De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
huengeswajer

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 19 sep 2019, 14:11

Ik vond slechts "Derckien Asgens" in de GI die dan die wellicht eeen zuster zou kunnen zijn van Hadewich Asgens t.w. Derckgen die op 1602-12 in ondertr. gaat met Lambert Albertsen schipper (getrouwd op 09-04-1605). Die Derckgen Asiens was afkomstig van Langenholte en dienstmaagd van Arent Arentsen aan de Marckt

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 19 sep 2019, 14:14

reactie op bericht 2 m.b.t. Willem Waeier

Uit dat verhaal leidt ik af dat de mannelijke lijn van die Willem Waeier die overigens ook in de stadsrekeningen voorkomt daar ophoudt.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 19 sep 2019, 14:52

Omdat een van die legatarissen een Johan Geertssen Waijer is, een naam die overigens ook bij twistgesprekken voorkomt is het wellicht nuttig om een testament van 20-2-1572 (blz 266) boven water te tillen.

Daarin komen naast Gheert Waeier wonende te Ittersum ook een of meer of alle van de volgende personen voor:
- Cornelis Henrixen Snijder
- Albert Thimenss met zijn zoon Thymen (wonende te Hasselt)
- Henrick Thymanss, leeckebroeder en muller van het cloester tho Wynshem
- Herman Wijchmanss
- Eeffze Wychmens, dochter van Wychmen Gheertzen, wonende te Herckeloe
- Werner Willemss (becker) en zijn dochter Grietgen Werners
- Johan Becker, wonende te Campen, broer van wijlen Lubbert Goessens
- Griete is de weduwe van Lubbert Goessenss
- Henrick Kerstiens, wonende te Berckmen
- Derrick Schoppinck, wonende te Berckmen
- Johan Claess, wonende te Hasselt
- Lambert Meins

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2019, 16:49

Volgens mij komen twee legatarissen uit Herculo

1] 03-05-1612 Dries Beerents za. Beerent Evertsen n.s. en
Anneken Wiecherts sa. Wieggert Andriessen d. beijde wonen tot Harkelo

2] 01-01-1628 Hermen Wichers Wicher Driesen soon en
Merritien Lamberts sal. Lambert Tonissen d. beijde tot Harkelo

Langenholte zou kunnen.

25-02-1606 Asgen Albers [.z. Egbers RvB] Egbert van Grael s. woenende tot Harkelo ende
Herman Gerdtsen Gert Gosens d. woenende tot Langenholte

Je schuift nu de van Graals in - wiens nageslacht deels NG en deels RK is. Geen dopen gevonden van evt. kinderen van Asjen Egberts van Graal. En gezien zijn testament in 1674 zijn die er ook niet, of dit zijn kleinkinderen.

Peter Klunder weet meer van deze uitgebreide reeks van Graal.

Maar ik zie daarin geen verbinding van Graal met Wicher Driessen/ Andriessen. ORA Zwollerkerspel is ook niet bewaard gebleven voor 1611.

**

Dit is het gevraagde testament.

