De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Er wordt wel een Sijberich

Bericht door ria van bessen » 21 aug 2019, 20:47

Er wordt wel een Sijberich Wijers genoemd zowel in Dalfsen als in Zwolle [resp. 1623 betr rente en 1625 plaatsbepaling].Maar dit lijkt me een man toe.  transport f49 dd.19-11-1624 Bekende de Ed. Johan Kockman voor hem en zijn huisvr. verkocht te hebben om een welbetaalde somme penningen aan Gerrijdt Gosens en Toenijssen Willems zijn huisvrouw en hun erfgenamen, een hof gelegen buiten de Camperpoort, daar zuidwaarts Sijbrich Wijers, noordwaarts Roeloff Notteboom en Willem Quafeke naast aangeland zijn, wezende kommervrij, voorbehouden die 5 glgl. die uit de gezamenlijke Steenwijcks haeven jaarlijks verzegeld zijn welke op voors. Roeloff en Willems huis en hof gelegd zijn, daarvan zal verkoper ontlast en bevrijd wezen. Schepen Wulff van Ittersum en Hans Alberts. En  Arendt Waijer heeft als patroniem FrericksenBeeltjen trouwt de 2e x 1611 als Berents met Engbert Jochums en zij zouden een zoon Jochum Engbers hebben, die zich Vermeer noemt volgens het ORA Zwolle. Deze Vermeer was gehuwd met Trijntje Jansen, voogden worden Arent Wajer en Lambert Jansen volgens Zwolle erfuiting 1645-1658 Voorsterstraat f10-f11 dd.03-03-1648

klunder

De Sijbrich in Dalfsen heeft

Bericht door klunder » 21 aug 2019, 22:49

De Sijbrich in Dalfsen heeft een overeenkomst met Zwolle.Dalfsen: [f98] Anno 1635 den 5e Martij. Jonck. Godert de Bake nimpt an huiden aver 14 dagen te betalen an Lambert Henricksen 30 g. 12 St. hercomende van Sijberich Wijers van gehaelde laken te besten tegens behoirlike quitantie.En in het testament in Zwolle 10-09-1578 waarin Wijer Engberts (ziek zijnde) zijn kinderen noemt, wordt het pand met de inhoud overgegeven aan Biele Wijers (x Berent Gerrits) en hieruit blijkt dat zij handelen in "wullen laeckenen". 

huengeswajer

Hallo Ria,

Bericht door huengeswajer » 21 aug 2019, 23:03

Hallo Ria,Ik probeer dit te begrijpen.a) Je vond enkele Syb(e)rich Wijers rond 1624 die m.i. alle 3 als dezelfde (vermoedelijk vermogende) weduwe kunnen zijnb) Arendt Waijer zou als patroniem Frericksen hebben. Is dat een veronderstelling die volgt uit dat voogdijschap bij die erfuiting d.d. 03-03-1648 of staat dat er los van? In het eerste geval zie ik wel dat Trijntje Jans hertrouwt in 1743 met Emse Willems, weduwnaar van Evertje Frericks (sal. Frerick Everts nd) en dat Arent Wajer mogelijk de belangen van de kinderen van Evertje dient te behartigen en dat hij daarom wellicht een broer van haar zou kunnen zijn (maar dat is m.i. niet vanzelfsprekend). Als die vermeende patroniem Frericksen van Arendt Waijer daar los van staat ben ik benieuwd naar de bron. 

