bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 18 nov 2019, 15:46

Odette, als je dan toch op familysearch aan het rondneuzen bent, dan zou je deze ook kunnen nakijken.
Of via de link HCO.

RA001-164 3905 Momberkamer 1781-1807
RA001-165 3906 Momberkamer 1809-1811

Ik vermoed dat daar de voogdij in staat betreffende Rutger Willems, de onmondige zoon van Willem Rutgers. Die zit nl niet in de erfuitingen.

én zou er een voogdijakte moeten zijn opgemaakt betr. Harmen Willems Bos die in 1812 is overleden. Dat zal onder de Vrederechter vallen.

Als ik nog wat richting Willem Rutgers vind, dan meld ik dat. Voor nu ben ik uitgezocht.

En mijn advies is - laat de link Hermen Gerrits als z.v. Gerrit Bos los.
Dat klopt niet. Hermen heeft ook geen Anna of Annigjen als dochter.

Veel succes!

Odette

Bericht door Odette » 18 nov 2019, 15:47

ria van bessen schreef:
18 nov 2019, 15:19
bericht 4

Zwolle testamenten RA001-121 f214-f215 dd.17-02-1775
Erschenen Jacob Derks Luijerwaard en Dina Bos zijn vrouw, wonende alhier voor de Dieserpoort in de Poepershoek, gaande en staande en over hun natelaten goederen willende disponeren, zo verklaarden zij te herroepen en te vernietigen alle voorgaande testamenten, en vervolgens legateert testator aan zijn zwager en zuster Teunis van Wesop en Eva Derks Luijerwaard wonende te Hoorn (en bij vooroverlijden aan de langstlevende van beiden) 150 car.gl. en 50 enkele Ellen linnen. In het overige van zijn nalatenschap nomineert hij zijn vrouw Dina Bos tot zijn enige en universele erfgename, doch indien zij komt te hertrouwen dan verklaart hij nog te vermaken aan voorn. zwager en zuster Teunis van Weesop en Eva Derks Luijerweerd of de langstlevende een somme van 1000 car.gl.
Testatrice legateert aan haar zusters Hermina Herms weduwe van Peter Slot, Geertjen Herms vrouw van Willem Rutgers, Willemtjen Herms wed. van Frans Wolberts, Aaltjen Herms getrouwd aan Egbert Jans en haar broeder Gerrit Herms, of bij vooroverlijden derzelver kinderen en descendenten, haar kleren van linnen en wullen nevens het zilver en goud tot haar lijf gehorende. In het overige van haar nalatenschap institueert zij tot haar enige en universele erfgenaam haar man Jacob Derk Luijerwaard voornoemd. Mocht haar man komen te hertrouwen, legateert ze nog aan haar voornoemde vier zusters en ene broeder tezamen 1000 car.gl. Verder verklaarden testateuren dat als de langstlevende niet komt te hertrouwen, dat de overgebleven na overlijden van de langstlevende zullen vervallen op wederzijds naaste erfgenamen.Actum coram Schepenen Kamr. Greven en van Muijden.
Ja dat is idd best een fors bedrag. Interessant ook is dat de broer Gerrit Herms dan nog leeft, ik vroeg me al af hoe het hem vergaan was.

Odette

Bericht door Odette » 18 nov 2019, 15:47

ria van bessen schreef:
18 nov 2019, 15:46
Odette, als je dan toch op familysearch aan het rondneuzen bent, dan zou je deze ook kunnen nakijken.
Of via de link HCO.

RA001-164 3905 Momberkamer 1781-1807
RA001-165 3906 Momberkamer 1809-1811

Ik vermoed dat daar de voogdij in staat betreffende Rutger Willems, de onmondige zoon van Willem Rutgers. Die zit nl niet in de erfuitingen.

én zou er een voogdijakte moeten zijn opgemaakt betr. Harmen Willems Bos die in 1812 is overleden. Dat zal onder de Vrederechter vallen.

