Egbert Klaassen van der Vegte.
- ria van bessen
In de akte van 24 mei 1679
Fennegien Pouwels en Gerrit Hendriks leven allebei nog in 1711. Ik kan je zoektocht niet volgen, ik zie helemaal geen verbinding richting Peter Klazen.
-
Deze Egbertje Gerrits die uit
Naar die verbinding naar voogd Peter Klaazen was ik nog op zoek. Deze Egbertje Gerrits die uit Genne komt, zie ik nog niet gedoopt staan voordat die koopakte van 1679 komt. Dan kan ze van na 1679 zijn en inderdaad, met nog 2 levende ouders in 1711, heeft ze in 1679 helemaal geen mombers nodig!Dan kan deze Egbertje Willems uit Genne, dochter van in ieder geval Gerrit Hendriks, ook weer worden doorgestreept.
- ria van bessen
Als ik de naam Jacob Everts
Als ik de naam Jacob Everts volg, dan kom ik eigenlijk alleen maar uit op Jacob Everts op het Sant in Ittersum.Waar ook een Goossen Gerrits bij hoort. Deze Goossen Gerrits is aangehuwde oom van Elsien Everts. En dit is volgens mij Goosen Gerrits aan de Meente in Westenholte.Elssien Everts was gehuwd met Hermen Lamberts [Stokebrant] - zie f252 dd 8-11-1662. Elsjen hertr. Gerrit Willems [Stokebrant]Jannechijn Evers trouwt 1e 31-05-1664 met Jan Evers -beide komen uit Westenholtehertr 12-12-1671 met Gerrit Hansen,hertr x met Hermen Herms 24-6-1679.Bij de erfuiting f324 dd 18-11-1671 is voogd van VZ - Jacob Everts op het Sant tot Ittersum. En Gerbrech KLaassen als aangehuwde oom van MZ. Bij de [hertrouw] erfuiting f101 dd 31-5-1679 is voogd als aangehuwde oom van MZ - Gerrit Willems Stokebrant [x met Elsje Everts] Jacob Everts zijn broer is dus Jan Everts. Jan laat een zoon Evert en een dochter Marrechijn na.In 1685 worden volgens f53 dd 31-10-1685 deze kinderen opnieuw genoemd - met dan als huidige voogden Derk Albers en Gerbreg Klasen. Derk Alberts is dan voogd van VZ - in plaats van Jacob Everts.Ik zie geen verbinding Gerrit Peters. Maar mogelijk ligt dat verder terug in de tijd?
- ria van bessen
bericht2
bericht2Is Derk Alberts uit 1685 dezelfde als de oud-oom Derk Alberts wonende te Wijthem die voogd is bij de erfuiting van Albertjen Henrix wed Klaas Sijsen in 1678? De andere voogd is Peter Roelofs tot Haarst oom van VZ
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Derk Alberts uit Wijthem is in 1666 gehuwd met Griettijn Everts [zij was wed. Gerrit Derks - z.v. Derk Jans op Soesel] -Deze lijn levert verder niets op aan een link met Jan Alberts uit Wijthem de oudoom 1662 voogdij Gerrit Peters / Oede Jans.Wel ontdekt dat Jan Alberts uit Wijthem gehuwd was [01-01-1630] met Jennigjen Berents en dat Jan Alberts oorspronkelijk uit Zuthem komt. Dat hij een dochter Remmeltijn heeft die huwde met Jan Willems en ook wonen in Wijthem. Jan Willems komt uit Dalfsen en is de zoon van Willem Martens en Geesje Jansen [d.v. Jan Willems en Batte Muller]. Ontdekt - Dat Gerrit Goosen en Annegien Clasen in het stift Essen zitten [1699 apr 24 [x:164v] - direct vermeld onder Ode Jansen laatst weduwe van Gerryt Janssen.De reden is dat Annegien gehuwd was met de zoon van Oede Jans en Derk Dercksen. Annegien haar kinderen uit dat huwelijk zijn Klaas, Hendrikje en Derkje. De laatste twee worden bedeeld met 50 gls door Oede Jansz die in Zwolle op 27-2-1700 een testament maakt, waarin ze de rest van haar nalatenschap toebedeelt aan de kleinkinderen Fennechien, Jennechien en Henrickje Derks - kinderen van haar overleden dochter Jennechien. Als voogd van VZ wordt bij de erfscheiding kinderen Annechien Klasen aangesteld Derk Jansen op de Nieustad. Aangehuwde oom van de vaders zijde. Van MZ de ons bekende KLaas Cornelis aan de hasselerdijk als aangehuwde oom.
- ria van bessen
bericht 4
bericht 4Jan Goossen de neef van de moederszijde bij Oede Jans volgens erfuiting 19-01-1661is hij deze Jan Goossen [Bensink] X met Jennigjen Freriks de dochter van Frerik Jans [x Wijgman Gerrits] - Ter herinnering - Frerik Jans is de voogd over Peter Klazen [Wildeman] zijn kinderen.Jan Goossen is ook voogd bij Aaltien Arents wed Albert Freriks - als aangehuwde oom van de VZ. Aaltien is de dochter van Arent Clasen. Albert Freriks was op zijn beurt weer voogd van MZ bij Marrechijn Frerix wed Cornelis Gerritsen te Berkum dd 17-01-1663 - vader Frerik Jans is dan overleden - volgens de akte. Jentje hertr met Peter Jansen - voogden Arent Arents MZ en Hendrik Jansen Dijk als oom VZ. Deze is al eerder aan bod geweest.Hendrik Jans Dijk is gehuwd met Wichertjen Gosens weduwe van Jan Jansen 17-03-1657 Zwolle.Voogden zijn Jan Goossens en Henr. Egberts over de nagelaten zoon Jan dd 28-02-1657 Zwolle
-
Tot nu toe alleen gezien, dat
Tot nu toe alleen gezien, dat Derk Alberts op 11 juni 1674 momber werd over 2 buurkinderen. Maar hij is nu afgevinkt, lees ik net.Gerrit Peters en Jacob Egberts staan nog wel in VS 1675 onder Ittersum maar niet meer onder VS 1682 Ittersum. Verder veel gelezen, maar niet iets waar we wat mee kunnen.In het huis/de boerderij die Jacob Everts in 1675 huurde van Molckenbour woont in 1682 Herman Jacobs. Dat kan zijn zoon zijn.Gerrit Peters was eigenaar, in 1675. Zijn opvolger, wat betreft bewoning, in 1682 ook eigenaar. Hij heet Jan Lucassen. Mogelijk een verkoopakte tussen 1675 en 1682.
- ria van bessen
Ik heb een spoor.
Ik heb een spoor.Jacob Everts is hulder voor Geessien Jansen wedr van molenaar Willem Martens volgens het stift Essen 1664 jul2 [viii:69]Ter herinnering - Jan Alberts de oud oom over het kind van Gerrit Peters heeft een dochter Remmeltje die gehuwd is met Jan Willems uit Dalfsen. Ze wonen in Wijthem. Jan zijn broer wordt voogd en die heet Marten Willems. Hun ouders heten Geesien Jansen en Willem Martens van beroep Mulder. De overleden grootvader Willem Martens wordt ook genoemd in deze erfscheiding. f216 dd 13-03-1669. Dit had ik hier onder [uitgebreider?] al vermeld.Marten Willems jm te Lente x Zwolle 08-08-1665 met Derkje Everts jd te Langenholte. Klinkt bekend of niet?
-
Die Martensfamilie, molenaars
Die Martensfamilie, molenaars, waren verwant aan Snel!!! Leuk, dat die nu weer op duiken!
- ria van bessen
Dit wordt volgens mij een mix
Dit wordt volgens mij een mix van RK en NG.Het vreemde is dat er wel een Egbertje Gerrits is, die past bij de van Soesel reeks. Ze is NGMaar het kind van Gerrit Peters heet echt Gerrigje, zowel bij de doop als in de erfuiting én zij wordt niet meer benoemd in het testament van Oede Jans in 1700. Die trouwens wél als wed. van Derk Derksen wordt vermeld [terwijl ze 2e daarna nog trouwt].Al met al is het een vreemde situatie. Jan Klasen en Jan Alberts beide als oud omen bij Oede Jans. En Peter Klasen en Jacob Everts bij de verkoopakte. Kind heet anders. En de link oud oom Jan Alberts heb ik nog niet kunnen leggen. Jan Goossen de neef moet ook nog worden uitgezocht.Maar ik ga nu slapen.