Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 11 mar 2018, 13:30

bericht 2Windesheim 17 febr 1732 - Hendrik Jansen jm van 's Heerenbroek en Willemtjen Jansen Dijk wedue te Windesheim.

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 11 mar 2018, 13:38

bericht 3Helaas, zij is de weduwe van Derk Gerrits van Winshem. Wel dezelfde naam maar niet dezelfde persoon.  Zij is wel de dochter van een andere Dijk

Egbert_

Eerder in deze zoektocht was

Bericht door Egbert_ » 11 mar 2018, 16:42

Eerder in deze zoektocht was een Teuntje Everts in beeld, ondertrouwt met Jan Engbers te Dalfsen: 24 november 1741, Jan Enbers j.m. uit den Bos te Lenthen met Teuntje Everts wed. van Gerrit Goossen in den Haage te Lenthen(?) met attestatie getrout tot HeijnoIk denk dat Teuntje gedoopt is te Heino als Tonisien van Evert Haagman in Lenthe, moeder Geessien Janssen. En dat Jan Engbers eveneens gedoopt is te Heino, in 1719, als zoon van Engbertus Jansen Bos te Lenthe.Maar allen geen familie van Hendrik Harms [van der Wal] of Hendrikje Derks [Brinkhof], of hun gevolmachtigde Gerrit Jans Dijk alias Koldenhoven.@Ria: je schreef dat je Wiggertje Jansen Dijck hebt kunnen volgen, geldt dat ook voor haar nakomelingen? Bijvoorbeeld: geen van haar kinderen woont bij stiefvader Jan Hendriks Nieuwencamp tijdens de VOT 1748.

Egbert_

Als Willemtie Jans, de moeder

Bericht door Egbert_ » 11 mar 2018, 17:16

Als Willemtie Jans, de moeder van Derkje Hendriks, de zus is van van Wiggertje Jans, dan zouden Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks [Brinkhof] neef en nicht zijn.De zussen Wiggertje Jans en Lubbigje Jans wonen bij hun trouwen beide in Zwolle. Lubbigje in 't Buitengasthuis.Met wie Anna getrouwt is, is mij niet bekend. Evenmin is mij bekend wie de mombers Hen­drik Dirks en Jan Hor­selenberg bij de kinderen van Lubbigje Jans in 1729. Was één van beide mombers getrouwt met Anna Jans?En betreffende Wiggertje Jans, de moeder van van Hendrik Harms (1727), die hertrouwde met Jan Hendriks Nieuwencamp in 1739: deze Jan Hendriks Nieuwencamp hertrouwde in 1741 als weduwnaar van wijlen Wichertjen Janssen. Als Hendrik Harms (1727) dezelfde is als Hendrik Harms [van der Wal], dan was hij wees toen hij diende in 1748 bij Evert Hoeveman.Of de moeder van Hendrikje Derks [Brinkhof] nog leefde in 1748 heb ik niet terug kunnen vinden. Wel haar zus, die woonde als Gerregien Derx, zonder man, met één kind en twee dienstboden in Emmen bij de VOT 1748. Zonder inwoners: Willemtie Jans woonde dus niet bij haar dochter.En betreffende Evert Hoeveman: ik heb nergens een Jan en Gesina of een Jan en Janna gevonden in Dalfsen die zowel een Harmtien als een Jan lieten dopen. Dus, dat Harmpje Jans en Jan Jans zus en broer zijn, is tamelijk onwaarschijnlijk. (Maar niet uitgesloten, ze kunnen ook elders gedoopt zin.)correctie/excuses: ik lees nu pas je bericht dat Annigjen Jansen Dijk wed. van Cornelis Jans in Spoolde in 1744 hertrouwde met Harmen Jans. Het eerste huwelijk heb ik nog niet gevonden, wel dopen vanaf 1731 in Zwolle

ria van bessen

Ze zouden nicht en neef zijn

Bericht door ria van bessen » 11 mar 2018, 21:24

Ze zouden nicht en neef zijn áls Hendrik de zoon is van Hermen Gerrits. Dat is echt nog niet bewezen.Misschien de andere kinderen van deze Hermen Gerrits uitzoeken?

