De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
huengeswajer

Dan wordt dat inderdaad

Bericht door huengeswajer » 26 aug 2019, 23:55

Dan wordt dat inderdaad moeilijk maar wellicht dat het volgende nog iets oplevert:1458.1   Sonsbeeck, familie Van (2)Inventaris3. Derde afdeling: Stukken van genealogische, heraldische en documentaire aard3.3. Stukken betreffende overige families.3.3.1. Meerdere families.
306 - 331 Diverse families..: 331 Waijer

ria van bessen

Heb je mijn bericht gelezen

Bericht door ria van bessen » 27 aug 2019, 13:02

Heb je mijn bericht gelezen over de voogden die zijn aangesteld over Peter Waijer en Biele Berents hun kinderen? Waarom deze voogden, waarom geen NN Waijer? f5 dd.01-06-1611De voogden heten Johan Goessens en Derck CornelissenArent Waijer doopgetuige 11-02-1596 kind Cornelis Hendricksen en vrouw En als Arnoldus het heeft over zijn zus Petronella, Zij is gehuwd -maar wordt verder niet genoemd in archief Heerkens10 mei 1635    Berent Dericksen, Derick Wolters s. aen den Vischmarckt en                                   Pietertien Waeijers, Pieter Waijers n.d. achter den Torn                                   met Attestatie tot Winsum getrout 

huengeswajer

Ria,

Bericht door huengeswajer » 27 aug 2019, 16:46

Ria,Ik zag dat bericht van jou nadat ik mijn bericht had verstuurd (hebben elkaar gekruist).Die Arent Waijer die in 1596 doopgetuige is de doop van een kind van Cornelis Hendriksen en zijn vrouw is mogelijk een broer van een van die twee Peter Waiers (vader of zoon). Cornelis Hendriksen is mogelijk een broer van Beeltje Hendriks (Wijer). Dat is die Arendt Waijer die getrouwd was met Mechteld. Die Arendt was waarschijnlijk kinderloos. Die Derk Cornelissen (zoon van Cornelis Hendrikse?) is dan wellicht een neef/oomzegger van Beeltje (Biele). Het zijn natuurlijk deels speculaties en geen vaststaande feiten.Verder zie ik dat Berendt Wijers op 2-8-1586 getuige is bij de doop van Goessen, zv Jan Goesssens (NH doopboek).Waarom geen NN Waijer voogd was? aartspriester Johan Waijer, de neef van Arnoldus Waijer, de enige andere overgebleven mannelijke Waijer uit dat geslacht was in 1611 verbannen uit de stad. NB Die eerdergenoemde Margrieta Vermeer was een nicht van Swaentje Vermeer etc.

ria van bessen

Ik denk niet dat dat de reden

Bericht door ria van bessen » 27 aug 2019, 17:37

Ik denk niet dat dat de reden is.  Peter Waijer is niet te koppelen is aan de andere Wijers - archief Heerkens gaat wel uit van een Arent Waijer met moeder Siberich Wijers [1751]  bij deze reeks - maar als zij familie zijn, dan zou Geert Wijers [x met Eva Egberts Vos] voogd moeten zijn. En waar is zus Petertien gebleven? Heb jij dat kunnen ontdekken? 

huengeswajer

Ik neem aan dat je Wijer

Bericht door huengeswajer » 27 aug 2019, 18:06

Ik neem aan dat je Wijer Geertsen (zv Geert Wijer en Mariken van Sonsbeeck) bedoelt die met Eva/Eefgen Egberts Vos was getrouwd. Ik weet het niet.Maar jouw vraag "waar is zus Petertien gebleven?" begrijp ik niet.  Het huwelijk van Petertien, de dochter van Peter Waier hebben we toch al getraceerd.

ria van bessen

Ik zet het even bij elkaar. 

