David Siferien

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Engbert huwt als jm met Janna

Bericht door ria van bessen » 20 jul 2019, 14:00

Engbert huwt als jm met Janna Schutte als jd - Zwolle 5-4/7-5-1710. Janna is begraven grote Kerkhof op 14 mei 1718.Engbert is begraven 20-10-1729. Ik denk dat de kinderen bij Geertruit Schutte en Isak Greve zijn opgegroeid?Dit echtpaar krijgt 7 kinderen en alle kinderen zijn jong overleden. Volgens de VOT 1748 [onder de Walstraat genoteerd] woont namelijk Gerredina Pikkers bij hen in - waarbij genoteerd staat dat Gerredina vertrekt tegen allerheiligen.Geertruid Schutte is begraven 21-7-1749 bethlehemse kerkhof.Gerredina trouwt 4-4/27-4-1750 als jd wonende in de Walstraat met G. Sprenkelink.Geertruid doet al belijdenis als wonende in de Walstraat maart 1703 en haar man doet belijdenis als wonende in de Krommejakke op 21 sept 1716.Maar Isak is niet vermeld in het inwonersregister 1712-1714Is Geertruid Schutte misschien de dochter van Assien Schutte en zijn vrouw Bartha? Geertrui heeft kinderen met de naam Asje laten dopen en een Bartelt.Assien Schutte staat vermeld in het inwonersregister van 1712-1714 op folio 349 en er staat bij arm - is huurder. Vermeld onder de Scholtenstege.Op 3 aug 1707 is hij borg voor Henrik Schutte. Assien Schutte zijn vrouw Barta begraven grote kerkhof 12-5-1714 - Assien Schutte begraven grote kerkhof 01-12-1723 -verder niets gevonden, geen doop van Geertrui of Janna.  

jan-smit

Wederom veel dank.

Bericht door jan-smit » 21 jul 2019, 08:52

Wederom veel dank.Het kan goed zijn dat een aantal kinderen van Engbert Pikkers en Janna Schutte zijn opgegroeid bij hun oom en tante Isak Grevink en Geertruid Schutte. Barta Pikkers lijkt gezien haar huwelijkinschrijving in het weeshuis geplaatst te zijn. Haar tante Geertruid Schutte is wel haar huwelijksgetuige.Assien Schutte en Bartha N.N. als mogelijke ouders van Geertruid en Janna lijkt aannemelijk. Barta Pikkers zou dan vernoemd zijn naar haar grootmoeder van moederszijde.Probleem is het adres. In 1712-1714 woont Assien Schutte in de Scholtensteeg. Geertruid woonde toen zij in 1703 belijdenis deed in de Walstraat. NB: 1703 lijkt een beetje vroeg; 1713 zou beter passen. Geertruid woonde bij haar huwelijk met Isak Grevink in 1717 ook in de Walstraat. Haar huwelijksgetuige is haar zuster. Best opmerkelijk dat haar mogelijke vader Assien Schutte die in 1717 nog in leven was, bij deze gelegenheid niet als getuige optrad. Bij het huwelijk van Janna Schutte met Enbert Pieckers in 1710 was trouwens ook 'haar suester' getuige. Het adres wordt helaas niet vermeld.

ria van bessen

Als de kinderen inderdaad in

Bericht door ria van bessen » 21 jul 2019, 12:15

Als de kinderen inderdaad in het weeshuis zijn opgevangen, zoals je aangeeft, dan is ook te verklaren waar het geld van de erfenis is gebleven. Maar ze hadden al wel de leeftijd dat ze konden dienen en eventueel ook uit huis konden wonen. De tante zal haar nichten niet hebben kunnen aanspreken op geld voor verkregen kost en onderhoud, want zij is dan al overleden. Dan zou haar man beslag hebben kunnen leggen op - of een deel van - de erfenis. Drie duizend gls kunnen toch niet zomaar foetsie zijn?Heb je inmiddels een huwelijk van Bartha Pikkers kunnen vinden in Breda?

jan-smit

Het is een raadsel was er met

Bericht door jan-smit » 21 jul 2019, 17:29

Het is een raadsel was er met het geld is gebeurd. In 1749 was alleen Gerridina nog ongehuwd en woonde vermoedelijk bij haar oom in de Walstraat. Barta Pikkers was in 1749 weduwe van Rutger van der Linde en Elsien Pikkers was gehuwd met Jan Frederiks. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het hele bedrag is afgedragen aan Isak Grevink. Daar zou dan toch tenminste over geprocedeerd moeten zijn?Het huwelijk van David Sieverien en Barta Pikkers heb ik niet in Breda kunnen vinden. Het is onduidelijk waar zij getrouwd zijn. Je zou toch Zwolle verwachten? Beiden woonden daar. Hun oudste zoon Johannes werd op 6 september 1750 te Zwolle gedoopt.

