Hendrikus Kruiper
De acten zijn verhelderend,
De acten zijn verhelderend, maar het volgende kan ik daarmee niet verklaren :Gerritdina Cornelissen van okt 1776 drv C. en M. Frankate, woont Tijenraan 220 (1811)Gardina Cornelissen of Francate: Jannes Veenhuis jm * en wonend Colmschate tr. Gardina Cornelissen jd * en wonend te Raalte (Heeten) RK Schalkhaar 23.7.1799: Joannes Veenhuijs tr. Gardina Cornelissen, otr. Colmschate 6.7.1799.; overleden Diepenveen 4.3.1840, Gerritdina Frankate, 72 jr geboren Heeten. Zou dus ca 1768 zijn geborenGeertrui Frankate, overleden Diepenveen, Oxe , 0.12.1853, ingeschreven als Geertruida VELDKAMP (!), 75 jr geboren (ca. 1778 dus) Raalte ev Albert Boltert. Tr. 18 grasmaand/8 bloeimaand 1809: Albert Cuiper op Boltert wed. Maria Bolters, znv Hendrik C. en Maria Striep * Olst wonend te Colmschate tr. Geertrui Frankate jd van Cornelis Fr. en Maria Klein Schaarsberg el * Heeten wonend te ColmschateZijn de namen Gardina en Gerritdina identiek? En hoe zit het met Geertrui en kan het dat Hendrina's naam verhaspeld is? . De kinderen van Cornelis Jansen en Maria Klein Schaasberg had ik eerder gepost.
Opgelost! Jannes Olderaan en
Opgelost! Jannes Olderaan en Jannes Veenhuis zijn een en dezelfde persoon.Tijenraan 220 Olderaan Jannes bouwman 47 M nov 1764 T Willemsen Jansen J beiden Diepenveen bouwlieden en vrouw Cornelissen Gerritdina 35 V oct 1776 C Frankate Frankate M beiden Heeten bouwliedenGedoopt: Deventer RK 2.4.1770: Joannes znv Antonii Wieggers en Joanna Veenhuis op 't Veenhuis in Diepenveen. Get. Engelina Veenhuis, soror matris Laatste kind in het schoutambt Colmschate: Hermanus Jansen Veenhuijs znv Joannes Teunissen Veenhuijs en Gerridina Cornelis; Essen, Rodijk, dp Schalkhaar RK 9.8.1805, met get. Janna Willems van Helderen. (er overlijdt een Maria Francate getrouwd met Willem van Helderen, Raalte 21.11.1819, 79 jaar oud)Deze ouders trouwden Colmschate 18.8/2.9.1764 :Teunis Willemsen jm tr. Janna Janszen jd beiden onder Colmschate, aan 't VeenhuijsGezien volgende doopinschrijvingen is vader Willem afkomstig van Spekbroek, onder Raalte:9.4.1768 Deventer RK Wilhelmus Spekbroek znv Antoni Spekbroek en Joannae Veenhuis. Get. Geertrui Wilms15.9.1771 Deventer RK: Teunis znv Teunis Wiegink en Joannae Venhuis, op 't Venhuis in Diepenveen. Vader Teunis overluid/begraven Diepenveen 15/19.9.1796 en moeder J(o)anna 13/17.9.1802
-
Even een vraagje aan Gerrit
Even een vraagje aan GerritJij denkt ondertussen 8 kinderen van Lucas Francate gevonden te hebben.Van het 1e kind geef je het volgende op:Garrit Lucxhuijs, alias Gerrit Huttert, geb ca. 1730. Tr Colmschate 14.4/29.4.1759 met Gerritje Gerrits (dp Schalkhaar RK 29.4.1754) en hertr. Colmschate (otr. 10.6.1784, Deventer 12/27.6.1784) met Joanna Voorts (dp Schalkhaar RK 20.9.1746 – Deventer 23.5.1815), die in 1808 in Deventer hertrouwde met Jan Verwaast.Ik kan deze nog niet goed plaatsen. En kan de doopdatum van Gerritje Gerrits (dp Schalkhaar RK 29.4.1754) niet vinden. En dan nog de volgende vraag, weten we we al waar we Cornelis Jans Frankotte (en zijn vrouw Maria Jans) moeten plaatsen ?Is Cornelis Jans misschien een neef van Cornelis Lucas Frankotte ? Joop groet
Niet voor niets stond er dat
Niet voor niets stond er dat ik MEENDE 8 kinderen gevonden te hebben, gelet op het element Lucas en het huwelijk van vermeende broer Jan vind ik dit een goede hypothese (ook als die beargumenteerd verworpen wordt is dat winst). Dat van Gerritje Gerrits dp 1754 is een grote, onverklaarbare, vergissing, er had moeten staan 1.11.1714 (met eerste huwelijk Colmschate 1740, waaruit 5 kinderen, o.a. een zoon die op de Hakkemars onder Olst terecht komt en een dochter die met Jan Francate trouwde, waaruit ten minste 4 kinderen op Huttert). Uit haar tweede huwelijk, op de valreep, nog een zoon Gerrit (Schalkhaar RK 15.2.1760). 3.1.1764 wordt in Deventer Geertrui Hutteman begraven, misschien is ze dit.Op de beide laatste vragen weet ik geen antwoord (maar op de laatste vraag, als je die zo stelt, is het antwoord: ja).
- ria van bessen
Was dit al bekend?
Was dit al bekend?Het lijkt er op dat Geertje Teunissen x Willem Dries op Bleershorst de zus is van Cornelis Teunissen op Francote.Dochter van Cornelis is Geertrui Cornelisz. [x Rense Ramste] en zijn zoon is Lucas Frankate, beide zijn namelijk erfgenaam van voornoemde Geertje. Volgens f933 en 934 dd 4 juni 1743en volgens f625 dd 14 mrt 1712 hebben Heraver, Rense en Francate 1/4 parten in het zelfde land als Grietje Driessen weduwe van Tonis Bleershorst heeft.Zie de zoektocht Bleerhorst.
Wat een schat aan informatie
Wat een schat aan informatie opeens, allen dank daarvoor!Het zal me even de tijd kosten om dit allemaal helder uit te werken, want het zit allemaal nog best wel ingewikkeld in elkaar als ik het zo lees. Ook omdat Cornelis Lucas eerst op de Frankate woont maar vanaf zoon Joannes (15-10-1764) aan de Besse(mans) of Kruper woont. Bij de doop van Joannes staat 'onze' Henderina overigens te boek als Henrica Joannis. Janno zou hun eerste kind kunnen zijn, ze zijn immers op 09-09-1759 getrouwd.
-
Re: Hendrikus Kruiper
Er is op 18-3-1843 te Raalte ook een Jan Kruiper overleden, die Cornelis Kruiper als vader had.
Deze Jan Kruiper was getrouwd op 18-5-1794 te Raalte RK met
Berendina Aarnink, geboren ong 1763 te Raalte en ovl 21-2-1843 te Raalte
(18-05-1794 Johannes Cornelii X Berendina Arnoldi, vidua / Testibus Wilhelmi Antonii et Maria Wilhelmi. Aan Tenhaven - Heeten)
(Berendina was weduwe van Jan Oostrik)
- En hun kinderen:
- Antonia Cornelissen 1795-1864
(07-03-1795 d: Antonia v: Joannes Cornelius m: Berendina Arnoldus / g: Getrude Clementis, aan ten Haven -Heeten
- Hendrika Cornelissen of Kruipers 1798-1876
(12-04-1798 d: Henrica v: Joannes Cornelius m: Bernardina Arnoldus / g: Maria Cornelii, aan ten Haven -Heeten
- Hermina Cornelissen 1802-1865
(15-02-1802 d: Hermina v: Joannes Cornelius m: Berendina Arnoldus / g: Joanna Cornelii, aan Tenhaven -Heeten
Ik weet niet of deze Jan een zoon is van Cornelis LUCAS Kruiper of Cornelis JANS Kruiper.
Joop groet
Deze Jan Kruiper was getrouwd op 18-5-1794 te Raalte RK met
Berendina Aarnink, geboren ong 1763 te Raalte en ovl 21-2-1843 te Raalte
(18-05-1794 Johannes Cornelii X Berendina Arnoldi, vidua / Testibus Wilhelmi Antonii et Maria Wilhelmi. Aan Tenhaven - Heeten)
(Berendina was weduwe van Jan Oostrik)
- En hun kinderen:
- Antonia Cornelissen 1795-1864
(07-03-1795 d: Antonia v: Joannes Cornelius m: Berendina Arnoldus / g: Getrude Clementis, aan ten Haven -Heeten
- Hendrika Cornelissen of Kruipers 1798-1876
(12-04-1798 d: Henrica v: Joannes Cornelius m: Bernardina Arnoldus / g: Maria Cornelii, aan ten Haven -Heeten
- Hermina Cornelissen 1802-1865
(15-02-1802 d: Hermina v: Joannes Cornelius m: Berendina Arnoldus / g: Joanna Cornelii, aan Tenhaven -Heeten
Ik weet niet of deze Jan een zoon is van Cornelis LUCAS Kruiper of Cornelis JANS Kruiper.