Egbert_

Of Hendrik Herms (1727), de

Bericht door Egbert_ » 11 mar 2018, 22:33

Of Hendrik Herms (1727), de zoon van Hermen Gerrits is, dezelfde is als Hendrik Herms [van der Wal] lijkt mij inderdaad ook de vraag waar het draait. Tot nu toe alleen maar aanwijzingen en geen bewijzen.De vader van Hendrik Herms (1727) is waarschijnlijk gedoopt te Windesheim op 22 september 1667, zoon van Gerrit Harms. Dit is aannemelijk, omdat op 05-06-1670 te Windesheim trouwen: Stoffer Janssen, soon van Jan Hendricks tot Marle, en Aaltjen Lamberts wedue van wijlen Gerrit Herms in de Tassche tot Windsheim. (Nog van Gerrit Herms, nog van Stoffer Janssen heb ik andere dopen gevonden.) Mogelijk is er van Aaltje Lamberts een momberstelling uit 1670?Een van de kinderen van Harmen Gerrits en Wiggertje Jans Dijk heet Christoffer. Hij zou naar de stiefvader van Harmen Gerrits vernoemt kunnen zijn. Van deze Christoffer heb ik overigens geen dopen kunnen vinden.In hoofdgeld 1685 Zwollerkerspel, Winshem wordt vermeld: Stoffer in de Tasse. En negen huishoudens verder: Herman in het Klooster. Wiens zoon, als ik het goed heb, de stamvader van de familie Riesebos is. Geen bewijs natuurlijk, maar als het wel klopt illustreert het dat men elkaar kende en dat Hendrik Harms [van der Wal] niet in een wereld vol onbekenden kwam in 1750 op de Nieuwe Wetering in Mastenbroek.Eerst maar zoeken naar de andere kinderen van Herment Gerrits. Tot nu toe heb ik ze nog niet kunnen vinden. Ook jammer dat er bij het huwelijk, en dopen van de kinderen, van Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks [Brinkhof] geen getuigen genoemd worden.

Egbert_

Geen spoor van broers Hendrik

Bericht door Egbert_ » 12 mar 2018, 21:09

Geen spoor van broers Hendrik Harms (1727). Wel enkele halfzussen en een halfbroer van zijn vader. Kinderen van Stoffer Jans en Aaltjen Lamberts. Fennighjen Stoffers (1671 dv Stoffer Janssen) trouwt 1699. Getuige is haar moeder. De oma van Hendrik Harms (1727) leeft dus nog in 1699.Wel vreemd, dat van de vijf kinderen in 1739 varierend in leeftijd van 11 to 20 jaar (mogelijk dat Albert uit 1721 overleden is, en er na 1727 nog een Albert is geboren), met uitzondering van één vermeend kind (Hendrik 1727), geen enkele spoor te vinden is. In ieder geval geen huwelijk in Zwolle, Windesheim of omliggende plaatsen van één van de kinderen met patroniem Harms, Herms, of spellingvariant.Wel zag ik nog een Wijger van der Wal x (1756, Zwolle) Johanna Schrooten, die een Geertjen laten dopen in 1759 te Zwolle. Hij is begraven in 1780 te Zwolle. Zou mooi zijn als hij naar Wiggertje Jans Dijck vernoemt zou zijn, maar ik kan geen dopen van hem vinden. Ik vermoed dat hij van buiten kwam.

ria van bessen

In Zwolle zitten meer van de

Bericht door ria van bessen » 12 mar 2018, 23:00

In Zwolle zitten meer van de[r] Wal, maar ik kan er geen Hermen ontdekken. Bovendien woont er volgens het Reg. Civique arrondisemen Zwolle alleen in Zwollerkerspel de bekende Hendrik Herms van der Wal, in Kampen zit een Bernardus van de Wal en Jelles van der Wal, en in Steenwijk een Roelof van der Wal. Bernardus komt van Olst. Daar zitten wel meer van de[r] Wal, waarvan er meerdere wegtrekken.In Zwollerkerspel zit nog wel een gezin wat mogelijk in aanmerking komt. Ouders zijn Hermen Derks en Hendrina of Hendrine Hendriks.  Eerst is Hermen Derks overleden, er is dan een erfscheiding tussen de weduwe en de voogden over de vijf onmondige kinderen van Hermen Derks.   Ze wonen op 's Herenbroek. Voogden worden niet genoemd, maar de akte is getekend door Margjen Jans, Claas Kragt, Henrik Swakenberg en Albert Hendriks. Datum 11 mei 1738.Hermen Derks was voogd over de kinderen van Jacobje Derks en Heimerig Westra. In diens plaats wordt Hendrik Derks Swakenberg aangesteld over de kinderen van Jacobje en Heimerig. Datum 7 feb 1739Hendrik Derks en Albert Hendriks als mombers over de kinderen van Hermen Derks  laten het huis taxeren omdat ze willen verkopen datum 5 febr 1739.Op 6 mrt 1745 wordt bericht dat Albert Hendriks de aangestelde voogd is overleden over de 5 kinderen van Hermen Derks en Hendrina Hendriks en wordt Hendrik Clooster aangesteld, naast de andere voogd Hendrik Derks Swakenberg. Die twee overlijden ook volgend f292 dd 21 juni 1747 en worden aangesteld Albert Simons en Reinier Peters.Volgens mij herken je deze personen wel en kun je ze plaatsen, en de vraag is dus. is deze Hermen de vader van Hendrik van der Wal. Ik heb al eerder aangeven dat gezien de namen van zijn kinderen de moeder eerder Hendrikje zou heten.Misschien kun je er wat mee.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 11:34

