bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 19 nov 2019, 20:13

bericht 2

Zijn er nog een paar Hermen Bos in het register te vinden.

Toch wel handig om te weten,lijkt me

Pag 366
[E:] Hermen Bos kuijper
[H:] idem

Pag. 550 [In de Duistere Steege naa Assendarp]
[E:] De Heer Klerk Hendrik Queisen
[H:] Hermen Bosh Hoevenier

pag 560
E:] Herman Bosh kuiper in de Koestraet
[H:] Albert Evers daghuirder en koemelker

Een DERK BOS die ook huurt van het Buiten Gasthuis

Op [f599] - volgt het Buiten Gasthuis

Geertien Derkx wed: van de Boumeester

Sijbert Cornelis Fraeij en zijn vrou

Jan Pijtersen

N:N: Wijnterswijck en zijn vrou

Derk Bos en zijn vrou

Albert Prins, een oud man
etc.

En nog op pag 483 -

In Diese beginnende van dit ende af

[E:] Hendrick Berens
[H:] Willem Fransen koemelker

[E:] Gerrit Jansen Kruese en Willem Dressen koemelker
[H:]

[E:] Lucas Jansen koemelker

[E:] Berent Hendricks koemelker

[E:] Evert Hendricks koemelker

[E:] De wed: van Jan Moerkerken
[H:] Lambert Jansen koemelker en decker

en op pag 487

[E:] De Borgerwesen
[H:] De wed: van Arent Dercks doet buerwerck [boerwerk]

[E:] De provisoren vant Holdehuijs
[H:] Jan Jansen doet buerwerck

[E:] De provisoren van het Binnen Gasthuis
[H:] Lambert Jansen doet buerwerck

[E:] Gerrit van Rees
[H:] Lubbert Dercks doet buerwerck

[E:] De Generael van Dedem
[H:] Hendrick Teunissen een santslepper

[E:] Otte en Everhardus Vosh
[H:] Jan Jansen doet buerwerck

[E:] De wed: van Swier Arrijaens doet buerwerck

[E:] Jan Witkops an de Melckmarckt
[H:] Willem Remmels doet buerwerck

Het erve waar Lambert Jansen [x wed. Gerrit Bos] op zit, is dus vallende onder de Klooijenberg en zou Hermen de pauper inderdaad de juiste zijn.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 nov 2019, 21:04

bericht 3

Is hij deze?

Zwolle gedoopt 25-01-1687 Hendrik z.v. Gerrit Jansen en Annegie Hendrix

Zwolle 01-05-1715
Henrik Gerrits j.m. in Diese met Clasien Derks j.d.
zijn getuige Willem Herms zijnde een naberman en de moeder van de Bruid

Volgens het inwoners- en huurders register 1712-1714

op [484[ [staat vermeld - In Diese beginnende van dit ende af]
en op [f485]

[E:] Derck Reussinck
[H:] De wed: van Derck Bijlevelt koemelker

[E:] Vrerick Kock Marija Scheisman
[H:] Roelof een arbeider woont in de Klusenerije en woont bij in een kamer de wed: van Roelof Rotgers spinner

AANVULLING - Willem Herms de buurman is RK.

[E:] Bmr. van Muiden
[H:] Willem Herms koemelker en woont bij in de wed: van Evert Jansen spinnen
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 20 nov 2019, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 19 nov 2019, 21:11

Ria, ik ben blij met al deze informatie.

In 1994 heb ik in het HCO blz. 140 van Diese VS 1682 overgeschreven en toen stopte het bij nr. 891. Ik zag dat vanmiddag en baalde, want ik had nu net nr. 892 nodig! En die staat hier nu dus op het Forum bij dit onderwerp! Super! Bij die nummers voor 892 had ik Clooijenberg gezet, met een grote accolade. Vermoedelijk stond die accolade er ook in het origineel.

Annigje trouwde 27 okt. 1681 ( otr. 8 okt. 1681) met Gerrit Jansen Bosch. Dat zal die Gerrit Bos van VS 1682 nr. 892 zijn.

