Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Hij zit er wel in hoor én hij

Bericht door ria van bessen » 19 mar 2018, 19:06

Aangepast bericht.Hij zit er wel in hoorén hij is GEEN Meulenbelt, zijn zus is Hendrikje Claasen; zij x H.B. Meulenbelt.RAK 97 FOLIO: 48v DATUM: 22-12 - 1688 Onderwerp  Kinderbewijs  onroerend goed  n.v.t. ComparantenBercum, Berent Clasen v.  Wdn. van ...  Vader - Meulenbelt, Henrick B.  VoogdTongeren, Berent van Voogd -Smit, Arent Gerritsen VoogdSamenvatting Comparant verklaart voor zijn minderjarige kinderen Jan en Gerrechien als moeders erfdeel te hebben gereserveerd ieder een bedrag van ƒ700 c.g. en de dochter een bed met toebehoren of ƒ500 c.g., bij het overlijden van de vader beschikbaar en belooft hen lezen, schrijven, naaien en een handwerk te laten leren en te doen wat van  een goed vader wordt verwacht, etc. de voogden tevreden zijn.Bijzonderheden  Naam overledene is niet vermeld in de  akte. 

Egbert_

Ooops !!! Hendrick Berents

Bericht door Egbert_ » 19 mar 2018, 20:06

Ooops !!! Hendrick Berents Mollenbelt, de brouwer !!!Die is een zoektocht voor zichzelf waard. Hij was getrouwd met Hendrickjen Claes (1639), dochter van Claes Geertsen en Berentje Berends Hagmans. (Claes Geertsen was een broer van Jan Geerts op 't Blik.) Van Claes Geersten en Berentje Hagmans heb ik ook twee keer dopen van Berent Claesen, 1635 en 1637.Omdat ik nog geen duidelijke informatie had over die zwager van Hendrik Molenbelt heb ik er het volgende bij aangetekend.mogelijk de pachter van Erf 63/eersteerf van het Haatland (ca. 1667) - (ca. 1671) Berend Klaas, afkomstig uit Haarstmogelijk: 10 mei 1666: Henrick Berents Mollenbelt, brouwer alhier, en Henrickien Claessen, eheluiden, voor hun zelf en de rato caverende voor hun respectievelijke zwager en broer Berent  Claessen ... (ORA Zwollerkerspel f132)mogelijk: 05 sep 1666: Hermen Cellis Wdn. van Marrigien Jans Vader Berent Claes Voogd (Kampen, RAK 95 fol. 153)Met de aktes uit 1688 erbij, lijkt de dat het wel klopt. Behalve dan, dat ik in de GI gevonden had: Datum: 1685-01, Hendrick Molenbelt brouwer, is begraven op het Bergkloosterkerkhof. In stift Essen wordt zijn overlijden gemeld in 13 nov 1698. Dus mogelijk een fout in de transcriptie van het begraafboek? 

Janny Lalkens

Ik hoopte vanmiddag al, dat

Bericht door Janny Lalkens » 19 mar 2018, 20:20

Ik hoopte vanmiddag al, dat het om de brouwer Hendrick Berents Molenbelt zou gaan!Wat betreft die inschrijving in boek 815 1e begraafboek van Bergklooster: ik heb van die blz. 1 wel een transcriptie gemaakt, handgeschreven, ik heb een hekel aan typen. Toen heb ik achter brouwer een vraagteken gezet. Ik heb een vrijwel zwarte copie van die eerste bladzij. Héél slecht leesbaar dus. Ik denk wel dat er Hendrick Molenb.... staat. Zeer waarschijnlijk Molenbelt. Maar dat brouwer is dus een groot vraagteken. Gelukkig zijn er wel veel aktes in ORA Zwk. waarin de brouwer H.B. Molenbelt een rol speelt, herinner ik me van indertijd lezen.  Hij was niet de eerste de beste, of eigenlijk juist wel. Invloedrijk man.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 19 mar 2018, 20:31

bericht 2Hendrik Derks Zwakenberg zijn vrouw heeft een broer [?] Lubbert Derks.Lubbert Derks is ook de oom van de kinderen van Harmen Claas [!] op 's Herenbroek.én de oom van Derk Hermens en Jannigjen Hermens [én moet dit Heimerigs zijn?]En blijkt Lubbert Derks bij Berentje Herms [d.v. Hermen Derks en Hendriene Hendriks] met haar 2e man Jan Roelofs [Hup] in 1748 in Ijsselmuiden te wonen.Dat betekent dat deze Lubbert dus ook een zoon is van Derks Herms en Trijntje Lubberts ?Ik denk dat het wijs is om tzt het origineel van de akte Zwollerkerspel deel 612 f138 dd 9 febr. 1681 te bekijken. Het lijkt er op dat dit echtpaar in de transcriptie is vergeten als verkopers?

ria van bessen

Ach tu Liebe, ik maar zwoegen

Bericht door ria van bessen » 19 mar 2018, 20:36

Ach tu Liebe, ik maar zwoegen met Lubbert en hopla, zitten we plotsklaps bij de brouwer MeulenbeltIk stel voor daarover een nieuw topic te openen. Anders wijken we wel heel erg af. Vermoedelijk heb ik nog wel leuke of aanvullende informatie.