Bericht door ria van bessen » 27 aug 2019, 19:51

Ik zet het even bij elkaar. 1e huwelijk  Peter Waijer en Sybilla Berents 16032e huwelijk als wed Peter Waijers met Engbert Jochems Vermeer.  16113e huwelijk als wed. E.J. Vermeer met Alexander Abricrombi 1626Sybilla is de moeder van Arent / Arnoldus Waijers en de moeder van Jochem Vermeer [over wiens kinderen Hendrik en Engbert dus Arent Waijer en Lambert Jansen voogden worden] - dan nog haar zoon Wijer [Engberts Vermeer] en een dochter Lucretia [Engberts Vermeer]. Hier mis ik Petertien haar dochter. Wel gehuwd maar geen kinderen? Overleden voor 1751?zie ook onderstaandeVolgens Heerkens dus – akte 1651 ongedateerd [2e helft 17e eeuw en 1 stuk] - waarbij Arend Waeijer optreedt voor zichzelf en samen met Lambert Jansen als mombers over de kinderen van Jochem Vermeer en voorts Wijer en Lucretia Vermeer, die  hun moeder Sibylla Wijer weduwe van Alexander Abercrome kwiteren voor de ontvangst van hun resp. vaderlijke erfdelen. ZOON uit het 2e huwelijk en NIET GEHUWDf23 dd.15-06-1650 Bekende Wiher [Wijer] Engbers Vermeer verkocht te hebben aan Jan Meijer en zijn huisvrouw en erfgen. een rente van 11 car.gl. 5 st. jaarlijks uit zijn aandeel van de behuizinge alhier aan de merckt gelegen, bij Jan Tonnissen tegenwoordig bewoond wordende en nog uit zijn aanpart van zijn ouderlijk woning het Heidelbersche Vath achter de Grooten Kercke gelegen, losbaar met 225 car.gl. Schepen Giseberth van Dedem. [kantlijn:] Den 5 Novb. 1658 de aflosse van dezen aan wed. Meijers, door de wed. wijlen Ritmr. Abricrombij gedaan en de brief gecancelleerd terug ontvangen. Schepen Keiser.Deel 30 f336 dd.28-02-1654 Compareerde Wijer Vermeer en bekende voor hem zijn erfgenamen verkocht te hebben voor een welbetaalde somme penningen aan Godtschalck en Richart Hackster gebroederen en Hendrick Scheppinck en hun erfgenamen, een rente van 15 car.gl. jaarlijks uit zijn aanparten van het huis en wehre staande achter de toren daar zijn comparants moeder tegenwoordig in woont, alsmede van het huis en wehre staande aan de Grote Merckt daar Jan Tonnissen in woont, wezende de eerste rente uit zijn voors. aanparten gaande, naast zodane renten als voor dato dezes daaruit verzegeld zijn, losbaar met 300 car.gl. Schepen Crans.DOCHTER uit het 2e huwelijk - Zwolle April 1637: Jan Henricksen van Barckmen J.G. en Lutwtien Engbers, Engbert Jochems N.D. achter den toorn, met attestatie tot WinsumZOON uit het 2e huwelijk - Zwolle 02-05-1637 Jochum Engbers, Engbert Jochems N.S. achter de tooren en Trinchen Jansen Henrick Borchers N.W. voor de Camperporte [zie de erfuiting = Voogden Arent Waijer en Lambert Jansen]DOCHTER uit het 1e huwelijk - Zwolle 10 mei 1635   Berent Dericksen, Derick Wolters s. aen den Vischmarckt en Pietertien Waeijers, Pieter Waijers n.d. achter den Torn met Attestatie tot Winsum getroutZOON Arent / Arnoldus uit het 1e huwelijk [als Arentien opgeschreven]*Dan Beeltien Berents zelf d.v. Berent Gerritsf408 dd.29-07-1612. Bekenden Johan Hermsen Jentinck en Claes Albertz als momberen van Doctor Thomas van Dinxlagen en z: Fenneken van Santen zijn huisvr. onmondige drie kinderen, verkocht te hebben aan Engbert Joechems en Beeltien Berentz zijn huisvr. en hun erfgen. een huis en wehre gelegen inde Voerstraete achter den groeten toren, naast Sijbrich Wijers ter ene en een gemene stege ter andere zijde, met alle recht en gerechtigheid van dien, als hetzelve de kinderen van hun z: bestevader Jacob van Santen is aangekomen, kommervrij naast 22½ glgl. JaarlijksZwolle transport f615 dd.20-08-1585 Bekenden Berendt Gertzen en Sijberich [-] zijn huisvrouw verkocht te hebben aan Gerrijt Wijer en Marigen [-] zijn huisvrouw, en Berendt Wijer, en hun erfgen. 9 glgl. jaarlijks uit een huis en doorgaande wehre gelegen in de Voerstraete naast Pilgrum Buisch ter ene en Jacob van Santen ter andere zijde, strekkende voor van de straat achter aan Unser Liever Frouwen kerckhoff, wezende de eerste rente naast 7 glgl. jaarlijks, en losbaar met 150 glgl. Schepen Albert Jacobszen.OUDERS van Berent, Geert en Biele Wijersf55-f56 dd.04-12-1569 Bekenden Henrick Swarte en Geertruit [-] zijn huisvrouw verkocht te hebben aan Wijer Engbertsz Snijder en Mechtelt [-] zijn huisvrouw en hun erfgen. zodane 3 golden Aernhemsche gulden jaarlijks als Hartoch Arent van Gelre tho Arnhem heeft doen monten, als zij jaarlijks gehad hebben uit een huis en were gelegen in Voerstrate bij die Waege, nu Willicke toebehorende, naast Arent Kuip ter ene en Willem Stoeldreier ter andere zijde, volgens de principale brief. Burgr. Wulff van Itterssum.f328-f329-f330 dd.10-09-1578 Heeft Wijer Engberts, zwak en krank zijnde en zijn verstand nochtans machtig, met goeden