Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Eigenlijk is het wel de

Bericht door Egbert_ » 20 feb 2019, 23:11

Eigenlijk is het wel de makkelijkste oplossing als de absente huisvrouw Henrickien Jansen, kranck zijnde in 1639, de moeder is van Hermen Alberts, die rond die tijd geboren moet zijn. En dat de moeder haar ziekte niet te boven is gekomen en zijn vader later trouwde met Grietjen Klasens. Wat het leeftijdsverschil met de zussen van Hermen Alberts zou verklaren.De gemeenschappelijke erfenis van Albert Jacobs en Cijse Peters kan dan uit de erfenis van Dievertien Jochems voortkomen. Los van hoe Albert Jacobs of zijn vrouw verwant is met Dievertien Jochems.En als Albert Jacobs al in 1639 in Streukel woonde, is het ook niet vreemd als er in Zwollerkerspel niets over hem te vinden is. Naast die verkoopakte van 1639. Ook een voogdij-akte zou dan in Hasselt gezocht moeten worden.Dat Hermen Alberts op ter Wee is terecht gekomen, kan natuurlijk ook vanwege de familie van zijn moeder. Maar dat zal zoeken naar een speld in een hooiberg zijn.Maar ja, een verhaal dat past, is niet persé waar.

ria van bessen

Het is mij ook niet duidelijk

Bericht door ria van bessen » 20 feb 2019, 23:19

Het is mij ook niet duidelijk. Er is verder ook niets te vinden.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 22 feb 2019, 11:43

bericht 2NB zie Onderaan = aangepast ! Ik heb op het land gezocht,  in Berkum gelegen was en wat verkocht werd door Agnis Derks en Sijse Peters op 3 okt 1666.Ditt betreft een kamp land ongeveer 1 morgen groot gelegen in de buurtschap Berkum aan den Nijendijck o.w. de kopers zelf [zijn Joan Potkamp en vrouw] z.w. Jan Henric. w.w. de Nijendijck en n.w. ook de kopers. Volgens f148 dd 3-10-1666Volgens f 79 dd 20-11-1678 verkoopt Agnis als weduwe van Sijse Peters en als moeder en wettige voogdesse aan Andries Herms en Grietjen Lucas wonende te Berkum een kamp land gelegen in Berkum, o.w. en z.w. de halve stege en n.w. de halve Hagedoornse  stege daartoe behorende. Ze was geassisteerd met Peter Goijnk en Jan Egberts als voogden. Deze akte was al bekend.Uit het huwelijk met Sijse Peters - Derkje 19-3-1657 en 10-03-1661 Peter te Zwolle gedooptWaarom dit overzicht?Ik heb namelijk een Agnis Derks als gehuwd met een Jan Dercks - hij krijgt later de toevoeging Route - die een testament maken op 4-10-1651. Ze hebben geen kinderen, maar nog wel ouders die de legitime portie toebedeeld krijgen. Jan heeft een zuster Geessien Dercks die kinderen heeft bij haar 1e man Jan Berentsen - zij krijgt direct na zijn overlijden een stukje land ongeveer 1 morgen groot. Niet vermeld waar gelegen. Jan Dercksen Route en Agnes Dercksen kopen op 10-10-1651 een stuk land 1 morgen groot gelegen te Berkum aan de Nijendijk, het is de middelste kamp in een kamp van drie zoals zij reeds in eigendom bezitten. O.w. Berent van Graal, z.w. Jan Derksen zelf, w.w. de Nijenderks stege en n.w. Berent Seijnen.  Verkopers van die ene morgen zijn Hannes Jansen en Lutgertien Berents.Jan Dercksen [ongehuwd] koopt op 29-10-1639  van de wed. van Diederick van den Rutenborch een zeker stuk land, zijnde twee darlers, gelegen in de Broeckslagen te Berkum en behoord hebbende onder Herman van Vilsteren erve, w.w. Cornel Mulert en Engbert Willems, z.v. den Mecheler, w.w. Frerik Jansen en n.w. Telvorens Mate.Jan Dirksen nagelaten zoon van Derck Driessen tot Berkum huwt op 25-3-1645 met Lutgertijn Everts d.v. Evert Jansen te Emmen zij is weduwe van Jan Reijners op 22-04-1644 te Zwolle.Jan Reijners huwde als Reijner Goessens nagelaten zoon op 22 mei 1638 te Zwolle met Bertijn Gerrits, Gerrit Geerts dochter tot Harfte op 22-05-1638 - zij laten nog wel een dochter Egbertien dopen in Zwolle, maar geen voogdijakte gevonden.Ze lijkt me dezelfde Agnis. En vermoedelijk hebben we nu last van het hiaat trouwen Zwolle.Zwolle april 1646/ 18 mei 1646 - Agnes Dercks d.v. wijlen Derk Geertsen wonende te Langenholte met Jan Dercksen wedr. te Barkum  

Egbert_

Mooi overzicht! Ik ga daar

Bericht door Egbert_ » 22 feb 2019, 12:02

Mooi overzicht! Ik ga daar nog eens lekker over herkauwen. Maar wel na het weekend, wat ik heb nog andere bezigheden op dit moment.

ria van bessen

Is prima.

Bericht door ria van bessen » 22 feb 2019, 15:57

Is prima.Ik heb inmiddels Agnes haar afkomst ook gevonden.Haar vader is Derck Geertsen z.v. Geert Gosens te Langenholte. Hij huwt 29-12-1616 met Agnes Jans, dochter van Jan Reijnersen wonende op Roveen. Hij is overleden voor 3 mei 1628 volgens folio 63 en daaruit blijkt dat hij een voorzoon heeft én ook een kind uit het huwelijk met Hermtgen Geerts. Helaas geen namen genoemd. Voogden worden Albert Luijchies en Esken van Graal.In deze akte worden ook nog genoemd Werner Eskens van Graal, Gosen Geertsen en Warmer Geertsen die "de weduwe beloven te vrijen  van alle hinder en schade so daar te eniger tijd van enige vrunden of verwanten mochten opstaan". De kinderen krijgen 400 goudgls en een 1 jr veerse. De moeder zal jaarlijks uitkeren ten profijte van haar eigen kind 50 ggls totdat de helft van de 400 ggls zijn voldaan en van de rente van de resterende 200 ggls het kind onderhouden tot de ouderdom van 12 jr en daarna de penningen beleggen ten gunste van het kind.Hermke hertr. te Zwolle op 4 mei 1628 met Jan Hermesen, zoon van Hermen Willems. Maar ook hij is al overleden voor 15 sept 1638 volgens f383.Uit dit huwelijk 2 zoons m.n. Derck en Willem Jansen.  Voogden Lubbert Hermansen en Thonnis Berentsen. De kinderen krijgen een halve morgen hooiland; gelegen in de Diezer markte, 100 ggls en een veerse. Onderhoud tot 14 jaar. Op 18 maart 1654 [volgens de kantlijn] verklaren Lubbert Hermsen en Tonnis Berentsen als mombers dat Henrick Alberts en Hermtien Geertsen eheluiden, wonende te Langenholte de beloofde 100 ggls en de veerse hebben uitgekeerd aan Derck en Willem Jansen. Moeder hertr. te Zwolle als - Hermen Geers, Jan Hermens N.W. tot Langenholte op 14-09-1637 met Henrick Albers, Albert Henricksen s. tot Assendorp.  

