Egbert Klaassen van der Vegte.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3 - aangepast !Onderstaande noemt zich - van Barkum - en wordt tezamen genoemd met Gosen Gerrits van Herfte volgens f568 dd 8 juni 1737.In deze akte wordt niet meer gesproken van/over de zussen. Bertreft verkoop van het erve Niboer, meijer is Roelof Jans. Verdere verkopers zijn Fennigjen Hendriks wed Arent Clasen w. tot Hasselt, zoon Claas Arents van Genne, Jochem Cl. van Barkum,en een Berent Arents.22-11-1722 Claes Gerrits j.m. te Herfte met
Hendrikjen Lamberts wed. van Gozen Jansen in Berkum
Hendrikjen Lamberts wed. van Gozen Jansen in Berkum
Hier nog wat (bekende) namen;
Hier nog wat (bekende) namen; paardengeld Rouveen 1602; Hasseler kerspel, StroeckeleAlbert ClaessenHenrick JanssenHenrick van GenneHarmen JanssenJohan VelickenGerrijt CoopsDerrick GerrijtsDries StevensJohan GarrijtsClaes JanssenWijllem HarmsAlbert Gaijkens, die Ed. Wolter van Cloosters MeijerTen Velde, o.a.Velijcke Egberts
- ria van bessen
bericht 4
bericht 4 NB Aangepast !* Nogmaals aangepast !gegevens betr. de zus van Hermen Alberts op ter Wee- er is een Albert Gerrits Vriese die te Blokzijl als jm huwt met Femmetje Rijkens jd van Vollenhove ondertr 11 april 1675, op 1 mei met att. naar Beulake trb 488 blz 52En volgens het dpb van Vollenhove07-05-1679 Greetjen d.v. Albert Vreese en Aeltjen van der Winde - tot Vollenhovetrb Vollenhove 12 aug 1682 Albert Gerritsen Vriese wedr. Van Aeltjen Willemsen en Jannetjen Alberts jd van Strockel - in de Beulake beijde wonende alhier- 01-06-1685 Jannetje d.v. Alber Vreese en Jannetjen Albert - tot Vollenhove
- ria van bessen
bericht 5
bericht 5Wat een beetje vreemd is, het gegeven dat Hermen Alberts al in 1655 een kind laat dopen samen met Hille Jans en dat de andere dames Alberts, zowel Jantien als Luitien echt veel later trouwen. Luitien huwt 23-09-1682 met Rudolf soldaat onder de commandeur Saundersen als beide van Hasselt. En Jantien trouwt in 1682 - zie het bericht hieronder - Daar zit bijna een generatie tussen !Nou vond ik een doop van Luichien k.v. Albaert Herms te Streukel en Grietien Clasz. 1653 [197/95. Een Luichien in 1654 en w. op de Lichtmis en daarna in 1657 een Albart Jacobs - husman x met ook een Grietjen Clasz die een Jaobpien in 1657 laten dopen. Een lijsabet in 1667 d.v. Albaert Jacobs huisman te Streukel en Grietien Claesz [198/60]Verder niet gezocht, maar het lijkt er dus op dat Hermen de zoon is van Albert Herms x Grietjen Klasens en dat zij hertr. met Albert Jacobs en daaruit de 3 dochters Jantien, Luitien en Lisbeth.
Hier klopt iets niet.Het
Hier klopt iets niet.Het eerste dopen van Hermen Alberts en Hilligien Jans heb ik gevonden in 1665. En dat zou betekenen dat Hermen Alberts rond 1640 geboren is. En er is een hiaat in het doopboek van 1638 tot 1648. Als hij in Hasselt is gedoopt is zijn dopen dan niet terug te vinden. En verder zou Hermen Alberts nog een halfzus hebben, en zijn moeder dus 27 jaar later nog een kind hebben gekregen? Een andere optie zou zijn dat Albert Jacobs met een andere, onbekende, vrouw kinderen kreeg in de periode 1638 tot 1648 en later hertrouwde met Grietjen Klasens. En nog weer een andere optie zou zijn dat hij elders kinderen heeft laten dopen. Zoals Agnis Derks, die wel in Streukel woonde toen ze met Albert Jacobs trouwde (1679), maar met Sijse Peters elders woonde. Haar kinderen met Sijse werden gedoopt in Zwolle gedoopt. En in de zoektocht Everdt Hermssen up Myllingen heb je het volgende gemeld hebt:Sijse Peters woont in Berkum en is overleden voor 20-11-1678 want dan verkoopt Agnis Derx voor haarzelf en als moeder en wettige voogdesse over haar kinderen bij Sijse Peters in echte verworven en geassisteerd met Peter Goijnk en Jan Egberts als haar mombers een kamp land gelegen in Berkum. [f79]In die voogd Peter Goijnk herkend ik Peter Goijen (~1631), kleinzoon van Albert Goichiens. En die woonde wel in Streukel, bij zijn eigen doop en bij de doop van zijn dochter Aeltien in 1664. En daar is dus een link met Streukel.Maar met Albert Jacobs kun je nog alle kanten op.
- ria van bessen
Luigien Alberts en Liesbet
Luigien Alberts en Liesbet Alberts zijn erfgenaam van Albert Jacobs en Sijse Peters, net als Jentje/Jantien Alberts die met de soldaat Rudolph trouwt.Dat valt toch niet te ontkennen?En daarbij wordt Hermen Alberts op ter Wee idem dito vermeld. Alleen huwde hij veel eerder. Dus is het aannemelijk dat hij daarom eerder geboren is. Het gaat in deze zoektocht toch de vraag hoe komt Hermen Alberts op ter Wee, is hij een zoon van Albert Herms. Is Albert Herms de zoon van Hermen Berents ?
