Egbert Klaassen van der Vegte.
-
Nog even naar Claes Jansen
Nog even naar Claes Jansen Wildeman en zijn stiefzoon Cornelis Cornelissen en zijn eigen zonen Jan en Peter Claesen:ORA Zwk. 21 jan. 1636: Uit het bezit van Johan van Laer, drost van Haexbergen wordt door een gevolmachtigde aan Cornelis Cornelissen Wildeman en Jacobien Willems een hofje te Genne verkocht. Het ligt voor de deur van het halve erve IJkink. Alleen zegt me dat niks, maar goed. Bezwaard met 5 duiten jaarlijks aan het Rentambt van Sallant. ( Er is een boek over dat rentambt? Of ben ik nu toch met Windesheim in de war, want daar is zeker meer info over.) De katerstede is tiendbaar.Dit zou het ouderlijk huis van Cornelis kunnen zijn. Zijn vader staat in 1601 als pachter van Juffr. Van Laer en nog iemand te boek. Zijn vader Cornelis Peters overleed in 1601 of 1602, want moeder Anna Geerts ging in febr. en juni 1603 in ondertrouw.Quote uit een stukje van Ria 1 maart 2019 om 19:45" Peter Claessen z.v. Claes Jansen Wildeman was gehuwd met Jennegien Henricx volgens f 90 dd 10-01-1650.Claes J Wildeman verkoopt aan deze zoon een jrls rente van 44 gls uit zijn comparants helfte van de cotterstede zoals hij die thans gebruikt en de helft van 2 morgen land zoals hij die gebruikt en nog de helft van 2 morgen land het Cloosterland geheten tesamen te Genne en in Holten gelegen. De andere helft behoort toe aan zijn andere zoon genaamd Jan Claessen. Dit goed komt ten dele van Peter zijn moeder af en ten deele uit de erfenis van zaliger Cornelis Cornelissen. Het gaat hier om een capitaal van 1100 cgls. Uit een latere akte blijkt dat de Stouvenbelt te zijn." Claes Jansen Wildeman had niet genoeg aan deze 1100 gulden. Op dezelfde dag, 10 jan. 1650, verkoopt hij ook nog een rente van 20 gulden. Zie nieuwe akte, f. 91. Nu aan Annegien Hartgers en erfg. Af te lossen met f 400 gg. Onderpand: zijn helft van katerstede Den Stouvenbelt in Ten Holten, waar zoon Peter Claessen op boert. Andere zoon Jan Claessen is eigenaar van de andere helft.Cornelis Cornelissen is volgens de aktes van 10 jan. 1650 overleden en halfbroer Peter Claessen heeft opeens geld om zijn vader f 1100,- te kunnen lenen. Van Peter zijn overleden moeder en van wijlen halfbroer Cornelis. Andere halfbroer Jan Claessen, gezien vanuit Cornelis Cornelissen, bezit de halve Stoevenbelt in Holten. Zal ook geërfd hebben. Vader Claes Jansen Wildeman bezit de andere helft van de Stouvenbelt in Ten Holten.In 1636 kochten Cornelis Cornelissen en zijn vrouw een katerstede in Genne van Van Laer.Volgens verponding 1630 boerden Claes Jansen en stiefzoon Cornelis Cornelissen samen in Genne. Gaat het nu in 1650 om 1 of 2 boerderijen? Eentje in Holten en eentje in Genne? Moeten we dat erven van Cornelis door zijn halfbroers Peter en waarsch. door Jan zien als dat Cornelis kinderloos overleed? Erft dan toch ook de vader altijd wat? Ja, toch? Overleefde Cornelis zijn vrouw hem toch nog wel en hertrouwde ze ook nog?In 1650 boeren de gebroeders Jan en Peter samen op de Stouvenbelt, waarbij de ene helft van Jan Claessen is en de andere huurt Peter Claessen van zijn vader, want die bezit die andere helft. Ondertussen had Peter 1100 gulden liggen om zijn vader te lenen en dan gaat het om totaal 1 boerderij? Zou het zo zijn geweest? En Genne en Holten werd in de aktes wat ruim genomen? Onderling een beetje uitwisselbaar, ligt dicht bij elkaar.