Egbert_

Van het begraafboek zijn ook

Bericht door Egbert_ » 19 mar 2018, 20:37

Van het begraafboek zijn ook scans op deze site:https://www.historischcentrumoverijssel ... r%201685Op de tweede scan, van de binnenkant van de omslag van het begraafboek, zie je een briefje, met de mededeling: NB niet geheel chronologisch. En op de derde scan, de eerste van het daadwerkelijke doopboek staat brouwer hendrick molenbelt. Als ik goed lees. Iets erboven staat een jaartal dat net zo goed 1688 als 1685 kan zijn. Voor de overlijdensdatum van Hendrik Molenbelt zul je andere bronnen moeten raadplegen, lijkt me.

Janny Lalkens

Op blz. 1 Januarij 1685

Bericht door Janny Lalkens » 19 mar 2018, 21:01

Op blz. 1 van Bergkloosterboek 812 ( en niet 815 zoals ik eerder schreef, sorry!) Januarij 1685 antonij in den boerendans kindt en dan onder Januarij een aanduiding van een maand. Is dat Febr. of Junij? Daarachter Derk van Soomeren.Maar mogelijk zijn kind, want er staat ook een Derck van Soomeren van de ho(e)venbrug genoteerd als begraven in oktober 1688 of 1689 op blz. 2En onder Van Soomeren op blz. 1 staat dan die Hendrick Molenbelt, met mogelijk brouwer voor zijn naam. In ORA Zwk en misschien ook wel in ORA Zwolle kunnen rond die tijd nog aktes staan met zijn naam erin. Dat kan wat meer duidelijkheid geven over zijn overlijden, bijv. bij eventueel hertrouwen van zijn vrouw, als die hem tenminste overleefde.. Momberstelling? Hij was zelf momber, meen ik, weet alleen niet meer van wie. Je was toen nogal gauw momber trouwens.Op blz. 2 boek 812   begint het met 8 namen van begraven personen. 8e regel: December Derck hendrick kindtDaarna 1686 Januarij Derck Molenbelts kindt.  [Hij werd zelf volgens blz. 1  in Julij 1684 begraven, samen met een kind.]In die zelfde kolom van blz. 2 staat 1688 , 1689 en 1690  

Janny Lalkens

Egbert, ik heb gekeken op de

Bericht door Janny Lalkens » 19 mar 2018, 21:07

Egbert, ik heb gekeken op de link naar het HCO die je gaf en op blz. 1 boek 812 staat er duidelijk brouwer voor Hendrick Molenb... De foto is veel duidelijker dan de kopie die ik van die blz. heb. Kan ook al gauw, in dit geval.

Egbert_

Mijn idee Ria. En nog even

Bericht door Egbert_ » 19 mar 2018, 21:09

Mijn idee Ria. En nog even over de etiquette op dit forum. Is het "not done" om als het ware "in te breken" op een ander topic. Vanmorgen heb ik enkele gegevens bij andermans zoektocht gezet, zonder dat de starter van die zoektocht daarom gevraagd had.En wat betreft de van Berkum's, horen die wel thuis in deze zoektocht. Die Aagte Lubbers, wier broer Jan Lubbers voogd werd over haar kinderen, zou een zus kunnen zijn van de moeder van Hendrik Zwakenberg. Die moeder zou dan Trijntje Lubbers zijn. Maar op een later moment komt deze Trijntje Lubbers niet meer voor. Overleden zonder nakomelingen? In dat geval kan ze niet de moeder zijn van Hendrik Zwakenberg.Maar ik zie nu dat jij ook weer terug wil keren naar die akte Zwollerkerspel deel 612 f138 dd 9 febr. 1681.Het was me trouwens ook al opgevallen dat er wel twee zoons waren die Hendrik en Harmen heten, maar geen Lubbert, naar de vader van Trijntje. Maar mogelijk was die er wel. En blijft ook de vraag, naar wie is Hendrik Zwakenberg vernoemd, als zijn opa's Hermen en Lubbert heten. Was hij wel een volle broer van Hermen, die naar de vader van Dirk Hermans zal zijn vernoemd? Mocht dat zo zijn, dan zou je ook ergens een voogdijakte verwachten van Trijntje Lubbers nagelaten weduwe van nn Hendriks. Echter, dan zou de trouwinschrijving van 1675 onjuist zijn: Dirck Hermansz, j.m., op S' Heerenbroeck, ende Trijntien Lubbertsz, j.d., te HaarstEen andere mogelijkheid is, dat hij de toenaam van zijn naamgever heeft overgenomen. Zou het ook nog kunnen dat hij naar de stiefvader van Dirck Hermansz is vernoemd. Ik heb zoiets eerder gezien.

ria van bessen

Wat betreft het inbreken op

Bericht door ria van bessen » 19 mar 2018, 21:43

Wat betreft het inbreken op het topic van Berkum zal deze topicstarter dat helemaal niet erg vinden, als  je daarmee een stukje zou kunnen bijdragen aan de zoektocht Teunis Hendriks van Berkum.**Derk Herms x Trijntje Lubberts zijn gehuwd, zij als jd van Haarst en hij van 's Herenbroek.Ik vermoed dat Derk Herms van oorsprong [of zijn ouders] van de Zwakenberg komt, waar dan ook gelegen. Het is toch uit te sluiten dat Hendrik Derks meijer op het erve Zwakenberg was. En voor zover ik het nu kan bekijken,  heten de kinderen van Derk en Trijntje dus; Hermen, Hendrik, Jacobje en Lubbert.Hermen Derks zijn kinderen zijn - op Hendrik en Geertje na - allemaal terug gevonden. Geertje gaat met attest naar Zalk. Daar nog een poging wagen? Of wil je stoppen? Misschien even wat anders zoeken?

Plaats reactie