Als ik nog wat richting Willem Rutgers vind, dan meld ik dat. Voor nu ben ik uitgezocht.

En mijn advies is - laat de link Hermen Gerrits als z.v. Gerrit Bos los.
Dat klopt niet. Hermen heeft ook geen Anna of Annigjen als dochter.

Veel succes!
Dank je heel hartelijk voor je adviezen. Ik ga hiermee beginnen.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 18 nov 2019, 16:21

Ik kom met Willem Rutgers vandaag ook niet meer verder.

En Hermen Gerrits heb ik nog steeds met vraagtekens aan Gerrit Bos x Annigje Jansen gekoppeld zitten, ook vanwege die erfuiting uit 1702 dat de 5 kinderen elk een pond groot zouden krijgen. En dan een zoon van deze Gerrit Bos gehuwd met Seintie Jans?

Seintie haar moeder Wibbegien Assies , komend uit Haerst, heeft financieel gezien 2x een goed huwelijk gedaan. Eerst met een aangetrouwde oom Post in Ittersum en daarna in 1700 met Jan Aalberts uit Werven.
Maar Wibbegien haar moeder Teune Berents in Haerst kon de pacht niet betalen en haar bezit werd verkocht. Kennelijk wist of wilde niemand van de familie dit voorkomen.

Dat bedoel ik met arm en rijk: je moet het per gezin bekijken/per generatie en soms is er ook nog verschil tussen de periode dat een gezin net begint met een boerderij en dat men al 40 jaar die boerderij heeft. Een paar misoogsten, herhaaldelijk veesterfte door een epidemie, 2 overstromingen: bedenk wat natuurrampen en weg is het bezit grotendeels. En natuurlijk gezondheid of ziekte en oud of jong sterven.

Je kunt weinig erven en veel geluk hebben met gezondheid, lang leven en weinig bedrijfstegenslag, dan kan het goed gaan, steeds rijker. En anders is het afwachten. Ook als je veel erft. En ik weet ook van boeren, die zo graag een fles leeg dronken, dat ze hun boerderij er bij op dronken.

Normaal zocht men in de boerenstand een partner die er ongeveer even warmpjes bij zat. Liefst nog iets warmer. Seintje, die toch onze gezamenlijke voormoeder is, Odette, trouwt erg jong, amper 18 jaar. Met best wel wat bezit. Aantrekkelijke partij, denk ik zo. En dan trouwt ze met een man die f 6,- erfde? Daar wrikt het wat.

Onder in de kast liggen de Bourgondiërs naast Herfsttij. Ik kon Bart van Loo zijn boek 2e hands kopen, Herfsttij in deze mooie uitgave ( volgens verwachting) nog niet. Veel 2e hands ziet er als 1e hands uit. Dus dat probeer ik altijd eerst. Van Loo schrijft vlot en onderhoudend. Maar Huizinga heeft zinnen, daar kun je van genieten! Puur van de schrijftrant. Dan zit ik nog niet eens aan de inhoud van wat hij schrijft te denken.

Odette

Bericht door Odette » 19 nov 2019, 06:50

Goedemorgen!

OK ik heb Hermen Gerrits losgehaakt https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... &n=gerrits Jullie weten dat ik een alternatieve werkhypothese had over zijn ouders, deze: https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... van+berkum maar ik parkeer hem even als van later zorg.

Het zou kunnen dat al zijn kinderen land hebben gekregen/geerfd in Dieze. Dankzij Ria's aanwijzingen vond ik deze:

25 oktober 1785 : Erschenen Egbert Jans en Aaltjen Herms en bekenden wegens hun verstrekte en ten genoegen ontvangene penningen opregt en deugdelijk schuldig te weesen aan de tijdelijke Provisoren van het vreemde wees= of kinderhuis eene Capitale summa van vierhondert Caroli guldens belovende de selve jaarlijks .enenten met drie gelijke guldens van ieder hondert en sulks tot de .. aflossing en voldoening welke ten allen tijde op de verschijndag sal kunnen mogen en moeten geschieden soo wanneer aan een van beide sijden de opsage een vierendeel jaars te voren geschied sij hier ... een generaal verband van hunne persoonen en goederen tot een speciaal onderpand stellende twee en een halve morgen weide en hooiland gelegen in Dieser=markt aan de grote weg Tegelaar te eenre en het binnen Gasthuis ter andere sijde. Actum Coram Schepen Gelderman.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