Janny Lalkens

Agnes Dercks, uit het 2e

Bericht door Janny Lalkens » 25 feb 2019, 08:42

Agnes Dercks, uit het 2e huwelijk van Derck Geerts, is genoemd naar zijn 1e vrouw Agnes Jans.Agnes Dercks is op 19-11-1626 gedoopt te Zwolle als Angenis, dochter van Derick Geersen.  Haar moeder Hermtjen Geerts, de 2e vrouw van Derck Geerts,  komt op 28 mei 1628 met een kopie van een overeenkomst, waarop staat, hoe alles na de dood van Derck Geertsen is geregeld voor de voorzoon  en voor hun beider kind. Dus Angenis/Agnes Dircks erft als enig kind uit dat 2e huwelijk en voorzoon Berent, gedoopt te Zwolle op 5-12- 1622, erft ook. ( Of het moet een broer van hem zijn geweest, die tussen 1616 en november 1619 is gedoopt. In dat geval is Berend vroeg overleden. ) Berend staat genoteerd als soon van Derck Gertsen tot Langenholte. Zijn moeder Agnes Jans staat er niet bij.Ook is er te Zwolle gedoopt op 14-3-1624 Griete, dochter van Derck Geersen en Anna Jansen. Mogelijk is die Anna een Agnes, maar dan leeft Griete in 1628 vermoedelijk niet meer, want er erft maar 1 kind, een zoon,  uit het 1e huwelijk van Derck Geerts.2e huwelijk van Derck Geerts, met Hermtijn Geerts, Geert Harmansens n.d. te Diese, op 26-6-1624.  Vandaar ook dat hooiland in Diesermarke, vermoedelijk, zie 15-3-1638 f. 383.Daarna, zoals al werd aangegeven, huwelijken van Hermtjen Geerts met Jan Hermens in 1628 ( zonen Derck en Willem) en met Henrick Alberts in 1637. Uit dat laatste huwelijk in ieder geval een zoon Gerrit, gedoopt te Zwolle op 26-4-1641. Ouders: Henderick Alberts en Hermtien Geerts tot Langenholte. In 1654 wonen ze ook nog steeds daar. Mogelijk uit voorgaande  huwelijken meer kinderen, maar die heb ik dan nog niet gevonden. Voor wat betreft het bezit van de kinderen uit de eerste huwelijken maakt hun aantal niet zoveel uit. Belangrijk is of ze nog leefden als er een momberstelling plaats vond. En die namen hebben we nu wel, als die Berend klopt.Aanvulling: er is een hiaat doopboek Zwolle 1602-1619, dus mogelijk oudere kinderen dan Berend van Derck Geerts en zijn 1e vrouw Agnes Jans zijn niet te achterhalen.Was deze Agnes Dercks, gedoopt november 1626, eerst getrouwd met Jan Dercks Route? Kochten ze in 1651 land en maakten ze, ook in 1651, een testament op en hertrouwde ze als weduwe met Sijse Peters? Bij Bergklooster/Berkum kwam ik ook wel de naam Sijse tegen, maar dat was meen ik later in de tijd.

Egbert_

Even samengevat. Hoe is een

Bericht door Egbert_ » 26 feb 2019, 13:29

Even samengevat. Hoe is een stuk grond zowel bij de erfgenamen van Sijse Peters als van Albert Jacobs terechtgekomen. De verwachting is, dat er ergens een gemeenschappelijke bloedband is. Als die bloedband ontdekt kan worden, is er mogelijk meer te zeggen over wie Albert Jacobs was. Hermen Alberts x met Hillegien Jans, Rudolp Ven[l]estapel x Luitjen Alberts, Albert Gerrits Vries x Jentien Alberts, Lijsbet Alberts , en Evert Jans x Jennigjen Sijsen, én Peter Sijsen zijn de erfgenamen van wijlen Sijse Peters en Albert Jacobs. In die hoedanigheid verkopen zij voor hun en hun erfgenamen en ieder voor zich aan Derkjen Sijsen en Willem E[n]gberts een derler of halve morgen land in de Broekslagen in Berkum gelegen. Zwollerkerspel f64 dd 6-2-1686Mogelijk is dit stuk land aangekocht door Jan Dercksen op 29-10-1639 voor zijn trouwen Agnes Dercksen. Want dat lag tenminste in de Broekslagen. Op 10-10-1651 leeft Jan Dercksen nog, en hebben ze een testament gemaakt. Als ouders de legitime portie toebedeeld krijgen, betekent dat dan dat zij het aangekochtte land van 1639 zullen erven? Of is het mogelijk dat Agnes Dercksen, en haar schoonouders dit samen erven? En kunnen de erfgenamen van Albert Jacobs langs die weg mede-erfgenamen zijn geworden?Als ouders van Jan Dercksen heb ik andere namen, want hij heeft nog een zus Dericken Dericx. Want als zus Geessien Dercksen hetrouwt als weduwe van Jan Berents met Engbert Dercksen en ze opnieuw weduwe wordt, wordt de voogd van moederszijde: Berent Claessen Mollenbelt als zwager van voorschreven Geessien Dercksen. Volgens de kwartierstaat Albert de Leeuw, nr. 964: Berend Claesen Mollenbelt, geb. omstr. 1611, † vóór 3 jan. 1667, tr. 1e (ondertr. Zwolle 22 febr.) 1635 Derckien Dercks, † vóór 1638, dr. van Derck Jansen op Soesele en Swaentien Geertsen. 

