De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door Janny Lalkens » 09 sep 2019, 08:53

In de akte van 1598, 2 reacties terug, staat iets over Strops huis. Ooit las ik, dat de Stropssteeg in Dieze was vernoemd naar blauwverver Strop. Mogelijk werkte die blauwverver buiten de stadsmuren, maar binnen de stadsvrijheid van Zwolle. In Dieze.

U en ik hadden ooit contact over Waijerserve in Ittersum, waar na 1700 mijn voorvader Jan Aalberts als huurder woonde. Hij huurde mogelijk de helft, dat weet ik niet precies.

Succes tijdens het archiefbezoek!

Daan

Bericht door Daan » 09 sep 2019, 09:40

Geschreven d.d. 9 sept. 2019 om 8:39

"Hij wordt niet genoemd als kind bij de eerste erfuiting (i.v.m. het overlijden van Peter Waier, [flash=]de vrouw van zijn moeder??)[/flash]"

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 09 sep 2019, 15:19

Zwolle transport RA001-024
f647 dd.14-10-1603
Bekende Peter Petersen Waijer, tot voldoening van al zulk legaat en gifting als Lephardt Arentzen de huisarmen alhier bij testament gegeven heeft, getransporteerd en opgedragen te hebben aan Jan Hermsen Jentinck als Eleemosenier tot behoef der armen, alzodane 5 glgl. jaarlijks als Leiffert Arentz z: uit z: Gerrijt Brantz huis en wehre gelegen ant Vischmarckt genaamd den Vos, nu Henrick Mensincks erfgen. toebehorende, gehad heeft.
Schepen Thomas Knoppert.

f31 dd.04-04-1604
Tuigde Gerrijt Heckhuis ter verzoeke van M. Marten Jansen als volmachtig van Arendt Frericksen Waijer, om kondschap der waarheid te geven, dat hij ten huize van zalige Lambert Amsink in den Ulsen is geweest, dat z: Lephardt Arentzen zodane penningen als hem ontvreemd waren vanwege Arendt Frericksen door hem getuige en z: Johan Michelsen wederom toegesteld zijn, op 20 kgl. na, daarvan hij getuige en Johan Michelsen Lephardt hun obligatie gegeven, en dat Lephardt Arentzen, Arendt Gerritzen daarmede die hand gedaan en het onverstand vergeven heeft.
Borgermeister Henrick Gerritzen

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 10 sep 2019, 20:05

Het lijkt me een prima idee om de diverse voogdij- en testamenten in Zwolle op te sporen.
Ik hoop alleen dat ze je kunnen helpen.

Hier is nog een puzzelstukje.

f478-f479 dd.04-06-1600
Bekenden Andries en Herbert Splijtloff voor henzelf en mede voor hun andere mede-erfgen. van hun zalige ouders, verkocht te hebben aan
Sijbergh [-] nagelaten weduwe van zalige Berent Gerritzen en haar erfgen. 6 dal. 1 oort uit alzodane 62½ dal. jaarlijks als zij hebben uit Phs. Nijkercken en zijn huisvr. huis, hof, en gehele erve en goed met alle oude en nieuwe hoge en lage toebehoren gelegen op de Luire, losbaar met 100 dal.
Schepen voors.
------

Waarom is niet aan te nemen dat Arnoldus een kind is van Sybilla Wijers ... alias Beeltjen Berents, de stiefdochter van Sijbrich Hendriks die met haar vader huwde. Mensema noemt haar ook als zijn moeder. Haar 2 hertrouwen passen er bij. En hoe hij komt aan Arent Waeijer als vader zou je hem eigenlijk moeten vragen, als dat nog kan trouwens..

Beeltien Berents trouwt als jd.
Ze kan dus alleen voor haar huwelijk een buitenechtelijk kind [Arnoldus] hebben gekregen.
Maar dat past niet want Arnoldus is geboren in 1606.
Dat jaar staat als een huis.

Dus is hij binnen het huwelijk geboren en is hij die Arentien.
Kind van Peter Waijer, die weer de zoon is van Peter Waijer.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 10 sep 2019, 21:11

BERICHT NR. ?

Hier nog één.. in Transport nr 025

f301 dd.19-02-1611
Bekende Siberich Wijers de weduwe van zalige Berent Gerrijts verkocht te hebben aan Derck Kost en Geertgien [-] zijn huisvrouw en hun erfgen. een hof gelegen buiten die Dieserpoerte, naast Warner Backer ter ene en een weg ter andere zijde, strekkende voor van de weg tot achter aan Egbert Oostinck en z: Jan van Jerusalems hoeven, wezende kommervrij.
Schepen Warner van Holthe

Nu met de toevoeging Wijers.
Patroniem was Hendriks. Vermoedelijk de dochter van Hendrik Waijer en Jenneken?, dit echtpaar is er.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 11 sep 2019, 11:12

Ik heb gisteravond een uitgebreid gesprek gevoerd met de auteur van "HET KATHOLIEKE INTERMEZZO IN DE GROTE OF SINT-MICHAELSKERK TE ZWOLLE (1672-1674)" dat mede is geschreven vanuit zijn interesse voor de relatie tussen Arnoldus Waeijer en zijn "cousijn" Egbert Goltbeeck.
Hij heeft op zijn eigen wijze en al enige tijd geleden geprobeerd alle in "Nopende" genoemde neven en nichten etc. te koppelen aan Arnoldus en de afstamming van de aartspriesters Arnoldus en Johan Wayer in kaart te brengen. Ik heb van hem een spreadsheet gekregen waarin dat allemaal staat en waarin veel overlap zit met wat we binnen dit onderwerp nu op het forum hebben staan. Mogelijk dat hij ook zal deelnemen aan de discussie op het forum. Op dit moment biedt die spreadsheet nog geen informatie waarmee de link tussen Kattenbelt/van Voorst en Egbert Goltbeeck enerzijds en Arnoldus Wayer anderzijds duidelijk wordt echter zijn kennis over de families Goltbeeck en Rentinck is dusdanig dat we mogelijk in dit forum op kunnen voortborduren. Ik zal hem daarover contacteren.
Zijn vermeende connectie via Pietertien Pieters die hij noemt in dat stuk kan overigens qua tijdsperiode niet de Pietertien/Petronella, de zus van Arnoldus, zijn.

Verder heb ik natuurlijk kennis genomen van de waardevolle nieuwe informatie en interessante hypothese van Ria en ga kijken in hoeverre ik daarmee verder kom. Overigens heb ik niet begrepen waarom in een eerdere reactie door Ria getwijfeld werd aan de veronderstelling dat Berent Dercksen Me-steeck [wedenaer op de Vismarkt], die op 20-01-1639 trouwt met Lisebetijn Jans van Oldenseel J.D. in de Sassenstrate dezelfde persoon zou (kunnen) zijn die eerder ook aan de Vischmarkt woonde en die met Pietertien Pieters, nagelaten dochter van Peter Waijer, zou zijn getrouwd. Mijn genoemde link naar Winsum bij dat eerste huwelijk gaf wel aanleiding tot verwarring.

Peter Klunder noemt [wedenaer op de Vismarkt] omdat hij de 722 i.p.v. de 723 heeft gebruikt
inv.nr 722 20-01-1639 Berent Dercksen Me-steeck [wedenaer op de Vismarkt].jpg
inv.nr 722 20-01-1639 Berent Dercksen Me-steeck [wedenaer op de Vismarkt].jpg (107.2 KiB) 4558 keer bekeken
V.w.b. het voorbereiden van mijn bezoek aan HCO. Ik ben er al jaren niet geweest. Ik wil daar in principe 1,5 dag (incl. overnachting) voor uittrekken.
Mijn ervaring is dat foto's maken van mogelijk interessante akten (waarin ik een aanknopingspunt meen te zien) en dan later transcriberen en analyseren het beste werkt. Omdat hulp van mede-genealogen bij de opstart ter plekke het beste werkt zou ik het zeer op prijs stellen indien dan daarbij een van jullie mede-contribuanten aan dit forumonderwerp daarbij aanwezig kan zijn maar om een eventuele afspraak te maken kunnen we het beste via de e-mail voorstellen daarover uitwisselen.
Laatst gewijzigd door huengeswajer op 11 sep 2019, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 11 sep 2019, 12:51

Reactie op BERICHT NR. ?

Ik begrijp dat Sijberich Hendriks eigenlijk Sijberich Hendriks Wijers zou kunnen heten ?

Ik zie wel op 08-04-1632
Henrijck Bastiaensen sold: onder Cap. J: van Eck,
Trijntijn Henrijcks H. Wijers n.d. in de Wulleweverstrate

NB In GI staat inderdaad Henrijck Wijers

Dan zou die Trijntje of Catherina een zus kunnen zijn van Sijberich !?

Maar wat bedoel je dan met "Vermoedelijk de dochter van Hendrik Waijer en Jenneken?, dit echtpaar is er." en Wijer ≠ Waijer

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 11 sep 2019, 13:07

Een interessante ontwikkeling, lees ik.

Hieronder een overzicht betr. Berent Dercks.

NB = gecorrigeerd

Mijn twijfel over het 2e huwelijk is, dat ik in eerste instantie begreep dat hij als wedr op/aan de Vismarkt hertrouwde in 1638.
De toevoeging Me-steek/ Mesteek of Meerbeek wat ik tegenkwam middels de GI begrijp ik niet, kan ik niet in verband brengen met ...
Is dat een beroep of wellicht een verbastering van een Engelse achternaam?

20-01-1639 Berent Dercksen Mesteeck wedr. op de Vischmarkt ende Lisebetijn Jans van Oldenseel J.D. in de Sassenstrate

*

Berent Dercksen huwt met Pietertje als jm en als zoon van Derck Wolters.

10 mei 1635 Berent Dericksen, Derick Wolters s. aen den Vischmarckt en
Pietertien Waeijers, Pieter Waijers n.d. achter den Torn
met Attestatie tot Winsum getrout

Zijn ouders zouden dan deze kúnnen zijn.

31-12-1609 Dirck Woltersen sa. Wolter Roelofs n.s. ende
Beerentgen Beerents s. Mr. Beerent Chirurgijns n.d.

Dezelfde als het echtpaar dat aan Joost Cornelisz Lebbink een lening verstrekt met als onderpand het huis dat Joost samen met zijn broers Derk en Hendrik in hun bezit hebben.

TOEVOEGING - dit echtpaar woont in de Sassenstraat

Transporten
f41 dd.16-09-1624
Bekende Joest Cornelijssen [= Lebbink RvB] voor hem en zijn erfgenamen verkocht te hebben om een welbetaalde somme penningen aan Derck Wolters en Berentgien Berents zijn huisvrouw en hun erfgen. 6 daler jaarlijks uit zijn part en aandeel aan het huis en die wehre, zo hij met zijn broeders Derck en Hendrick Cornelijssen gemeen heeften daarin hij zelf woont en aan het huisgien daarnaast tot het voors. huis mede gehorende, gelegen in de Nijstrate op de hoek van de Broederstrate, de behuizing van de Geestelijkheit ter ene en de voors. Broedersstrate of Berent van Delden ter andere zijde, wezende de eerste rente daaruit gaande naast 100 daeller kapitaal, mits deze rente mogen lossen met 100 daeller.
Schepen Hans Albers.

Zijn er nog deze vermeldingen

1]wijlen Berent Derxen Meesbeek [Mesteeck] 1650 bron OVERIGE – ook genoteerd als Meerbeek

2]Wijlen Berent Derxen 1649 – onder bron Overig –

*

te controleren Pietertje Waeijers,

Petertien Waijers circa 1630 - bron niet vermeld GI Zwolle

{Voordien op het Forum geplaatst]
Bij de NH doop van een kind van Robert Abercrombie (waarschijnlijk een broer van Alexander Abercrombie) genaamd Beeltgen in Nijmegen in 1635 waren ondermeer als getuige aanwezig Alexander Abercrombie en Petertje Waeijers.
Bron [volgens een publicatie in DNL 1983 van Dr. J. Mac Lean]

Huwelijk 10 mei 1635 Berent Dericksen, Derick Wolters s. aen den Vischmarckt en
Pietertien Waeijers, Pieter Waijers n.d. achter den Torn
met Attestatie tot Winsum getrout

f5 dd.01-06-1611, Momberen over z. Peter Waijers twee kinderen: Johan Goessens en Derck Cornelissen.
Bieltien Berendts weduwe van Peter Waijer heeft aan haar twee kinderen Arendtien en Petertien erfuiting gedaan en dezelve voor vaders goed bewezen tiendehalfhondert car.gl. [=950 cgls RvB], elk een bedde met toebehoor en elk een nieuw gouden ring, en heeft beloofd de kinderen in kost, kleren en alle lijves nooddruft te onderhouden tot de mondige jaren toe, stellende daarvoor als onderpand al haar goederen, en heeft mede beloofd dat bij vooroverlijden zonder lijfserven dat de kinderen op elkaar komen te erven.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 12 sep 2019, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 11 sep 2019, 15:29

NB 1 Het huwelijk tussen de Biele Hendriks Wijers en Alexander Abercrombie op dat moment Cornet in 1626 was een moetje. Ondertrouw in september tr in oktober en hun zoon Alexander werd NH gedoopt in jan. 1627. In 1626 werd hij overigens nog lidmaat en nog hetzelfde jaar ritmeester. Hun zoon Alexander is vermoedelijk vroegtijdig overleden. Er duikt later wel een militaire Alexander Abercrombie op in Den Bosch maar dat is vermoedelijk de zoon van Robert Abercrombie, de broer van Alexander die in Nijmegen wordt geboren en waarvan we weten dat die ook veel later nog leefde (Mac Lean).

NB 2 Bij nader inzien moeten we toch maar uitgaan van Peter Waier als vader van Arnoldus Waijer. Anders wordt het toch erg vreemd dat hij namens zichzelf kwitering geeft voor de ontvangst van zijn vaderlijk erfdeel in 1751. Omdat Pietertien bij die akte niet genoemd werd is een bevestiging/indicatie dat ook zij al overleden was.

NB 3 In de rekeningen van de kerkverbeteringen tijdens de Munsterse bezetting werden Marcelles Vermeer en Egbert Goltbeeck genoemd als cousyn van Arnoldus. Tenzij ik verkeerd ben geïnformeerd gold die uitdrukking ook in Nederland destijds als neef in de zin van zoon van een oom of tante en niet als de zoon van een broer of zus.
Laatst gewijzigd door huengeswajer op 11 sep 2019, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 11 sep 2019, 15:48

Dat is vreemd.

Begrijp ik dat goed dat Alexander lidmaat werd?
En zijn moeder haar zoon is pastoor/priester/deken?

Dat zal me een consternatie gegeven hebben..

Plaats reactie