f266 dd.20-02-1572
Griete [-] nagelaten weduwe van zal: Lubbert Goessens, krank en zwak wezende haars lijves en haar verstand nochtans machtig, met Hermanno Graidt als momber, gaf met goeden berade en haar vrijen wille na haar dood haar broeder Henrick Thijmanss Leeckebroeder en Muller des Cloesters tho Wijnssem, al haar goederen, rede en onrede, roerende en onroerende, in de stad en vrijheid van Zwolle gelegen, gene uitgezonderd, en de 2 handschriften houdende elk van 106 glgl. eens zo de weduwe voors. bij Werner Becker in trouwer bewaring berustende heeft, wil zij hebben dat men haar broeder Henrick voors. na haar dood overleveren zal, zo balt hij diezelve vorderen zal. Des zal gemelde Henrick Thijmanss schuldig en gehouden zijn na haar dood uit te richten en te betalen van haar nagelaten goederen, alle navolgende percelen, als te weten aan handen van Werner Willemss Becker 20 glgl. eens, en zijn dochter Grietgen haar pille haar beste dubbelde hoeicke. Item Cornelis Henrixen Snijder 20 glgl. eens. Item Thijman Thijmanss te Hasselt haar neve 3 glgl. eens. Insgelijks Johan Claess te Hasselt haar zwager 3 glgl. eens. Item Gheert Waeier te Itterssum 4 glgl. eens, en dat kind van Swolle 4 glgl. eens. Item Herman Wijchmans haar neve 4 glgl. eens. Item Johan Becker te Campen, haar zal: mans broeder 6 glgl. eens. Item Thijmen Albert Thimenss zoon, omtrent 4½ glgl. eens die zij moeder zal invorderen, ter plaatse, daar men haar die schuldig is, te weten van Lambert Meins 2 enkele Rider gl., nog van Henrick Kerstiens tho Berckmen 2 enkele rider gl. en van Derrick Schoppinck tho Berckmen ene halve glgl. Nog gaf zij Eeffze Wijchmen Gheertzens dochter tho Herckeloe haar dagelijkse zwarte rock met haar pels. Item de schamele wezekinderen alhier 10 glgl. eens. Item Sanct Michiels kercke 1 Rider gl. eens, en tot ciringe der croeve voor dat Hillige Sacrament 1 Rider gl. eens.
Schepenen Henrick van Holte, Johan van Graes.
[los inliggend vel, genummerd f226A:]
Aldus staat op den rugge van de giftingsbrief getekend:
Opten 26 Februarij 1572 heeft Griete [-] nagelaten weduwe van zalige Lubbert Goessenss, met Hermanno Graidt als haar momber, boven hetgeen zo in deze brieve verhaald is, nog met goeden rijpen berde gegeven na haar dood aan suster Geese Johanss, wezende een dochter van zal: Johan Hermss en Bette Goessens zijn huisvrouw, wonende in Sanct Geertruiden huis alhier, 10 glgl. eens, welke Grieten voors. broeder, met namen Broeder Henrick Thijmanss Leeckebroeder en Mullener t Wijnssem, de voors. suster Geese uitrichten en betalen zal, beholtlijk nochtans deze principale giftinge vermits dezen in alle punten en artikelen in volle waarde te blijven.
Coram Henrick van Holte en Johan van Graes Schepenen.
Hermannus Graidt Secretarius.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2019, 22:18

bericht 2

Ik vraag me onderhand wel af of Jan Waijer uit 1724 wel de gezochte persoon is.
Wijer Geertsen [x Eva Egberts] was vaker voogd. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat altijd als familielid was.

Met de legataris Jan Geertsen Waijer kom ik ook niet veel verder, tenzij deze ook wel door het leven gaat als Jan Waijer en een dochter Geertien heeft. Wat zou kunnen gezien zijn patroniem.

Zij bedankt haar voogden op 8 april 1643. De voogden zijn de E. Warner Geerlichs Hopman in plaats van zall. Lucas Schuirman en Johan van Coeten.

Warner Geerlich is dé Stolte en gehuwd met Elsje Jans de wed. van Lucas Schuurman.
Over hen is genoeg te vinden. Ze zijn NG

Johan van Coeten is de andere voogd, en die naam zegt mij nog niets.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 19 sep 2019, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2019, 22:23

bericht 3

Wat de Kattenbelt betreft. Ik heb het bestand bij elkaar gesprokkeld.
Er is geen link naar de Wijers of Waeijers.

Die zou dan via de familie van Voorst moeten gaan.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 19 sep 2019, 23:03

Nou, wellicht overbodig maar hierbij dan het schema dat ik zelf daarover in elkaar heb gezet (ben benieuwd of het klopt maar zal wel onvolledig zijn).
Moeten we weer verder zoeken.
conceptschema Kattenbelt van Voorst_19-9-2019.jpg
conceptschema Kattenbelt van Voorst_19-9-2019.jpg (178.83 KiB) 5593 keer bekeken

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 20 sep 2019, 12:15

van Voorst: wellicht kan "Nopende" hier wat extra licht op werpen.

Naast zijn nichten Eva en Catharina van Voorst en zijn neef Wijer van Voorst die volgens Arnoldus in 1654 vastgezet werd (moet volgens mij i.v.m. de juiste datum 23 april = 4e zondag na Pasen dus 1655 zijn) en een boete kreeg noemt Arnoldus de volgende van Voorst-personen:
- Zo kwam bij een mislukte poging tot aanhouding van Wijer van Voorst en Arnoldus (waarschijnlijk in 1669) ook de rk Mulert van van Voorts met zijn zonen (niet nader genoemd) in beeld.
- Die rk Mulert van Voorst was in 1670 "doodelijk cranck"
- op 31 juli 1672 werd een rk jonker van Voorst begraven

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 sep 2019, 15:30

Het schema klopt prima.