En pas vanmiddag zag ik die 2e Lambert Jansen, de decker . Ik ga alles goed bekijken. Voor een deel heb ik het, maar juist om te kijken wat nieuw is voor me.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 nov 2019, 22:38

Janny, de VST Zwolle 1682 staat op VpNd. En is heel makkelijk doorzoekbaar.
En ook te downloaden ..

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 nov 2019, 00:06

Dat VS 1682 al sinds 2010 op VPND staat, daar kwam ik ook pas achter toen ik vanmiddag je bericht las en daar ben ik heel blij mee, want dan kan ik voor andere zaken ook bijv. Assendorp nakijken.

Vanavond weinig gevonden. Nog wel een Jacob Hoekveld als trouwgetuige voor Jan Schoonhoven, timmerman. 13-10-1792. Voor Odette, omdat een vroegere Jacob Hoekveld in haar overzicht staat.

En het begraven op Bergklooster boek 815/57 : Gerrit Herms uit Dieze of de Poedel ;) Zoon van Hermen Gerrits?

De doop van Willem Herms, zoon van Hermen Willems Bos en Johanna Schutte, 28-4-1793, was al bekend? Hij werd 27-4 geboren. Jannigje Bos was getuige.

Is er nog een momberstelling te vinden na het begraven van Rutger Willems Bos in mei 1792?

Odette

Bericht door Odette » 20 nov 2019, 08:35

Janny Lalkens schreef:
19 nov 2019, 15:42
(...)
Buren van Lambert Jansen rond 1712-1714: daar ben ik al wel wat verder mee gekomen, via momberstelling 13-11-1702 en trouwen 14-11-1702 van Annigje Jans en Lambert Jansen

dus de buren in Diese 1712-1714:

Jan Arents
Jan Geers
Jean de Lambert
Jan Evers
Jan Fransen
Hendrik Lubberts
Albert Fransen
Weduwe van Arent Derks
Jan Jansen
Lambert Jansen
Lubbert Dercks
Jan Jansen Weduwe Swier Ariaans

Mij vallen hier op: de weduwe van Arent Dercks, in 1712-1714 en Lubbert Dercks, buren van de Lambert Jansen, die zelf van het Binnengasthuis huurt, want dat staat ook in dit register en dat typte ik er niet bij in deze lange reeks, maar het staat vóór de naam Lambert Jansen in dai register 1712-1714.

Als Annigje Jans, wede. Gerrit Bosch, op 14-11-1702 hertrouwt, deze keer met Lambert Jansen, is haar getuige de vrouw van Lubbert Dercks. Dus de buurvrouw. En de vrouw van Egbert Berents is ook haar getuige. Ik weet nog niet wie dat is.

Mombers voor haar 5 kinderen, een dag ervoor: Arent Derksz en Egbert Berents. Dus de ene dag is de buurman momber geworden en de volgende dag bij Annigje haar huwelijk is de vrouw van een andere buurman haar huwelijksgetuige.

En die Egbert Berents is momber en zijn vrouw huwelijksgetuige.
(...)

Johanna en Margaretha zijn hier zojuist het pand binnen gewandeld. Wat een vondst om ze direct voor en achter in het boek van hoofd tot voeten af te beelden. Alsof je echt kennis met ze maakt. Heel mooi uitgevoerd! Ik ben eventjes in hoofdstuk 9 begonnen bij valse Boudewijn, want dat verhaal kende ik. Even kijken hoe mevr. Coppens dat beschrijft. Het leest heel vlot! Mooie verteltrant. Ik schrijf zelf ook, lees maandelijks voor in de bieb. Meestal een kort verhaal dat ik dan in die afgelopen maand heb geschreven, maar soms ook uit mijn langere verhaal, dat nu 27 hoofdstukken heeft. Ik schrijf puur voor mijn plezier en maandelijks komen we met anderen die dat ook doen bij elkaar. Er zitten nu ook 3 dichters bij. De persoon die onze bijdragen en gesprekken in banen leidt heeft al een paar boeken op haar naam staan.
Goedemorgen.

