Parenteel Everdt Hermssen up Myllingen
Dat Stoffer Stoffers een
Dat Stoffer Stoffers een kleinzoon is van Dievertien Jochems, is wel duidelijk. En als er verder niets te vinden is, dat het duidelijker maakt, dan kun je niet anders, dan het erbij laten.Als je ervan uit gaat dat er voorkinderen van Dievertien Jochems tussen zitten, kan 6] Albert Jacobs x Hendrikje Jansen één van beide een voorkind zijn?En de voogden Wicher Hanekamp en Stoffer Jansen, is daar iets van bekend? Dat er voogden zijn, betekend dat Jacobien Cornelis hertrouwde?
- ria van bessen
Je kunt zelfs nog bedenken
Je kunt zelfs nog bedenken dat de zoon Stoffer van D. Jochums huwde met de dochter van Evert Herms uit z'n 1e huwelijk met D. Everts, maar niets zal niet bewezen kunnen worden wegens ontbreken van gegevens.Misschien dat Albert Jacobs nog een hint oplevert, maar ik vermoed dat hij de zoon is Merrechien Everts. Ze heeft 2 dochters waarvan te bewijzen is dat zij hun moeder is, maar er kan natuurlijk nog een kind zijn.Ik kan niets vinden wat betr Jacobien Cornelis dan dat ik al heb gegeven.
Merrechien Everts =
Merrechien Everts = Mechteltien Everts (x Jacob Egbers) ? Er is van Jacob Egbers een voogdijstelling uit 1635? (zoektocht Willem Jans Schutte)
- ria van bessen
Jacob Egberts had de volgende
Jacob Egberts had de volgende kinderen. Een zoon Zwier overleden voor 13-01-1636, een zoon Evert, Egbert en Cijse, een dochter genaamd de kleine Merregin. En dan de grote Merrechien en Trijne, een Grietien.Op 13 maart 1635 waren er 7 onmondige kinderen. En volgens huwelijkdata ook 3 volwassen kinderen.1]Trijne Jacobs x 16-12-1627 Wichart Henricksen2]Griettijn x 2-1-1631 Berent Willems3]Marrichien x 26-10-1634 Willem Gerrits
Daar zit dus geen Albert
Daar zit dus geen Albert tussen. En 13 maart 1635 zal de voodijakte zijn, met de namen van de onmondigen (maar zonder de namen van de mondige kinderen?), die hoort bij: 14-04-1635 Jan Egbers wedenaer, en Grietien Willems, Willem Jansen n.d. wonende tot Haerst.Als Albert dan al mondig en/of getrouwd zou zijn, is het vreemd dat zijn opa's (Egbert en Evert) pas vernoemd zijn na zijn geboorte.Met uitzondering van Grietijn Jacobs (x 1e Berent Willems Schutte, 2e Lubbert Jansen) heb ik geen nakomelingen kunnen vinden.
In het overzicht van de
In het overzicht van de kinderen van Dievertien Jochems en Evert Herms, volgens f 417 dd 20 maart 1639 (zie reactie ria van bessen op zo, 04/11/2018 - 21:55) mis ik Claes Evertssen, die volgens stift Essen wel een zoon is van Evert Hermssen up Myllinghen.Ik neem aan dat f 417 dd 20 maart 1639 een overzicht geeft van de erfgenamen van Dievertien Jochems, en dat daar voorkinderen van Evert Herms niet bijhoren, maar eventuele voorkinderen van haarzelf wel?Naast Claes Evertssen mis ik ook Grietken Everts (x 1e Peter Arents, 2e Johan Martens van Steenwick). De vraag is nu: hoort Grietken Everts er wel bij? Dat ze erbij hoort, is enkel op grond van gegevens in de generale index, alle gedateerd 9 sep 1607:Griete Evers weduwe van Peter Arents, doet erfuitingZijken Peters dochter van wijlen Peter Arents en Griete EversArent Peters zoon van wijlen Peter Arents en Griete EversGrietien Peters dochter van wijlen Peter Arents en Griete EversStoffel Peters zoon van wijlen Peter Arents en Griete EversPeter Peters zoon van wijlen Peter Arents en Griete EversGeertgien Peters dochter van wijlen Peter Arents en Griete EversWijcher Peters zoon van wijlen Peter Arents en Griete EversWillem Arents voogd over de kinderen van wijlen Peter Arents en Griete EversClaes Evertzen voogd over de kinderen van wijlen Peter Arents en Griete EversVan Siegen Peters, Gritien Peters en Arent Peters het ik trouwdata gevonden, allen wonende op den Hasseler DijckVRAAG: Hoort Siegen Peters bij de kinderen van Evert Herms up Millingen, of is ze een dochter van een andere Evert?
- ria van bessen
Omdat Claes en Griete geen
Omdat Claes en Griete geen kinderen van Dievertje Jochems zijn, daarom staan ze ook niet vermeld in deze verdeling van haar erfenis. Het was toch al bekend dat Evert op Millingen eerder gehuwd was.In de voogdijakte van Griete wordt [wanneer ze hertrouwt] 7 onmondige kinderen genoemd. Zijcken, Arent, Stoffel, Grietjen, Geertjen, Wijcher en Peter. Tezamen krijgen ze 325 gls. Op 24 april 1619 bedankt Zijcken geassisteerd met Derck Derxen haar moeder en Johan Martens haar man voor haar quota 46 en 14 st. Idem Stoffel Peters op 27 maart 1621 en idem Arent Peters en Jan Reinerts gehuwd met Grietje Peters op 10 maart 1623. Hun voogden waren Claas Everts en Willem Arents. Bron Zwolle erfuitingen f 144 dd 9-9-1607.Als je in 1607 al 7 kinderen hebt gebaard, dan ben je in ieder geval een stuk ouder dan [halfzus] Jennegien Everts die in 1601 trouwt en Mechteltjen Everts die in 1608 trouwt.In f287 dd 17-4-1619 wordt Claas Everts op MIllingen de zwager genoemd van Jan Martens.
Dank voor de toevoeging:
Dank voor de toevoeging: f287 dd 17-4-1619 wordt Claas Everts op MIllingen de zwager genoemd van Jan Martens.Ik had het verhaal ook zo uitgewerkt als jij beschreef, maar dan nog was er de onzekerheid of Claas Everts de voogd wel dezelfde was als Claas Everts op Millingen. Maar dat Claas Everts op Millingen de zwager van Jan Martens genoemd wordt is misschien nog net geen bewijs, maar wel een heel sterke duiding.
Een puzzelstukje erbij, waar
Een puzzelstukje erbij, waar ik zo snel niets mee kan, maar er kan wellicht mee gepuzzeld worden.Recognitien Zwolle f150 dd.07-03-1601: Bekende Herman Hermsen Vrijlinck, voor hem en zijn erfgen., dat Evert Hermsen up Millingen, zijn oom, hem volkomen rekenschap en reliqua heeft gedaan van vaders en moeders goederen, waarover hij als momber de administratie heeft gehad, bedankende hem hiervoor.
Dat is zeker een mooi
Dat is zeker een mooi puzzelstukje. Een paar weken ervoor trouwen te Zwolle:15-02-1601 Herman Hermansen, wonende in Mastebroeck op Millingen, ende Jacobjen Dercks, Derck Dercksen d. ten HolteMogelijk dezelfde persoon?