Jan Egbers en Henderina Jans op de Nieuwe Wetering in Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Dag Ria,

Bericht door Egbert_ » 13 feb 2017, 22:58

Dag Ria,

Dat "Hendriena Jans haar 3e man Jan Egberts is namelijk de stamvader van Knol", is mij zo ongeveer met de paplepel ingegoten. Jan Knol, de auteur van het artikel in Gens Nostra 1949 is een oudoom van mij. En verder is ook Arent Jans op de Werf een voorouder van mij. Misschien dat je mijn belangstelling voor deze zoektochten nu wat beter kunt plaatsen. Overigens is de informatie behoorlijk versnippert op dit forum, vandaar dat ik soms een aanvullende vraag stel, die elders al is beantwoord. Maar ik kom er langzamerhand wel uit, en zal voorlopig zoveel mogelijk met Frits kortsluiten. En "Aan veronderstellingen en aannames is geen gebrek, ik heb al van alles voorbij zien komen, zelfs zogenaamde aangenomen kinderen als de namen niet geplaatst kunnen worden.", daar heb ik ook aan bij gedragen, met name omdat in de VOT 1748 Willem Arents als derde, en logischerwijs, jongste kind wordt opgevoerdt als één van de kinder boven de tien bij het echtpaar Jan Egbers en Hendrina Jans. Dat is voor mij nog steeds een raadsel, waarvoor waarschijnlijk wel een verklaring is, maar die ken ik dus nog niet. Voor het eerste kind, Willem Hendriks, tot dan toe ook een raadsel voor mij, heb je mij zeer overtuigend kunnen aangeven, dat hij uit het eerste huwelijk van Hendrina Jans is. Waarvoor nogmaals dank. (Wel opmerkelijk overigens, dat hij als ongeveer 35 jarige onder de kinderen boven de tien jaar gerekend wordt. Onmondig was hij toen niet meer, maar wel natuurlijk nog steeds kind van.)

Er zijn twee feiten die Willem Jans Knol en het echtpaar Jan Egbert met Hendrina Jans bij elkaar brengen, en dat is dat ze in 1748 buren zijn van elkaar, en dat de nakomelingen de achternaam Knol hebben aangenomen. En bij mijn onderzoek naar de plek waar ze destijds woonden kwam ik de naam van Harm Kooiker tegen, een zoon van Hendrik Willems Kooijker en Hillegje Harms. Over deze Hendrik Willems Kooijker kwam ik een anekdote tegen in een publicatie van de IJsselacademie, waarvan ik sterk de indruk heb dat je die niet kent. Je hebt hier en elders op het forum aangegeven dat hij een voorouder van je is. Daarom, als je het leuk vindt, kan ik je een scan van de desbetreffende alinea mailen. Ik kan de scan natuurlijk ook aan Frits sturen.

Hopelijk is alles nu wat duidelijker,

Egbert   

ria van bessen

Dag Egbert,

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2017, 23:23

Dag Egbert,Het is me nu inderdaad duidelijker.Het stukje uit het boek van de Ijsselacedemie is me al bekend, maar evengoed bedankt voor het aanbod.Willem Hendriks staat trouwens vermeld in de kolom boven de 10 jr.Henrik Arents die ook in dezelfde kolom staat, zal vernoemd zijn naar haar 1e man, wat niet te bewijzen is vanwege het ontbreken van doopgegevens, maar wat wel logischerwijs zou kunnen, maar het blijft een aanname. Hij zou dan de 2e zoon zijn van Jan Egberts en overleden voor de datum 5 mei 1759 het testament van Jan Egberts.Het verschil met Jan Egberts/Jan Jansen is dat Willem Jans zich al Knol noemt voor 1811. Hij huwt als Knol in 1704. Willem wordt vermeld in het repertorium en daaruit blijkt ook dat hij alleen een zoon heeft genaamd Jan.In het HFG 1764 wordt aan de NW Noordeinde vermeldJan Jansen 5 p - wordt na 1811 KnolJan Wijchers 4 p - x Elisabeth Hendriks, zus van Willem Hendrikswed. Jan Knol 4 p = de weduwe is Egbertje Klaas Kragt, zij hertr. Egbert HendriksEn voor zover ik heb kunnen ontdekken is er geen familierelatie. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 14 feb 2017, 13:57