Wat wel een vraag oproept- wie is die Marten Hendrik Kattenbelt kerkgraf 1640 ?

Het enige wat nog vermeldingswaard is,is de volgende aantekening.

Tante Neeltjen Stevens - erfgenaam Hendrik Cattenbelt.

Zwolle f169 dd.09-07-1673
Compareerde de Heer Gerhardt van Vilsteren Heer van Laerne en bekende verkocht te hebben aan Nieltien Stevens en haar erfgenamen een rente van 10 glgl. jaarlijks gaande uit een huis en wehre staande aan de Grote Merckt naast een gemene stege ter ene en de weduwe van wijlen Hopman Brakel ter andere zijde, genaamd de Golden Schale, alles naar inhoud van de principale brief.
Schepen Kokckman en Reijner Knoppert.
[kantlijn:]
1728 Den 15 Maij Erschenen Hendrik Cattenbelt, uit kracht van testament van wijlen zijn moeije Neeltje Stevens geacquireerd te hebben het recht van de 10 ggl. jaarlijks in de nevenstaande akte vermeld, en verklaarde daarvan door Wolter Visscher als in huwelijk hebbende Anna Maria Stercken, en Hendrina Ten Brink wed. Michiel Stercken als hebbende het huis daarin vermeldt verkocht aan Hendrik van Dier, te wezen voldaan en betaald.
Coram Schepen Berg.

Ik zal je het bestand Kattenbelt/Voorst toesturen. Mogelijk zie je nog aanknopingspunten.
Het is beslist niet een chronologisch overzicht, maar meer mijn manier van werken.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 23 sep 2019, 19:20

Als de link naar Arnoldus Waijer niet via Kattenbelt en dat die Kattenbelt een afgeleide familierelatie is dan zou de directe link via van Voorst lopen en kan onderstaand schema enig inzicht geven in de mogelijkheden.
Neef en nicht van Voorst_rev.jpg
Neef en nicht van Voorst_rev.jpg (140.44 KiB) 5387 keer bekeken
Als de drie kinderen van Lambert Lamberts van Voorts neef en nichten zijn en ook de zoon Johannes van Eva van Voorst neef wordt genoemd dan ligt het voor de hand dat Lambert Lamberts van Voorst getrouwd was met een zuster van de vader van Arnoldus (als die al zou hebben bestaan). Zij zou dan Wai(j)er of Peters heten. Of het zou een een zuster van de moeder van Arnoldus, Beeltje Berents (Wijers), maar dan dan zou Lambert Lambert van Voorst getrouwd zijn geweest met een Be(e)rents of Wijers.

Er is geen huwelijk van een Lambert lamberts bekend met een Peters of Waijer maar wel met een Berents en wel:
07-07-1622 Lambert Lamberts ende Lubbe Berents zal. Berent Zeine n.d. beide woenende bueten die Sassenpoorte (zij laten echter wel 1 of 2 kinderen NH dopen wat niet alles hoeft te zeggen). Dat Lambert en Lubbe een (vroeggestorven) zoon of dochter Fransiscus/ca (= Zeine) gehad zouden hebben is goed mogelijk. En dat zou kunnen verklaren waarom Eva van Voorts en Hendrik Kattenbelt een zoon hadden genaamd Lambert Fransiscus.
Echter Berent Zeine is mogelijk niet Berent Berents, de vader van Beeltje Berents (Wijers).

Een andere in het oog springend punt is dat Lambert Lamberts een dochter Eva en een zoon Wijer heeft. Zou die Lambert Lamberts dan toevallig getrouwd zijn geweest met een nog niet geïdentificeerde dochter van Eva Egberts en Wijer Geertsen?

Tenslotte heb ik geconstateerd dat dat dat "neefien" van Arnoldus op twee verschillende manieren kan afstammen van een vrouwelijke van Sonsbe(e)ck. Op 19-10-2019 is deze neefien-relatie met Arnoldus onjuist gebleken. (zie aangepast schema bij het bericht van 2 sept.) In
het hco-dossier "van Sonsbeeck" zitten overigens net als in het hco-dossier "Heerkens" genealogische en heraldische aantekeningen o.a. over de familie Waijer. Moeten we dan toch ook nog even op het te onderzoekslijstje zetten.
Laatst gewijzigd door huengeswajer op 19 okt 2019, 12:07, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie