Egbert Klaassen van der Vegte.
- ria van bessen
Egbert Velicken is overleden
Egbert Velicken is overleden voor 1-11-1617. zie f253 Zwollerkerspel invnr. 603 Jan Kijrs x Woltertje NN verklaren dan te hebben verkocht aan Peter Velicken, zuster Diuerken,wonende op de Groter Weede, 'sampt' Jan Heijno en de weduwe van zal. Herman Jansen, als erfgenamen van zal. Egbertt Velicken, elk voor hun quota, en hun erfgenamen, een gerecht aanpart en deel van de erfenis zoals Woltertien, Jan Kiers huisvrouw enigszins van haar zaliger bestemoeder Griete Velicken, laatst verstorven huisvrouw van zal. Claes Janssen ter Weede is aangestorven. *Jantien Hannen is volgens [f 237 dd 27-5-1643 invnr. 606] gehuwd met Jacob Willemsen, uit het huwelijk met Geert twee kinderen Hanne en Petertien waarover Hendrik Andriessen en Jan Hendriks voorschreven voogden zijn als ooms en aangeboren mombers.Volgens dezelfde akte [namen echtgenoten zijn genoemd - die herhaal ik niet]Geuchien Alberts, Annegien Alberts, Velickien Alberts en hun echtgenoten, Velickien Peters, Grietien Peters en hun echtgenoten, voornoemde Jantien en haar 2e man, het kind Aechte d.v. zal Egbertien Peters en Derk Andriessen en haar voogden Jan Hendriksen en Jan Jansen voor den Doren; zij tesamen verkopen als erfgenamen van zaliger Griete ter weehe hun luider gewezen bestemoeder aan hun neef en nicht, Hermen Berents en Derrickien Alberts, hun quota en aandeel in een stuk buitendijks land, zijnde het 7/8 deel en waarvan de kopers het 1/8 deel reeds bezitten als mede erfgenamen van voornoemde Griete ter Weehe.Dit land is gelegen op de twijgweerd te Holten en zoals Willem Derksen in pacht heeft. Het land is bezwaard met 4 ggls en 13 st jaarlijks aan de erfgenamen van Gerrit Doijs die de kopers tot hun last nemen.Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel. Ik ga nu eten koken ...
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Dat gaat niet lukken Egbert, Annegien is rond 1650 geboren.Volgens het overzicht van AdL is er een Dirk 16-7-1682, Gosen rond 1683, Claas op 1-8-1686 en Hermen op 11-12-1688, alle te Zwolle. Albert heeft een Annegien als d.v. Gerrit Gosenop 11-12-1689 met daarbij de notatie 'waarschijnlijk'.
Zwolle, 09-07-1725,Steven
Zwolle, 09-07-1725,
Steven Herms j.m. van ter wee? met
Aagje Gerrits j.d. te Herfte
met attestatie van Hasselt1714, Den 21 April.
Egbert Egbers wed: in Mastebroek met
Fennegien Gerrits j.d. te Herfte
S.G. sijn Broeder
H.G. de Moeder
[hij] moet Erf-uijting doen. Is vertoont.
De proclamatien gaen mede in Mastebroek
en attestatie gegeven den 12 meij 171422-11-1722 Claes Gerrits j.m. te Herfte met
Hendrikjen Lamberts wed. van Gozen Jansen in Berkum
S:G: de Broeder
H:G: de huisvrouw van Claes Mense
[zij] moet Erffuitinge doen. Is getoont.08-05-1714 Hendrik Jansen j.m. te Haerst met
Janna Gerrits j.d. te Herfte
S.G. sijn suster
H.G. haer Broeder
moet de pas-poort vertoont worden.
De paspoort is vertoont den 21 April.18-05-1719 Goosen Gerrits j.m. te Herfte met
Willempje Jans j.d. aen 't Tolhek
S.G. Jochem Claessen
H.G. de huisvrouw van Jochem Claessentrb Hasselt,
Kobus Gerrits J:M Geboren te Hefte en wonende in Maste=
broek
en
Hilligje Hendriks Wede van Lambert Herms.
Geboren te Emmen en wonende te Steukel
alhier getrouwt den 29 Januari 1736lidmatenboek Mastenbroek (f68 Oude Weteringe):
Egbert Egberts (obijt 8 Meij 1749)
Femmetje Gerrits (obijt den 6 Aug. 1748)(f65: Oude Weteringe en Zee-dijk)
1732
Jacobus Gerrits met attest. nae Hasselt vertrokken den 31 Maert 1737.Volkstelling 1748, Oude Wetering Noord Einde nr. 8
man: Egbert Egberts
vrouw: . . . . . .
kinderen boven de tien jaar: Egbert, Gerrit, Jantjen Op de één of andere manier heb ik niet de indruk dat de zes gezinnen hierboven niets met elkaar te maken hebben, en een toevallige verzameling zijn. Dat hun eigen dopen niet terug te vinden is in de Generale Index is jammer, maar bewijst nog niets. Ze moeten ergens geboren zij rond 1690. Annegien Claassen was toen rond de veertig. Volgens mij is het niet onmogelijk. Dopen vanuit Herfte, lijkt me te Zwolle. In Windesheim is alleen een schipper Gerrit Gosen uit Herxen te vinden.
