De nakomelingen Egbert Berents van Grael

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Odette

Re: De nakomelingen Egbert Berents van Grael

Bericht door Odette » 22 dec 2019, 16:20

Bravo!!

Wow. Ik had haar al in de database: Dochter van Adam Asinus en Judit NN
https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... en&n=adams

Gehuwd 30 januari 1627 Zwolle, met Evert Timensen en hun kinderen

Jan Everts 1628-
Judetijn Everts 1634
Evertijn Evert 1636

Gehuwd 7 mei 1637Zwolle, met Frerick Gerrits †/1646 en hun kinderen

Jacob Fredericks 1637

Ondertrouw 6 september 1646 Zwolle, met Jan Henricksen Eckelboom en hun kinderen

Christina Jans Eckelboom ca 1647-/1695
Hendrikje Jans Eckelboom 1649-1715

Odette

Bericht door Odette » 22 dec 2019, 16:34

Deze Frerick Gerrits voor 1646 overleden.

ETA

05-09-1624Arent Claesen Claes Andries soone wonende bij den Rooden Toren, ende Anneken Pieters Peter Jansen dochter, wonende in de Cartouwe

04-06-1627Freerick Gerritsen sal. Gerrit Jansen s. voor de Steenpoorte en Annichen Pieters n.w. van sal. Arent Claesen voor den Roontoorn

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 dec 2019, 17:19

Over kettinghuwelijken gesproken:

- 05-09-1624 Arent Claesen Claes Andries soone wonende bij den Rooden Toren, ende Anneken Pieters Peter Jansen dochter, wonende in de Cartouwe
- 30-01-1627 Evert Timensen en Janneken Adams sal. Adam Assinus n.d. beijde op het Timmerwerff
- 04-06-1627 Freerick Gerritsen sal. Gerrit Jansen s. voor de Steenpoorte en Annichen Pieters n.w. van sal. Arent Claesen voor den Roontoorn
- 07-05-1637 Frerick Gerrits in de Kortouwe en Jenneken Adams Evert Temmen? n.w. buiten de Vischporte
- 06-09-1646 Jan Henrijcksen Eckelboom J.G. van Campen, ende Janneken Adams sal: Frerijck Gerrijts N.W. buijten de Vis-poorte

Odette

Bericht door Odette » 22 dec 2019, 17:36

Echt he, Egbert. Janneken Adams is een voormoeder van mij, de lijn loopt via Eckelboom.

Wat betreft de andere Frerick Gerrits(en) ik vond nog een andere (?) Gerrit Frericks in Diese:

11 september 1595 : Huwelijk - Zwolle
Gerit Frericksen, Frerick op't Sloets s. ende Fenne, z. Jacob Alertsen n.w. tot Deese
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 1-1603.pdf

Hij heeft een zuster
2 september 1595 : Huwelijk - Zwolle
Alert Jacobsen tot Deese, ende Aeltien Frericks, Frerick op't Slots d.
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 1-1603.pdf

Deze Aeltien had 3 dochters, Jacobien, Geesien en Geertien. Geesien kwamen we laatst tegen als de vrouw (2e huwelijk van haar) van Jan Geerligs van Vilsteren, hun zoon Geerlig Jans x Berentien Engberts Dijck.
Link https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... n=frericks

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 dec 2019, 18:06

Van Frederick Gerrits van Dese (en Wilmtien Jansen j.d. van Salck) heb ik nog geen ouders gevonden.
Zou natuurlijk mooi zijn als hij een zoon zou zijn van:

Gerit Frericksen, Frerick op't Sloets s. ende Fenne

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 dec 2019, 18:18

En die van Vilsteren's, en ook zijn vrouw Berentijn Engberts horen thuis in het verhaal van Marten Geerlichs Bakker. Ik heb het daar even bijgewerkt.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 dec 2019, 18:37

Henrick Berents van Grael in't Gagel

- zoon van Berent Egberts van Grael en Anna Henricks
- trouwde te Zwolle: 17-01-1637 Henrick Berents Berent Egbers s. tot Ittersum en Beertien Willems Arent Lambers n.w. int Gagel

Beertien Willems ging daarvoor in ondertrouw te Zwolle:
- Zwolle, Martius 1634. Arent Lambers, Lambert Arents s. tot Herfte, en Beertien Willems Willem Jansens dochter int Gagel

Drie kinderen gevonden die volwassen werden en trouwden:

- Arent, waarschijnlijk vernoemd naar de eerst man van Beertien, trouwde: 06-02-1666 Arent Hendrix j.g. Ruiter onder de prins van Portugall, en Lijsbeth Geerlighs j.d. uit ‘t Gagell. Kinderen Willem (1666), Willem (1666), Judit (1671), Hendrik (1675), Janna (1682), Maria (1690), Janna (1692)

- Judith, vernoemd naar de moeder van Beertien? Trouwde: 23-09-1662 Frans Fransen wed, in de Broerenstraete, en Judith Hendrix, j.d. int' Gagel, en later: 15-05-1677 Roeloff Geerlichs j.m. (buijten Sassenpoort) ter Ittersum, ende Judith Henricx wed. van Frans Fransen inde broeren Straete Zij moet erffuijting doen. Kinderen met Frans: Gesien (1663), Lubbetje (1664), Gerrit (1667), Frans (1670), Hendrick (1675)

