Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Het zou kunnen dat Herman

Bericht door Egbert_ » 10 mar 2019, 22:43

Het zou kunnen dat Herman Berents en z'n broers en zussen kinderen zijn van Berent Hermens op ter Wede en Annegien Peters. Van dat echtpaar heb ik in het dpb Hasselt gevonden: Jan (1650), Egbert (1652), Aaltje en Dievertien, tweeling (1654), Aaltien (1656), Derckien (1661).Egbert en de tweeling zouden dan overleden zijn, en dopen van Herman, Albert en Lutgertjen heb ik dan gemist?Annegien Peters had een zus Geertien Peters, voor wier kinderen Berent Hermsen te Strockel, aangehuwde oom van moederszijde, voogd is geweest.Peter Klasen is volgens mijn de zoon van Claes Jansen Wildeman. In 1628 getrouwd met Egbertien Gerrits, in 1639 met Jennegien Henricx. In het dpb Zwolle een dochters Anneken (1630) en Geese (1631), alleen de vader Pieter Claessen genoemd. En verder een Geertien (1635) en Jan (1639), kinderen van Pieter Claessen en Egbertgen Gerrits. En er is nog een Gaert (1632), zoon van Peeter Clasen en Albertijn Gerrits. Verder een voogdij-akte van (f425 - 27 apr) 1639 met de dochters Anna, Geese en Geertien genoemd, en de zoons Geert, Gerrit en Jan als onmondigen.Annegien Peters, vrouw van Berent Hermsen, zou dan de dopeling van 1630 kunnen zijn, en Geertien, de dopeling van 1635, over wier kinderen Berent Hermsen voogd werd.Jan, de dopeling uit 1639, degene die met Fennichjen Klaesen trouwde in 1677, en over wiens kinderen een half jaar later dan deze akte Arent Claas van der Wee voogd werd.Het zou dus kunnen dat Herman Berents en z'n broers en zussen kleinkinderen zijn van Peter Claessen (Wildeman) en Egbertien Gerrits.Wat Geesssijn Klaassen doet in dit verhaal is mij niet duidelijk. Arent Klaassen was voogd over haar kinderen met Peter Jansen. En over de voorkinderen van Peter Jansen bij Geertien Peters was Berent Herms op ter Wee de voogd. Maar die leefde waarschijnlijk niet meer in 1679. Had Arent Klaassen de voogdij over de voorkinderen van Peter Jansen overgenomen? En beschouwde Geesjen Claas de voorkinderen van Peter Jansen als haar kinderen? De voorkinderen van Peter Jansen zijn waarschijnlijk kleinkinderen van Peter Claessen (Wildeman) en Egbertien Gerrits.Egbertien Gerrits was een dochter van Gerrit Geersen. Mogelijk dat Gerrit Goossens een kleinzoon was van Gerrit Geersen.Opvallend is wel, dat Lutgertjen Berens, dan met haar halve oom trouwt. Jan Clasen Wildeman en Peter Clasen waren immers halfbroers, zonen van dezelfde vader maar van verschillende moeders. Het dopen van Lutgertjen Berens heb ik niet gevonden. Mogelijk dat dat plaats heeft gevonden in het hiaat voor 1648. Haar vader Berent Hermensen J.G. van Groter weijde was eerder getrouwt met Aeltijn Everts (1643). Als zij een voorkind van Berent is, is ze geen bloedverwant van Jan Klasen Wildeman. Maar waarom wordt ze dan genoemd bij, wat lijkt, de erfgenamen van Egbertien Gerrits en/of haar vader Gerrit Geersen.   

ria van bessen

Klopt dat wel de gegevens

Bericht door ria van bessen » 11 mar 2019, 11:37

Klopt dat wel de gegevens Peter Claasen? Op 14-09-1628 Zwolle - Pieter Clasen, Claes Jansen soone tot Genne en Geert Gerritsen, Gerrit Geersen dochter tot Genne.Die met Egbertien Gerrits trouwde, woont in Haarst. Hij heeft 6 kinderen op 26 april 1639 - voogden VZ Frerik Jans - ik neem tenminste aan dat de andere voogd Willem Gerrits gezien het patroniem voogd van Moederszijde is.Wie is Frerik Jans? 