ria van bessen

Zwolle f31 dd.04-04-1604

Bericht door ria van bessen » 21 aug 2019, 23:16

Zwolle f31 dd.04-04-1604Tuigde Gerrijt Heckhuis ter verzoeke van M. Marten Jansen als volmachtig van Arendt Frericksen Waijer, om kondschap der waarheid te geven, dat hij ten huize van zalige Lambert Amsink in den Ulsen is geweest, dat z: Lephardt Arentzen zodane penningen als hem ontvreemd waren vanwege Arendt Frericksen door hem getuige en z: Johan Michelsen wederom toegesteld zijn, op 20 kgl. na, daarvan hij getuige en Johan Michelsen Lephardt hun obligatie gegeven, en dat Lephardt Arentzen, Arendt Gerritzen daarmede die hand gedaan en het onverstand vergeven heeft. Borgermeister Henrick GerritzenEn ik wil je nog wijzen op deze, mocht je die soms gemist hebben09-08-1603     Lucas Jansen ten Brinckhuis woenende in den Voorstraete ende Hermtien Albers s. Johan Waijers Snieder n.w.02-12-1617     Jan Reijners, sa. Reijner Toenissen n.s. voor de Camerpoort, ende  Fenne Jans, sa. Jan Waijers n.d. 

helen

Wist je dat laken een dure

Bericht door helen » 21 aug 2019, 23:59

Wist je dat laken een dure stof was en nog duurder wanneer deze blauw geverfd was?Dit omdat de blauwe kleurstof moeilijk te maken was en omdat dezelfde kleurnuance gegarandeerd moest worden.Er werden meest mannenjassen van gemaakt: Een lakense jas.Bron: Het boek De levens van Jan Six, van Geert Mak. Even uit mijn hoofd, omdat ik dit boek uitgeleend heb. De naam Blauwscherensteeg in Zwolle kan hiermee te maken hebben, omdat de stof na het weven geschoren werd.Blauwscheerder was een beroep.
Afbeelding

huengeswajer

Helen,

Bericht door huengeswajer » 22 aug 2019, 10:33

Helen,Dat wist ik niet maar dat in die stoffenhandel veel geld viel te verdienen was me wel bekend. En nu ik weer via Ria geattendeerd werd op die Johan Waijer schnieder met 2 nagelaten dochters wordt ook die persoon in de Arnoldus Waijer puzzel interessanter.

huengeswajer

Ria,

Bericht door huengeswajer » 22 aug 2019, 16:06

Ria,Die Johan Waijer die snijder was liet zijn 2 dochters dopen in de NH kerk. Lijkt mij geen katholiek hoewel mogelijk wel een tak van de familie Wayer hoewel hij ook genoemd kan zijn naar de boerderij Wayerserve te Ittersum. Ik zag in schattingsregister van Salland van 1520 dat er daar 2 Wayers zaten elk 36 morgen (vermoedelijk broers) Johan en Engbert toebehorende aan 2 telgenb van van Yttersum. Maar die Arendt Frericksen Waijer in 1604 is interessant hoewel mij de portee van die "ontvreemding" ontgaat. Mogelijk handelt het hier om  dezelfde persoon waarvan ik het testament had. Daarnaast vond ik in de algemene index dat in 1596 een Arent Waijer getuige was bij een NH doop (daar waren toen soms ook nog katholieken bij aanwezig zoals de burg Johan Wayer) .Maar naar ik vermoed suggereerde je niet dat de aartspriester Arnoldus Waijer die in 1606 werd geboren als patroniem Frericks had tenzij men soms in de familie in opvolgende generaties dezelfde patroniem bleef hanteren. Dat laatste is mij niet bekend in Zwolle. Ik ga wel met Frericks verder want ik zag in "Stemmen staat" dat een Johan Frerikssen evenals Johan Waijer meentelid was eind 16e eeuw in de wijk Sassenstraat wat toen nog ook voor katholieken nog mogelijk was.Nog een vraagje: Als die Sijberich Wijers met haar meisjesachternaam Hendriks heette, kan zij dan later met haar mansachternaam Wijers door het leven gaan? Of heette zij eigenlijk Sijberich Hendriks Wijer(s)? 

ria van bessen

De aanduiding kan zijn als;