Jean de Lambert is mogelijk deze https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... de+lambert interessant, zijn vrouw was de erfgename van Gesina ter Borch.

De vrouw van Egbert Berents was Gertien Alberts (toen) hij hertrouwde in 1719 met Matje Willems https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?iz ... 0&p=egbert

Ja vind ik ook, Johanna en Margareta leest lekker vlot, Thera schrijft zo elegant. Ik vind het zo mooi hoe zij altijd verontwaardigd is dat vrouwen in de vergetelheid raken en ze doet haar best ze er aan te ontrukken. Typisch citaat: "Zij had inmiddels drie bevallingen achter de rug. Twee kinderen waren gestorven en ze verwachtte nu het vierde. Ze namen onder het toeziend oog van haar bewakers afscheid. De baby kwam in december 1241 ter wereld en dat kostte haar het leven. Ze werd door vrijwel iedereen vlug vergeten." (Isabella van Engeland, dochter van Jan zonder Land).

Wat leuk dat je ook schrijft!

Odette

Bericht door Odette » 20 nov 2019, 08:57

ria van bessen schreef:
19 nov 2019, 19:52
Janny Lalkens schreef:
19 nov 2019, 15:42
En er woont denk ik een Hermen Gerrits bij de Klooienberg. Dat is die pauper. Dat kan nog steeds onze Hermen Gerrits zijn, in minder florissante jaren. En dan later weer wat rijker geworden en dan mag hij weer gewoon meedoen met het betalen van alle belastingen. Zo zou het geweest kunnen zijn, als hij de enige Hermen Gerrits in Diese was en dat weet ik dus nu net niet!
VSt 1682 Zwolle –op VpNd

onder Wijk Sassenstraat

pagina 131 [blz. 10 ]
nr 892 Binnen Gasthuijs – huurder Gerrit Bos ... 1 vst
nr 893 ’t Kinderhuijs – huurder Evert Jansen … 1 vst
nr 894 Derk van Rees – huurder Derk Lubberts .. 1 vst
nr 895 ’t Weeshuijs – huurder Arent Derx .. 1 vst
Wie zou(den) dit zijn? Niet oude Gerrit Bos in elk geval. Kan het (zijn mogelijke kleinzoon) Gerrit Herms zijn, de zoon van Hermen Gerrits en Seintje Jans? Ik ga er eens nader induiken.

1742-08-18 Gerrit van 't Clojenberg is getuige bij de ondertrouw van Jan Rutgers.
Bron: HCO Generale Index retroacta.

02-09-1742 Jan Rutgers j.m. met Janna Roelofs wed. van Adriaan Janssen, beide in Diese
S:G: Gerrit van 't Cloojenberg H:G: de vrouw van Roelof Janssen
Bron: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 1-1745.pdf

Odette

Bericht door Odette » 20 nov 2019, 09:00

Janny Lalkens schreef:
19 nov 2019, 19:55
Geertje Herms, huijs Vrouw van Willem Rutgers in Dieze is trouwgetuige van Janna Franzen uit Dieze.
Janna doet haar 1e huwelijk, met weduwnaar Jan Gerrits wonend in het Lierderbroek onder Heino. Daar zijn ze 2 mei 1790 getrouwd.

Zijn getuige was Gerrit Herms te Dieze, waarsch. de broer van Geertje. De ondertrouw was 10-4-1790 in Zwolle. Attestatie naar Heino 29-4-1790.

Ik denk dat dat haar kleindochter is, (j)anna van Frans Wolberts. https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... na&n=frans

Odette

Bericht door Odette » 20 nov 2019, 09:07

ria van bessen schreef:
19 nov 2019, 20:13
bericht 2

Zijn er nog een paar Hermen Bos in het register te vinden.

Toch wel handig om te weten,lijkt me

Pag 366
[E:] Hermen Bos kuijper
[H:] idem

Pag. 550 [In de Duistere Steege naa Assendarp]
[E:] De Heer Klerk Hendrik Queisen
[H:] Hermen Bosh Hoevenier

pag 560
E:] Herman Bosh kuiper in de Koestraet
[H:] Albert Evers daghuirder en koemelker

(...)

