Vraagje aan Ria
Vraagje aan Ria
Is hiervan de inhoud nog te vinden? Uit de GI en hoort vermoedelijk bijelkaar: 1642-1644 de erfgenamen van Evert Bruininck (7827)1642-1644 Gerrit Bruininck, wijlen man van wijlen Jutte Hogencamp (7836) 17745 Grande, laDatering: 1642-1644Bron: OverigVoornaam: JaquetteAchternaam: Grande, laAangenomen: NeeDatum: 1642-1644Tekst: wijlen vrouw van wijlen Gerrit Bruininck en7847 BruininckDatering: 1642-1644Bron: OverigVoornaam: JoannaAchternaam: BruininckAangenomen: NeeDatum: 1642-1644Tekst: vrouw van meister Louys Jaquet, dochter van wijlen Gerrit Bruininck en Jutte Hogencamp (Jaquette la Grande?)

- ria van bessen
Recognitien f484 dd.17-09
Zwolle RA 001-006 Recognitien f484 dd.17-09-1637 - Compareerden Johan Bruijninck en Aleijda Voets zijn huisvrouw en bekenden dat Christina, Evert, Anna en Maria Bruijnincks hen ten vollen ontrichtet en voldaan hebben van zodane erfenis van land, renten en anders als de voors. comparant Johan Bruijninck van zijn zall. vader Gerrijt Bruijninck en Jutte Hogencamps zijn moeder, enigszins aangeërfd en aangestorven is, uitgezonderd zijn comparanten part en aandeel aan het huis alhier binnen Zwolle en den hof buiten de Sassenpoorte, bedankende zijn voors. broeder en zusters voor goede ontrichting en betaling. Schepen Daniel Meijners.
Hartelijk dank voor het
Hartelijk dank voor het zoeken Ria!Dat brengt me bij dit gezin weer een stukje verder. Intussen al ongeveer 38 jaar aan het zoeken naar de ouders van Hermannus, met een zoon Jan en dochter Evertje, die mogelijk naar zijn fam. genoemd zijn. (Verder nog 1 zoon Lammert, naar schoonvader genoemd.)

Vond deze nog (de Franse naam
Vond deze nog (de Franse naam wat duidelijker):2784 Louis Jacquet en zijn vrouw Johanna Bruininck, tegen de kinderen en erfgenamen van wijlen Gerrit Bruininck en Jutte Hogenkamp over de nalatenschap van wijlen Evert Bruininck, 1642 en 1644. En deze (dus van hem geen wettige nakomelingen):55 Henrick van Holte en Johan van Graess, schepenen van Swoll, oorkonden, dat heer Evert Bruininck, priester, met Henrick Holt, als zijn momber verkocht heeft aan Steven van Haerstsolte en zijn vrouw juffer Armgert Peters een jaarlijkse rente van 6 goudguldens, van 28 brabantse stuivers het stuk, uit 2 stukken land, gelegen te Diese; het ene groot 6 morgen en genoemd De Wester Enck, het andere groot 2 morgen en belend door resp. Derck van Angeren en de weduwe van Geert Tellevoert c.s., voor gelegen aan de "stege" en achter weer aan het land van de erven Tellevoert en voorts reeds bezwaard met een jaarlijkse rente van 35,5 goudguldens; welke rente van 6 goudguldens vervalt met Sanct Marten in den wynter (11 november) en losbaar is met 100 goudguldens.
Origineel charter (inv. nr. 1364). De beide uithangende zegels van de oorkonders zijn verloren.Datering: 1570 september 1
Origineel charter (inv. nr. 1364). De beide uithangende zegels van de oorkonders zijn verloren.Datering: 1570 september 1

- ria van bessen
Hendrikje Groenstege
Hendrikje Groenstege hertrouwt kennelijk met een Mense Jans ? Levert dat niets op, een voogdijakte misschien?
Daar heb ik geen gegevens van
Daar heb ik geen gegevens van.'k Heb een aantekening dat ze 'werkvrouw' was in 1812. Zij overleed in 1816 in het huis van haar schoonzoon.

- ria van bessen
Ik zag op wiewaswie dat haar
Ik zag op wiewaswie dat haar partner bij haar overlijden 30 april 1816 ene Mense Jans was. Ouders zijn correct.Vandaar.
Oké, dank je wel.
Oké, dank je wel.Helaas kan ik niet meer naar het HCO gaan, om te kijken naar een voogdij akte.Mense Jans. Verder stond er nog: Weduwe van.

- ria van bessen
Je hebt vermoedelijk wel de
Je hebt vermoedelijk wel de doopdata van de kinderen weten uit het huwelijk van Harm en Hendrikje? Je kunt kijken of ze met Mense ook kinderen had? Dan heb je ongeveer een indicatie van een tijd waarin ze is hertrouwd. Misschien wil dan wel iemand van het forum in het HCO kijken naar de voogdijakte, ik zou dat wel willen regelen voor je.
O, wat een lief aanbod van
O, wat een lief aanbod van jou! In de index van Vollenhove komt Mense Jans niet voor. Daarom het begraafboek doorgespit. Hij werd begraven op 22-2-1804. Herman/Harmen Bruinink/Bruinings werd begraven op 15-10-1773, in een bestaand graf. Van beroep was hij arbeider.Zijn drie kinderen Jan, Evertje en Lambert werden geboren in: 1763, 1766 en 1771. Hendrikje Lamberts (Groenestege) kan dus hertrouwd zijn tussen half juli 1774 (9 maanden na het overlijden van Herman) en 22-2-1804.De meeste weduwen met kleine kinderen hertrouwden vrij snel, in die tijd. (Financiële noodzaak.)Ook van Hendrikje geen andere gedoopte kinderen gevonden. Hendrikje had een zus Harmina en deze heeft waarschijnlijk ook in Vollenhove gewoond. (Ze kwamen uit Dalfsen.)Harmina Lamberts Groenestege X Harmen Wellenberg, wonend binnen Vollenhove, laten daar de kinderen Marrigje (1778) en Albertje (1779) dopen. Marrigje is overleden Ambt Vollenhove in 1853.Harmen Wellenberg lijkt daarom een kandidaat om voogd te zijn van Hendrikjes kant.