Parenteel Everdt Hermssen up Myllingen
De tweede vrouw van Hendrik
De tweede vrouw van Hendrik Willems Kooijker was Geertje Derks (x1788). De nakomelingen van haar broer Jan Derks (~1769) zijn zich Schurink gaan noemen. Ze was een dochter van Dirk Harms (~1716) en Dirkje Goossens, de tweede vrouw van Dirk Harms. Eerste vrouw was Evertje Martens, dochter van Marten Geerlichs Bakker (zie betr. zoektocht), met wie hij in 't Vosje woonde. (1749, lidm.) Dirk is gedoopt te Zwolle 20-11-1716, als Dirk, zoon van Harmen Hendriks en Barber Stephens. Bij nader inzien heb ik geen bewijs dat dit de juiste dopen is, maar ga er wel van uit. Van het echtpaar heb ik trouwen gevonden te Zwolle: 17-05-1711 Hermen Hendriks j.m. te Westenholte en Barber Stevens j.d. aande Raamakers zijl. Verdere voorouders waren/zijn mij onbekend.De voornaam Barber komt heel weinig voor. Dus toen de medeling langs kwam dat Evert Claesen in 1647 reeds getrouwd was met ene Barber Stevens, zag ik een kans. Ze hebben een zoon Steven, volgens 21 mei 1672 f 347. En er is in het trb. Zwolle: 15-07-1679 Steven Evers wed. en Henrickjen Jansen wed: van Henrick Jacobs beide bij de rademaeckers Zijll. En in de GI: 1681-06-09, Steven Evers en zijn vrouw Hendrikjen Jansen laten hun dochters Barber en Hendrikjen dopen.VRAAG: Dit past allemaal mooi, maar is het ook waar? Is het te bewijzen dat dit klopt?Andere gedoopte dochters Barber, kleinkinderen van Barber Stevens (x Evert Claesen) die mogelijk in het verhaal thuis horen:1677-03-11, Barber Claesen dochter van Claes Everts en zijn vrouw Webbetjen Arents, wordt gedoopt1677-09-02, Barber Lamberts dochter van Lambert Jansen en zijn vrouw Grietie Everts, wordt gedoopt1696-08-10, Barber Henriks dochter van Henrik Jansen en zijn vrouw Diewertie Everts, wordt gedooptDie gedoopte Barber's zijn achterkleindochters van Evert Herms up Myllingen. En in de inleiding had ik drie generaties aangegeven, dat is Evert Herms, zijn kinderen en zijn kleinkinderen. Dus strikt genomen zijn ze een bonus. Maar wel wil ik graag weten of hun ouders degenen zijn die bij Evert Herms up Myllingen horen, dus ook wie de aangetrouwden zijn.13-06-1671 Klaas Evers j.m. andie Rademakers Zijl ende Wibbetijn Arentz j.d. te Westenholte02-06-1668 Hendrick Jans wed: te Westenholte en Grietjen Everts wed: bijde ramakers-sijl02-05-1677 Hendrick Jans wed.n. en Diever Evers j.d. beijde buijten de Kamperpoort
- ria van bessen
Dirk Harms heeft inderdaad
Dirk Harms heeft inderdaad een dochter Barber, en Steven Harms is voogd als oom van vaderszijde, Steven Herms zijn zoon genaamd Hermen Stevens is ook voogd van VZ als neef van de kinderen en Claes Mertens is voogd als oom van moederszijde volgens f177 dd 15-01-1765. Andere onm. kinderen zijn Egbertien, Marten, Trijntjen en Harmen.16 maart 1749 Dirk Harms in het Vosje op attest van Zwolle - 1e huwelijk 10-05/02-06-1748 MastebroekMaar wie is dit dan? Lidmaatboek Mastebroek - met attest uit Hasselt op 1 april 1748 Hendrik Harms uijt 't Vosje; obijt den 6 novemb. 1756Hermen Hendriks en Barber Stevens hebben 2 kinderen volgens inwonersregister van Zwolle 1742.Wel een Hendrikje op 8-8-1720 gedoopt te Zwolle, maar meer kon ik niet vinden via de GI.Steven Evers en zijn 2e vrouw Hendrikje Jansen hebben 4 kinderen laten dopen, en volgens de erfuitingen zijn er dan 3 in leven nl Barbara, Hendrickien en Marrechien. Elk kind krijgt een bed met toebehoren volgens erfuiting Zwolle f382 dd 29-7-1688.Hendrikje woont bij de Ramakerszijl en hertr Jan Hendriks [Zijlman] die daar ook woont 16-6/31-7-1688 Zwolle - van de laatste is volgens mij ook een zoektocht.De voogden die aangesteld worden over de kinderen van Steven Everts heten Lubbert Jansen en Egbert Jansen.Het loopt trouwens helemaal een beetje raar, Barber Stevens wed aan de Rademakerszijl huwt met de jongeman Hendrick Jacobs [26-02-1667] - dan heb ik een huwelijk van een Hendrick Jacobs als wedr. met Hendrickjen Jansz 18-3/18-04-1676. Uit dat huwelijk een zoon Jacob 21-7-1678 en daar zijn de voogden Claes Everts en Albert Jacobs.Hendrikje Jans wed Hendrick Jacobs huwt met de wedr. Steven Everts - die uit zijn 1e huwelijk een dochter Grietje heeft, maar er is geen erfuiting te vinden.En lijkt het er sterk op dat Steven hertrouwt met de vrouw van zijn stiefvader ??
