Waar komt de naam "van der Bent" vandaan? 1757, Zwolle, Willem en Arent Asjes
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Wel is er een Willem Assien in Haarst rond 1682 - hij is de zoon van Assijn Geers en Teunisjen Berents. En meijers van de wed Haarsolte tot Staveren - Teunisjen heeft een pachtschuld van 134 cgls over het jaar 1683 en stelt daarvoor als onderpand al haar roerende goederen. Deze Willem heeft een zus Merrigjen, verdere kinderen niet genoemd. Volgens f383 dd 2 mei 1684
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Als Willem Asjes [gehuwd met Annetje Werners] de vader zou zijn van Assien W. , dan zouden er meer mogelijkheden zijn om de naam van der Bent te traceren. Ik zag nl 5 dopen volgens de GI [ik kan wat gemist hebben] - of er zouden begraafaktes moeten zijn, mochten ze jong zijn overleden. Is dat al wel onderzocht?
-
Even iets over Gerrit Asjes,
Even iets over Gerrit Asjes, geboren 1734: ik denk niet dat hij ooit zover is gekomen, dat hij zich Van der Bent heeft kunnen noemen. Omdat hij volgens mij deze is:Bron: Bergklooster begraafboek 813 blz. 72: 8 januari 1754 Veermans Gerrit van Haarst f 0,0,0In boek 812 op blz. 186 staan genoteerd als begraven op Bergklooster in het 2e deel van het boek, waar de gerechtigden in staan:1737 den 17 May Assien Willems van Haarst en op blz. 184: 1740 den 18 May Lubbert Assies gevolgd door een vlek. Geen bedragen voor de begrafenis vermeld, hoeft ook niet, men kon gratis laten begraven als zijnde behorend tot de erfgenamen van Bergklooster. Die erfgenamen waren een deel van de inwoners van Haerst, Herfte, Wijtmen, Langenholte en Berkum en verder zij die de gerechtigheid hadden gekocht. Bijv. inwoners van Dieze.Gecombineerd met wat staat op blz. 49 in het boek Arnichem buitenplaats aan de Vecht van Jan ten Hove: vanaf november 1707 om en om een jaar pachter van het Haersterveer: Willem Assies en Geurt Jansen. Pacht, te betalen aan de Heren erfgenamen van de marke Haerst: 2 goudguldens per jaar = 56 stuivers. Na 14 maanden krijgt Willem Assies het alleenrecht. Als gerechtigde gratis begraven ( hoewel J. ten Hove noteert "van den armen begraven", maar dat is een fout op de fiches) boek 812 blz. 199 " 1724 Den 3 Desember Willem Assies van Haarts." Een verschrijving van Haarst dus.Dan staat er verder op blz. 49 van het boek over Arnichem: Willem Assies werd als veerman opgevolgd door zijn zoon Assien Willems, een pachter van de eigenaar van de havesate Haerst. "Nadat Assien omstreeks 1735 was overleden bleef zijn weduwe nog ongeveer 20 jaar verantwoordelijk voor de vaarverbinding". Vanaf 1752: Hendrik Geerligs als veerman.Hoewel Assien Willems zijn weduwe Aegte Arents was hertrouwd met Gijsbert Henriks, zie ook Volkstelling 1748, denk ik dat Gerrit, de zoon van de veerman, die in 1754 werd begraven, Gerrit Assies is geweest. Hij staat in de VOT 1748 met zijn zusje Anna en zijn broer Arent, alle 3 ouder dan 10 jaar. ****Teunisje Berents werd ook in dit onderwerp genoemd. Zij is de moeder van Wibbegje Assies. Beiden zijn voormoeders van me. Wibbegje trouwt met de weduwnaar van haar tante Swaantje Berents, een zus van Teunisje. Daar was toestemming voor nodig, die kregen ze. Wibbegje woonde met Hermen Hendriks Post, de aangetrouwde oom, in Ittersum. Later trouwde ze als weduwe met Jan Aalberts, mijn voorvader. Dat gebeurde in 1700. Ze zijn hier op het Forum wel eens in een onderwerp genoemd. ****Catharina Elsabe van Bentheim ( ook: van Benthem!) geboren december 1695, erfde samen met haar zus f 80.000,- van achteroom Bernardus Huete. Ze waren dochters van de Hasselter burgemeester Joost van Benthem. Op blz. 67 van het boek over Arnichem staat, dat Catharina van Benthem en haar man dominee Spies rond 1730 Arnichem in Haerst in bezit kregen. Een uur geleden wist ik dit nog niet en tot die tijd nam ik altijd aan, dat Van der Bent mogelijk met de naam Bentinck te maken had, maar misschien hebben de gebroeders Van der Bent hun naam bedacht n.a.v. de naam Van Benthem. Ik kende de Van der Bentfamilie als hovenier in Haerst, maar ook als veerman. Hoe dan ook: de Van der Bents woonden in Haerst toen Catharina Spies geboren Van Benthem daar ook woonde.
-
Dat Hendrik Geerligs getrouwd
Dat Hendrik Geerligs getrouwd was met de zus van Willem, Arent en Gerrit Asjes is nieuw voor me.De doop van Asjen staat genoteerd 1656 en dan het 4e kind 1696, daar zit 40 jaar tussen. Moet dat van Asjen een ander jaartal zijn? Zie uw reactie. ( U mag mij met jij/je/jouw aanschrijven.)
-
Wow veel nieuwe informatie!
Wow veel nieuwe informatie!@Ria. U levert overtuigend bewijs dat het door mij voor waar aangenomen eerder onderzoek niet klopt. Asjen Willems en Grietjes gerrits zijn niet de ouders van de Willem Asjes die de opa is van Arent en Willem die we in dit topic onderzoeken. Bron f383 dd 2 mei 1684 geeft aan dat Assijn Geers en Teunisjen Berents de ouders kunnen zijn, die ook in die periode wonen in Haerst. In de GI vind ik dat zij ook een zoon Willem dopen, op 06-05-1656. Zij dopen verder 09-09-1660 Webbe (Voorouder van @Janny Lalkens), 10-07-1674 Jantjen. Merrigjen die genoemd wordt in bron f383 dd 2 mei 1684 kan ik alleen niet vinden. Wel doopt een Marrighie Geurts op 09-12-1674 een zoon Assien. Het zou mooi zijn als we Merrigje ook als dopeling kunnen vinden, want dan maakt het pas sluitend dat Assijn Geerst en Teunisje Berents wel de ouders zijn van de Willem Asjes die de opa is van Willem en Arent. @ Ria. U heeft gelijk dat ook nog niet helemaal sluitend is bevestigd dat de (opa) Willem Asjes van 06-06-1656 trouwt met Annetje Warners en daarmee dat lijntje definitief sluitend te maken is. Misschien dat daarover in het ORA ook wat terug te vinden is. Is de ORA ergens online beschikbaar om dat te onderzoeken?@Ria. Als deze Willem Asjes gehuwd met Annetje Werners inderdaad de ouders zijn dan vind ik in de GI 4 dopen (Assien 1684, Stijntje 1690, Gerrit 1694 en Cornelis in 1696). Ik ben benieuwd wie u als 5de hebt gevonden. Verder heb ik deze nog niet onderzocht op de naam "van der Bent", omdat dat voor mijn gevoel pas later richting 1750 is gaan spelen.@Janny, interessante informatie! Gerrit Asjes die overlijdt als Veermans Gerrit op 08-01-1754 zou inderdaad kunnen. Hendrik Geerlings die het veer in 1752 overneemt is een zwager van Gerrit, getrouwd met Anna Asjes, die een zus is van Willem en Arent. Zie doop 02-03-1775 van neefje Willem Asjes. Dat is meteen tot nu toe de enige bron waarin zus Anna Asjes ook als "van der Bent" wordt genoemt, gelijk aan Willem en Arent "van der Bent".@Janny, de link van het veerhuis naar buitenplaats Arnichem naar Catharina Elsabe van Bentheim/van Benthem is een interessante. Die hebben inderdaad in dezelfde tijd op diezelfde plek in Haerst gewoond. De combinatie veerman/hovenier kan ook goed. Echter vernoem je je toch ook maar niet zomaar naar je buurvrouw, zeker als je al twee jaar niet meer in Zwolle bent geweest. Zou zij er voor hebben gezorgd dat Willem kleinburger kon worden? En waarom vernoemt Arent zich dan later ook? Interessante aanknopingspunten die ook weer vragen oproepen. Wie weet lukt het met de kennis van iedereen samen om de puzzel naar het ontstaan van de achternaam "van der Bent" ooit op zijn plek te krijgen. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
-
Je hebt gelijk. Het jaartal
Je hebt gelijk. Het jaartal moet 1684 zijn. Per abuis verkeerd overgenomen. Ik heb het meteen aangepast.
-
Gewoon even wat gedachten,
Gewoon even wat gedachten, geen feiten dus, maar meer eigenlijk meningen:Wanneer had je (klein)burgerschap nodig? Waarvoor had je het dus nodig? Om hovenier te kunnen zijn? Andere hoveniers staan toch vermoedelijk niet allemaal als burger van Zwolle genoteerd, nodig om hun werk te mogen doen? Je moest dan vaak ook al eerst 12 jaar daar hebben gewoond. Dan kun je toch niet eerst 12 jaar werkloos daar gaan zitten? Voor veerman had je het burgerschap toch ook niet nodig? Wat ik er van weet: als je een handwerk uitoefende moest je eigenlijk bij een gilde aangesloten zijn en burger zijn, maar ik weet niet of dit helemaal klopt. En er was ook iets met dat je buiten de stadsmuren in de stadsvrijheid moest blijven met bepaalde ambachten. Ambachten die met textiel te maken hadden? En dan in/op de Nieuwstad wonen of in Dieze? De smeden moesten vanwege vuurgevaarlijkheid bij elkaar hun ambacht uitoefenen, maar dat was toch weer in de stad zelf, in de Smeden. Ik sta dus niet voor de waarheid van deze beweringen in, ik vraag me alleen maar wat af en deel deze gedachten hier.M.a.w. waarom vroeg Willem dat kleinburgerschap aan? Waar verdiende hij na terugkomst in Zwolle e.o. de kost mee?Voorheen wist ik alleen maar dat "Van der Bent" te koppelen aan Bentinck, nu ook aan Van Benthem. Terwijl ik het ook wel wat ver gezocht blijf vinden. Echt wel! Maar onderzoek naar de familie van mijn man in Duitsland en Nederland 2e helft 18e eeuw leerde me, dat mensen die rondom de adel en andere hoge heren en dames woonden hun kinderen in ieder geval nogal eens (vooral in Duitsland) de voornamen gaven die in die hogere kringen gebruikelijk waren. Amalia's werden dan Meeltjes genoemd, maar stonden als Amalia gedoopt. Ook waren er Charlottes, Emerentia's enz. Kan dit ook met Van der Bent zijn gebeurd, maar dan met een achternaam? Dat iets van de voornaamheid afstraalde op de wat minder voorname omgeving?Als, ik schrijf àls, Joost van Bentheim, de burgemeester van Hasselt, zijn voorgeslacht uit Bentheim kwam, kunnen de oudere Van der Bents dan zijn meegekomen uit Bentheim? Ik zie bij hoveniers nogal eens, dat ze hun opleiding in Duitsland hadden gehad of dat ze daar vandaan kwamen of beide.
- ria van bessen
Het 5e kind is 1-1-1685
Het 5e kind is 1-1-1685 gedoopt als Styntie.Op 3 juli 1773 maken te Zwollerkerspel [volgens f45] Hendrik Geerligs en Annigjen Asjes een testament op langstlevend, net zoals broer Willem in Zwolle samen met Hendrikje Mensen doet. Willem Assies en zijn vrouw [Haarst] zijn beiden begraven te Bergklooster voor 1724, een dochter van hen in 1729 - dit is te vinden via de GI.Cornelis Willems die als jm te Haarst belijdenis doet op 7 april 1721 en vertrekt naar Groningen met attest op 15 juli 1730. Mogelijk een zoon van Willem Assies?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Bij dit soort onderzoek zijn voogden heel belangrijk. Jan Berents te Streukel is voogd als neef van de kinderen.Dit is nieuwe informatie die onderzocht dient te worden.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Waar is het bewijs dat Willem in 1757 het kleine burgerschap kocht? Heb je wel een blz. nummer en een exacte datum?In 1742 woont een Willem Assies in de Bredehoek bij het Posthoorn volgens de GI. Er kan mogelijk een persoonsverwisseling zijn of noemde hij zich toen al van der Bent? Maar onder die naam geeft de GI ook niets. Of laat ik het zo zeggen, ik kan het niet vinden.