Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

De sleutel in de reeks

Bericht door ria van bessen » 12 mar 2019, 10:58

De sleutel in de reeks Bennink is het erve Gerrit Geerts te Herfte en land gelegen in't Herfter Goor. De stamvader Gerrit Geerts komt uit Lemele. Ik heb de voogdijakte nog eens goed doorgenomen en daaruit blijkt dat hij geen 4 dochters heeft.... maar 2 zonen en 2 dochters. De namen zijn als volgt getranscribeerd - Dirreckin - Beertin -Jennegin - Egbertin. Maar verderop in de akte wordt er gesproken over 2 zoons die een eenjarig veulen zullen genieten als ze 16 jr zijn geworden en 2 dochters die een bedde en een kist krijgen als ze komen te trouwen. Hier zit geen Willem Gerrits bij die als voogd MZ kan optreden in 1639 bij Peter Clasen. Ik wil bewijzen dat Peter Clasen die genoemd wordt samen met Hendrik Peters etc. nu  wel of geen Wildeman is. Om op die manier helderheid te krijgen over de dames Claasens waar Arent Clasen / ten Holten / op de groter Wede als oom voogd over hun kinderen is.Het is me nog steeds te wazig.Egbert, wat Jan Arents betreft alias Jan Roelofs - ik heb niet meer gevonden als dat je al bekend is. Het lijkt wel of deze van de aardbodem is verdwenen met nageslacht en al. Of naar Hasselt of Genemuiden? 

Egbert_

In Holten (Genne) woont ene

Bericht door Egbert_ » 12 mar 2019, 11:09

In Holten (Genne) woont ene Willem Geerts Cortleven. Maar ik heb de indruk dat die een generatie jonger is dan de gezochte voogd Willem Geerts. Zoon van deze Willem, Jacob Willems wordt voogd over zijn neefjes en nichtjes, van Sijse Geertsen Cortleven. (f172 - Eodem [23 juli 1681])Maar misschien zinvol om dat lijntje te onderzoeken?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 12 mar 2019, 11:14

bericht 2Ik moet een Gerrit Geerts uit Genne hebben - die een dochter Egbert[je] heeft die ook oud genoeg is om 6 kinderen te hebben in 1639. De voogden Frerik Jans en Willem Gerrits - weinig concreets over te vinden.

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 12 mar 2019, 11:17

bericht 3En Willem Gerrits x met de dochter van Jacob Egberts ? Woont die niet in Holten? 

Egbert_

Hoort dit bij Jan Arents

Bericht door Egbert_ » 12 mar 2019, 12:13

Hoort dit bij Jan Arents alias Jan Roelofs:trb Zwolle: 1638 Jan Arentsen wedew: tot Genne, ende Marrijken Henrijcks Jan Jansen N.W. aen de Hasselaer-DijckTer aanvulling: volgens f357 - Eodem [30 mei 1638] : Jan Roeloffz en zijn kinderen, bij zijn zaliger huisvrouw Gerregien Willemsen kopen, een kooi in Genne.

Egbert_

Dat echtpaar woont in Holten,

Bericht door Egbert_ » 12 mar 2019, 12:46

Dat echtpaar woont in Holten, zij kopen daar een katerstede (f109 - 18 mei 1650): het WallegienDeze Willem Gerrits kan toch een Kortleven zijn? De vader van Jacob Willems an 't Verkensgat, neef van de kinderen van Zijze Kortleven? (Of is de naam Kortleven allen aan Sijse verbonden?)  Scan trouwen Willem Gerrits en Marichen Jacobs. Naam van de vader van Willem Gerrits is niet goed leesbaar.

ria van bessen

Die akte is van 30 mei 1638.

Bericht door ria van bessen » 12 mar 2019, 12:46

Die akte is van 30 mei 1638. Daar wordt genoemd aan Jan Roeloffz en zijn kinderen bij zijn zaliger huisvrouw Gerregien Willemsen.. heb je de hele akte in je bezit? Het huwelijk is van 16 september. Het zou dus goed kunnen, alleen is er geen voogdijakte te vinden. Ik kan hem tenminste niet vinden.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 12 mar 2019, 12:51

bericht 2Ik heb Frerik Jans getraceerd. Hij woont in Bercum. Hij en Remmelt Wijnolt te Streukel verkopen een caterstede gelegen in Haarst die zij van de erfgenamen van Geert Lamberts hebben aangekocht volgens f 318 dd 25-5-1644. Remmelt is gehuwd met Albertje Geerts, ze lijkt me de zus van Anna Geerts, de vrouw van Claas Wildeman. Remmelt is ook voogd [de 3e] over Jan Klasen de zoon van Claas Wildeman en Albertje Herms.Er is dus wel een familieband Peter Klasen.

Janny Lalkens

Nog geen Willem Gerrits in

Bericht door Janny Lalkens » 12 mar 2019, 13:30

Nog geen Willem Gerrits in combinatie met de Benninks gevonden. In het testament van Gerrit Driessen Bennink van 27 april 1708 noemt hij zijn halfbroer Dries Driessen Bennink, zijn echtgenote Anna Dwars en nog wat mensen, waaronder zijn beide tantes Derkje Gerrits en Matje Gerrits op Voorst. Die trouwden uiteindelijk met Evert en Roelof Arents Neuteboom. Hij noemt geen eventuele oom Willem Gerrits. Behalve op Gerrit Geers erf/Benninks erve te Herfte, denk ik dat de Benninks ook op een boerderij in Voorst hebben gewoond. 

Janny Lalkens

Het zou nog kunnen, dat

Bericht door Janny Lalkens » 12 mar 2019, 13:53

Het zou nog kunnen, dat Gerrit Driessen Bennink, zonder eigen kinderen, in het testament van 1708 ongehuwde tantes  ( op dat moment nog ongehuwd) iets extra's gunde en een eventuele (gehuwde) oom niet. Maar dat is een vermoeden. Of Gerrit zijn oom Jan Gerrits te Langenholte nog leefde in 1708 weet ik niet, maar zijn eventuele kinderen of vrouw staan niet in Gerrits testament.

Plaats reactie