Veldhoen
Veldhoen
Hallo, in mijn kwartierstaat komt het volgend echtpaar voor;Frans Claas Veldhoen x Geertje Berends. Hij wordt genoemd in 1691-1694 als tolgaarder en herbergier in Koekange. Ze hebben de volgende kinderen: Claas Frans geb. ± 1670, Berend Frans ± 1675, Grietje Frans ± 1680, Jan Frans ± 1680 en Annigje Frans ± 1685.Bijzonderheid; 3 van deze kinderen hebben een zoon Minikus. Ik zoek dus de wederzijdse ouders van Frans (± 1640?) en Geertje (±1645?) en heb het idee dat ze niet uit Drenthe komen vanwege de namen Veldhoen en Minikus. Ook vestigen 2 zonen zich in Staphorst en Rouveen… wellicht komen ze oorspronkelijk uit Overijssel. Wie heeft aanknopingspunten? Bvd.
-
https://soundcloud.com/alfred
https://soundcloud.com/alfred-ringenier ... ebookHallo EppeWat betreft het verleden van de familie Veldhoen weet ik niets, maar het zou kunnen, dat er in de jaren 60 van de vorige eeuw een schip bij Sluis 6 in de Dedemsvaart lag, waar een schipper Veldhoen op woonde. Zoiets herinner ik me, als ik het goed heb. Er is een interview met hem, zie link. Met vriendelijke groet, Janny
Dominicus/Minicus Hartcamp
Dominicus/Minicus Hartcamp kwam in Vollenhove voor in dtb, vanaf 1639.In de regesten van Vollenhove vanaf 1611, o.a. als heemraad. Veldhoen komt daar niet voor.

-
Geen antwoord op jouw vraag,
Geen antwoord op jouw vraag, maar mischien een wijzing waar de naam de Veldhoen van daan komt De Velthoenders was oorspronkelijk een gedeelte van Oostendorp. Daar waren stukken land en iemand heeft op een van die stukken land een huis (boerderij) gezet. Deze werd de 3 Velthoenders genoemd.
Later is deze woning ook als herberg gebruiktHendrik Jans Veldhoen woonde in 1715 in een huis “De Drie Veldhoenders” te Veldhoen/Oostendorp.
Dit was een herberg (met daarbij vermoedelijk een boerderij)
Dit huis werd al genoemd op 29 mei 1678:
“en seecker huys alwaer uithanght de dry Velthoederen twelck bij Beertien van Domseler bewoent wordt, west Dierck Tewater, zuyden Dysemer Evertsen en Gerrit Beertsen Toebehorende Jan Wolfsen Anno 1678 den 8 april getransporteert en overgegeven an Gerrit Camphuys en Willem Jansen van der Horst als mombers van de nagelaten kinderen van zall. Heiltgen Camphuys bij Jan Wolfsen verweckt geregistreert op den 29 mey 1678 “De naam van het gebied de Veldhoenders is hier aan ontleend.De achternaam Veldhoen in mijn familie kwam hier vandaan. mvg uit Canada
Later is deze woning ook als herberg gebruiktHendrik Jans Veldhoen woonde in 1715 in een huis “De Drie Veldhoenders” te Veldhoen/Oostendorp.
Dit was een herberg (met daarbij vermoedelijk een boerderij)
Dit huis werd al genoemd op 29 mei 1678:
“en seecker huys alwaer uithanght de dry Velthoederen twelck bij Beertien van Domseler bewoent wordt, west Dierck Tewater, zuyden Dysemer Evertsen en Gerrit Beertsen Toebehorende Jan Wolfsen Anno 1678 den 8 april getransporteert en overgegeven an Gerrit Camphuys en Willem Jansen van der Horst als mombers van de nagelaten kinderen van zall. Heiltgen Camphuys bij Jan Wolfsen verweckt geregistreert op den 29 mey 1678 “De naam van het gebied de Veldhoenders is hier aan ontleend.De achternaam Veldhoen in mijn familie kwam hier vandaan. mvg uit Canada
Wel weer een naam, die ook in
Wel weer een naam, die ook in Vollenhove voorkwam: Dompselaer.Jonker Willem van Dompselaer in dtb vanaf 1647; in regesten als schepen 1658 t/m 1698. In 1703 als overleden.Everhart van Dompselaer was in 1632 schepen in Vollenhove.