In de GI heb ik twee keer
In de GI heb ik twee keer dopen gevonden Anne (1628) en Pieter (1632), kinderen van Cornelis Cornelisen en zijn vrouw Jacobien (Wilms). Kinderloos waren ze dus niet, maar ze kunnen jong overleden zijn. Een hertrouwen van Jacobien Willems heb ik (nog) niet gevonden.Noem je dat overigens nog halfbroers, als ze geen van de ouders gemeen hebben? Cornelis, zv Cornelis en Anna. Jan Claessen, zv Claes en Albertien?
Misschien dat Cornelis
Misschien dat Cornelis Wildeman al voor 27 apr 1639 overleden is. Want dan benoemt zijn halfbroer Peter Claesen voogden. En niet Cornelis Wildeman, maar ene Freriks Jans wordt voogd.
-
Met halfbroers zit ik goed
Met halfbroers zit ik goed fout! Het zijn stiefbroers. Ik dacht even dat ze Anna Geerts allemaal als moeder hadden. Nee dus.
- ria van bessen
Het is ook niet gebruikelijk
Het is ook niet gebruikelijk dat stiefbroers van elkaar erven volgens de wet. Dan zou er een testament moeten zijn.Maar in de akte van Claas Jansen Wildeman van 10 jan 1650 die al een paar is aangehaald staat de zin "hercomende ten dele van Peter Claessen zaliger moeders goed en ten dele van de erfenis van zaliger Cornelis Cornelissen ...Peter en Cornelis hadden wel dezelfde moeder.
-
Precies. Ik ga er nu van uit,
Precies. Ik ga er nu van uit, dat mogelijk alleen Peter heeft geërfd van Cornelis en van Anna Geerts, omdat alleen hij dezelfde moeder deelt met Cornelis en ook omdat Peter 1100 gulden schijnt te hebben, maar dan het probleem: hoe kan het dat Jan Claessen toch al die halve boerderij bezit? Dus heeft Jan toch nog van stiefbroer Cornelis geërfd? Of een vrouw met geld getrouwd?De vrouw van Cornelis, Jacobien Willems, is een dochter van de eerste vrouw van Willem Jacobs, van Gese. Want zijn 2e huwelijk was in 1622 en haar huwelijk met Cornelis in 1627. Cornelis is in ieder geval voor 1650 overleden, mogelijk al veel eerder. Als Jacobien hem overleefde, kan ze hertrouwen en mogelijk nog kinderen krijgen in haar 2e huwelijk. Als ze een 2e huwelijk sloot, uiteraard.
Er zijn twee aktes van 10 jan
Er zijn twee aktes van 10 jan 1650 met Claes Jansen Wildeman als comparant. De katerstede Stouvenbelt is in handen van Claes Jansen Wildeman en zijn zoon Jan Claessen. En er is een stuk land, Cloosters Landt, uit de erfenis van de moeder van Peter Claessen en Cornelis Cornelissen. Het lijkt me dan dat de Stouvenberg uit de erfenis van Albertien Hermens, de moeder van Jan Claessen komt. De gerechte helft van een cotterstede genaamd den Stuvenbelt staat er in de voogdij-akte van f255 - 13 mei 1637. Het Klooster Landt wordt hier trouwens ook genoemd.
Egbert, jouw vraag dd 09.02
Egbert, jouw vraag dd 09.02.2018, Ria, jouw bijdragen diezelfde datum:Excuses voor vertraagd antwoord en reactie; er kwam zoveel tussendoor:Volgens mijn gegevens had Arent Jans twee broers: Claas Jans en Lubbert Jans, bron mij niet meer bekend maar wellicht gegevens uit dit forum ?? In dit geval zou jouw Claas jans dus een zwager zijn.Verder heb ik als wellicht nog nuttige informatie:Derkje Jans stelt in 1733 als voogden over haar kinderen (van Arent Jans !) aan: Lubbert Jans, Vz en Willem Jans, Mz .Verder is dan aan haar broer Willem Jans schuldig: 400 caroli guldens. De Geesje en Willems Arents die jullie in dit verband bespraken zijn wellicht niet ""mijn"" Willem Arents en Geesje. Mijn Geesje uit die periode, (4e kind van vijf van Arent Jans en Derkje Jans): 1725 doop Hasselt, 1744 belijdenis Mastenbroek en 1747 (jong !!) overleden op de Werff.Een andere Geesje, de oudste dochter van haar jongere broer Willem, ("mijn"" Willem Arents dus) is gedoopt 1753, en is wellicht naar haar jong overleden tante vernoemd ??Frits.
