Cornelis van den Bent - Militair, wachtmeester - 1747

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Als ik geen hard bewijs heb

Bericht door Janny Lalkens » 10 aug 2019, 23:47

Als ik geen hard bewijs heb en dat heb ik nu nog niet, durf ik over namen zoals Peter Gerrits en Gerrit Peters te Haerst nog geen uitspraken te doen. Dus of de Peter Gerrits uit Haerst, de 2e man van Stijntje Willems, een zoon van Magtelt Peters was?  Dan moet hij op jonge leeftijd stiefvader van haar 5 kinderen zijn geworden, want hij staat in de momberstelling van 13-2-1734 als nummer 4 van de 6 onmondige kinderen van Magtelt als zij hertrouwt met Willem Teunis. Nu weet ik niet of in dit geval de juiste geboorte volgorde van die 6 kinderen is gevolgd, maar als dat wel het geval is: deze 6 waren onmondig in 1734:Lisabeth, Gerrit, Alberta, Peter, Gerregien en Jacob Peters.  Hun oom Jacob Peters uit de Hoeve achter in de Marshoek bij Dalfsen werd hun voogd. En ook Jan Berents te Haerst, neef van moederskant. Elk kind krijgt een pond. Dat was toch 6 gulden? Voogd Jacob Peters kennen we uit een verhaal van Gerrie Bongers en uit het boek Jonker op de Heerenbrink van G. Hutten.Als je de mondigheid op 28 jaar zet, was Peter Gerrits dan ongeveer 23 jaar of veel jonger in 1734? En in 1737 dan 26 of jonger en dan stiefvader van 5 kinderen worden? Het kan, ik heb meer van die gevallen gelezen. En ik weet ook niet of men wel zo dacht als nu: kan iemand dat al aan? Misschien ging het er vooral om of je als jongeman sterk was en goed de boerderij kon voortzetten, als er een boerderij was?Magtelt Peters leeft nog volgens de VOT 1748. In 1741 staat Willem Teunis met 6 kinderen genoteerd. In januari 1743 zijn er 2 dochters van hem of uit het vorige huwelijk van Magtelt begraven. Onder de naam Willem Teunis zijn dochter. Dan wordt er 4 april 1749 begraven: Keismans Magtelt. Was dit Magtelt Peters, de vrouw van Willem Teunis? Zo ja, wie is Keisman? Willem Teunis of Magtelt haar vader? Ooit gelezen dat land in bezit van Keisman tot aan de Vecht gelegen was. De naam Magtelt is ook interessant vanwege die broer van Teunis Hendriks. Schoonzus van Teunis, wonend in Haerst.Terwijl Peter Gerrits overlijdt als 1e man van Magtelt Peters, en begraven wordt 21-1-1733, niet gerechtigd, wordt er op 2-10-1744 begraven op Bergklooster Peter Gerrits de Koning van Haerst. Kan Gerrit Peters uit Haerst, die met de weduwe Stijntje Willems trouwt in 1737 daar dan nog een zoon van zijn?

ria van bessen

Het waren er maar 2 hoor

Bericht door ria van bessen » 11 aug 2019, 00:11

Het waren er maar 2 hoor Janny. Zie de voogdijstelling hieronder, en 2 dochters. Dus een man konden ze daar wel gebruiken.Magtelt is getuige. Dat kan ze zijn als buurvrouw, maar Stijntje zal de zoon hebben gekend. Lijkt mij tenminste.Het gaat me er vooral om, om meer zich te krijgen op deze familie. Berend Meijer bijv. de voogd bij Stijntje - van de kant van Hendrik van Berkum dus. Hij komt van Hasselt, woont op den Doorn en zijn vrouw ook. Dan blijkt hij later in Herfte te wonen. Geen buurman dus. Maar ik ga slapen, het mooi geweest voor vandaag...

Janny Lalkens

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 11 aug 2019, 00:14

Bericht 2.Met het uitzoeken van wie nu wel of niet Keisman was daar in Haerst ga ik later wel eens verder. Het staat al een hele tijd op mijn verlanglijstje, vanwege die naam Magtelt. Keisman had vermoedelijk ook een zoon. Die werd als Keismans Hendrik uit Haerst begraven in oct. 1747 toen de rode loopepidemie heel veel slachtoffers maakte. Later maar eens kijken of Willem Teunis een zoon Hendrik had. Bij de 6 onmondigen van Magtelt Peters stond geen Hendrik in 1734.Omdat Stijntje Willems en Remmelt Hendriks al in 1720 trouwden is de zwager van Assien Willems in 1721 zeer waarschijnlijk die Hendrik Remmelts.Doopboek: al weer een dubbele boeking gezien. De zonen van Everwijn van der Lippe en van Willem Jansen staan met een afwijkend handschrift onderaan blz. 23 onder 16 mei 1686 en op de volgende blz. begint het met 9 kinderen, gedoopt op 18 mei en daarna 4 kinderen gedoopt 23 mei. Het 3e en 4e kind onder 23 mei zijn die zonen van E. van der Lippe en W. Jansen. Die dubbele boekingen van 1 sept. 1685 en 1 dec. 1685 waren wél met hetzelfde handschrijft ingeschreven.Nu (of morgen) eerst kijken naar de periode nov. 1690 tot aug. 1693: nog een kind van Willem Assies gedoopt?

