Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 17 feb 2019, 17:21

bericht 2Berent Hermsen oom van het kind van VZ en Evert Petersen oom van het kind van MZ - volgens f196 dd 8-3-1662. Peter Herms gaat hertrouwen, heeft een onmondig kind Berentien genaamd. Berentien heeft 2 halve broers [Egbert en Peter kinderen van Trijntien Peters en Berent Arents]. f196 dd 8-3-1662 

Egbert_

Voor de meelezers,

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2019, 19:01

Voor de meelezers, geïnteresseerd in de geschiedenis van groot ter Wee. Al zoekende naar de gegevens in de collecties op deze site kwam ik het volgende tegen:Contract tussen de stad Hasselt en Jr. Joan Ernst van den Clooster toe der Grooter Weede, waarbij de stad koopt de bovengrond van c. een morgen land ter afgraving. 1663. Met insinuatie 1664 en afschrift van het proces-verbaal van verkoping van de havezathe de Groote Weede in 1665, waarin sprake is van dit contract. Dit speelde dus in de tijd dat Arent Claas van der Wee pachtboer was op groot ter Wee.Vanaf klein ter Wee, naar groot ter Wee, en dan richting Hasselt ligt een zandrug. Die moet vrij hoog zijn geweest. Die is in de vorige eeuw nog flink afgegraven voor versteviging van een gebied in Rouveen. Blijkbaar deden ze dat drie eeuwen daarvoor ook al.Schattingen van Gerrit Trompet, schout te Rouveen, van de waarde van aan de stad Hasselt behorend zand, gebruikt voor een versterking te Rouveen. 1666. Minuten.

Egbert_

Dank voor de bijdrage. Ik had

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2019, 19:39

Dank voor de bijdrage. Ik had dit al meegekregen uit andere zoektochten. Mijn speciale belangstelling ligt bij voogd Berent Hermsen oom van het kind van VZ. Hij is nr. 706 in mijn kwartierstaat. Hij trouwde te Hasselt, (volgens tbk Zwolle 1643): Berent Hermensen J.G. van Groter weijde, ende Aeltijn Everts J.D. tot Holten met attestatie in Hasselt.Het eerste dopen gevonden in 1650 van Jan. Geen moeder vermeld. Wel in 1652: Egbart, zv Berent Hermens op ter wede, Annegien Peters. Zelfde moeder in 1654, 1656 en 1661. Overigens in 1654 nog op ter Wee, vanaf 1656 te Streukel.(alinea met fouten verwijderd)Of er een voogdij-akte is over de kinderen van Aeltijn Everts, is mij onbekend. Dit zal dan in (schoutambt) Hasselt zitten?correctie/aanvullingAnnegien Peters had een zus Geertien Peters (Peter Jacobs wed: en Geertjen Peters j.d. tot Holte). Over de kinderen van Geertien en Peter is Berent Hermsen voogd. (f227 dd 17-5-1662)

ria van bessen

Peter Herms hertr. 3e x met

Bericht door ria van bessen » 17 feb 2019, 20:05

Peter Herms hertr. 3e x met Jantien Clasen en ook dan is Berent Herms wonende te Streukel voogd f 202 dd 7-11-1668 - Peter heeft bij Albertien 2 onm.kinderen Trijne en Hendrikje. Als Peter overlijdt dan hertr. Jantijn Clasen [met Claas Jans] en dan is voogd van VZ de volle neef Hermen Berents. Lijkt me dus de zoon van zijn broer Berent.Volgens f377 dd 19-4-1684 Verklaart Berent Herms z.v. Hermen Berents te Streukel [Strokkel] dat zijn voornoemde vader voor enige tijd was overleden - hij in de momberschap over de beide kinderen van zaliger Peter Herms te Holten in plaats van gezeide overleden vader was op verzoek van de pupille blijven continueren, maar zulks nooit gerichtelijk had aangenomen. Wat dus nu alsnog gerichtelijk gebeurd en wordt aangenomen. Trijntje Peters x Lambert Assijs bedankt haar voogd en verklaart dat zij in plaats van de 500 ggls volgens erfuiting dd 7-11-1668 aan haar zus Hendrikje en haar vermaakt wel tevreden is met het land dat de erfuiter [Peter Herms dus] in het hoogscholtambt van Hasselt had liggen.Volgens mij heb ik deze aktes ook al eens volledig geplaatst? 