bericht 2Behalve Jan Jansen z.v. Jan Egberts is er geen andere lijn Knol. Jan is de enige zoon van Jan Egberts volgens zijn testament, zus Merrigje woont in Genemuiden. Voor 1811 wordt nergens een verband gevonden met de naam Knol, zelfs het erve Knol is niet hun eigendom. Het zou correct zijn als er eens een rectificatie geplaatst wordt in Gens Nostra. Aangezien de meeste mensen niets controleren, er van uit gaan dat die gegevens simpelweg juist zijn. Gens Nostra controleert namelijk niets, die plaatst alleen.Het geplaatste artikel uit 1949 betreffende Knol is zo goed als waardeloos vanwege de onjuistheden.  

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 14 feb 2017, 14:31

bericht 3De erfgenamen van Willem Hendriks en Geesjen Jans zijn1] Jan Harms [? x Merrigjen Jans d.v. Jan Egberts ] = halfzus van Willem2] Jan Jans [?z.v. Jan Egberts] = halfbroer van Willem = deze is al overleden voor okt 17883] Derk Jans [ ?z.v. Jan Derks] = halfbroer van Willem4] Jan Reijns5] Jan Hendriks6] Willem Lubberts7] Hendrik Reins8] Jan Wijchers x Elisabeth Hendriks [ d.v. Hendrik Arents] =de zus van WillemVolgens het testament van Geesjen Jans met haar 1e man dd 11-09-1747 heeft zij een zus Jennigjen Jans x Harmen Jans - uit dat huwelijk een dochter Geesjen.**Wat ik wel vreemd vind, is dat Jan Jansen van de NW in Mastenbroek verklaart schuldig te zijn aan Willem Hendriks en Geesjen Jans een somma van 3000 glds -zie f 252 dd 4 aug 1769 - hij koopt hun eigendommelijke erve  - niet is vermeld als gehuwd.Jan Jans van de Nieuwe Weteringe in Mastenbroek geeft dit erve aan bij de 50e penning voor 3000 gls f215 dd 28-01-1769Er geen aflossing wordt vermeld, maar ... dat de bovengenoemde rijtje personen dus als erfgenamen wél verklaren voldaan te zijn van die 3000 gls - dit volgens de kantlijn behorende bij f 252 en gedateerd 4 okt 1788Er ook geen andere lening te vinden is die opnieuw wordt afgesloten.

ria van bessen

bericht 4

Bericht door ria van bessen » 14 feb 2017, 15:39

bericht 4Janna Jacobs de 3e vrouw van Jan Jansen laat als voogd Marten Derks - neef van VZ aanstellen over haar dochter Hendrina.Marten Derks is de zoon van Derk Harms. Derk Harms huwt als jm van de Hasselterdijk onder Zwolle 1e x Egbertjen Martens; 2e Derkje Goosens Meuleman -Hoe kan Marten de neef zijn van Jan Jansen ?? 

ria van bessen

Volgens een andere kantlijn

Bericht door ria van bessen » 14 feb 2017, 22:55

bericht 5Volgens een andere kantlijn van 4 mei 1782 en behorende bij f297 dd 1-5-1770 zijn de erfgenamen van Willem Hendriks en Geertjen Jans - de volgende personen: Jan Wijchers, Derk Jans, Jan Jansen,  Willem Peters van Dalfsen, Jan Gerrits, Hendrik Arends , Willem Lubberts, Jan Reins, Jan Jans, Jan Harms, Hendrik Reins allen voor zich en ten aanzien van de getrouwden mede de rato caverende voor hun vrouwen.Dat wordt nog een hele klus om uit te zoeken van welke kant deze erfgenamen zijn.*Wat Marten Derks betreft als neef van VZ en voogd.De enige link die ik kan vinden is de vrouw van Marten Derks, nl Niesje Derks. Zij is de dochter van Derk Jans en Grietjen Hendriks. Zou Derk Jans dus de zoon moeten zijn van Hendriena Jansen en haar 2e man.De vader van Marten is nl een Derk Harms, die huwt als jm van de Hasselerdijk onder Zwolle. Die vader hertr. en stelt voogden die in Hasselt wonen.

ria van bessen

Ik zie regelmatig dat er wel

Bericht door ria van bessen » 16 feb 2017, 10:55

Ik zie regelmatig dat er wel wordt ingelogd, door personen die dit topic volgen. Maar als er verder geen reacties komen, dan stop ik er mee om dit op het forum verder uit te zoeken. Dat heeft dan geen zin, als er geen interesse is. Dan verdoe ik mijn tijd en dat zal toch niemand willen, lijkt me.

Egbert_

Ik voel me aangesproken, dus

Bericht door Egbert_ » 16 feb 2017, 14:12

Ik voel me aangesproken, dus reageer bij deze. Je bijdrage aan dit draadje wordt heel erg gewaardeerd door mij. Dat ik nog niet gereageerd heb, komt omdat ik vaak vergeet uit te loggen, en omdat ik ook bezig ben info uit andere draadjes te verwerken. Schaken op meerdere borden zal ik het maar noemen. En bovendien kwamen de mail berichten van het HCO in de spam box terecht. Dat heb ik aangepast, en gaat hoop ik in de toekomst beter. Ik ga je berichten nu bekijken en kom er zoniet vandaag, dan zeker zeer binnenkort op terug.

Egbert_

Dat Henrik Arents vernoemd is

Bericht door Egbert_ » 16 feb 2017, 15:04

Dat Henrik Arents vernoemd is naar de eerste man van Hendrina Jans vind ik wel een aannemelijke verklaring. Dat had ik zelf kunnen bedenken, omdat ik al meerdere keren ben tegengekomen dat een zoon de patroniem of (bij)naam van de naamgever meekrijgt. Hoewel dat meestal gaat om de éne opa Jan van de andere opa Jan te onderscheiden. Het eerste huwelijk van Hendrina Jans zit nog niet voldoende in mijn systeem, is dan maar mijn flauwe excuus.

Kun je even kort toelichten wat je bedoelt met repertorium en HFG 1764. (HFG = hoofdgeld? een soort belasting?)Voor zover ik heb kunnen nagaan worden in de geschriften van dominee Mooijen (kerkboeken van 1728-1765) alleen bij Willem Jans (met Albertje Wessels Kok) en zijn zoon Jan Willem (met Egbertje Clasen Kragt) de achternaam Knol vermeld. Ik ben het met je eens, voorlopig zijn we net zover als Jan Knol in Gens Nostra: "Ook werd geen aansluiting gevonden bij Willem Jans Knol j.m. van Mastenbroek, die aldaar 25 Mei 1704 trouwde met Albertjen Wessels Kok" 

Egbert_

Enige relativering hier is

Bericht door Egbert_ » 16 feb 2017, 15:53

Enige relativering hier is denk ik wel op z'n plaats. Vanaf generatie II is het artikel, afgezien van een enkele typefout, voor zover ik heb kunnen nagaan correct. Dat zijn onderzoek hiaten bevat is ook duidelijk. Het meest verbazingwekkend nog wel dat hij niet op de hoogte was van het jaar dat zijn opa en overgrootmoeder de boerderij hebben gekocht waar hij is opgegroeid. En dat hij bijvoorbeeld niet op de hoogte was van het bestaan van een testament van Jan Egbers vind ik ook wel een beetje vreemd. Dat hij de huwelijken van Hendrina Jans niet gevonden heeft in de archieven van Zwollerkerspel, is misschien een beetje verklaarbaar. Hij heeft zijn aandacht vooral noordwaarts gericht. op grond van familie overleveringen. Waarop hij zijn bewering baseert dat die juist zijn bevonden, weet ik niet. Misschien heeft hij "Ommelander geslachten" heeft gelezen. Maar dat familieoverleveringen in de tijd dat hij leefde waar zijn, ik ben ervan overtuigd dat dat vrijwel altijd klopt. Vergeet niet dat er toen nog geen televisie of internet was, en dat we vaak teveel met de bril op van nu naar deze tijd kijken. En misschien nog zinvol om te vermelden, Jan Knol heeft amper de tijd gehad om correcties te maken op zijn artikel. Hij overleed 28 december 1950 in Zeist, en had in zijn testament laten opnemen dat hij in Mastenbroek op traditionele wijze begraven wilde worden. Geplaatst in de context van zijn tijd, en gezien publicaties later, kan ik voor mezelf alleen maar concluderen dat, ondanks de hiaten, het een een zeer respectabele bijdrage is. Het betreft immers, zoals hij het zelf beschrijft, een boerengeslacht. En geen regentengeslacht, waarvan meestal veel meer is overgeleverd.

Plaats reactie