@ Frits: de vraag naar jou
@ Frits: de vraag naar jou betrof de broer Claas Jans van Arent Jans. Er is bekend dat de ouders van Arent Jans lieten dopen te Hasselt: 13 jan 1678, Klas zv Jan Lubbertsen huisman en Hijllegien Klasen. De vraag is: wat is er geworden van deze zoon Klaas. Want er is twijfel of hij wel dezelfde is als Claas Jansen in Overwaters. Arent Jansen ("jouw" Arent Jans op de Werf), oom van vaders zijde wordt voogd. Maar als broer of als zwager van Claas Jansen in Overwaters. Claas Jansen in Overwaters zou ook de broer van "jouw" Derkje Jans kunnen zijn. In dat geval is "jouw" Arent Jans nog steeds oom van de onmondige, maar zwager van de vader Claas Jansen in Overwaters. De vraag is dus: is jou bekend of "jouw" Derkje Jans mogelijk een broer Claas had?
-
In de beide aktes van 10 jan.
In de beide aktes van 10 jan. 1650, waarin de 2 leningen van Claes Jansen Wildeman worden beschreven, staat in feite 2x hetzelfde, als je de info over zijn zoon Peter Claessen eerst even niet meetelt: er is een boerderij in Genne en de ene helft is van Claes Jansen en de andere van zijn zoon Jan Claessen.Dan in beide akten even de info over zoon Peter Claessen er weer wel bij halen: Vader Claes J. leent van zoon Peter Claessen, die blijkbaar wel 1100 gulden kan uitlenen, komend uit de erfenis van zijn moeder Anna Geerts en van zijn halfbroer Cornelis Cornelissen. Dat is de eerste akte. In de volgende akte, zelfde datum, leent vader Claes J. van een vreemde, onderpand is weer die helft van de boerderij, die Claes J. bezit en die bewerkt/gepacht wordt door zoon Peter Claessen.Dan de momberstelling voor zoon Jan Claessen in 1637 als Claes Jansen Wildeman voor de 3e keer gaat trouwen. Zoon Jan een zoon van de 2e vrouw, zoon Peter van de 1e, van Anna Geertsen.f255 - 13 mei 1637 - Richter Henrick Ter Cuijlen.Keurnoten Rutger van Haersolte, camr., en Gerrit Willemsen.- Mombers over Claes Jansen Wildemans kind: Hermen Albertsen, Remmelt Wijnoltsen en Claes Hermensen.Verschenen is Claes Jansen Wildeman, wonende tot Genne. Hij heeft ten overstaan van de voorschreven mombers Hermen Alberts, Remmelt Wijnolts en Claes Hermensen zijn zoontje Jan Claessen, geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Albertien Hermensen, erfuiting gedaan, en voor zijn vaders goed bewezen de helft van het Klooster Landt, groot 2 morgen, nog de gerechte helft van een katerstede [cotterstede] genaamd den Stuvenbelt, nog de gerechte helft van 2 morgen weideland de Raenge genoemd, nog de helft van twee akkers bouwland, nog de gerechte helft van het huis, de hof, de berg en de schuur, zoals hij comparant thans bewoont, tesamen al de voorschreven percelen zijnde vrije eigenlijke en onbezwaarde goederen, en gelegen in de voorschreven buurtschap Genne. Nog bewijst hij comparant aan zijn voorschreven zoontje Jan Claessen een paard, waar 50 daalders, nog een goed bed met zijn toebehoren, nog een kist met alle kleren van de moeder, zowel linnen als wol, als anders, "tot moeders lijve gehoort hebbende", en waarvan hij comparant aan de voorschreven mombers inventaris zal overleveren. Al welke percelen hij comparant beloofd heeft, en belooft mitsdezen, aan zijn zoon of aan de mombers uit te keren en te ontrichten, wanneer de zoon tot zijn 15 jaren gekomen zal zijn. En zijn zoon "middeler tijt" in kost en kleren, en alle lijfsnooddruft te onderhouden, en hem te laten leren lezen en schrijven. Daar voor [onder] verbindt hij comparant zijn persoon en al zijn goederen, hebbende en verkrijgende.En hebben de voorschreven mombers ook door [bij] handtasting beloofd, het voorschreven kinds beste te doen.