedaan, en zij verbindt voor dit alles haar persoon en goederen. Zonder argelist.- Juramentum per tutores remissum.  

ria van bessen

En in die akte zit dus een

Bericht door ria van bessen » 03 jul 2016, 22:41

En in die akte zit dus een fout. Of een stukje is vergeten te transcriberen.De voogden Egbert Jacobs en Evert Peters, als respectievelijke aangehuwde oom van deze kinderen van vaders en moeders zijde.Het moet zijn .. als respectievelijke aangehuwde oom en oom van ...Daar zijn bewijzen voor. Enne Harm, nee deze Riesebos heeft niets te maken met Jan Herms Klooster x met de wed. van Gerrit H Snel.

harm56

Al zoekende komt men verder

Bericht door harm56 » 03 jul 2016, 23:37

Al zoekende komt men verder en had ik gevonden dat Jan Herms in den Rijsbosch en Claas Hermsen en Albertien Hermens kinderen zijn van Hermen Alberts.Aen de Mastebrokerdijck is dit hetzelfde als de Hasselerdijk?Roelof Arents en Aaltjen Peters waren niet bepaald onbemiddeld.Ria heb je een idee met wie Evert Peters was getrouwd. Tot  nu toe alleen Jantien Pieters als mogelijke zus van Aaltjen Peters gevonden.02-01-1630 Henrick Coops Koop Jacobsen s. tot Genne en Jentien Pieters Pieter Pietersen dochter tot Haerst.Ons kent ons; Ik denk dat de broer van Aaltje Peters [van Haerst 1670], Claes Peters met de zuster van zijn stiefmoeder is getrouwd. Lijsebeth Cornelis en Hermtjen Cornelis zijn zusters.  Peter Roelofs wordt genoemd in de voogdij en is na 1693 overleden.Bew. Jan Rientjes uit ORA Zwollerkerspel is die in de studiezaal van het HCO te lezen?Harm

ria van bessen

Ja, ik weet wel met wie hij

Bericht door ria van bessen » 03 jul 2016, 23:53

Ja, ik weet wel met wie hij was getrouwd, HarmAlbert de Leeuw heeft dit in zijn boekje niet goed, Janny.Ik zit achter de 'verkeerde' computer. Ik wil dit morgen wel hier neerzetten of evt. via email.En nee, Jan Rientjes heeft ooit het HCO aangeboden dat ze zijn transcriptie Zwollerkerspel mochten hebben ... en weet je wat ze zeiden? Dan moesten ze alles laten controleren door een medewerker want die was gekwalificeerd .. en daar begonnen ze niet aan.. tja zo dachten ze toen nog. Of inmiddels dat is veranderd, weet ik niet, ik kom al jaren niet meer in het HCO.   

Janny Lalkens

Ria, vrijdag heb ik een hele

Bericht door Janny Lalkens » 04 jul 2016, 00:59

Ria, vrijdag heb ik een hele tijd gezocht naar dat boekje van Albert over De Horst te Haerst, niet gevonden. ( Luxe probleem?) Daarom gekeken in wat aktes waarin Evert Peters wordt genoemd, maar daarin heet zijn vrouw dan de huisvrouw van.. of iets dergelijks. Dus ik heb haar zo eventjes niet paraat.In een genealogie van Evert Peters van okt. 2006 noemt Albert 3 kinderen van Evert Peters en een hem ( Albert)  toen onbekende vrouw: Peter, Jochem en Jentijn Peters.Vanmiddag las ik wat erfuitingen en zag daar o.a. die van Dievertje Peters als weduwe van Gerrit Hendriks Snel. Ik zocht een andere erfuiting voor het Van Sloten onderwerp (Jan Middendorp uit 1694), maar eigenlijk zocht ik deze ook wel en zag hem bij het opruimen van de multomap. Maar Harm, die erfuiting van Dievertje Peters enz.  had Ria ook al gezet in het onderwerp Snel uit Emmen, 29 maart 2016. Ze staan bij de reacties van 29 maart om 21:23 uur en 31 maart om 15:04.[Met Van Sloten kom ik ook al 2 weken geen steek verder, maar nog steeds interessant, dat wel.]Ik geniet er altijd van als er weer zo'n cirkeltje rond is. Dat je met Dievertje bij de familie Snel te Dalfsen uitkomt. Tenminste, daar lijkt het op. Het was gewoon een groep protestantse boeren die elkaar de zonen en dochters via huwelijken toespeelde.

ria van bessen

Aaltjen Peters/Pieters  is de

Bericht door ria van bessen » 05 jul 2016, 16:28

Aaltjen Peters/Pieters  is de dochter van Pieter Pietersen tot Haarst/Peter Peters x 1e 02-05-1630 Rolef Arentsen s.v. Arent Geertsen, zij hertr. Jan Herms [Riesebos] wedr. Trijntje Jansen 07-12-1658zus is Jentien Pieters die 02-01-1630 x Hendrick Koops ook wel Velicken genoemd.zus is Fennegjen Peters 1e huw. Desemer Jans, 2e Jan Klasens 21-02-1637, 3e Evert Peters [= op 't Horst] Evert is z.v. Jantien Everts en Peter JacobsDe meisjes Peters hun ouders zijn:Peter Petersen s. van Peter Vissels tot Genne en Jenniken Geertsen d.v. Geert Jansen wonende te Haarsthuwelijk Zwolle 02-11-1606   

Janny Lalkens

Het 12e kind van Wolter

Bericht door Janny Lalkens » 07 jul 2016, 10:32

Het 12e kind van Wolter Roelofs en Aaltje Peters is Deeltje. Volgens VPND: Doop NG Zalk : Wolter Roelofs een d. Deeltje 15 September 1715. Van haar zijn geen huwelijk en kinderen bekend. Alleen Roelof, Grietje, Cornelis, Arent en Reinier trouwden, met achternaam Van der Sluise. Bron: blz. 174 "Het Overijsselse geslacht Westera uit Zalk"van Joop ( J.M. ) Westera.Harm, ben je bekend met wat op die bladzij over Aaltje Peters enz. staat?

harm56

Bedankt Janny, Het was wat

Bericht door harm56 » 09 jul 2016, 00:33

Bedankt Janny, Het was wat slordig om Deeltje te vergeten.Weet je met wie Egbert Jacobs was gehuwd, hij was zwager van Roelof Arents genoemd in voogdij acte 20 november 1658 f 583. Ik heb vrijwel niets van Zwolle, deze voogdij verklaring was nieuw voor mij. Is het dit Huwelijk!09-08-1646 Egbert Jacobsen Jacob Egbertsen N.S. tot Holten, ende Lisebeth Arens Gerrijt Geerlijck Gerrijtsen N.W. tot Genne.Dan is Lisebeth Arens nog een keer eerder weduwe geweest. Ik heb het volgende huwelijk;13-07-1630 Jan Jansen Jan Egberts s. tot Genne en Lijsabet Arents Arent Geertsen d. tot Harst.Al gevonden;13-02-1638 Geerlijck Gerrijtsen wedenaer ende Lisabeth Arens Jan Jansen N.W. beijde wonende tot Genne.Ik heb het boek "het Overijssels Geslacht Westera uit Zalk" tweedehands op de kop kunnen tikken.Harm

Plaats reactie