voorbedachte rade, in bijwezen en met wille en consent van zijn kinderen als heer Berent Wijers Conventuaal in Bethlehem met Gerrijdt Thijmans als zijn momber, sampt Ghert Wijers en Merrijcken [-] zijn huisvrouw en Berent Gerrijdsz en Biele [-] zijn huisvrouw, geordineerd en testamentswijze gedisponeerd na zijn dood, bij zijn voors. kinderen achtervolgt en nagekomen te worden, als volgt: ten eersten, zo hij zijn zoon Ghert Wijers en zijn huisvrouw voors. in huwelijksgoed meegegeven heeft 300 car.gl., zal zijn dochter Biele voors. daartegen voor de trouwe diensten als zij hem gedaan en bewezen heeft hebben en genieten uit de gemene goederen voor haar toegezegde bruidsschat 400 rijder gl. Verder heeft hij Berent Gerrijdts en zijn dochter Biele voors. voor trouwe diensten met consent van zijn kinderen voors. gegeven de beterschap van dat halve huis daar hij nu in woont, vooruit erfelijk te genieten en evenwel tot dat derdendeel van die andere helft gerechtigd te zijn, en zullen dat ganse en gehele huis voors. erfelijk hebben en behouden voor 28 glgl. jaarlijks en aan de andere kinderen hun quota van de andere helft des huizes voors. na zijn dood mogen lossen elke 5 glgl. met 100 glgl. Welk huis gedachte Berent en zijn huisvrouw zullen aantasten op Pasen naastkomende anno 79, en het volgende jaar de rente daarvan geheel aan zijn vader voors. betalen, of indien hij aflijvig wordt aan zijn twee zoons heer Berent en Ghert Wijers voors. naar hun quota als boven vermeld. En zoverre Ghert Wijers voors. in 3 of 4 jaren na aflijvigheid zijns vaders, zijn quota van de beterschap des huizes begeerde gelost te hebben, zullen Berent en zijn huisvrouw voors. tot diezelve losse (indien hen dat een half jaar tevoren verwittigd wordt) gehouden wezen, en zullen gedachte Berent Gerrijdts en zijn huisvrouw voors. voorts daarna als die komende Ulsener marckt gehouden wordt zijn derzelfs nering int voors. huis houden tot hun profijte. En alsdan zal Wijer Engberss met zijn kinderen voors. of zoverre hij verstorven zijn kinderen, die wullen laeckenen zo daar nog bevonden worden moeten waarderen om die schuiten daarmee betaald te worden, ook zijn schuldboek overrekenen en wat dat uitbrengen hem helpen invorderen en tot zijn voordeel beleggen En zal hun vader voors. bij Berent Gerrijdts en zijn huisvrouw voors. in de kost blijven, zo hem dat geliefd, voor een zekere penning als zij hem derhalven best verdragen kunnen. Verder zal Wijer Engberts voors. aan zich behouden al de renten die ten tijde zijner zaliger huisvrouwen en daarna aangekocht zijn, om naar zijn eigen wille zonder iemands becroenen hem daarvan te onderhouden en na zijn dood te komen en te erven op zijn kinderen voors. Verder gaf hij Berent Gerrijdtsz en zijn huisvrouw voors. al de rede goederen van huisraad en ingedoempte nu in dat voors. huis wezende, niets uitgezonderd, vooruit erfelijk te genieten en te behouden, uitgezonderd dat zij Ghert Wijers huisvr. voors. uit een gedachtenis daarvan zullen geven een paar tinnen schottelen of de waarde daarvan. Des zullen Berent Gerrijdts noch zijn huisvr. voors. niet in rekening brengen van hetgeen zij int erfhuis gebracht, verlegd en geleend mogen hebben. Daartegen Berent Gerrijdts voors. alsdan vooruit hebben en genieten zal een goede nije mantel en Biele zijn huisvrouw voors. een nije hoeijcke, en gaf hij zijn zoon heer Berent voors. een goede nije mantel en een pont groot van 6 car.gl. eens. Ten laatste heeft Wijer Egberts voors. geordineerd met wille en consent van heer Berent Wijers, dat hij alle zodane erfenis en goederen zo hij tot zijn derdendeel van zijn vader voors. na zijn dood genieten zal, zal hebben en behouden tot lijfstucht en die niet te mogen verzetten, verkopen noch veralieneren. Indien ter eniger tijd het Cloester verwoest mocht worden, zal des bij zijn broeders en zusters voors. ter billijkheid een "insehen geschien" daaruit hij een nooddruftig onderhoud moge hebben, en zullen na zijn dood diezelve goederen erven en komen op zijn broeder en zuster voors. of hun kinderen. Boerg.rs Johan van Haerst en Johan Loese. [kantlijn f328:] Opten 17e dag der maand Januarij Anno 1583. Is erschenen Wijer Engbers met sampt zijn kinderen Gerdt Wijers en heer Berendt Wijers met Mr. Arent Gerritz als zijn momber, en heeft wederroepen en gerevoceerd alzodane testament als hier getekend staat. Schepenen Wolf van Ittersum kemmener en Mr. Derrick BestersHieruit blijkt dat de dochter Biele is overleden.  En hertrouwt  Berent Gerrits met Sijberich Hendriks - uit dit huwelijk dochter Beeltjen/Bieltje [oftewel Sybilla met de 3 huwelijken]Er geen verwantschap in rechte lijn is  te ontdekken met de Wijers die beschreven staan in het archief Heerkens.  