Odette

Bericht door Odette » 19 nov 2019, 08:12

Odette schreef:
18 nov 2019, 12:49
Vraagje:

Als ik onderstaand wil inzien, kan dat dan online, dat jullie weten?

12 augustus 1792 : Vermelding - Zwolle
rekwest van; weduwe van Willem Rutger
Bronnen: HCO Generale Index Overig Resol. Schepenen en Raden blz. 224

20 januari 1793 : Vermelding - Zwolle
rekwest van: weduwe Willem Rutger
Bronnen: HCO Generale Index Overig, Resol. Schepenen en Raden blz. 371

Ria, nogmaals heel hartelijk dank voor al je hulp. Kijk:

12 augustus 1792 : Op de req.te van de Wed.e Willem Rutger Bos Meijerse op het Binnen Gasthuis Erve in Diese, houdende dat buiten staat was haare landpagt en huishuur Martini 1790 en Petri 1791 te voldoen in contante penningen, dan dat zij in eigendom bezat een hoekje land ongeveer een schepel gezaaij, leggende voor het huis door haar bewoond, 't welk honderd gulden waardig zoude zijn, en waar door gemelde restant konde worden betaalt, wanneer dat land door het Gasthuis tegen dien prijs wierde aangenomen, zulks verzoekende bij deze. Is op pre advijs van de Heeren Gecomm: tot de Momberschap goedgevonden de ten regte gemelde afstand en overgifte ten aanzien van de minderjarige kinderen te approbeeren, en voorts op preadvijs der Heeren Timmermr. de Kerkmr. van het Binnen Gasthuis te autoriseeren dat stukjen land voor een honderd guldens over te nemen om te strekken op rekening van de verschuldigde pagt.
Bronnen: HCO Generale Index Overig Resol. Schepenen en Raden blz. 224 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=28351

20 januari 1793 : Op de req.te van de wed.e Willem Rutger. Bos, houdende om redenen ten regte geallegueert verzoek, dat het Haar Wel Ed. Hoog ... behaagen moge haar suppl.e tot eenig soulaas te remitteeren een der twee nog verschuldigde jaaren pagt van het Binnen Gasthuis Erve in Diese waar zij op gebooren is, en van het Hooijland daar toe behoorende; is op rapport en pre advies van voor... Heeren goedgevonden het verzoek ten reg.te gedaan te accordeeren, mits daer en tegen worde gecompenseert zodane rekening van een jaar leverantie van Karnemelk als ten laste van voorn: huis hebbende.
Bronnen: HCO Generale Index Overig, Resol. Schepenen en Raden blz. 371 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=28351

Nu naar de momberstellingen.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 19 nov 2019, 09:22

Deze laatste akte van 20-1-1793 is ook weer bewijs, dat Geertje Herms een dochter is van Hermen Gerrits. En wie dan haar grootouders van vaderskant waren laten we nu maar even zo. Dat zij de dochter van Hermen Gerrits was bleek ook al zo in de akte waarin haar zus Dina Bos een testament maakte en waarin ook bijv. de namen van zwagers staan.

Hermen Gerrits wordt aantoonbaar genoemd als huurder van het Binnengasthuis. Ik heb een kopie van een belastingregister waarin hij aan die naam gekoppeld staat en jaarlijks een bedrag moet betalen.

Dat Geertje Herms op het ouderlijk huis bleef wonen, wist ik niet.