Steven Herms j.m. van ter wee? met
Aagje Gerrits j.d. te Herfte
met attestatie van Hasselt1714, Den 21 April.
Egbert Egbers wed: in Mastebroek met
Fennegien Gerrits j.d. te Herfte
S.G. sijn Broeder
H.G. de Moeder
[hij] moet Erf-uijting doen. Is vertoont.
De proclamatien gaen mede in Mastebroek
en attestatie gegeven den 12 meij 171422-11-1722 Claes Gerrits j.m. te Herfte met
Hendrikjen Lamberts wed. van Gozen Jansen in Berkum
S:G: de Broeder
H:G: de huisvrouw van Claes Mense
[zij] moet Erffuitinge doen. Is getoont.08-05-1714 Hendrik Jansen j.m. te Haerst met
Janna Gerrits j.d. te Herfte
S.G. sijn suster
H.G. haer Broeder
moet de pas-poort vertoont worden.
De paspoort is vertoont den 21 April.18-05-1719 Goosen Gerrits j.m. te Herfte met
Willempje Jans j.d. aen 't Tolhek
S.G. Jochem Claessen
H.G. de huisvrouw van Jochem Claessentrb Hasselt,
Kobus Gerrits J:M Geboren te Hefte en wonende in Maste=
broek
en
Hilligje Hendriks Wede van Lambert Herms.
Geboren te Emmen en wonende te Steukel
alhier getrouwt den 29 Januari 1736lidmatenboek Mastenbroek (f68 Oude Weteringe):
Egbert Egberts (obijt 8 Meij 1749)
Femmetje Gerrits (obijt den 6 Aug. 1748)(f65: Oude Weteringe en Zee-dijk)
1732
Jacobus Gerrits met attest. nae Hasselt vertrokken den 31 Maert 1737.Volkstelling 1748, Oude Wetering Noord Einde nr. 8
man: Egbert Egberts
vrouw: . . . . . .
kinderen boven de tien jaar: Egbert, Gerrit, Jantjen Op de één of andere manier heb ik niet de indruk dat de zes gezinnen hierboven niets met elkaar te maken hebben, en een toevallige verzameling zijn. Dat hun eigen dopen niet terug te vinden is in de Generale Index is jammer, maar bewijst nog niets. Ze moeten ergens geboren zij rond 1690. Annegien Claassen was toen rond de veertig. Volgens mij is het niet onmogelijk. Dopen vanuit Herfte, lijkt me te Zwolle. In Windesheim is alleen een schipper Gerrit Gosen uit Herxen te vinden.
Het is mij niet helemaal
Het is mij niet helemaal duidelijk van wanneer deze akte is [d.d 27-5-1643]?. [Ria, 18/02/2018 - 16:56] Mij viel de combinatie Derk Andriessen en Jan Jansen voor den Doren op. Ik ken Derk Andries als Dirck Andriessen Luijter getrouwd met Marrichjen Wolters. die later trouwt met Peter Jansen (van Millingen). In de akte van 1 maart 1660 IJsselmuiden wordt weer een Aechte als eerste genoemd. We mogen dan wel aannemen dat Aechjen Luijter gehuwd met Thijmen Cnoop niet een dochter is van Egbertjen Peters, maar van Marrichjen Wolters.Van Aechien Andriessen weten we via haar huwelijk dat zij een dochter is van Andries Lubberts. Ik denk dat naast Willem Andries, Hendrik Andries, Aechien Andries ook Dirck Andriessen Luijter een kind is van Andries Lubberts.Het huwelijk van Dirck Andriessen met Marrichjen Wolters was een 2e huw.. Hiervoor was hij waarschijnlijk getrouwd met Egbertien Peters.Op zich vind ik mooi dat Jan Jansen voor de Doorn hier wordt genoem, dan mogen we aannemen dat hij na 1643 is overleden.Ria en Egbert ik wil jullie bedanken voor deze interessante zoektocht, ik blijf hem volgen.Harm
Het is mij ook opgevallen. Ik
Het is mij ook opgevallen. Ik denk dat er twee keer een Aagje Derks, dochter van Derk Andries is geweest:30-05-1643 Derck Jansen Jan Cornelijsen sone tot Barkum, ende
