Egbert Klaassen van der Vegte.
- ria van bessen
Dit zijn de ouders van Oede
Dit zijn de ouders van Oede 03-11-1611 Johan Albertsoon Albert Jansoons z. wonende op den Kolck tot Suithem en Hendrickien Alberts nagelaten dochter van Albert Albertsen wonende tot Langenholte.De moeder doet erfuiting. Ze wordt geassisteerd met Jan Alberts. Oede Jans heeft als broers Albert en Willem en als zussen Henrikien en Trijne. Voogden worden Henrick Albers, Derck Everts en Gosen Wijnholt. Volgens f64 dd 10-5-1628. Moeder Hendrikje hertr. Zwolle 11-05-1628 met Gert Sweersen nagelaten zoon van Sweer Geertsen, beide wonende te Langenholte.Dochter Ode Jans trouwt Zwolle juli 1642/28-8-1642 als d.v. wijlen Jan Alberts met Derck Dercksen wedr. wonende te Berkum. Haar oom Jan Alberts huwt als z.v. Albert Jansen uit Zuthem op 1-1-1630.Deze is de oudoom van haar kinderen.Nog een tante gevonden - Oede Alberts d.v. Albert Jansen uit Zuthem huwt met Harmen Steevens wonende tot Schelle Zwolle 28-6-1613Draagt helaas niet zoveel bij aan een oplossing probleem familierelatie t.o.v. het kind van Gerrit Peters
-
Maar het schept wel
Maar het schept wel duidelijkheid, dat er nu meer over Oede Jans bekend is.Wat betreft die neef Jan Gosens MZ van Oede op 19-1-1661: is dat een zoon van Gosen Wijnholt? Het is niet de Jan Gosens uit ORA 8-5-1700, want die is dan zelf nog onmondig, een zoon van Goosen Jans uit Berkum.En ook niet de zoon Jan Gosens uit het 2e huwelijk van Gosen Gerrits uit Haerst, want dat huwelijk met Hermentijn Gerrits was in 1641 en om dan als een kind uit dat huwelijk al in 1661 geroepen te worden om momber te zijn? Nee, kan niet. Ik lig sinds gisteren de meeste uren door griep in bed, het onderzoek gaat hierdoor traag.
-
Nog even die momberstelling
Nog even die momberstelling van 19-1-1661 nagelezen en daar staat duidelijk: Jan Gosens, neef van de kinderen van moederszijde. Hij kan dan alleen maar hun neef zijn als Gosen Wijnholt hun oom is en die moet dan met een zus van Oede getrouwd zijn. Gosen Wijnholt is in 1628 al momber. Was dus Oede haar zwager haar momber in 1628? Dat moet ik dan nog zien. Ook door het tijdsverschil van 40 jaar. Het zou nog kunnen.
-
Er trouwt vanuit Langenholte
Er trouwt vanuit Langenholte een Hans Gosens, zoon van Gosen Jansen van Lente X 28-12-1647 Geertijn Jans te Langenholte, afkomstig uit Den Ham. Ik weet niet of Hans een broer Jan had.Gosen Bensinck werd 20 maart om 14:47 al genoemd. Ene Wichertijn Gosens, dochter van Gosen Bensinck te Berckum trouwt 5-12-1647 Jan Jansen aan de Mastenbroeckerdijk. Vader Gosen woont dus in Berkum. En die had dus wel een Jan.
-
Verponding 1630 Berkum:
Verponding 1630 Berkum: Goossen Wijnolts, zelf eigenaar en dan op de volgende regel: Frederik Janss, eigenaar Martensens.
- ria van bessen
Ja, klopt inderdaad - Jan
Ja, klopt inderdaad - Jan Goosen is de zoon van Gosen Wijnolts en X met Jantien Freriks volgens f 333 dd 14-01-1654 Jantien ook wel Jennechien is de dochter van Frerik Jansen die weer voogd is over de kinderen van Peter Klazen Wildeman.Jan Gosen is een Bensen of Bensink en tevens zwager van Aaltien Arents x Albert Frerix en broer van Wichertien Gosen [x Hendrik Jans Dijk]. Jan Gosen is overleden voor 14-4-1674, weduwe hertr Pieter Jansen jm op 's Herenbroek 23-5-1674 ZwolleEr is bewezen dat Jan Alberts inderdaad de oud oom is. Jan Klazen als oud oom ook [1662]Peter Klazen is duidelijk, want in de akte [1679] staat letterlijk; verder Peter Klaassen voorschreven en .. - Jacob Everts is te linken via Remmeltje Jans haar man Jan Willems- zij is d.v. Jan Alberts de oud oom. Maar daar houdt het mee op, vrees ik.Tenzij deze Egbertje Gerrits een ander kind is - een andere vader heeft, die wel bij deze familie hoort maar waar we verder niets van weten. Het is nl nogal apart dat er een Egbertje Gerrits is die ook een Jacob Everts in haar reeks heeft zitten én die ook met Soesel te maken heeft en toch NG is.In ieder geval leeft Gerrigje de dochter van Gerrit Peters niet meer na 1701 volgens het testament van haar moeder.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Je hebt 2 soorten neven, de zoon van je zus of broer en de zoon van je oom of tante. In dit geval klopt de beschrijving neef van de kinderen van moederszijde niet. Dat zou achterneef moeten zijn.Daar liep ik ook op vast, ik zocht steeds naar een zus van Oede die met een Gosen moest zijn getrouwd. Niet te vinden.Wel deze Jan Goosen, maar dan als achterneef.Dus zolang ik geen tegenbewijs vind ...