- Swaantien, vernoemd naar de zus van Henrick? Trouwde: 09-08-1670 Jan Hendricksen wed: te Langenholte, ende Swaantien Hendricks j.d. int' Gagel. Kinderen: Sijse (1671), Gerrit (1672)

Omdat er een dochter Judith is, en Beertien uit 't Gagel komt zouden dit haar ouders kunnen zijn?:
- 27-11-1603 Willem Jansen s. Johan Wennemers s. int Gagel ende Jutte Hermsen Herman Albers d. tot Berckman

Geen voogdijaktes gezien, die zouden nog nieuwe info kunnen opleveren?

- Frerick van Grael als momber over de kinderen van Jan Henricks (f566 dd.24-02-1679). Frerick is neef van Swaantien, en haar man Jan Hendricksen in Langenholte is dan overleden. Voorts Arent Henricks en Roeloff Geerlighs. Roeloff Geerlighs, de tweede man van Judith. Zoon Sijse van Judith en Jan zou genoemd kunnen zijn naar de overleden broer van Jan: Sijse Hendricks (x Henderickien Egberts, x Grietijn Gerrits, x Hendrickjen Sijzen)

- Arent Henriks is de zoon, volgens (f152 dd.15-09-1681)

Wie wie is die akte van nalatenschap van Gerrit Hendrix (Zwolle testamenten RA001-112 f494-f495 dd.05-06-1658), is mij nog steeds niet helelemaal duidelijk. En ook niet waarom Hendrick Berens in't Gagel er in voorkomt. Omdat zijn vrouw niet genoemd wordt, vermoed ik dat de familierelatie via zijn familie gezocht moet worden. Maar hoe, is mij nog een raadsel.
Hoewel, hij was voogd over de kinderen van Jan Gerritsen, evenals Otto Hendriks. Maar de relatie tussen Jan Gerritsen en Otto Hendriks is mij ook nog niet duidelijk

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 22 dec 2019, 19:29

Odette, voor zover ik weet heeft Berend Dooren een artikel geschreven in Gens Nostra waarin ook die Frederik op het Slot in Diese voorkwam. Heb je een abonnement?

Egbert, dat testament uit 1658 is me ook al jaren een raadsel, wat ik al eerder schreef. Die Wijchmentjen Hendrix bijv., maar was er ergens in dit verhaal een Hendrik Wichers? Ik zie het nu even niet. Meende dat Odette hem ergens noemde. Iets met Wicher erin. Wicher-----Wijghmentjen?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 dec 2019, 19:56

09-08-1608: Berent Egbers Egbert Berents s. woenende met Asien Egbers tot Harkeloe ende
Anna Henricks s. Henrick Wichers n.d. tot Deese (trouwboek Zwolle)

Henrick Wichers zal de naamgever zijn geweest van Henrick Berents (van Grael in 't Gagel)

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 22 dec 2019, 21:02

Ja, Egbert, Die Henrick Wichers bedoelde ik. Of daar dan die onbekende Wijchmentjen Hedriks naar is genoemd?

f171 - 9 feb 1630 - Richter Cornelis van Dongen. In boek 606 ORA Zwk. [Hierin ook weer Beerte Driessen]

Keurnoten Gerart van Dongen en Jan Martinss Steenkerck.

In het Gericht zijn verschenen Albert Gerritzen, met Hilleken Toenissen, eheluiden, "sampt" Gerrit Janss(en) Stuvenbelt [Stuuenbelt] en Beerte Driessen, eheluiden, zijnde voorschreven Beerte bestemoeder [= grootmoeder] over de vier nagelaten kinderen [niet genoemd] van zaliger Berent Toenissen en Merregin Henrickss. En hebben de voorschreven comparanten elk aangenomen en beloofd, [en] nemen en beloven zij in en vermits dezen, dat zij ieder twee van de voorschreven nagelaten kinderen van zaliger Berent Toenissen in hun behuizing "nae haer nemen ende nae lijffs noodrufft verplegen ende in alles versoregen en onderholden, ter tiet ende soe lange de selue kinderen haer selffs kunnen generen". En zullen de voorschreven comparanten tot een "suppeditament" en voordeel /: tot de tijd dat de voorschreven kinderen mondig zullen zijn :/ hebben te genieten de renten en opkomsten, zoals de kapitale somma, wegens de verkochte goederen van de voorschreven kinderen hun zaliger vader en moeder, "werden uitbrengen ende jaerlix te rente doen".

En zijn over de kinderen in dezen tot mombers gesteld /: waarover de Scholtis [van] Dongen als overmomber is verzocht geworden :/ voorschreven Gerrit Janss Stuvebelt [Stuuebelt] en Jan Berentz op Hammel [dit is mogelijk: Hamel]. Die elk met handtasting hebben aangenomen de kinderen hun voordeel en beste in alles te willen bevorderen en "verplegen".

Plaats reactie