Joop groet
Bruidegom Johannes Kruiper Beroep Landbouwer Geboorteplaats Raalte Leeftijd 40
Bruid Gerridina Jansen Geboorteplaats Wijhe Leeftijd 33
Vader van de bruidegom Hendrikus Kruiper
Moeder van de bruidegom Gerritdina Wissink
Vader van de bruid Hermanus Jansen Beroep Landbouwer
Moeder van de bruid Antonia Nijenkamp
Gebeurtenis
Huwelijk Datum 06-05-1886 Gebeurtenis plaats Raalte
gevonden in wie was wie
Bruid Gerridina Jansen Geboorteplaats Wijhe Leeftijd 33
Vader van de bruidegom Hendrikus Kruiper
Moeder van de bruidegom Gerritdina Wissink
Vader van de bruid Hermanus Jansen Beroep Landbouwer
Moeder van de bruid Antonia Nijenkamp
Gebeurtenis
Huwelijk Datum 06-05-1886 Gebeurtenis plaats Raalte
gevonden in wie was wie
Assie.
-
Beste Assie,
Ik heb het hier niet over Johannes Kruiper, die in 1886 trouwde met Gerritdina Wissink, maar over Jan Kruiper, die op 18-3-1843 te Raalte is overleden en Cornelis Kruiper als vader had. Hij overleed op 80 jarige leeftijd, dus zou ongeveer 1763 geboren kunnen zijn
Er is idd een Joannes (Jan), die rond die tijd werd geboren als zoon van Cornelis Lucas Kruiper
- Joannes,
gedoopt 15-10-1764 te Raalte RK
(z: Joannes v: Cornelius Lucas an de Besse m: Henrica Joannis / g: Maria affine patris - Heten)
Maar !!!!
14 jaar later werd er nog een Joannes geboren als zoon van Cornelis Lucas Kruiper. Meestal betekent dat dat de 1e Joannes is overleden.
- Joannes,
gedoopt 9-3-1778 te Raalte RK
(9-3-1778 z: Joannes v: Cornelius Lucas m: Hendrina Joannis aan de Kruper g: Gertruda Lucas -Heeten)
Mijn vraag was of de Jan Kruiper, die in 1843 in Raalte overleed en getrouwd was met Berendina Aarnink op 18-5-1794 te Raalte RK, idd een zoon is van Cornelis LUCAS Kruiper, of dat hij misschien een zoon kan zijn van Cornelis JANS Kruiper ??
Joop groet
Ik heb het hier niet over Johannes Kruiper, die in 1886 trouwde met Gerritdina Wissink, maar over Jan Kruiper, die op 18-3-1843 te Raalte is overleden en Cornelis Kruiper als vader had. Hij overleed op 80 jarige leeftijd, dus zou ongeveer 1763 geboren kunnen zijn
Er is idd een Joannes (Jan), die rond die tijd werd geboren als zoon van Cornelis Lucas Kruiper
- Joannes,
gedoopt 15-10-1764 te Raalte RK
(z: Joannes v: Cornelius Lucas an de Besse m: Henrica Joannis / g: Maria affine patris - Heten)
Maar !!!!
14 jaar later werd er nog een Joannes geboren als zoon van Cornelis Lucas Kruiper. Meestal betekent dat dat de 1e Joannes is overleden.
- Joannes,
gedoopt 9-3-1778 te Raalte RK
(9-3-1778 z: Joannes v: Cornelius Lucas m: Hendrina Joannis aan de Kruper g: Gertruda Lucas -Heeten)
Mijn vraag was of de Jan Kruiper, die in 1843 in Raalte overleed en getrouwd was met Berendina Aarnink op 18-5-1794 te Raalte RK, idd een zoon is van Cornelis LUCAS Kruiper, of dat hij misschien een zoon kan zijn van Cornelis JANS Kruiper ??
Joop groet