-
Ik vond ook, dat het dan een
Ik vond ook, dat het dan een achterneef van die kinderen moest zijn.In 1630 Verponding staan de namen Gosen Wijnolts en Frerik Jans direct onder elkaar. Jan Gosens en Jantien Freriks kunnen buren zijn geweest. En dan die Martensens die eigenaar zijn van de boerderij waar Frederik Jans op woont... Het lijkt er toch op, dat dit het kringetje mensen is dat met elkaar van doen heeft. Ik kon geen andere mogelijkheid vinden en zo raar is dit allemaal toch niet? Wat leeftijden betreft kan het ook, ook al een voordeel.
- ria van bessen
De gedachte - dat Egbertje
De gedachte - dat Egbertje een ander kind zou kunnen zijn dan veronderstelt werd, dus niet een kind van Gerrit Peters, is nog niet zo'n gekke gedachte.Op 5-8-/05-09-1665 huwt Guert Peterss i.m. van Holte wonende te Berkum met Geertjen Everts weduwe van Gerrit Roelofs. Dit had ik al eerder geplaatst, als zijnde de zoon van Peter Klasen gedoopt Zwolle 4-11-1632 als Gaert.Geertjen Everts en haar 1e man Gerrit Rolofsen zijn terug te vinden in het ORA van Dalfsen waar ze op 21 nov 1656 volgens folio 278 een halve morgen weideland gelegen in de Emmer Mane kopen. Ik heb geen voogdijakte gevonden van het 1e huwelijk en ook niet van het 2e huwelijk met Guert Peters. Maar dat zegt in Dalfsen niet zoveel want er zijn nogal wat voogdijaktes terug gevonden in de contentieuse zaken en die zijn nog niet volledig doorgenomen.Hoe dan ook - Geertje gaat daarna trouwen 4-7/11-8-1674 met Claas Roelofs wedr te Holten volgen de GI en VpNd. Volgens het ORA Zwollerkerspel woont Klaas Roelofs in Genne. Hij is wedr. van Evertijn Geerts, heeft 5 kinderen uit dat huwelijk. f373 dd 25-07-1674 Kan Egbertje kan dus ook een kind van Guert Peters zijn?En is Jacob [ook] verwant aan Geesje Everts?
-
In de 2e verkoopakte van f
In de 2e verkoopakte van f.100 24 mei 1679 hoort Egbertje Gerrits er nadrukkelijk bij en het is een meisje, dat 2 mombers heeft. Dus minstens 1 van haar ouders is voor mei 1679 overleden.In de momberstelling van P(i)eter Claessen op 27 april 1639 worden naast 3 dochters ook 3 zonen genoemd: Geert, Gerrit en Jan Petersen. Van Geert horen we daarna niets meer, kan dus inderdaad zijn overleden vóór 1679. En eventueel zijn vrouw ook nog, maar dat hoeft niet. Alleen al het overlijden van Geert/Guert Peters maakt, dat er voor een eventuele dochter Egbertje 2 mombers moeten worden aangesteld, om haar zaken te behartigen. Zoals hier bij die verkoop in 1679.In die andere verkoopakte van 24 mei 1679, ook f.100 , doet Egbertje Gerrits niet mee, maar daar missen we wel veel meer mensen die in die 2e akte wel staan. Bijvoorbeeld de kinderen Berents van Terwee. Het lijkt in die 1e akte te gaan om bezit van Peter Klasen en van zijn beide kinderen uit zijn 2e huwelijk: Hendrik en Jantje Peters.Geert/Guert kan heel gemakkelijk Gerrit worden en dus ook Egbertje Gerrits, i.p.v. Egbertje Guerts of Geerts. Bijzonder in dit gezin: er was naast een Geert/Guert een Gerrit. Het kan dus heel goed dat Egbertje een dochter is van de Geert/Guert, waar we later niets meer van waren tegen gekomen.