De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door ria van bessen » 16 sep 2019, 16:37

Is die kroniek geschreven in 1718 ?

Wijer van Voorst is namelijk al overleden voor dec 1686 volgens het ORA.
De aangehaalde akte zonen Kattenbelt is oorspronkelijk van 1701.

En zou de E. Jan Kattenbelt dan Jannes de priester zijn?

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 16 sep 2019, 16:49

Ja, dat is die kroniek van 1718 en Ja dat is geschreven door die priester J(o)annes Kattenbelt, die priester en die neef van die volgens Arnoldus de laatste uit het geslacht "Wayer" was die nog gebruik maakte van dat stipendium van zijn neef Johannes Wayer dat die in 1624 had ingesteld om in eerste instantie zijn familieleden voor priester te kunnen laten studeren.
Laatst gewijzigd door huengeswajer op 16 sep 2019, 18:49, 2 keer totaal gewijzigd.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 16 sep 2019, 16:58

Voor de 2e keer probeer ik nu een reactie te geven op bericht 2 van Ria (kennelijk is er wat verkeerd gegaan):

Hoewel Heerkens meldt dat Wijer Geertsen overleed tussen 1627 en 1631 denk ik dat die akte over die legaten van zal Jan Waijer in 1625 door Eva Egberts (Vos), de weduwe van Wijer Geertsen zijn, "doorgegeven"aan die legatarissen (wel familie maar waarschijnlijk geen nazaten). En tot die legatarissen behoorden o.a. die nog niet overleden (oude) Johan Geertsen Waijer en Marrichien Arentsen.

Nou even verder puzzelen.

NB Asgen is waarschijnlijk ook Asken

NB Zie correctie enkele berichten hiervoor over de relatie tussen Wijer van Voorst en Johannes Kattenbelt

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 16 sep 2019, 19:02

En waarom zou deze Jan Waijer niet die priester kunnen zijn?
Deze is ook overleden voor 1625.

Die personen zijn wel opgenomen in een testament van Jan Waijer en daar heeft òf Geert Waijer òf zijn vrouw mee van doen, want ze bedanken haar. [En het maakt me niet uit of Mensema zijn conclusie overlijdensjaar Geert Wijer wel of niet correct is. Dat doet er niet toe.]
Maar, toch ook in een andere akte van 1724 wordt de wed. van Wijer Geerts genoemd.

Het is best mogelijk dat Jan Waijer zijn erfgenamen niet allemaal familie zijn.
Maar van één weet ik inmiddels dat zijn vader samen met Geert Wijer voogd waren over de kinderen van Willem Evertsen, de zoon van Griete die hertrouwt met Hans Sonsbeeck.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 16 sep 2019, 19:12

bericht 2

Als de correcties belangrijk zijn, dan is het beter om een nieuw bericht te maken - dan het oude bericht te corrigeren. Dat werkt beter.

Nog even een grappige aanvulling op Arent Freriksen die 1x Waijer wordt genoemd.
Hij heeft een broer Johan Freriksen en deze trouwt met Fije Hessels op de Krommedijk die weer de stammoeder is van de RK Rietbergs.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 16 sep 2019, 21:01

Ik ben al enige tijd tevergeefs bezig geweest om dat testament van Johannes Wajer van 14 september 1624 te zoeken om te kijken of daaruit meer is af te leiden.

Elke Strang die in 1995 een boek heeft geschreven "Das Kloster Marienforst bei Bad Godesberg von seiner Gründung im 13. Jahrhundert bis zur Auflösung 1802" met diverse gegevens over Johannes Wayer (ze noemt hem Weyer, niet te verwarren met die beroemde arts en tegenstander van de heksenuitdrijvingspraktijken) meldt in een voetnoot dat het testament op dat moment (1995) nog niet was gevonden. Arnoldus heeft er echter inzage gehad en meldt in "Nopende" dat zijn neef o.a. "Tweehondert dalers aen sijn naeste vrienden tot een gedachtenisse." heeft geschonken. Dus ja, Die Jan Waijer kan zeker die neef zijn.

Verder heb ik nog gevonden dat in 1842 in een Duitse Staatscourant melding wordt gemaakt van die studiebeurs uit dat testament en dat eventuele rechthebbenden zich voor een bepaalde datum moesten melden. Die studiebeurs werd beheerd en de administratie daarvan kan ons leren welke familieleden er gebruik van hebben gemaakt.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 16 sep 2019, 22:41

Het testament zit niet tussen de gewone inventarisnummers testamenten. Ook niet in de recognitien. Die zijn gecontroleerd.

Maar het is mogelijk dat het hier in zit?
Rechterlijk Archief Zwolle - deel RA001-00761 - Nr. 6

Stukken betreffende nalatenschappen, waarbij minderjarigen of onder curatele staande personen betrokken zijn - of de stad belast was met de administratie van de nalatenschap 1538-1810.
- 9 dozen, 1 portefeuille, plus 35 charters.

Daar vond ik jaren terug ook de voogdij en erfuiting van Jan Herms Dijk alias Rietberg.

Maar er is meer niet te vinden wat er nodig is.

Testament Wijer Geertsen en Eva Egbers 1624

Ida Wijer [ongehuwd gebleven], testament 1694 [niet te vinden]

wijlen Berent Derxen Meesbeek [Mesteeck] 1650 bron OVERIG – ook genoteerd als Meerbeek

Wijlen Berent Derxen 1649 – onder bron OVERIG – zit niet op die datum in de testamenten

Arnoldus Waijer 1652 bron overig IDEM in 1654

zijn testament dd 23-5-1692 opgesteld op 6 april 1692

Ik vermeld het hier omdat me dat handig lijkt ivb met een bezoek aan het HCO.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 17 sep 2019, 00:18

Het is mogelijk maar ik acht de kans klein (hoewel je dat bij genealogisch onderzoek nooit mag zeggen) hoewel ik niet op de hoogte ben van de normale gang van zaken bij de afwikkeling van zo'n nalatenschap die via een recognitie is afgehandeld.

Als troost, hierbij een lijst van mensen uit Zwolle die in die tijd in Keulen hebben gestudeerd. Daarin komen we enkele bekende namen tegen hoewel ze deels verlatijnst zijn. Het jaartal heeft m.i. betrekking op de aanvang van de studie. Die andere getallen hebben m.i. betrekking op verwijzingen naar pagina's in de boekenreeks. Het gaat hier om een register uit "Die Matrikel der Universität Köln - Deel 7" - Pagina 1418 en 1419. Ik weet ook niet of het compleet is.
Arn. Gerardi; 1563; 685, 30 - Arn. Bolten; 1626; 736, 43 - Arn. Waeyerus; 1626; 736, 175 - Bern. Weyer; 1660; 757, 113 - Bern. Wilh. von der Ketten; 1729; 790, 109 - Burckard. Henr. Lingen; 1678; 767, 125 - Casp. Thomae; 1614; 729, 7 - Georg. Bitter; 1559, 682,159 - Gerh., Schbarte; 1567; 689, 201 - Helmic a Twenhusen; 1569; 692, 47 - Henr. Heeck; 1569; 692, 46 - Herm. Knoppert; 1560; 683, 72 - Herm. Bitter; 1569; 692, 48 - Herm. Knoppert; 1599; 717, 106 - Joh. Verborch; 1563; 685, 224 – Joh. Telgivus; 1565; 688, 40 - Joh. Frisius; 1566; 689, 69 - Joh. Berchus; 1573; 696, 128 - Liffard. a Sunembergh; 1681; 769, 182 - Mich. Hertgens; 1581; 703, 3 - Nic de Jongh; 1693; 774, 380 - Petr. Benyr; 1559; 682, 162 - Rod. a Kamphausen; 1563; 685, 113 - Guil. Wierus; 1596; 715, 46 - Wolfg. Swiersen; 1585; 707, 79 Zwoll(e) Zwolle - Pet. von, Clivensis; 1753; 795, 1073 - Gualt. a, Coisfeldius; 1634; 742, 260

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 17 sep 2019, 09:53

Ja, inderdaad zeg nooit nooit bij genealogisch onderzoek.
Testamenten en voogdijregelingen in de niet vrijwillige delen kun je echt wel vinden.

In het rijtje namen zag ik Bern. Weijer. De zoon van Wijer Engberts wiens dochter met Berent Gerrits trouwde, denk ik?
Geen Joannes trouwens.

Als Joannes overleden is in Keulen dan zal er geen testament zijn in Zwolle denk ik, maar als hij verbannen is dan is het wel mogelijk dat er een afschrift in dit deel zit. Omdat het stadsbestuur de administratie moest regelen, werden de bezittingen niet verbeurd verklaard bij verbanning? Dat weet ik eigenlijk niet.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 17 sep 2019, 12:26

Ik heb net een mail gestuurd aan Dr Elke Strang met de vraag of zij ook in Zwiolle of Deventer heeft gezocht naar dat testament of dat zij ons op een andere manier kan helpen.
Ik begreep uit de inventarissen dat er ook een bundel gesloten testamenten zijn of zitten die in dat nr dat je noemde?

Voor het geval dat testament niet direct boven water is te tillen zouden we noch wat kunnen hebben aan de aanwijzingen m.b.t. die sudie-stipendia zoals Arnoldus zijn neef uit het testament citeert:
Ende een fundatie te Em- merick gesticht ter somme van 45 dalers jaerlijcks voor een student, midts dat eener uyt sijn geslaghte altijdt voor sal gaen. Gelijck uyt het volgende extract sijnes testaments te sien is. Weyters haben ick bey dem rentmeyster der stadt De- venter jahrlichs vier und zwantzigh thallr pension. Item, ein renth bey juffer Römers zu Emmerich von ein und zwantzigh thallr jahrlichs. Facit 45 thallr einkomsten. Diese beide renten geben ich erblich eines studenten unterhalt, welcker davon le ben solle, also das zum pfal aus meinen geshlecht einer weer, derselbe solle erst angehen, bis er sein studium absolviert, wan die abgehen wurde, dar nach ein ander nachfolgen, und so hinfortann. Wan aber keyn aus dem geshlechs, dat als dan die heeren Patres Societatis zu Emmerich einen qualificieren aus dem ertzstift Deventer damit provideiren sollen. Da aber von dem zwein sich niemant wurde angeben, als dan sollen heeren patres conferieren wem solches ihnen gefalligh macht haben.

Omdat er waarschijnlijk ook geld via Deventer terecht kwam bij studenten (Joannes Kattenbelt die rond 1690 in Leuven studeerde) die niet in Keulen studeerden zou in dat archief wellicht administratie te vinden zijn.

En v.w.b. de theologische studie van Johannes Wayer. Naar ik begreep heeft die nog in Nederland (of wellicht Leuven) plaatsgevonden want hij ging naar de bisschop in Keulen waarschijnlijk nog voor 1600 om zijn diensten aan te bieden toen hij al priester was i.v.m. het verslechterende klimaat voor de RK kerk in de republiek.

Plaats reactie