De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door ria van bessen » 02 sep 2019, 21:03

Weet je ook de verbinding Kattenbelt / Arnoldus m.a.w. hoe is Jannes van Berkum verwant aan Arnoldus?

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 02 sep 2019, 22:56

Op dit moment ga ik er van uit dat Jannes van Berkum dezelfde is als Jan Henricksen van Barckmen oftewel die is de echtgenoot van de stiefzuster (Lutwtien/Lucretia Vermeer) van Arnoldus Waeijer. Hoewel ik zeker ben van de in het schema geschetste relaties tussen Kattenbelt en van Voorst die familie zijn van Arnoldus Waeijer ben ik er nog niet achter hoe die familierelatie is maar ik denk dat daar de link ligt met de (familie van de) vader van Arnoldus.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 02 sep 2019, 23:36

Inmiddels heb ik ook die Arent Waijer gevonden die op 11 januari 1596 getuige was bij een doop.

Ik kan het echter niet goed ontcijferen:
Arent Waijer is getuige NH doop 11-1-1596.jpg
Arent Waijer is getuige NH doop 11-1-1596.jpg (91.66 KiB) 4578 keer bekeken

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2019, 10:34

Nou sorry hoor, maar dat kan dus niet; zeker weten terwijl je geen bewijs kunt leveren.

De vraag blijft dus - waarom koppel je van Berkum aan Kattenbelt.
Weet je de datum huwelijk van Hendrik met Eva Van Voorst en of zij kinderen hebben? Als je verder niets aan gegevens kunt overleggen, waarom koppel je dan?

Wat heb ik. Hendrik Vermeer de apotheker is getuige bij de ondertrouw van Hendrik van Berkum met Elisabeth van der Eese in 1692. Beiden overlijden vrij jong en laten geen kinderen na [even uit m'n hoofd]

Een Jannes van Berkum[x met Helena Klock] laat 2 kinderen na, genaamd Hendrik en Hermannus. Hij is overleden voor mei 1708 - weduwe hertr Veltkamp. Hendrik van Berkum is voogd over de kinderen van Jannes van Berkum. Marten Kattenbelt is de andere voogd.

Volgens het RK doopboek zijn de ouders van Jannes - Willem van Berkum en H. Heydens

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 03 sep 2019, 14:19

Van de relatie van Berkum met Kattenbelt ben ik niet zeker maar het ging mij om Wijer van Voorst, neef van Arnoldus en zijn 2 zussen waarvan een met Hendrik Kattenbelt was getrouwd.
Jannes Kattenbelt, neef/oomzegger van Arnoldus meldt in een geschrift van hem dat zijn oom Wijer van Voorst een zuster had die getrouwd was met zijn vader. Dat moet Hendrik Kattenbelt sr zijn.
Of dat Eva of Catarina was weet ik niet zeker.

NB leesik goed dat de doopgetuige Arent Waijer Johan - - - Burgemeestersz was.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2019, 14:23

bericht 2

H. Heydens is Helena Heijdens - en de moeder van Helena Kock.
Niet de moeder van Jannes.

Eva van Voorst oftewel Eeffse is de dochter van Lambert Lamberts van Voorst. Haar broer is Wier /Wijer, zus is Catharina.
Lambert L. van Voorst zijn broer is Tonnis Lamberts van Voorst.
En Tonnis L.van Voorst zijn neef is Berent van Voorst.
Dit volgens het testament van Tonnis L. van Voorst dd f597 dd.06-08-1661

Volgens de Erfuiting f589 dd.11-04-1674 is [ene] Berent Lamberts van Voorst overleden. Weduwe heet Goertien Meijer en ze hebben 2 onmondige kinderen genaamd Christiaan en Hillegonda. Voogden Hendrik Kattenbelt en Chr. Fabius.

Marten Kattenbelt is gehuwd met Margrieta Heijdens 18 juni 1682 op het stadhuis Zwolle
* HIAAT dopen
Zwolle RK onder de Bogen
Lambertus Mart. Cattenbelt X Marg. Heidens Eva v. Voorst 1691 Mrt. 6
Lucia Mart. Kattenbelt X Marg. Heidens Eva v. Voorst 1697 Dec. 13

De Kattenbelts komen oorspronkelijk uit Wijhe - stamvader is Hendrik Derks toegenaamd Kattenbelt en de stammoeder is Jenneken Martens

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2019, 14:40

bericht 2
getuigen Johan Buijs burgemeester, Arent Waijer en Grietien Gerts - volgens mij

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2019, 23:05

bericht 3

Testament f597 dd.06-08-1661
Heeft Tonnis Lambers van Voorst, krank van lichaam, van zijn tijdelijke goederen gedisponeerd en tot zijn universele erfgenamen genomineerd drie van zijn z. broeder Lambert van Voorst kinderen, met namen Wier [=Wijer], Eefghen [= EVA] en Catarina van Voorst, om zijn nalatenschap elk voor een derde part in eigendom erfelijk te profiteren en genieten. Legaterende aan zijn neef Berent van Voorst een somma van 300 car.gl. en aan zijn nicht Catarina van Voorst het beste bedde met toebehoor, aan de wezen 6 car.gl. en aan de huisarmen 6 car.gl.
Schepenen Gisb: van Dedem en Joan Rouse.
[kantlijn:]
D. 12 Maij a°1662 heeft Tonnis Lambers van Voorst zijn dispositie hiernevens gerevoceerd en geannuleerd.
Coram Schepen Meuwsen.

Berent Lamberts van Voorst laat dopen zonder de toevoeging van Voorst.
Alleen bij de doop van Anna staat - afkomstig van Voorst. [Anna huwt met Hendrik Everts Dijk [zoals bekend is?]]

Berent Lamberts afkomstig van Voorst en zijn vrouw Trijne Wijllemsen laten dochter Anneken dopen 14-11-1648 NG Zwolle
Berent Lamberts x Trijentien Willems – zoon Wijllem 16-12-1650 NG Zwolle
Berent Lamberts x Trijne Willems – dochter Sijberich 5-6-1653 NG Zwolle
Berent Lamberts x Catrijna Willems – zoon Lambert 31-05-1653

Zwolle NG 08-01-1657 Berent Lamberts van Voorst, wed. bij de Kamperpoort,
en Geertjen Karsten, Karst Mejers n.d. in de Smeen

Zwolle 23-05-1674 Bernardus Roeck, S. van Cornelis Roeck, Vaandrich en Geertjen Meijers, N.W. van Berent Lamberts van Voorst
Sij heeft erfuijttingh gedaen

Erfuitingen f589 dd.11-04-1674
Momberen over de twee nagelaten kinderen van zal. Berent Lambers van Voorst: Hendrick Cattenbelt en Christiaen Fabius.
Goertien Meijers heeft twee kinderen Christiaen en Hillegonda van Voorst.Er is een uitgebreide erfuiting

Dan Berent zijn vader Lambert, Lambert is overleden voor onderstaande datum

Zwolle erfuitingen Voorsterstraat f28 dd.30-10-1650
Hebben Tonnis Lambers van Voorst en Mr. Tonnis Albers de momberschap aangenomen over de nagelaten minderjarige kinderen van wijlen Lambert van Voorst en beloofd der kinderen beste te doen, en heeft Tonnis Lambers van Voorst zijn medemomber Tonnis Albers van de administratie, rekeningen en reliqua ontlast en zulks op zich genomen.
Schepen Theodorus Queisen.

De weduwe haar naam wordt niet genoemd. Mocht zij hertrouwen dan zit het huwelijk in de periode wat een hiaat is in het trouwboek van Zwolle.
Dat geldt ook voor het huwelijk van Eva met Hendrik Kattenbelt?

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 04 sep 2019, 00:16

Het is een puzzel waar bijna niet uit te komen is. Een aantal zaken die je over die van Voorst systematisch hebt opgesomd waarvoor mijn dank had ik ook al deels gevonden maar m.n. die testamenten en erfuitingen daar kan ik niet bij maar bieden wel nieuwe aanknopingspunten/inzichten. Die Wijer van Voorst is in 1682 overleden en begraven in Oldenzaal volgens "Nopende".

Zou die inventaris 1095 Rooms-Katholieke parochie St.Michael te Zwolle
Inventaris
2. Archivalia van na de Reformatie
2.1. Archieven van de Staties
2.1.1. Statie in de Spiegelsteeg
waar o.m. bij nr 2 een Akte zit , waarin het stadbestuur van Zwolle verklaart, dat A. Waeyer borger van Zwolle is, 1642 iets meer kunnen melden over zijn afkomst? Het testament van hem dat daar ook bij zit zal wel niets extra's toevoegen.

Of wellicht
1458.1 Sonsbeeck, familie Van (2)
3. Derde afdeling: Stukken van genealogische, heraldische en documentaire aard
3.3. Stukken betreffende overige families.
3.3.1. Meerdere families. w.o. 331 Waijer ?

Ik kan nog eens dat wapen van hem bestuderen. Mogelijk bevat het info waaruit blijkt dat het een bastaard is uit de familie Waijer

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 04 sep 2019, 00:35

Nog even ter aanvulling: Volgens "Nopende" zou Wijer van Voorst als priester bij zijn overlijden in 1682 ruim dertig jaar actief zijn geweest in Twente wat mogelijk op gespannen voet staat met die erfuiting van 1650 waarin sprake is van "de nagelaten minderjarige kinderen van wijlen Lambert van Voorst". Maar als minderjarigheid bij 30 jaar begint dan zit dat op het randje.

Plaats reactie