Het erve waar Lambert Jansen [x wed. Gerrit Bos] op zit, is dus vallende onder de Klooijenberg en zou Hermen de pauper inderdaad de juiste zijn.
En later, de schoonzoon van Willem Rutgers x Geertje Herms, de man van Berentje heet ook Hermen (Gerrits) Bosch en hij kwam uit Diese https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... ts&n=bosch

Ik zie door de Bossen de boom niet meer :-)

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 nov 2019, 10:57

We blijven een probleem houden met dat Snel en Bos. En dat Janna niet duidelijk gedoopt is gevonden als dochter van Annigje Jansen en Gerrit Jansen Bos, hoewel Janna Gerrits Snel en Willemina Gerrits Bos in latere tijd wel zussen kunnen zijn. Als je hun levens volgt. En dan laat ik nu eerst Thijs Gerrits Snel, de veerman van het Katerveer, gemakshalve nog even buiten beschouwing.

Ik heb geprobeerd Tijs Jansen uit Diese aan een mogelijke zus Annigje Jansen te plakken. Annigje Jansen en Gerrit Jansen laten een Thijs dopen en waarom die naam? Dat had toch bijv. Jan moeten zijn? Tijs Jansen trouwt met een weduwe van voor de Sassenpoort en zij trouwde eerst al met een weduwnaar.
Ik kom met die mensen nog geen steek verder. Stierf Thijs Jansen kinderloos en behoorlijk jong? Werd hij daarom vernoemd? Of is er totaal geen verbinding tussen deze Thijs Jansen en Annigje Jansen? Als Annigje hertrouwt in 1702, haar 3e huwelijk, is de buurvrouw getuige en een buurman is momber geworden, door gebrek aan eigen familie?

Als Annigje Jansen in 1681 hertrouwt, haar 2e huwelijk, is dat met Gerrit Jansen Bos en ik denk dat hij dus wel de Gerrit Bos uit VS 1682 is, want dan kan later Lambert Jansen daar zijn plek innemen, de 3e echtgenoot, op die gehuurde boerderij van het Binnengasthuis. Nr. 892.

En dan kan stiefzoon Hermen Gerrits die Lambert Jansen weer gaan opvolgen, gesteund door het kapitaal van zijn jonge vrouw Seintje Jans, waarover later meer. Misschien heeft Hermen Gerrits 4 nog levende broer(s) en Zus(sen) moeten uitkopen om op die boerderij te mogen blijven, terwijl er de ene natuurramp na de andere was geweest. Zie verzoekschrijft 1717 van de boeren en eigenaars van boerderijen in Dieze. Het waren kwade tijden.

Hij had wel het geluk een rijke vrouw te trouwen, maar dan toch later een periode lang Hermen Gerrits Pauper genoemd worden? Ik denk wel dat hij die pauper was in de jaren 20, maar gezien de erfenis van Seintje Jans, zijn vrouw, vind ik het nog steeds vreemd.

Zij erfde land in Gelderland. Dat kan rond 1720 verkocht zijn. Het kan ook zijn, dat Seintje haar land in bezit hield, maar dat de pachters de pacht niet konden betalen door bedrijfstegenslag.

De kinderen en mombers van Jan Aalberts ( vader van Seintje) uit zijn 2e huwelijk verzoeken de magistraat later na de dood van Jan Aalberts en Anna Lubbers, zijn 2e vrouw, om land in Gelderland te mogen verkopen.
Ik ben mobiel beperkt. Laatste bezoek aan HCO in 2011. Ik zou graag in Arnhem willen zoeken of dat land wat Seintje geërfd heeft, is verkocht. Of in het streekarchivariaat in noord Gelderland. Maar hoe kom ik daar? Daarom is al dat materiaal op Internet een zegen. En ik heb heel veel gekregen waarvoor ik iedereen diep dankbaar ben, dagelijks. Ik heb niets te klagen, echt niet!! In de volgende post komt de rijke erfdochter voorbij.

Plaats reactie