Janny Lalkens

Die vrouwen, die in de

Bericht door Janny Lalkens » 11 aug 2019, 00:28

Die vrouwen, die in de periode 1706 tot 1725 belijdenis deden met als patroniem Willems waren geen dochters van Willem Teunis, want die kwam pas in 1734 uit Heino naar Haerst. Nu maar verder zoeken of er nog een dochter van Willem Assies bij zat: Willemtien, Grietjen en Janna Willems. De periode varieert nogal: 1706 of bijv. 1725 is een groot verschil. Die Albertje Willems valt in ieder geval al af. En ik heb inderdaad de 6 onmondigen van Magtelt Peters in 1734 verwisseld met die 4 onmondigen van Stijntje Willems in 1737. Zo er al een jonge (?) Gerrit Peters hun stiefvader werd in 1737, dan ging het om 4 kinderen. Sorry voor de fout! Stijntje Willems moet van het bestaan van buurjongen Gerrit Peters hebben geweten. Zover lag Zwartsluis nu ook niet van Haerst af. Want ze is toch na huwelijk in 1720 direct al verhuisd naar Zwartsluis?

ria van bessen

Janny, in 1737 ging het

Bericht door ria van bessen » 11 aug 2019, 13:13

Janny, in 1737 ging het slechts om 2 kinderen van Stijntjen Willems. Dat even voor de goede orde.

Janny Lalkens

Ja, prima, bedankt, want wat

Bericht door Janny Lalkens » 11 aug 2019, 14:14

Ja, prima, bedankt, want wat hier staat moet wel kloppen en goed gecorrigeerd worden:Willem Teunis begon bij huwelijk in 1734 aan dat gezin met 6 minderjarigen, met Magtelt Peters als hun moeder. Van die 6 kinderen uit de momberstelling van 1734 staat in de VOT 1748 alleen nog Jacob Peters als kind genoteerd in het huis van het "nieuwe" echtpaar: Willem Teunis, Jacob zijn stiefvader en Jacob zijn moeder Magtelt Peters. Jacob staat in 1748 bij de ouder dan 10 jaar categorie, wat logisch is, want hij was er in 1734 ook al.Als Stijntje Willems dan in 1737 hertrouwt met Gerrit Peters uit Haerst kan dat een zoon zijn uit het 1e huwelijk van Magtelt Peters, nl. uit haar huwelijk met Peter Gerrits. Maar dat weten we nog niet zeker. Er was nog een andere Peter Gerrits in Haerst, met de bijnaam de Koning. 

ria van bessen

Dan zal het wel die laatste

Bericht door ria van bessen » 11 aug 2019, 15:30

Dan zal het wel die laatste Peter zijn. Want dat is een onbekende.Met respect, echt wel,  maar die hele familie hangt van onbekende personen aan elkaar ... 

Janny Lalkens

In de periode tussen de dopen

Bericht door Janny Lalkens » 11 aug 2019, 17:49

In de periode tussen de dopen van Stijntje en Gerrit in 1690 en 1694 is er geen ander kind van Willem Assies en Annigje Warners gedoopt.Ik ga nog wel eens een keer andere jaren van dat huwelijk bekijken waarin ze geen kind lieten dopen.Tja en wat kunnen we verder nog verzinnen om wat licht op deze familie te laten schijnen? 'k Zou het nu zo even niet weten. Behalve het Markenboek aandachtig lezen, maar daar heb ik nauwelijks iets van en dan ook nog van heel slechte kwaliteit.Van Willem Assies zijn kant hield het niet over wat betreft directe familie van zijn kant die getuige is bij een huwelijk, bijv. bij huwelijk van zoon Assien Willems in 1721 of bij eventueel momberschap voor kinderen van het echtpaar Willem Assies/Annigje Warners. Toen Willem Assies stierf had zijn vrouw geen momberstelling nodig, want ze stierf voor hem aan en de kinderen waren toen al zo ongeveer mondig. Hoewel, toen zij stierf in 1720 was Cornelis nog geen 28, maar Willem Assies ging niet hertrouwen en stierf zelf in 1724. Dus het leverde geen momberstelling voor Cornelis op. En bij dat huwelijk van Assien Willems draafde er voor Assien een zwager op, geen broer Cornelis. Je mocht toch als 25-jarige al wel huwelijksgetuige zijn, al was je dan nog geen 28?

ria van bessen

Gewoon weer even stoppen. Dat

Bericht door ria van bessen » 11 aug 2019, 20:50

Gewoon weer even stoppen. Dat hielp de vorige keer ook   [smiley]. 

Janny Lalkens

Dat zal de taktiek zijn!  

Bericht door Janny Lalkens » 11 aug 2019, 21:07

Dat zal de taktiek zijn! 

Plaats reactie