Egbert_

Klopt, deze aktes zijn op z'n

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2019, 20:59

Klopt, deze aktes zijn op z'n minst voor een deel al eerder geplaatst. De nakomelingen van Berent Herms en Peter Herms zijn aardig in beeld.Mijn vraag is vooral, is er iets te vinden over broers of zussen van Berent Herms en Peter Herms. Er is bijvoorbeeld een zus Grietien geboren op grote ter Wee in 1623. Er is ook een Grietien Herms x Reijndert Jans die, wonende op groot ter Wee, een kind laten dopen in 1651. Maar is deze Grietien Herms de zus van Berent Herms en Peter Herms. Als er al antwoorden te vinden zijn, dan waarschijnlijk in Hasselt, slechts een enkele keer in Zwollerkerspel.Belangrijkste vraag rondom dit gezin: wie was Jacob Harms, die van ongeveer 1635 tot 1645 pachter was op groot ter Wee. Wat is er over hem te vinden?

ria van bessen

Berent Hermsen te Strockel is

Bericht door ria van bessen » 17 feb 2019, 21:04

Berent Hermsen te Strockel is aangehuwde voogd van MZ over het kind van Peter Jansen in Mastebroek x Geertien Peters. Berent en Peter kinderen van Hermen Berents en Derkje Alberts. Hun ouders zijn mede-erfgenaam van de bestemoeder Griete ter Weehe. Die misschien dezelfde is als Griete Velicken laatstverstorven huisvrouw van Claas Janssen ter Weede. In 1617 woont op de grooter Weede ene Peter Velicken en zijn zuster Diuerken. Over Jacob Harms is in die periode niets te vinden in Zwollerkerspel. 

Egbert_

Dat stukje van de puzzel ben

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2019, 22:08

Dat stukje van de puzzel ben ik ook aan het ontrafelen. Overigens woont Peter Velicken in Mastenbroek: "12 morgen in Mastebroeck, die Peter Velicken thans gebruikt, behorende in het voorschreven erf daar Velicken nu ter tijt op woont;" (f40 - 23 mei 1612). Diever Velicken woont inderdaad op ter Wee. En daar woonde ze in 1597 al. Ik heb laatst een prachtige vondst gedaan in het doopboek van Hasselt, bij de inschrijving van 11 december 1597:de meier op meijer op groot ter Wede
Albart Goichiens
Dieúer Velincke Zij zijn stamouders van velen rondom Hasselt en Mastenbroek.Goichien Alberts x Swaentien Dercks. Generaties lang in Streukel. Kleindochter Swaantien Egberts x Jan Berents Buijter.Anneken Albers x Herman Beniers. Dochter Dieuwertjen Herms x Wijcher Gerrits. Kleindochter Willempje Wichers x Reinder Peters de LeeuwVelickien Alberts, drie keer getrouwd geweest. Met Egbert Claessen, Michiel Roeloffs en (Zwolle 1640) Jochem Claesen. Geen kinderen bekend.Derckien Albaers x Herman BeerensVanwege die speciale melding in het doopboek van Hasselt, kan ik me voorstellen dat Albart Goichiens nog maar recent meier was. In ieder geval geen dopen gevonden van dit echtpaar voor 1597.

ria van bessen

Volgens het ORA zijn Hermen

Bericht door ria van bessen » 17 feb 2019, 23:06

Volgens het ORA zijn Hermen Berents en Derkje Alberts nicht en neef van die familie die je hieronder beschrijft en tesamen dus erfgenamen van Griete ter Weede. Griete overlijdt als 'alderlaatst' weduwe wat duidt op een eerder weduwe zijn.