- ria van bessen
In Kampen zitten Velthoens.
In Kampen zitten Velthoens.Rutger Jans Velthoen x Jannetje Jans, kinderen NG gedooptHij huwt als Rutger Jansz jm van Kampen met Jannetje Jans jd van Kampen 20 mrt/3 mei 1635Rutger is bedienaar van de armen van Kampen en wordt in die hoedanigheid genoemd samen met Jonker Rodolph van Ingen en Hendrick van de Linde in een akte dd 8-8-1651 te Zwollerkerspel- Annetje Rutgers Velthoens 9-10/18-11-1663 Jonas van Wieringen beide van Campen- Geertrui Velthoens jd van Kampen 15-11-/4-12-1667 Wijnant Hendricks jm van Elburg- Aaltjen Velthoens jd ondertr 4-2-1670 Adam CrouwelNB Annetien Velthoens wed. van Kampen x 14-03/11-04-1684 met Adam Crouwel wedn. van Kampen Jan Geerissen Velthoen jm van Campen ondertr 7-07-1665 Geertijen Lambers jd van Campen- Barbara Velthoen wed. van Campen x Dubbelt Arentsz wedn van Kampen 29-10-/21-11-1697 Jan Minicus/Minikes/Minicuis -1625 kind NG laten dopenMinicus Jansen jm van Campen x 2-4-1658 Grietje Dirx wed van CampenMinikus = Dominicus /DominckusHilletje Berents x Dominicus Olivier [ondertr 29 mei 1657 Kampen]En moet er een E. Joan Velthoen zijn aan wie de E. Nicolaas Sluiter x Hendrina Keppels volgens een akte dd 8-4-1699 te Kampen gepasserd 700 cgls schuldig is.Misschien levert wat spitten op de site van Annick Alinck nog iets bruikbaars op?
Goede tip, Ria!
Goede tip, Ria!in de Recognitiën van Kampen (39 RAK 94 Folio 15v 23-8-1660) vond ik het echtpaar Claas Luijxen Velthoen x Annigje Jans. Als dit de ouders zijn van 'mijn' Frans, verklaart dit 3 vernoemingen/patroniem en de naam Veld(t)hoen!Nu op naar de doop- en trouwregisters van Kampen. In 1672 nog niet genoemd in Koekange; nu was dat ook wel een roerige tijd toen met die Bommen Berend en zo, dus wellicht in rustiger tijden verhuisd van Kampen naar Koekange?
Vermoedelijk toch iets te
Vermoedelijk toch iets te enthousiast gereageerd, wat Claas Luicksen wordt in RAK 97 en RAK98 Veltcamp genoemd... mits het dezelfde is uiteraard.. een C.L. Veldhoen verder nergens gevonden..
- ria van bessen
Ja, dat is inderdaad een
Ja, dat is inderdaad een Veltcamp. Ik vond geen kinderen, wel 4 huwelijken.Jammer!
in het archief van
in het archief van Hoogschoutambt Hasselt vond ik iets wat wellicht verband houdt;Berend Municus, daarna zijn weduwe getrouwd met Coenraad Hendriks, heeft het aan de stok met een van de voogden van haar kinderen uit haar eerste huwelijk, Claas Berends Kuiper als ik het goed interpreteer. 1772-1785, Claas Berends Kuiper komt ook voor in een proces tegen Claas Claas Kuiper (neef??). 1781-1785Wie weet waar dit zich afspeelt, in welke plaats? bvd26/10 Minikus Berends zoon Berend 1740 gedoopt in Staphorst.