Hermen Berents heeft een zoon
Hermen Berents heeft een zoon Albert laten dopen:Hasselt, 1630, 1 Aúgústis | Herm Beerens op ter Wee, Derckien Albarts | AlbartDeze zoon Albert zal niet op tien of vijftien jarige leeftijd een zoon hebben gekregen of op 35-jarige leeftijd opa zijn geworden.Als de kinderen van Albert Jacobs en de kinderen van Sijse Peters erfgenamen in een en dezelfde erfenis zijn, dan moet er toch een bloedband zijn tussen Albert Jacobs en Sijse Peters? Dat Hermen Alberts mede-erfgenaam is van zijn stiefvader, klinkt mij vreemd in de oren. Er kan ook een andere band zijn. De vader van Sijse Peters heette Pieter Jacobs, die kan een broer Albert Jacobs hebben gehad, ik noem maar wat. Of de gemeenschappelijke bloedband loopt via Peter Goijens, voogd van de kinderen van Sijse Peters en kleinzoon van Albert Goichiens, de meijer op groot ter Wede.En ook is het goed om de tijdsbalk in het oog te houden. Hermen Alberts x Hilligien Jans laten hun eerst kind dopen in 1665. Dan Hermen Alberts rond 1640 geboren zijn, maar in ieder geval voor 1645. Zijn vader Albert zou dan rond 1615, maar in ieder geval voor 1625 geboren zijn. Herman Beerens en Derckien Albaers krijgen in 1630 een zoon Albert Herms. Te laat om de vader van Hermen Alberts te zijn. Op gronde van de patroniemen en dus de namen van de vaders van Herman Beerens en Derckien Albaers zou je verwachten dat er eerder nog een zoon Albert Herms zou zijn, mogelijk zelfs voor 1614. Vraag is dan, of de eerste Albert in 1630 overleden is, of dat ze twee zoons Albert hebben. Zoiets komt voor.VRAAG: Hoe zijn Albert Jacobs en Sijse Peters beide erfgenamen geworden in dat stukje in de Broekslagen in Berkum?
Dat paardengeld is een mooie
Dat paardengeld is een mooie vondst! Had ik zelf nog niet aan gedacht.In 1586 werd Wolter van de Clooster de Groote Wede toebedeeld. In 1604 was Wolter overleden (bron: Havezaten ... ...)Albert Gaijkens, die Ed. Wolter van Cloosters Meijer zal dus zijn: de meijer op groot ter Wede Albart GoichiensLeuk ook om te lezen waar hij voor werd aangeslagen:4 peerden2 verckens9 ijmen (bijenkorven)Vooral die bijen vind ik opvallend. Je gaat je dan toch afvragen hoe oud de perceelnaam de Bongerd is. Ik ben niet bekend met de bijenteelt rond 1600. Maar in combinatie met een boomgaard lijkt me nog niet zo vreemd.PAARDENGELD 1602 (Staphorst, IJhorst, Rouveen, Hasselter Kerspel)
- ria van bessen
Derckien Sijsen verkoopt op
Derckien Sijsen verkoopt op 24 febr 1710 samen met haar zoon Egbert Willems én Hermen Alberts op ter Wee en Hillegien Jans een tiende die hun comparanten competeert uit een akker land van ongeveer een half mudde gezaai.Derkje is de dochter van Sijse Peters en Agnes Dercks - Hasselt 19-03-1657 - x 1e Willem Egberts, 2e Bartelt GerritsSijse Peters is vermeld in het stift Essen op nr 553 blz 797
Enige toelichting is wel
Enige toelichting is wel prettig. Een groot stucke saeylandts op den Galgenesch in Berkum, dat Sijse Peters koopt in 1655, is bij zijn dochter Derckien Cysen terecht gekomen (voor) 19 okt 1685. (volgens stift Essen). Maar is dat hetzelfde stuk grond dat Derckien Cysen koopt van de erfgenamen, vastgelegd op f64 dd 6-2-1686?Het Roetermansgoet lag in de Broekslagen in Berkum?De afkomst van Sijse Peters is mij enigszins duidelijk, een kleinzoon van Dievertje Jochems. (Dievertje Jochems heeft ook een (aangetrouwde?) erfgenaam Albert Jacobs.) Een andere oma die Griete Egberts heette.En ik heb het dopen van Derckjen uit de GI: Sise Peters en zijn vrouw Agnes Dercks laten hun dochter Derckien dopen. Datum: 1657-03-19. Toegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelDus niet in Hasselt. Daar wordt sowieso niemand ingeschreven op 19 maart 1657.Wel in Hasselt gedoopt in 1616: Cijse, zoon van Peter Jacobs te Streuckel en Jenneken Euers, getuigen Geeritien (?) Seijns en Jenneken Gerrits.Getrouwd in Zwolle:1595 Geert Dercksen Derck Cops s. tot Genne, ende Geertien Seijnen uit Mastebroeck1606 Peter Petersen Peter Visschers s. tot Genne ende Jenniken Gertsen Gert Jansen d. woenende tot HarstZijn dat de trouwen van de doopgetuigen? En wat is dan de relatie met de doopouders, de ouders van Sijse Peters. Het is mij nog niet duidelijk.