ria van bessen

Berent Claessen Mollenbelt is

Bericht door ria van bessen » 26 feb 2019, 14:50

Aangepast.Berent Claessen Mollenbelt is gehuwd met Grietijn Jans - dochter van Jan Cornelissen te Barkum -Zwolle 06-02-1638Zijn vader Clas Hendricks [z.v. Henderick Willems] huwt op 7-3-1609 met de wed. Aeltheit Jansen - ze is wed. van Berendt Egberts en ze heeft dan 2 zonen Hendrik én Jan. Deze Jan huwt met Geesjen Derks 29-4-1632.Geesjen heeft inderdaad een broer Derk. Volgens de erfuiting f158 dd 3-12-1641 worden Claes Hendrixc Mollenbelt - haar stiefvader - en haar broer Derck Dercksen voogden. Jan haar man is overleden. En deze Jan laat na als onm. kinderen: Berent, Engbert, Gerrit en dochters Eefse en Lubbegien.Berent Cl Mollenbelt is dus de halfbroer van Jan. Jan Derks [Route] huwt als wedr. met Agnis. Zijn eerder huwelijk staat hier onder vermeld. De ouders die nog leven ten tijde van het testament hebben recht op de legitieme portie omdat ze geen kinderen hebben.Hij heeft toch dezelfde ouders als Derk en Geesjen? Dus wat is het probleem? 

Egbert_

Berent Cl Mollenbelt is dus

Bericht door Egbert_ » 26 feb 2019, 15:40

Berent Cl Mollenbelt is dus de halfbroer van Jan. Maar dan vind ik het nog steeds vreemd dat hij in 1660, bij de tweede erfuiting van Geessien Dercksen, optreedt als voogd voor het kind bij de tweede man van de vrouw van zijn overleden halfbroer. Dat hij zwager is via haar overleden eerste man snap ik. Ik was ervan uitgegaan dat hij zwager was via zijn vrouw, maar zie nu dat dat niet kan.Het recht op de legitieme portie. Wat betekent dat? Is de legitieme portie de hele nalatenschap of een deel ervan?

Egbert_

De voogden Peter Goijnk en

Bericht door Egbert_ » 26 feb 2019, 16:45

De voogden Peter Goijnk en Jan Egberts, die in 1678 Agnis als weduwe van Sijse Peters assisteren, zullen de voogden over haar kinderen met Sijse Peters zijn. (Een paar maanden later trouwde Agnis, wonende te Streukel, met Albert Jacobs)Als ik het goed heb gezien heeft Agnes Derks drie halfbroers, één van haar vader en twee van haar moeder Hermtjen Geerts. Maar die heten Berent, Derck en Willem. Ik kan nog geen verbinding met Peter Goijk en Jan Egberts vinden. Je zou allereest verwachten dat het broer of zwagers (man van een zus) zouden zijn, van Agnes of Sijse Peters. Maar dat kan ik dus nog niet terugvinden.Peter Goijk zou Peter Goijen (uit Streukel) x Jannetien Evers kunnen zijn. Hasselt 1631, Peter, zv. Goiesen Albarts te Streukel en Marijtien Dercks.En Jan Egberts is mogelijk nog moeilijker. Er is een Jan Egberts Stegeman, een Jan Egberts die in 1680 als wed. trouwde met Marritie Jochems trouwde, een Jan Engberts uit Langenholte x Gesien Stoffers uit Genne. En mogelijk nog een heel stel meer.

Plaats reactie