Was dit dopen (uit de GI) al
Was dit dopen (uit de GI) al bekend: 1712-01-06, Barbera Stephens en haar man Harmen Hendriks laten hun zoon Steven dopen. Hij zal de voogd Steven Harms uit 1765 zijn. De andere voogd in 1765, zou Claas Martens, zv Marten Geerlichs (Bakker) kunnen zijn, 17 dec 1765 begraven in Mastenbroek. Trouwen van hem is mij onbekend. (Niet in Mastenbroek, Zwolle of Hasselt) Dus het is slechts een slag in de lucht. Is er nog een melding dat voogd Claas Martens overleden is?Barbertje Derks (~1749) was mij bekend, ze is o.a drie keer doopgetuige geweest. En stammoeder van Buter, Bueter, Buit.Wie Hendrik Harms uijt 't Vosje (1749) is, hebben we ons ook al afgevraagd in de zoektocht van der Wal, en het antwoord niet gevonden.Dat Steven mogelijk hertrouwde met de vrouw van zijn stiefvader had ik gezien. Ook dat er bij staat dat zij erfuiting moet doen (2 feb 1667). Is daar iets van te vinden?De voogden Lubbert Jansen en Egbert Jansen uit 1688 heb ik nog niet kunnen plaatsen.
Voogd Lubbert Jansen in 1667
Voogd Lubbert Jansen in 1667 zou de volgende kunnen zijn (trb Zwolle): 03-03-1678 Lubbert Jansen wedenaer bij Vrankhuis ende Janniggijn Evers j.d. buiten de Camperpoorte.(geen dopen gevonden van dit echtpaar in de GI)
- ria van bessen
Barber Stevens de vrouw van
Barber Stevens de vrouw van Evert Claas heeft een oudste dochter Griettien die een bed met toebehoor krijgt, en aan de andere 6 kinderen Jantien, Jutte, Claes, Steven, Diewer en Griettien wordt per kind 10 gls als erfuiting gegeven en bij mondige jaren uit te keren. Zwolle erfuitingen f258 dd 25-03-1667. Daar zijn als voogden aangesteld Cornelis Claessen en Jan Claessen.Volgens Zwollerkerspel f539 dd 26-11-1647 Evert Claessen en Barber Stevens nemen een hypotheek van 300 goudguldens en stellen daarvoor als onderpand hun aandeel in 11 1/2 morgen land van Millingen, rente 15 ggls per jaar. Volgens f8 dd 21-02-1649 nog een hypotheek op van 300 gls met hetzelfde land als onderpand, rente 14 ggls per jaar. Beide zijn niet afgelost.Op 10 nov 1652 volgens f265 verkopen zij aan hun broer Cornelis Claessen en Diewertje Lamberts hun comparants huis en getimmerte te Millingen met berg en schuur en hun quota aan de werf, een halve morgen land in 3 morgen achter het huis en de werf gelegen, en nog 1/3 deel in 2 morgen bij Albert Jochems zijn huis, genoemd het gemeste land maar zonder mate tesamen gelegen in Mastebroek, zijn vrij en eigenlijk goed maar wel bezwaard met 21 stuivers, item 15 goudguldens en 14 goudguldens.De huwelijksdatum van Jannegien Everts uit de vorige post gaat helaas niet samen met de erfuitingsdatum.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Er is een Lubbert Jansen die op 8-12-1651 voogd van MZ is, over Aechte en Annegien kinderen van Anna Jansen en Claes Claessen. Van VZ is voogd Arent Claessen.Volgens mij is deze Lubbert met de wed. Grietjen Jacobs [Berent Willems Schutte] hertrouwd.En Lubbert hertr na haar overlijden 5-3-1667 met de wed. Aeltjen Asies.Zit hier mogelijk nog een verbinding naar de voogd Lubbert Jansen kinderen Steven Everts?