bericht 2Hendrina Hendriks is overleden voor 25 april 1731 en Hermen en zij hebben inderdaad een zoon Hendrik.  Ooms en tevens voogden zijn Hendrik Derks van VZ en van MZ Albert Hendriks. De andere onmondige kinderen heten Berentien, Derk, Trientien en Geertien.Deze kinderen zijn dus ouderloos in 1738. Margje Jans is dan hun stiefmoeder. Ik heb niet de indruk dat er kinderen zijn uit het laatste huwelijk, ik kan er niets over vinden. Ik heb ook niet de indruk dat Margje hertrouwt, omdat er alleen een erfscheiding tussen haar en de kinderen van Hermen en Hendrina te vinden is. Er zit in de VOT 1748 in ieder geval geen Margje of iets wat er op lijkt onder 's HerenbroekVoogd Albert Hendriks is overleden voor 6 mrt 1745.De andere voogd Hendrik Derks leeft dan nog. Hij is dus Hendrik Derks Swakenberg, broer van Harmen Derks, beide zijn broers van Jacobje Derks.Hendrik Derks Zwakenberg is overleden voor 21 juni 1747. Zijn weduwe wordt wel vermeld in de VOT 1748 - met 5 kinderen Derk, Lefert, Trientje boven de 10 jr en Harmen en Gerrit beneden de 10 jr.Je kan je dus afvragen of Evert Derks alias Hoeveman uit Dalfsen verwant is aan deze fam. Derks?

Egbert_

Leuk puzzeltje heb je hier.

Bericht door Egbert_ » 13 mar 2018, 12:29

Leuk puzzeltje heb je hier.Van Hermen Derks en Hendrina Hendriks kan ik niets terug vinden. Ze zitten niet in het lidmatenboek van Mastenbroek. In Zalk is wel een Harmen Derks, maar dat is waarschijnlijk degene die getrouwt was met Claasje Jans (in 1712) en later met Willemine Gerrits (1728). De namen van de kinderen van Hermen en Hendrina zijn mij ook niet bekend.Ene Hendrik Swakenberg tekent in 1738. Er zit een Hendrik Dirks Swakenberg (obijt den 8 Meij 1747) in het lidmatenboek van Mastenbroek. Zijn nakomelingen dragen ook de naam Zwakenberg. En als deze Hendrik Derks Hermen Derks opvolgt als voogd over de kinderen van Jacobje Derks, krijg ik sterk de indruk dat dit drie kinderen zijn van ene Derk Zwakenberg. Waar mij overigen niets van bekend is. (Maar waar ik wel graag meer over zou willen weten.)De andere voogd uit 1739, en mede-ondertekenaar in 1738 (ik ga ervan uit dat het dezelfde persoon is), Hendrik Alberts, is mij onbekend.Zijn opvolger Hendrik Klooster, kan ik wel plaatsen. Het lidmatenboek van Mastenbroek noemt hem Hendrik Willems Cloosterman (obijt den 17 Maart 1747 et sepultus den 24). Wordt ook wel Hendrik Willems Bijvank genoemd. Was 1736 getrouwt met Willemtje Jans Westera uit Zalk, en daarvoor met Aaltien Reijnders (de Leeuw). Haar broer Peter Reynesen had een zoon Reindert Peters. En dat zal wel degene zijn die hem opvolgd als voogd.En wat Albert Simons doet in dit verhaal is mij ook niet duidelijk. Maar wat mij wel is opgevallen, dat hij in het lidmatenboek, Op de Bisschops Weteringe. [Naemen der ledematen welke ick gevonden heb in de Huijsvisitatie op den 23 Aug. 1729], direct gevolgd wordt door: Hermen Claesen (obijt den 2 Febr. 1738 [et] sepultus den 11 Feb) en Hendrina Hendriks (overleden den 22 Xb. 1729). Als er Hermen Derks had gestaan, in plaat van Hermen Claesen, zou je denken dat dit de ouders zijn uit de voogdij van 1738N.B. Terwijl ik dit schrijf, zie ik dat je een nieuwe reactie heb geplaatst. Daarom plaats ik deze reactie nu alvast, en ga er rustig verder op herkauwen. 

Plaats reactie