- Juramentum per tutores remissum.Zoals ik die akte van 1637 lees kan het om 2 boerderijen in Genne gaan: de katerstede Stouvenbelt, waar Claes Jansen niet op woont en die andere boerderij, waar hij wel op woont. Want als je van beiden de helft erft en het zou wel om één en dezelfde boerderij gaan, dan heb je toch die hele boerderij geërfd? Of moeten we het origineel van deze akte bekijken?In Hoofdgeld 1675, waarin ook de combinatie met de 50e penning voor de kantlijn genoteerd staat, is van Genne en Holten en Overwaters er maar 1 persoon die op f 3000,- wordt geschat: Jan Claessen, zoon van Claes Jansen Wildeman. Dan is er nog Henrick Lamberts, die op f 4500,- wordt gezet, maar de rest, áls er al een bedrag voor hun naam staat, komt niet verder dan 250 of 500 gulden als bezit.Hier volgt de momberstelling rond het 2e huwelijk in 1670 van Jan Claessen, als hij met Lutgertien Berens van Ter Wee gaat trouwen f270 - 17 sep 1670 - Richter Bernard Holt.Keurnoten Rudolf Crans en Henrik Queisen.* In het Gericht is verschenen Jan Klaassen, woonachtig tot Genne. Hij heeft over zijn zeven onmondige kinderen (Herman, Marrichijn, Albertijn, Klaas, Henrik, Jan en Peter Jansen), bij wijlen zijn huisvrouw Grietijn Jansen in echte verworven, tot mombers verzocht Peter Klaassen, woonachtig ten Holten, oom van de vaders zijde, en Banier Jansen, woonachtig aan de Hasseler Dijk, oom van de moeders zijde. Dewelke daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen en na behoren te zullen waarnemen.Waarna hij comparant aan zijn voorschreven zeven kinderen ten overstaan van deze hun mombers erfuiting heeft gedaan en voor hun moeders goed heeft bewezen aan ieder een somma van 500 Caroli gulden, en dan nog aan de gezamenlijke kinderen gemeenschappelijk voor de paarden en beesten een somma van 272 Caroli gulden en 10 stuiver, en bovendien aan iedere dochter een bed met zijn toebehoren en 2 tinnen schotels, en aan iedere zoon "een kalfde veerse", te ontrichten aan een ieder van deze kinderen als zij 18 jaren oud zullen zijn geworden. Hij belooft deze kinderen ondertussen in kost en kleren te onderhouden [te verplegen], [hen] ook lezen en schrijven, en de dochters mede het naaien te laten leren, en daarna "eerlijk na staats gelegentheit uit te setten". Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en goede erfuiting te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.- Juramentum per tutores remissum est. [Kantlijn hierbij op f270:] 15 apr 1671 is Roelof Wolters, woonachtig aan de Hasseler Dijk, aangehuwde oom van deze kinderen, in plaats van de overleden momber Banier Jansen weer door de Heer Scholtis tot momber gesteld. Welke momberschap door deze is aangenomen om na behoren waar te nemen.Het gaat me er even om, dat hier in 1670 de halfbroers Peter en Jan Claessen, die dezelfde vader hebben, nl. Claes Jansen Wildeman, niet beiden naast elkaar wonen zo te zien. De ene woont in Holten en de andere in Genne. Dus op 2 boerderijen. Maar dat is dan wel de situatie in 1670. Dat kan in 1650 anders zijn geweest.Ik blijf het lastig vinden, hoe het met dat bezit van boerderijen in Genne en Holten zit wat betreft deze familie. Bezaten ze 2 boerderijen in Genne en later een 3e, in Holten, waar zoon Peter op woonde? Waarbij het de vraag is of het voor de zoektocht naar voorouders erg veel uitmaakt. In ieder geval was Jan Claessen een rijke man. :