huengeswajer

Ria,

Bericht door huengeswajer » 27 aug 2019, 23:21

Ria,Bedankt voor dit overzicht dat ik tussendoor tijdens mijn vakantie nog eens tot me neem.V.w.b. Pieterien dv Peter Waier en vermoedelijk Petronella de zuster van Arnoldus Waijer heb ik het volgende gevonden:- er is een fiche van de GI dat zelf niet zichtbaar is maar waarvan de OCR heeft gemaakt:65931 Waijersca 1630bron: overigvoornaam: PietertienMogelijk betreft het hier de boete van f 25 die zij kreeg  volgens “Nopende etc.” ca 1634 voor het bijwonen van een illegale rk kerkdienstIn 1635 is zij aanwezig als getuige bij de doop van Beeltje, dochter van Robert Abercrombie te Nijmegen (vermoedelijk broer van Alexander Abercrombie)(NB Arnoldus Waijer leent in 1665 50 Carolus gulden aan Robert Abercrombie) In 1635 trouwt Pietertien Waier met Berent Dericksen, Derick Wolters aen den Vischmarckt20-01-1639 Berent Dercksen Me-steeck [wedenaer op de Vismarkt], ende Lisebetijn Jans van Oldenseel J.D. in de Sassen-strate. Pietertien is dus maar kort getrouwd geweest. Kinderen of een erfenis kon ik niet traceren. Verder nog een fiche gevonden (hoewel niet zichtbaar) met OCR tekst:75495 MesteeckDatering: 1650Bron: overigVoornaam: Berent Derxentekst: wijlen
Laatst gewijzigd door huengeswajer op 02 sep 2019, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

helen

NB de cursief gedrukte

Bericht door helen » 28 aug 2019, 00:32

NB de cursief gedrukte toevoeging werd staat in de transcriptie van Peter Klunder Waarom bekijk je dan niet even het origineel?Kleine moeite vergeleken bij al het werk dat dhr. Klunder gedaan heeft.Dan zie je dat het er wel staat en dus geen eigen toevoeging is! https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 164104.pdf
Afbeelding

huengeswajer

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 02 sep 2019, 10:10

Ik had inderdaad gekeken bij de goed leesbare scans van 723 waar die Vismarkt niet bij staat en in de 722 die Peter ook gebruikt heeft staat die wel. Ik heb inmiddels de NB weggelaten.

huengeswajer

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 02 sep 2019, 10:39

Inmiddels heb ik alle informatie die over dit onderwerp op dit forum is geplaatst met nog enkele aanvullende gegevens die ik de afgelopen dagen heb verzameld in relatie kunnen brengen met de genealogische gegevens die Arnold Wayer zelf in zijn geschriften over zijn familie heeft vermeld (m.u.v. die van zijn neef aartspriester Johan Waeyer in het bijgevoegde voorlopige schema kunnen onderbrengen (opnieuw aangepast op 19-10-2019). Het lijkt er op dat de eventuele relatie van zijn genoemde neven en nichten in relatie tot de bekende patriciersfamilie Wayer toch gezocht moet worden in huwelijken daarvan met Kattenbelt en/of van Voorst.
neven en nichten Kattenbelt van Voorst en Vermeer etc._rev3.jpg
neven en nichten Kattenbelt van Voorst en Vermeer etc._rev3.jpg (212.76 KiB) 4762 keer bekeken
Laatst gewijzigd door huengeswajer op 19 okt 2019, 11:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie