Westrik, Wesepe
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2In Wesepe zijn 6 dopen van een Jan Westrik - de 1e op 31 mrt 1766, de laatste 23 mrt 1777is deze al gekoppeld ?
Deze Jan Westrik was toch de
Deze Jan Westrik was toch de Jan Altink, de jonge boer op Westrik, zoals al eerder vastgesteld? Ik zou daar nog een Maria bij doen op 3.3.1765, en vervolgens dus de kinderen tm 1777.Het probleem kinderen Gerrit Schoterman-Westrik, met moeder Janna Weleman (1744-1821). Vader Gerrit overleed Olst 16.1.1829, in Middele en werd ingeschreven als Gerrit Groot Schoterman. Van de 7 kinderen van wie het overlijden in de tijd van de burgerlijke stand werd ingeschreven, werd in twee gevallen de naam Westrik gebruikt. Dat kan geen toeval zijn. Nu weten we bv uit de VT Raalte 1811 dat er nogal wat ondergedoken namen zijn die later weer opduiken. VT Raalte bv geeft de hoofbewoner van een erf meestal als familienaam de naam van het bewoonde erf, en zijn vader of moeder de naam van het erf waar die ouder vandaan kwam. In Holten is zo'n naam Udink: de naam komt in de 17e eeuw daar voor, de naam wordt in de 18e eeuw niet of nauwelijk gebruikt en in de 19e eeuw zijn er opeens heel veel naamdragers Udink.Ik gooi een balletje op om het in dit geval te verklaren: Westrik is zo'n ondergedoken naam, die weer boven kwam. Ik al heb geopperd dat deze Gerrit Schoterman (dp. 24.12.1741) een zoon van Jan Lubberts was, die volgens mij van Westrik kwam (maar daar waren we het nog niet over eens).
- ria van bessen
Het probleem is dat alles
Het probleem is dat alles moet worden bewezen.En in het geval van Gerrit Jans Schoterman dus ook.Jan Lubberts Westra treedt als keurnoot op in 1711 en hij huwt als zodanig op 26 febr 1719.Lubbert Westra heeft een Jan als onmondig kind. De voogdijakte is van januari 1719.Je kunt je afvragen of de Jan die een maand later huwt dan wel voogden nodig heeft, vooral omdat hij in 1711 al als keurnoot optreedt.Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat Lubbert Westra 2 x een Jan heeft.Lubbert van Schooten is echt een andere en bovendien RK
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2De vermelding van Janna Geertruit Westrik in het lidmaatboek én de doop als d.v. Jan Lubbertsplus de vermelding lidmaatboek april 1760 van Essele Lubbertsen Westerik hv van Jannes Scholtenis zeker wel de moeite waard om uit te zoeken.Janna Geertrui vertrekt naar Zwolle, is er al meer bekend over haar, huwelijk ect. ?
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Misschien komen we toch verder én met bewijs.Ik heb een voogdijakte van Jan Lubberts Westrink gevonden wanneer hij hertrouwt met Maria Jansen gedateerd dd 2-8-1721 Zwollerkerspel.Voogden worden Jan Jansen Bonekamp oom van vaderszijde en Jan Hendriks op Avervelde [Overvelde] oom van moederszijde. De onmondige zoon heet Lubbert. Erfuiting 25 cg en 6 ellen hemddoek, geen land genoemd.Zusje NN Lubberts is dus gehuwd met Jan J. Bonekamp. Volgens het dpb Wesepe heeft Jan Jansen Bonekamp een Teunis en een Fenneken laten dopen in 1718Volgens f114 10-1-1749 is Arent Hendriks Bonekamp gehuwd met Janna Lubberts, maar Arent is haar 2e man, want zij heeft al 3 zoons genaamd Jan, Willem en Hermen uit een eerder huwelijk met ene Jan.
Nou, dat is een interessante
Nou, dat is een interessante doorbraak.Wat Bonenkamp betreft moet de verwantschap wel haast via Janna Lubberts lopen, want haar overleden man was Jan Jansen.Colmschate: Arnt Hendricks jm en znv Hendrick Oonck in Linde o.C. tr. (otr. Colmschate 08.10.1729, met att. van Wesepe, att. op Wesepe 23.10.1729) met Janna Lubberts wed. wijlen Jan Janssen Boonecamp in Wesepe
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Zwolle 04-05-1739Reiner Westerink jm in de CamperstraatAnna Margareta van der Scheer jd aan de VispoortSg zijn broeder Jan Westerink Hg haar moeder de huisvr van van der ScheerIn de VOT 1748 staat hij ingeschreven in de wijk Sassenstraat op nr 414 als Reint Westerinkmet kinderen Maria, Willem en Janna, alle geboren na 1738.1e kind Maria Geertruid wordt gedoopt op 16-11-1741 NG ZwolleIs hij dan Reint Lubberts ?
De volgende info had ik al
De volgende info had ik al eerder gemeld ivm de kwestie Poelman of Paalman.Alleen is hier niet sprake van Westrik maar van op de SchootenRA Olst 20 fol 168 24.1.1754
Henderina, Lubberd, Maria en Arend, onm. kinderen van Derkjen Hendriks wonend op de Poel te Wesepe en wijlen Teunis Poelman. Mombers: Arend Bonenkamp en Jan Lubberts op de Schooten. Vaders goed: fl. 70,= plus kist.
Moeder verbindt al haar goederen i.h.b. akker de Haar te WesepeEsselina Westrik (ev Jan Wessels Scholten) kwam ook al eerder aan de orde.
Henderina, Lubberd, Maria en Arend, onm. kinderen van Derkjen Hendriks wonend op de Poel te Wesepe en wijlen Teunis Poelman. Mombers: Arend Bonenkamp en Jan Lubberts op de Schooten. Vaders goed: fl. 70,= plus kist.
Moeder verbindt al haar goederen i.h.b. akker de Haar te WesepeEsselina Westrik (ev Jan Wessels Scholten) kwam ook al eerder aan de orde.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Bedankt voor de volledige akte. De bron was bij mij Diepenveen RBSO 175, en kennelijk dus niet volledig overgenomen.Ik heb geen voogdijakte kunnen vinden, er is een hiaat. Misschien zit de akte [hopelijk] nog onder een ander inventarisnummer, want het zou wel mooi zijn als de namen van de voogden bekend waren.
- ria van bessen
bericht 4
bericht 4Ja die gegevens Poelman had ik al eerder gezien. Ik kon er alleen toen niets mee.Als deze Jan Lubberts de onmondige zoon is van Lubbert Westrink, en inmiddels is Reint ook bekend, en Janna is dan een volwassen dochter van Lubbert Westrik evenals Jan Lubberts die in Windesheim terecht komt, plus Essele die met Jannes Wessels Scholten huwt dan hebben we al een mooi rijtje.