Egbert_

Dit is wat is tot nu toe

Bericht door Egbert_ » 18 feb 2019, 15:20

Dit is wat is tot nu toe gevonden heb. Een korte parenteel van Griete Velicken, ook wel Griete ter Weede:Griete trouwde met nn. Zij trouwde later met Claes Janssen, die voor haar overleed. Kinderen uit het eerste huwelijk:Peter VelickenDiever VelickenEgbert Velicken, wel nakomelingen/erfgenamen, maar niet bekend in welke relatieDerde generatie:Peter Velicken met Jenneken Classen. Kinderen:Grietien Peters x Jan HendricksenFelickien Peters x Hendrick Andriessen. Hendrick Andriessen is terug te vinden in het stift Essen, zoon van Andries LubbersGeert Petersen x Jantien HannenEgbertien Peters x Derck Andriesen, dochter Aechijn Dercks (x 1643 Derck Jansen Jan Cornelijsen sone tot Barkum) Diever Velicken x Albert Goichiens. Kinderen:Anneken Albers x Herman Beniers. Herman Beniers is terug te vinden in het stift Essen.Goichien Albarts x Swaentien Dercks. Nakomelingen te Streukel, zie kerkboeken HasseltVelickien Alberts, drie keer getrouwd geweest. Met Egbert Claessen, Michiel Roeloffs en (Zwolle 1640) Jochem Claesen. Geen kinderen bekend. Doopgetuige bij Berent Herms, zoon van Herman Beerens en Derckien AlbaersDerckien Albaers x Herman Beerens. Vijf dopelingen gevonden in Hasselt. Waaronder Berent Herms, die eerst Aeltijn Everts, en later Annegien Peters trouwde.Egbert, gedoopt 11 dec 1597, jong overleden 

Egbert_

Hoewel ik natuurlijk erg

Bericht door Egbert_ » 18 feb 2019, 16:17

Hoewel ik natuurlijk erg nieuwsgierig ben naar Griete Velicken en haar geschiedenis, en foutmeldingen en aanvullende inzichten van harte welkom zijn, wil ik toch weer proberen bij de zoektocht te terug te komen.Deze zoektocht is op dit moment vooral naar de nakomelingen van Arent Jochums (+<1628) te Genne, waarvan Egbert Klaassen van der Vegte er één is.Mogelijk horen daar ook Cobes Gerrits en Aagje Gerrits, beide uit Herfte bij. De vraag is al eerder gesteld, maar hun ouders zijn (nog) niet bekend.Resultaat van van zoeken in de Generale index op achternaam Gerrits en zoekwoorden "Hefte" en "belijdenis" leverde o.a. de volgende resultaten op: Gosen Gerrits (1706), Klaas Gerrits (1708), Fennigien Gerrits (1709), Aagje Gerrits (1710), Janna Gerrits (1711).Volgens het zoutgeld 1694 is er één Gerrit in Herfte: Gerrit Goossens. Evenzo in vuursteden 1682. In hoofdgeld 1675 geen Gerrit Goossens, maar op de plek waar je hem zou verwachten zit dan ene Derck Derx.En die combinatie klinkt bekend. Uit het trouwboek Zwolle:1673 Derck Dercksen, j.m. ende Annetijn Klaassen j.d. beijde te Haarst1679 Gerrit Gosens j.m. tot Haerst en Annegien Claasen wed: van Derck Dercks tot HarffteAnnegien Claassen is de dochter van 1646 Claes Claesen Claes Arentsen sone tot Genne, ende Anneken Jans Jan Jansen van de Doorne tot Haerst dochter(Claes Arentsen tot Genne is een zoon van Arent Jochums, die dus ook voorvader is van Egbert Klaassen van der Vegte)VRAAG: Kunnen Cobes Gerrits en Aagje Gerrits, die op ter Wee terecht komen, kinderen zijn van Annegien Claassen en Gerrit Goossens ? 

Plaats reactie