Bericht door ria van bessen » 22 aug 2019, 22:10

De aanduiding kan zijn als; vrouw van of weduwe van .. maar in die tijd zo rond 1500 is mijn indruk dat de vrouw meer rechtsmatig kon handelen in eigen naam dan later het geval is. Wat Arnoldus Waijer betreft - ik zag [via de GI] dat je zijn geboortejaar afleidt van zijn leeftijd bij overlijden? 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 22 aug 2019, 22:17

bericht 2Ik heb het bericht hieronder aangepast want natuurlijk kan hij niet die Arnoldus zijn geboren 1606.Maar gezien zijn voornaam en het feit dat hij priester is, zou hij wel bij deze reeks kunnen horen.Dus plaats ik de gegevens hier nog eens met een extra akte erbijZwolle transport f258 dd.09-11-1575 Bekende heer Arnoldus Rutgeri priester, met Johan Holt als momber, verkocht te hebben aan Lieve [-] nagelaten weduwe van z: Henrick Keijser en hun erfgen. een huis en were gelegen in de Krummen Jacke zoals dat nu afgemuurd en afgepaald is, naar inhoud van de principale brief. Schepen Bitter vanden Merssche Recognitien f231-f232 dd.09-06-1564Bekende heer Arnoldus Rotgeri Rector in Essens met Hermanno Graidt als momber, voor hem en zijn erfgen., alzo zijn zalige vader Rotger Arents en Catharina zijn moeder, jaarlijks gehad hebben 5 glgl. uit de stadskiste van Zwolle, en nog 1 1/2 mudde rogge uit een erve en goed genaamd Roevesaet gelegen inden kerspel van Ommen in de buurschap Archum toebehorende Juffer van Reede, welke 8 mudde roggen jaarlijkse rente ter losse staan met 125 glgl. eens, vermogen de brieve daarvan zijnde, van welke 5 glgl. jaarlijks en 5 mudde roggen jaarlijks zijn broeder Jochim Rotgers en Geese zijn huisvr. en hun erfgen. de helfte erfelijk hebben en behouden zullen, met den voorbehoud dat Jochim en zijn huisvrouw of hun erfgen. gehouden zullen zijn hun broeder, de Rector voors., te betalen op Martini alzulke 25 glgl. eens, als genoemde Jochim van vader en moeder uit den erfhuis ontvangen heeft, met den handgelde van die 25 ggl. aan rogge gerekend.Burgr. Johan van Hairst.  

huengeswajer

De eerste keer dat zijn

Bericht door huengeswajer » 22 aug 2019, 22:31

De eerste keer dat zijn ouderdom op zijn sterfdag wordt genoemd in een geschrift dateert van 1725 over het Bisdom Deventer.Later 19e of begin 20e eeuw verschijnen dan beschrijvingen waar men die 1606 als geboortejaar in noemt (dus waarschijnlijk wel mdaarvan afgeleid). Hoewel men niet al te nauwkeurig was met datums kan dat jaar  met eventueel 1 jaar later of vroeger wel kloppen. Naar ik meen werd hij in 1631 priester gewijd en enkele jaren daarvoor traceerde ik hem in een lijst van studenten op de universiteit van Keulen. Dus dat kan wel kloppen. En ik maar zoeken naar een verband met die Arnoldus Rutgeri maar dat is een eeuw te vroeg!!Met Freriks Waijer ben ik ook niet verder gekomen.Dan rest nog dat hij en/of zijn neef afstamt van een Johan Geertss Waeijer wonende te Assendorp die in 1604 genoemd wordt bij "twistgesprekken". Het betreft volgens het boek van Mensema 2007 (bijlage L): Johan Geerts (Wayer) te Assendorp tegen Berend van Ittersum tot Gerner over de pacht van enkele landerijen in de buurtschap Ittersum en Bijlage M: Berend van Ittersum tegen Wicher Andriesssen en Berend op 't Eiland, als borgen voor Jan Geerts Wayer, over de pacht van enkele goederen in de buurtschap Ittersum (1600-1603). Mogelijk is deze Johan een zoon van Geert Wayer (bijlage M) die in een twistgesprek in 1552 als man en voogd van Geertje Glinthuis (procedeert) tegen Engbert Luyckens te Hasselt over de eigendom van een stuk land in de buurtschap Holten en zeer waarschijnlijk is die Geert Wayer degene die in 1574 genoemd wordt. Een zekere Selle Bierman procedeert dan tegen zijn weduwe over het herstel aan vier roeden IJsseldijk. 

Plaats reactie