Slordigheid van mijn kant.
Slordigheid van mijn kant. Voogd Lubbert Jans over de kinderen van Steven Everts: f382 dd 29-7-1688. Dan past de erfuitingsdatum wel bij het trouwen van Lubbert Jansen in 1680.
Zoals ik de gegevens
Zoals ik de gegevens verzameld het: Aechte en Annegien kinderen van (trb Zwolle): 24-05-1646 Claes Claesen Claes Arentsen sone tot Genne, ende Anneken Jans Jan Jansen van de Doorne tot Haerst dochterClaes heeft een broer Arent Clasen x (1634) Marrichen Jans. Anneken Jans heeft drie broers, geen Lubbert. En haar zus is Grietjen Jansen x Claes Hendriks SchutteWel heb ik Berent Willems Schutte x (1631) Grietijn Jacobs. Grietijn Jacobs is de dochter van Mechteltgen Everts, en daarmee kleindochter van Evert Herms up Myllingen. Zij hetrouwt in 1639 met Lubbert Jansen, van wie ik alleen weet dat zijn vader Jan Jans heet. Negenenveertig jaar na zijn trouwen nog optreden als voogd? En hij is de zwager van de overgrootvader van de kinderen van Steven Everts, oftwel oud-oudoom. Niet erg aannemelijk als voogd. Nogmaal excuses voor het noemen van het verkeerde jaartal van de erfuiting.
- ria van bessen
Nou, volgens mij hoort hij er
Nou, volgens mij hoort hij er wel bij. Lubbert Jansen is voogd als oom van MZ over de kinderen van Claes Claesens en Anna Jansen van den Doorn dd 8-12-1651En aangezien Lubbert Jansen toen met Grietjen Jacobs [wed. Berent Willems Schutte] getrouwd was, is hij de broer van Anna. Dat kan dan toch niet anders? En dan ook de zoon van Jan Jansen voor den Doorn in Haarst.Als Lubbert hertr op 16 febr 1667met de wed. Aaltje Assies is voogd van MZ de halfbroer Egbert Berents w. op 's Herenbroek volgens f158 dd 16-02-1667 - en dat klopt. Hij is de zoon van Grietjen.Lubbert heeft uit het huwelijk met Grietjen 5 kinderen, Berendjen Lubberts [ged 17-10-1641 zij x Asjen Hendriks 05-03-1667], Aechte, Mette, Trijntje, en Jan Lubberts. De voogd van VZ is Peter Jacobs van Markel als aangehuwde oom. Hij was gehuwd met Meghtelt Jansen - uit dit huwelijk 6 onmondige kinderen m.n. Aaghte, Peter, Fije, Hendrikje, Gerrigje en Annigjen. Voogden Andries Jansen voor den Doorn als oom van MZ en Claas Hendriks als aangehuwde oom van MZ en Gerrit Velthuis als aangehuwde oom van VZ. F192 dd 11-10-1681. Zie ook stift Essen
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2- in ORA wollerkerspelLubbert Jansen die op 3-3-1678 met Janniggijn Evers jd buiten de Camperpoort trouwt te Zwolle is wedr. bij Vrankhuis. Hij was voordien gehuwd met Grietjen Engberts jd in de Rijsebosch 01-10-1667 en daarvoor gehuwd met Marrighjen Willems jd op 01-05-1664 en toen beide wonende in de Rijsebos. Van zijn 1e huwelijk had hij een dochter Geessijn Lubberts. Uit zijn 2e huwelijk een Johannes en een Hendrik.Dan is er een Lubbert Jansen die voogd is van MZ over het kind Derck Gosens - ouders Gosen Dercks en Swaene Jans f52 dd 28-02-1680, maar deze Lubbert is overleden voor 27-9-1684Dan nog een Lubbert Jans als aangehuwde oom die voogd is van MZ over Jan en Stijntje kinderen van zal Albert Assies en Geertjen Jans.Dan heb ik nog een Lubbert Jansz Dijck in de aanbieding - gehuwd met Geesjen Alberts maar die horen in Zalk. [1696]