Janny Lalkens

Frerik Jans kan de volgende

Bericht door Janny Lalkens » 11 mar 2019, 16:33

Frerik Jans kan de volgende zijn:Beiden te Haerst: Frerick Jansen, zoon van Jan Jansen X otr. aug. 1614 Maria Egberts, dochter van Egbert Jacobsen.Beiden te Haerst: Frerick Jansen, zoon van Jan Jansen X otr. jan. 1616 Wijchman Gerrits, dochter van Gerit AlbertsenRond jan. 1616 geen momberstelling gezien. Hiaat doopboek Zwolle tot 14 nov. 1619. Daarna:1. Geesjen, gedoopt Zwolle 2-4-1621 dochter van Frerik Jans tot Haarst2. Agneta Frericx, gedoopt Zwolle 2-8-1624, dochter van Frerick Jans tot Haerst, de moeder etc.Daarvoor en daarna mogelijk meer kinderen van Frerick Jans gedoopt.Aanvulling: doopjaar van Agneta

ria van bessen

Het lijkt er op ? dat

Bericht door ria van bessen » 11 mar 2019, 17:06

Het lijkt er op ? dat Egbertjen Gerrits de dochter is van Gerrit Geerts Bennink.  Moeder is dan Egbertien Driessen dochter van Dries Herms en overleden voor 28-12-1626 zie f590. Huwelijk was op 29-05-1617 te Zwolle. Nagelaten kinderen Derkje, Berentje, Jennigje en Egbertje.Gerrit hertr. met Gerritken Claesen, Claes Ariens d. tot Barckum 28-01-1627.Zou uit dit 2e huwelijk een Willem moeten zijn geboren?Janny, jij weet alles/of meer over Bennink toch?

Janny Lalkens

Wat ik over de Benninks weet

Bericht door Janny Lalkens » 11 mar 2019, 17:46

Wat ik over de Benninks weet is meer uit begin 18e eeuw, niet uit deze vroege tijd. En dan was er meen ik ook nog een andere Bennink, een weduwe die wijn verkocht? Maar ook na 1700, geloof ik. En dan was er een Benninks erve in Herfte, voor zover ik me herinner. Maar het kan heel goed voorgeslacht zijn geweest van die ik wel ken, want later komt de combinatie Dries Bennink of Dries Driessen Bennink voor. En de moeder die voor 1626 leefde had een vader Dries. ( Net als ik.)Ik heb ook nog een Frerik Jansen gezien, die wonende in Haerst al in 1608 trouwde. Ik weet niet, of die Frerick Jansen die ik hiervoor al noemde dezelfde persoon is. Dat het om 1 persoon, of toch om 2 personen gaat. 3 is zelfs nog mogelijk, maar slechts eentje kan heel goed. Op de fiche staat het als volgt: Frerick Jansen, zoon van wijlen Johan Jansen en Anna Egbers, dochter van Egbert Jacobs, wonende te Haerst, Trouwboek 721/174  otr. sept. 1608. Rond aug. 1614 nog geen momberstelling gezien. ( Eventueel 2e huw. van Frerick Jans)

Egbert_

1628: Pieter Claesen Claes

Bericht door Egbert_ » 11 mar 2019, 18:31

1628: Pieter Claesen Claes Jansen soone tot Genne en Egbert Gerritsen Gerrit Geersen dochter beijde tot Genne1636: Peter Claessen en Egbertin Gerriss, eheluiden kopen een stuk grond in Genne1639: Peter Claessen, wonende in de buurtschap Haerst, zaliger huisvrouw Egbertien Gerrits, voogdijakte1639: Peter Claesen wedenaer tot Haerst, ende Janneken Henrijcks1650: Claes Jansen Wildeman, Stouvenbelt, gelegen ten Holte, zoals zijn zoon Peter Claessen als meijer gebruikt1652: Peter Claessen, zijn huisvrouw Jantien Henricksen kopen een katerstede genoemd den Stoevenbelt, gelegen te HoltenHet zou zo gegaan kunnen zijn: getrouwd vanuit zijn ouderlijk huis in Genne (Holten). Boer geworden in Haarst, waar hij rond zijn twee huwelijk woonde. En is op een gegeven moment op de ouderlijke plek terecht gekomen. Als pachter, toen zijn vader ronde de zeventig was?

ria van bessen

Het punt is dat Peter

Bericht door ria van bessen » 11 mar 2019, 21:54

Het punt is dat Peter Klaassen sámen met Henrik Peters x Jantjen Willems, Jan ten Oever x Jantjen Peters  ook grond verkopen op dezelfde datum maar zonder de anderen erbij.Dit betreft 1/4 part van 7 akkers bouwland en 1/4 part van 3 morgen weideland, tesamen gelegen in Holten. Van welke beide percelen de erfgenamen van Willem Gerrits tot Holten de drie andere parten toebehoren. Willem Gerrits ? is hij de voogd MZ erfuiting van Peter Clasen? De grond die Peter Clasen, Hendrik Peters en vrouw, Ten Oever en vrouw mét de anderen verkopen - betreft een kamp hooiland groot 3 morgen gelegen in Genne. De erfgenamen van Hendrik Velicken t.z. de erfgenamen van Gerrit Bos t.n. tussen de beide weteringen en strekkende tot het einde aan de bourweg. Verkoop is aan Gerrit Willems ten Holten. 

Egbert_

Henrik Peters en Jantjen

Bericht door Egbert_ » 11 mar 2019, 23:08

Henrik Peters en Jantjen Peters worden niet genoemd bij de onmondigen in f425 - 27 apr 1639, van zaliger huisvrouw Egbertien Gerrits.Ik vermoed dat ze uit het tweede huwelijk zijn: 1639 Peter Claesen wedenaer tot Haerst, ende
Janneken Henrijcks Henrijck Dercksen N.D. tot Barkum

Janny Lalkens

Ria, of er binnen de familie

Bericht door Janny Lalkens » 12 mar 2019, 00:44

Ria, of er binnen de familie Bennink een Willem Gerrits was, weet ik nu nog niet. Ik had (verkort) tot nu toe het volgende:Dries Gerrits J.M. uit Herfte X 13-8-1670 Hilligje Lucas J.D. Langenholte. Zij sterft, laat 2 kinderen na: Luicas en Gerrit Driessen, zie momberstelling 25 mei 1677. Vader Dries woont dan in Herfte.    Zoon Gerrit Driessen trouwt later met Anna Dwars.Mombers in 1677 voor Luicas en Gerrit Driessen: Jan Gerrits, oom VZ, wonend in Langenholte ( X Mechteld Jans in 1661) en Egbert Henrix, aangeh. oom MZ, te Haerst     ( Dus geen Willem Gerrits, oom VZ. Ik weet niet of die er wel was. Nog niet gezien.)Vader Dries hertrouwt met Aaltje Egberts, te Zwolle, op 16-5-1677      Kinderen:1. Dries Driessen Bennink (X Willemina Gerrits Bos, uit de zoektocht naar ouders voor Thijs Gerrits Snel)2. Hillechien Driessen X Arent Herms. Gaan wonen in Mastenbroek.3. Geesien Driessen Later hertrouwt Aaltje Egberts met Egbert Everts.Dries Gerrits, die in 1670 voor het eerst trouwt, kan heel goed een zoon zijn van Gerrit Geersen Bennink en zijn 2e vrouw, waar Gerrit Geersen in januari 1627 als weduwnaar mee trouwt. Maar ik heb nog niet gezocht naar een doopdatum. Komt nog. Misschien zie ik dan ook een broer Willem voor deze Dries Gerrits?  

ria van bessen

Gerrit Geerts Bennink trouwt

Bericht door ria van bessen » 12 mar 2019, 09:38

Gerrit Geerts Bennink trouwt op 29-05-1617.  Krijgt daarna 4 dochters. Als ik afga op de volgorde namen dan is Egbertjen de jongste.  Egbertjen zou minimaal van 1620 zijn en is in 1639 rond de 19 jr. en zou dan al 6 kinderen hebben.? Kan dit wel?

Plaats reactie