De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer
Meisjes krijgen vaak een
Meisjes krijgen vaak een bedde met toebehoor en jongens (zeker bij het overlijden van de vader) vaak goederen uit de uitzet van de overleden vader, maar het is geen vaste regel. Ook jongens kregen wel bedden, maar de schrijfwijze zoals het er staat "elk een bedde met toebehoor" wijst er wel erg sterk op dat het beiden meisjes zijn, zoals ook blijkt uit de namen.
Het derde huwelijk van Biele
Het derde huwelijk van Biele lijkt me wel te kloppen. Ze wordt tenslotte wed. Engelbert Jochems genoemd wonende achter den Toorn: het huis dat ze samen hier kopen (staande naast het huis van Sijbrich Wijers trouwens):f408 dd.29-07-1612. Bekenden Johan Hermsen Jentinck en Claes Albertz als momberen van Doctor Thomas van Dinxlagen en z: Fenneken van Santen zijn huisvr. onmondige drie kinderen, verkocht te hebben aan Engbert Joechems en Beeltien Berentz zijn huisvr. en hun erfgen. een huis en wehre gelegen inde Voerstraete achter den groeten toren, naast Sijbrich Wijers ter ene en een gemene stege ter andere zijde, met alle recht en gerechtigheid van dien, als hetzelve de kinderen van hun z: bestevader Jacob van Santen is aangekomen, kommervrij naast 22½ glgl. jaarlijks.
Er is trouwen ook nog een
Er is trouwen ook nog een dochter van Engbert Jochems.Zwolle April 1637: Jan Henricksen van Barckmen J.G. en Lutwtien Engbers, Engbert Jochems N.D. achter den toorn, met attestatie tot Winsum
- ria van bessen
Marcelis Vermeer [overleden
Marcelis Vermeer [overleden 1690] - de cousin van Arnoldus.Volgens archief Heerkens is de familierelatie niet helemaal duidelijk tussen Marcelis en Engbert Vermeer, de man van Bieltjen Wijer.In hetzelfde stuk waar ook de begraven van Wilhelmus Wijer en Arnoldus Waaijer zijn vermeld,waar volgens mij een storende typefout in zit. Arnoldus is overleden april 1692 en hij wordt in dit stuk begraven april 1696 [?]Hoe dan ook, daarin gevonden171 - Groeve van de erfgenamen van Saliger Gerrit Lamberts , Marcelis Vermeer zeit dat hem dese groeve toecoomt - en is de groeve in 1722 eigendom van van Delden en WijersAangezien Arnoldus het over Marcelis Vermeer heeft als een cousin, is het misschien nuttig om deze lijn na te lopen.Gerrit Lamberts is Hopman - Egbert Lamberts Vermeer is zijn zoon volgens het ORA 1646 - zie akte kantlijn f 108 1625. Hier wordt dus het patroniem van de vader ook door de zoon gebruikt.Egbert Lambert Vermeer huwt 1641 met Geertrui van Bolten.Marcelis, Swaantjen en Grietjen Vermeer zijn broer en zussen en zijn erfgenaam van Margrita Lamberts Vermeer Bovenstaanden horen dus bij elkaarDan deze..Transport f522 dd.25-06-1678 - Erschenen de E. en Hooggeleerde Dr. Johan Kauseman Sijndicus der stad Ceulen voor hemzelf en als last en procuratie hebbende van zijn huisvrouw Lucia van Twenhuisen, volgens akte van procuratie gepasseerd voor Burgermeesteren en Raad der stad Ceulen dd.11-06-1678, gelijk mede Maria van Twenhuisen weduwe van wijlen Doctor Wilhelmus Lipperus geassisteerd met de E. en Hooggeleerde Dr. Marinus Lipperus als haar momber, zo voor haarzelf en als wettige voogdesse van haar kinderen, en hebben om een welbetaalde somme penningen gecedeerd en getransporteerd aan de Heer Aernt Waejer en Hendrick Vermeer voor de ene helft en aan Lambertus, Swaentien en Catharina Vermeers voor de andere helft, hun comparanten huis genaamd het Spiegel, gelegen in Dieserstraet op't hoekhuis van de Spiegelsteege, met zijn recht en gerechtigheid daartoe gehorende, zijnde hetzelve huis onbezwaard van enige uitgaande renten, behalve een rente van 7 1/2 glgl. jaarlijks, die koperen voor hun last zullen behouden. Coram Schepen Harmen Queisen.1] Catarina [Trijntje] Vermeer geestelijke dochter overleden 83 jaar oud 22 sept 1713 te Zwolle2] Lambertus Vermeer3] Swaantien Vermeer4] Hendrik Vermeerzijn zij de nazaten van Jochem Engbertsen Vermeer? Wiens vrouw Trijntje heette en die 2 zonen heeft genaamd Hendrik en Engbert.