ria van bessen

Ja, inderdaad, allemaal wel

Bericht door ria van bessen » 22 jul 2019, 15:34

Ja, inderdaad, allemaal wel vreemd, ook intrigerend trouwens.Bartha wordt in Dalfsen nog genoemd als weduwe. Er is geen huwelijk, wel die doop. De periode tussen de datum Dalfsen en de 1e zoon is kort, in die periode zou ze gehuwd moeten zijn.We volgen toch wel de juist Barta Pikkers? Is die Barta die met David Seferien wel dezelfde als de wed. van Rutger? Eigenlijk is daar geen bewijs voor dan alleen haar naam. Barta de weduwe is wel de dochter van Engbert Pikkers, dat is bewezen. Maar is zij dezelfde als die met David trouwde?

jan-smit

Goede vraag. Direct bewijs

Bericht door jan-smit » 22 jul 2019, 19:19

Goede vraag. Direct bewijs ontbreekt. Gezien de zeldzaamheid van de naam lijkt mij dat het om dezelfde persoon gaat. In de tijd klopt het natuurlijk ook vrij goed. Het huwelijk tussen David Siverien en Barta Pikkers is waarschijnlijk ergens tussen 25 april 1749 en 1 januari 1750 gesloten. Gezien de gevorderde leeftijd van David Siverien (ca. 50 jaar) is ook aannemelijk dat hij met een weduwe hertrouwde.David Siverien en Barta Pikkers laten op 1 januari 1753 hun zoon Egbert dopen. Ik ga ervan uit dat Egbert is vernoemd naar Engbert Pikkers, zijn grootvader van moederszijde.

ria van bessen

De gewoonte was toen, dat de

Bericht door ria van bessen » 22 jul 2019, 19:37

De gewoonte was toen, dat de overleden man als eerste vernoemd werd, deze zoon of eventueel een volgende had dan Rutger moeten heten. Die ontbreekt ook. In al die jaren dat ik met deze hobby bezig ben, sta ik nergens meer van te kijken hoor. Ook niet van dubbelgangers, of dat de 2e vrouw precies zo heet als de eerste... dus schuif je niet wetend een verkeerde familie in van moederskant. Meerdere koppels die precies zo heten in dezelfde periode en dezelfde streek of stad. Alom verwarring. Twee tot drie keer dezelfde naam kind in één gezin en wij maar denken dat het vorige kind jong overleden is, niet dus, het ORA geeft bewijs [als je geluk hebt].Maar 3000 gls die spoorloos zijn, is voor mij nieuw.Misschien is het zinvol om de zussen van Bartha de dochter van Engbert op te sporen?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 22 jul 2019, 19:53

bericht 2Ik zag dat David zelf ook een zoon David laat dopen te Breda op 17 juli 1727 - deze kan dus ook met Barta Pikkers gehuwd zijn. Ook al is hij een stuk jonger, ook dat komt zelfs regelmatig voor.

jan-smit

Het lijkt niet waarschijnlijk

Bericht door jan-smit » 22 jul 2019, 22:08

Het lijkt niet waarschijnlijk dat de David Sifferleij die zich zich rond 1736 vanuit Breda in Zwolle vestigde, de in 1727 in Breda geboren David is. Natuurlijk kan David Sifferleij zich met zijn zoon David in Zwolle gevestigd hebben en dat David junior met Barta Pikkers getrouwd is, maar dat lijkt me ook niet zo waarschijnlijk. Ik houd het erop dat David Sifferleij senior rond 1750 met Barta Pikkers is getrouwd.Nog een indirect bewijs dat Barta Pikkers, weduwe van Rutger van der Linde, later trouwde met David Sieverien:Je berichtte mij eerder dat de weduwe Van der Linde in 1748 bij Roelof Hogenberg buiten de Kamperpoort in huis woonde. Vermoedelijk was de weduwe Van der Linde onze Barta Pikkers. Roelof Hogenberg was verwant aan de families Schonewolf en Hofman. Bij huwelijken en dopen van leden van de families Schonewolf en Hofman trad Elisabeth Hofman, de eerste vrouw van Egbert Sieverien, in de periode 1773-1794 regelmatig als getuige op. Later Geesje van Lente, de tweede vrouw van Egbert Sieverien, ook (bij de doop van Antonia in 1799, dochter van Willem van Ommen en Hendrikje Hofman).Willemina Hogenkamp (= Hogenberg), vrouw van Jan Schonewolf, was in 1797 getuige bij de doop van Albertus, zoon van Gerrit Sieferlink en Geesje Fokkens. Willemina Hogenbergs, vrouw van Jan Schonewolf was in 1800 getuige bij de goop van Barta, dochter van Egbert Siffering en Geesjen van Lente. Bij het huwelijk van Gerrit Siefelin en Johanna Holtsappel in 1786 getuigden Jan Schoonwolf en Lijsbet Sijfelijn.Het gebruik om kinderen te vernoemen naar overleden eerdere echtgenoten is mij bekend. Dat kwam overal in Nederland voor. Vreemd werden overleden echtgenotes vaker vernoemd dan overleden echtgenoten. Bij mijn weten gebeurde dit zeker niet consequent.

jan-smit

bericht 2

Bericht door jan-smit » 22 jul 2019, 22:32

bericht 2Rutger van der Linde en Barta Pikkers lieten te Zwolle twee kinderen dopen:Egbert, ged. Zwolle 3 september 1741Johanna, ged. Zwolle 7 april 1743Over de zusters van Barta Pikkers en hun mogelijke kinderen heb ik nog niets kunnen vinden.

Plaats reactie