Aechijn Dercks Derck Andriesen dochter in de Mastebroeck1669 Den 15 Mei, Timen Timensen Knoop wed alhijr, ende Aaltien Dercks j.d. in Mastebroek proc: gaan in MastebroeckToen de eerste in 1643 trouwde was de twede mogelijk nog niet geboren. Dirck Andriessen Luijter getrouwd met Marrichjen Wolters rond 1645?Derck Jansen Jan Cornelijsen sone tot Barkum hoort denk ik hierbij:Jan Cornelyssen verkrijgt goedkeuring van zijn testamentaire beschikkingen ten behoeve van zijn kinderen Cornelis en Derck Janssen, Arentjen, vrouw van Claes Hermssen, Grietien, vrouw van Derck Janssen Molenbelt, alsmede Pelle en Claes Janssen, onder bezwaar van het vruchtgebruik ten behoeve van zijn vrouw Jacobjen Derckssen
Aechijn Dercks Derck Andriesen dochter in de Mastebroeck1669 Den 15 Mei, Timen Timensen Knoop wed alhijr, ende Aaltien Dercks j.d. in Mastebroek proc: gaan in MastebroeckToen de eerste in 1643 trouwde was de twede mogelijk nog niet geboren. Dirck Andriessen Luijter getrouwd met Marrichjen Wolters rond 1645?Derck Jansen Jan Cornelijsen sone tot Barkum hoort denk ik hierbij:Jan Cornelyssen verkrijgt goedkeuring van zijn testamentaire beschikkingen ten behoeve van zijn kinderen Cornelis en Derck Janssen, Arentjen, vrouw van Claes Hermssen, Grietien, vrouw van Derck Janssen Molenbelt, alsmede Pelle en Claes Janssen, onder bezwaar van het vruchtgebruik ten behoeve van zijn vrouw Jacobjen Derckssen
- ria van bessen
Annechien Klasen heeft 3
Annechien Klasen heeft 3 kinderen uit haar 1e huwelijk op 16-01-1679 genaamd Derkje, Klaas en Hendrikje Derks.In 1718 heeft Annechien als weduwe van Gerrit Gosen - twee zoons [Gerrit en Klaas] en 4 dochters NN in leven. Van één dochter vermoed ik dat zij Harmpje heet die gedoopt zou kunnen zijn als Hermen op 11-12-1688.In Hasselt zit nl een voogdijakte dd 14-02-1717 van Harmpje Gerrits die 2 kinderen heeft genaamd Hendrikje en Gerrit en ze is weduwe van Claas Hendriks. Voogden worden Evert Harms van t Spijker en Gosen Gerrits wonende te Herfte.Kobus Gerrits hoort hier dus in ieder geval niet bij. En leven de 4 dochters NN Gerrits dus nog in 1718.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Aangezien Jantje Claas uit een eerder huwelijk een zoon Claas Hendriks heeft, is het ook mogelijk dat Gerrit Gosens daarom voogd is?
Aagje Gerrits zou er dus wel
Aagje Gerrits zou er dus wel bij kunnen horen, want eerder meldde je het volgende:Steven Harms wedr. van Aagte Gerrits is getrouwd met Magtelt Sijmens zonder voogden te benoemen over zijn onmondige dochter Annigjen. Op 18 okt 1731 wordt dat alsnog gedaan. Voogden worden Klaas Gerrits oom van MZ en Evert Harms oom van VZ- De erfuiting bestaat uit een uitgebreide lijst van kleding, lakens, boek met zilveren beslag etc, en nog 100 gls. Bron zelfde invnr.
- ria van bessen
Ja, dat zou best kunnen. Ik
Ja, dat zou best kunnen. Ik dacht dat ze geboren was in 1710, die indruk kreeg ik namelijk van je bericht, maar bij controle bleek ze in dat jaar belijdenis doet. Dat scheelt zeker 18 jr. -
- ria van bessen
Egbert Egberts x Fennegien
Egbert Egberts x Fennegien Gerrits heeft een zus Geesjen die 1e x met de wedr. Willem Kiers aan de zeedijk trouwt en 2e x met Cornelis Alberts. Uit het 1e huwelijk: Hendrikje, Egbert, Kier, Jan, Hendrik, Jacob en Willem. De laatste is vermeld als stiefzoon in 1748 en inwonend bij Cornelis Alberts. Egbert was daarvoor gehuwd met Elisabet Jacobs. 2 kinderen: Egbert en Annegien. Voogden Claes Egberts oom van Vz en Jan Jaspers aangetrouwde oom van Mz. f175 dd 28-4-1714Van Fennegien is me verder niets bekend als dan - jd te Herfte Zwolle ondertr 21-4-1714