-
Ria,
Ria,Die 1696 moet een transcriptiefout zijn. In de generale index met onderliggende bronverwijzing met link naar de scan NL-ZlHCO_0709_770_0062.jpg staat toch bij zijn overlijden 6-4-1692 in de leeftijd van 86 jaar.V.w.b. dat cousijn zijn van Marcelles Vermeer. M.i. werd een achterneef of (achter)oomzegger ook cousijn genoemd. Volgens Peter L. Goutbeek was die Macellus geboren ca 1620 en begraven 16-9-1689, zoon van Gerrit Lamberts en Jenneken Sellis.
- ria van bessen
Het lijkt mij ook een
Het lijkt mij ook een transcriptie fout - dezelfde maand, een paar dagen later begraven en dan een ander jaar. Marcelles Vermeer laat ik even met rust. Maar het zoeken naar hem heeft me wel opgeleverd dat Sybilla of Beeltje/Bieltje een [stief?]zoon Wijer Vermeer heeft, een [stief?]dochter Lucretia Vermeer [zij zal diegene zijn die Peter Klunder aangaf -huwde van Berkum] en dan die Jochem Engberts Vermeer waar Arend Waeijer samen met Lambert Jansen voogden over zijn.Er schijnt een akte te zijn van 1651 waarin de verdeling van het vaderlijk goed plaats vindt. En in die akte treedt Arend Waijer op voor zichzelf en als momber. Maar ik heb geen idee waar die akte te vinden is. Er wordt geen bron vermeld - alleen een jaar, de akte is ongedateerd.
-
Ria,
Ria,Engbert Lamberts Vermeer = Egbert Lamberts Vermeer.Twee jaar voor zijn huwelijk met Geertrui(d) van Bolten bezoekt Arnoldus Waeijer haar broer dr Arent van Bolten in Leeuwarden in 1639. Die is rk en krijgt prompt een flinke boete bij ontdekking rk dienst. van Bolten, Wayer en Wijer zijn op verschillende manieren geparenteerd. In DNL 1948 geeft mr A. Haga een overzicht van de genealogie van van Bolten.
-
Ria,
Ria,Dat afschrift van die - vermoedelijk belangrijke - akte bevindt zich ook in:0238.1 Heerkens, familie 1.2.28.4. Sibylla Wijer (overl. na 1658) 399 Akte, waarbij Arend Waeyer, voor zichzelf en samen met Lambert Jansen als mombers van de kinderen van wijlen Jochem Vermeer, en voorts Wijer en Lucretia Vermeer hun moeder Sibylla Wijer, weduwe van Alexander Abercrome, kwiteren voor de ontvangst van hun resp. vaderlijke erfdelen, 1651, afschrift ongedateerd (2e helft 17e eeuw).
- ria van bessen
Ja, precies. Daar heb ik die
Ja, precies. Daar heb ik die informatie ook van. Maar dat testament zit niet bij de gewone testamenten in Zwolle. En er wordt verder ook geen informatie gegeven waar het dan wel te vinden zou zijn.
- ria van bessen
Toch nog even dit. Het gaat
Toch nog even dit. Het gaat me vooral om de voogden.02-08-1603 Peter Waier s. Peter Waiers s. ende Beeltien Berents s. Berendt Gerridts d. achter den torn f5 dd.01-06-1611, Momberen over z. Peter Waijers twee kinderen: Johan Goessens en Derck Cornelissen. Bieltien Berendts weduwe van Peter Waijer heeft aan haar twee kinderen Arendtien en Petertien erfuiting gedaan en dezelve voor vaders goed bewezen tiendehalfhondert car.gl., elk een bedde met toebehoor en elk een nieuw gouden ring, en heeft beloofd de kinderen in kost, kleren en alle lijves nooddruft te onderhouden tot de mondige jaren toe, stellende daarvoor als onderpand al haar goederen, en heeft mede beloofd dat bij vooroverlijden zonder lijfserven dat de kinderen op elkaar komen te erven.Als Beeltjen een dochter is van Berent Gerrits en Siberich Hendriks [Wijer] - en de moeder van Arent Waijer .. waarom zijn dan niet Gerrit of Berent Wijer voogden over haar kinderen? Waarom deze personen? En wie zijn zij?