De gehoopte verbinding tussen Geertje haar man Willem Rutgers en de onderzochte familie in Oudleusen heb ik ook in een bewerking van de Dalfser kerkenraadsnotulen niet kunnen vinden. In die bewerking staat vooral hoe de armenzorg was geregeld, met de namen van mensen die ondersteund werden. Met de buurtschap waar ze woonden er soms bij. Verder de verkiezing van kerkenraadsleden en zaken rond de kerkhof, de schoolmeester/koster enz. . Ik heb nu de periode 1740 tot 1806 doorgenomen en er staat nergens de naam Rutger Roelofs of Jan Roelofs. Niet als kerkenraadslid, gelukkig ook niet als bedeelde. Er staat zeer weinig over Oudleusen in de bewerking.

Oudleusen had 2 rotmeesters. Begin 1750 is Jan Willems te Oudleusen er eentje van. Wanneer Rutger Roelofs daar rotmeester werd, weet ik niet. Belangrijker voor dit onderzoek is wanneer hij er mee stopte of moest stoppen door overlijden. Dit vanwege de vraag of hij nog leefde in 1766 toen Willem Rutgers zijn vader huwelijksgetuige was.

Odette

Bericht door Odette » 19 nov 2019, 09:32

Goedemorgen Janny, ja leuk he, ik wordt er altijd heel blij van als ik vooral voor vrouwen meer invulling kan geven aan hun leven dan alleen gedoopt-getrouwd-begraven en de kinderen. Vooral het 'waar zij geboren is' en de jaarlijkse levering van karnemelk vind ik leuk om te weten.

We mogen er van uitgaan dat Willem Rutgers Bos dus meijer was voor/van het Binnen Gasthuis Erve, als opvolger van zijn schoonvader.

Ik ben nog steeds op zoek naar die momberstelling van zijn zoon Rutgert, en van de kinderen van zoon Hermen Willems, maar de door Ria genoemde nummers (164 en 165) zitten er precies niet bij.
https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library

Wat een rijkdom aan bronnen overigens. Ik ga eens lekker een dagje bladeren.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 19 nov 2019, 10:04

Ook goedemorgen!
We hebben ons hier wel eens afgevraagd, waar die naam Bos van Willem Rutgers vandaan kwam. Als je als ingetrouwde schoonzoon ( Willem Rutgers) de boerderij van je schoonvader overneemt en die schoonvader kan met de naam Hermen Gerrits eventueel gelinkt worden aan een rond 1702 overleden vader Gerrit Bos... Ik gooi die verbinding naar Annigje Jans en Gerrit Jansen Bos nog niet helemaal weg, nu Willem Rutgers op het erf van zijn schoonvader gaat boeren. Was de naam Bos daar in Diese al vast verankerd en gekoppeld aan die boerderij die ze huurden van het Binnengasthuis?

14-11-1702 trouwde de weduwe van Gerrit Bosch met Lambert Jansen, j.m.

en dat combineer ik dan met:

Register van de gezinshoofden ( van Dieze o.a.) 1712-1714 oud nummer 4337 blz. 487 waar staat:

Eigenaar: provisooren van Het binnengasthuis Huurder: Lambert Jansen doet Buerwerck

Met andere woorden: de geschiedenis herhaalt zich? En de naam Bos blijft generaties lang rond zingen? Op dat erf van het Binnengasthuis.

Huurders van dit erve van het Binnengasthuis:

1. De weduwe Annigje Jansen en zij is weduwe van Gerrit Jansen Bosch, haar 2e man.
2. Bij haar ingetrouwd sinds nov. 1702 Lambert Jansen, haar 3e man. Hij huurt dit erve, zie Register 1712-1714
3. Hermen Gerrits Bos huurt dit en kan 1 van de 5 kinderen van nummer 1 zijn die in de momberstelling van 1702 staat.
4. Geertje Herms, dochter van Hermen Gerrits Bos , huurt dit erf met haar man die in 1766 met haar trouwt met de naam Willem Rutgers en die later Willem Rutger Bos heet.

Odette

Bericht door Odette » 19 nov 2019, 10:58

Janny, dat is heel interessant en ook plausibel.

Plaats reactie