Wildeboer uit Wijhe...
- ria van bessen
Uit het testament van Gerrit
Uit het testament van Gerrit Cuper blijkt overduidelijk dat Geesje een zus is. Haar dochter is mede erfgenaam in plaats van de moeder. Hendrik de zoon van Claas wordt trouwens niet genoemd in het testament.Wildeboer zit ook in Hasselt, geen Peter. Maar niet in Zwolle, ook niet in Raalte.Je kunt nog de lidmaatboeken van Dalfsen doornemen om te kijken of hij van 'buiten' komt. En anders ... digitaal zoeken in Amsterdam. Kun je niks vinden, kijk in Amsterdam!
Deze Klaas werd geboren: 'op
Deze Klaas werd geboren: 'op de Wildeboer' Raalte, Ouders Jacob Gerrijts en Henrijkje Klaas.Doopinschrijving: moet zijn 27.2.1724 en niet 1524, en nog een Jannes doop op 1-4-1730, verder niet gekeken.
Bedankt Ria & Daan!
Bedankt Ria & Daan!1524 was idd tikfoutje van mij... maar lukt niet om de 'titel' te wijzigen! Claes Wildeboer de chirurgijn is iig overleden in 1799. Dus 1724 zou als geboortejaar goed kunnen...
- ria van bessen
Daan,
Daan,Dat heb je niet goed. Want Jacob heeft geen zoon Peter. Bovendien ook geen zoon Klaas die nog leeft als Jacob Gerrits de erfuiting doet aan Gerridina en Gerrit die later als Hofstee door het leven gaan. Gerridina maakt een testament op 3-11-1776 en ook daarin geen spoor van een Klaas, peter of iets wat maar ook riekt naar Wildeboer, dan alleen de periode van pacht van hun vader van het erve Wildeboer.Als je het kunt bewijzen of er anders over denkt, dan hoor ik dat graag.
Hallo Ria,
Hallo Ria,Kijk eens in de orginele doopboeken van Raalte waarin deze data duidelijk vermeld staan, en ik heb geen melding gemaakt van ene Peter.Ik heb kopieen van de orginele doopboeken.
- ria van bessen
Daan, Klaas Wildeboer heeft
Daan, Klaas Wildeboer heeft een broer Peter Wildeboer. Deze Peter is voogd als oom van VZ over de 2 kinderen van Klaas.En Jacob Gerrits Zelhorst heeft geen zoon Peter.Jacob Zelhorst was 6 jaar pachter op de Wildeboer en daarna pachter op de Hofstede. Hij heeft 3 kinderen nagelaten; zoon Willem Zelhorst, Gerrit Jacobs op de Hofstee en Gerrediena Jacobs Hofstee.
- ria van bessen
de link Amsterdam
Ik heb alleen deze link.https://stadsarchief.amsterdam.nl/archi ... ex.nl.html
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3In Arnhem zit een akte Geertruida Wildeboer d.v. Peter Wildeboer. Zij overlijdt oud 56 jr. en was gehuwd met Abraham Blankenberg 03-02-1826Omdat Claas ook een Geertruida heeft, en de oma van MZ is bekend, zij heet Anna
Ondertrouw: Amsterdam 26 juni
Ondertrouw: Amsterdam 26 juni 1722Compareerden Claes Jan Wildeboer van Lankhorst oud 25 jaar op de Nieuwe Z. Achterburgwal, sijn vader Jan Lubberts te Ijhorst en Geesie Arentsen van Dijk van Meppel 35 jaar op Nijlenburg, geasisteerd met haar moeder Luijtje Hogenkamp.Linksboven de vermelding : hij vaders Content goet ingebragt. Ondertrouw: Amsterdam 10 januari 1727Compareerden Claes Wildeboer van Lankhorst, Weduwnaar van Geesie Arentsen van Dijk op de Nieuwe Z. Achterburgwal X Hendrina Gerrits van Hasselt oud 32 jaar op de Anjeliersgragt haar moeder Roeloffie Hendriks Present.Linksboven de vermelding : sijn moeder ContentZie ook opleiding voor Meester chirurgein https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a795.pdf