bericht voor odette
-
Re: bericht voor odette
Wat Hersevoort in Diese betreft bedoelde ik die Frederik Jans, die Jans als patroniem had en Brinkert en Hersevoort als achternamen en mogelijk in Diese woonde op de plek waar Hilbrant Berents van erve de Hersenvoort uit Herfte ooit al eens was gaan wonen toen hij vertrok naar Diese.
Ik vind ook dat er nu echt wel richtingaanwijzers naar Berkum Brinkhoek/ Willem Rutgers geb. 1719 staan met wat nu intussen van de getuigen bekend is. Er zijn veel families aangetipt in dit lange onderzoek. Ik ben naast namen die ik al kende ook veel nieuwe namen tegen gekomen en het ging hier om 3 families voorgeslacht van me. Heel hartelijk dank voor alle bijdragen! Mooi onderwerp!
Ik vind ook dat er nu echt wel richtingaanwijzers naar Berkum Brinkhoek/ Willem Rutgers geb. 1719 staan met wat nu intussen van de getuigen bekend is. Er zijn veel families aangetipt in dit lange onderzoek. Ik ben naast namen die ik al kende ook veel nieuwe namen tegen gekomen en het ging hier om 3 families voorgeslacht van me. Heel hartelijk dank voor alle bijdragen! Mooi onderwerp!
Wat ik gevonden heb tot nu toe (alles in Zwolle):
- 10-05-1723 Hendrik Harms j.m. met Derkien Derks j.d.
SG Willem Harms | HG Rientien Derks | Consent van beider ouders moet getont worden. | 't Consent is ingekomen van beiden
zij laten dopen:
- 30-04-1724, Neeltjen
- 30-09-1725, Geerlig
- 06-05-1728, Dirk
- 27-05-1731, Berendina
- 21-04-1748 Gerrit Jans j.m. op de Bothof met Nieltjen Hendriks j.d. in Diese | S.G. Remmelt Evers | H.G. Derkjen Derks
zij laten dopen:
- 14-02-1749, Jannes
- 12-07-1750, Berendina
- 20-02-1752, Janna
- 15-11-1753, Egbert
- 10-02-1754[!] Geerlig Hendriks j.m. buijten de Dieserpoort met Aaltien Hendriks j.d. mede aldaar | S:G: de vader |
H:G: de moeder
Van Berendina Hendriks heb ik geen trouwen gevonden. Maar zij zou met ene Teunis getrouwd moeten zijn. Ouders van Geesje, Hendrik, Jannes en Roelof. Teunis Jansen of Teunis Roelofs ? Met moeder Geesje ?
- 10-05-1723 Hendrik Harms j.m. met Derkien Derks j.d.
SG Willem Harms | HG Rientien Derks | Consent van beider ouders moet getont worden. | 't Consent is ingekomen van beiden
zij laten dopen:
- 30-04-1724, Neeltjen
- 30-09-1725, Geerlig
- 06-05-1728, Dirk
- 27-05-1731, Berendina
- 21-04-1748 Gerrit Jans j.m. op de Bothof met Nieltjen Hendriks j.d. in Diese | S.G. Remmelt Evers | H.G. Derkjen Derks
zij laten dopen:
- 14-02-1749, Jannes
- 12-07-1750, Berendina
- 20-02-1752, Janna
- 15-11-1753, Egbert
- 10-02-1754[!] Geerlig Hendriks j.m. buijten de Dieserpoort met Aaltien Hendriks j.d. mede aldaar | S:G: de vader |
H:G: de moeder
Van Berendina Hendriks heb ik geen trouwen gevonden. Maar zij zou met ene Teunis getrouwd moeten zijn. Ouders van Geesje, Hendrik, Jannes en Roelof. Teunis Jansen of Teunis Roelofs ? Met moeder Geesje ?
-
02-05-1762 Hendrik Jans j.m in Diese met
Berendijne Hendriks j.d. ook aldaar
S:G: Herm: Wolters
H:G: moeder
Berendijne Hendriks j.d. ook aldaar
S:G: Herm: Wolters
H:G: moeder
- ria van bessen
Deze familie noemt zich Hogenkamp.
VOT 1748
[Wijk Diese–buiten de Diezerpoort ]
993 a - Hendk. Herms [= Hogenkamp]
b - Derkien Derks
c - Geerlig
d - Diene
e - 1 meid
f -
inwonersregister 1742- nr. niet gefotografeerd
- folio 594
eigenaar Frerik van den Kollik
bewoner Hend: Herms Hogencamp en vrouw – van hier – 3 k – koemelker - G
[1742]
folio 596
nr. is niet gefotografeerd
eigenaar Engelbert van Muiden
bewoner Wilm Herms Hogenkamp en vrouw – van hier – 4 k – koemelker – G
** onder Diese buiten de Diezerpoort – [bij de nije Pelmolen]
VOT 1748
994 a - Willm. Hogenkamp
b - Reintje Derks
c - Geerlig & Diena
d -
e - 1 jonge
f -
VOT 1748
b - Derkien Derks
c - Geerlig
d - Diene
e - 1 meid
f -
inwonersregister 1742- nr. niet gefotografeerd
- folio 594
eigenaar Frerik van den Kollik
bewoner Hend: Herms Hogencamp en vrouw – van hier – 3 k – koemelker - G
[1742]
folio 596
nr. is niet gefotografeerd
eigenaar Engelbert van Muiden
bewoner Wilm Herms Hogenkamp en vrouw – van hier – 4 k – koemelker – G
** onder Diese buiten de Diezerpoort – [bij de nije Pelmolen]
VOT 1748
994 a - Willm. Hogenkamp
b - Reintje Derks
c - Geerlig & Diena
d -
e - 1 jonge
f -
-
Waarschijnlijk waren Willem Herms Hogenkamp en Hendrik Herms Hogenkamp broers en hun vrouwen zusters van elkaar: Derkien Derks en Reintje Derks. Beide echtparen hadden kinderen die Geerlig en Diena heetten. Willem en Rientien waren ook huwelijksgetuige bij Hendrik en Derkien in 1723.
Ik heb nog geen vader Teunis voor de kinderen Jannes, Roelof en Hendrik Teunis gezien.
Ik heb nog geen vader Teunis voor de kinderen Jannes, Roelof en Hendrik Teunis gezien.
- ria van bessen
Ik heb wel een Teunis Jans x met Diene Hendriks in het ORA gezien.
Mogelijk de Diene Hendriks die geboren is nà 1738, als dochter van Hendrik Herms
- want ze staat in de VOT 1748 onder d vermeld [kinderen beneden de 10 jr]
VOT 1748
b - Derkien Derks
c - Geerlig
d - Diene
e - 1 meid
f -
Maar deze is te jong om een zoon Roelof in 1751 te krijgen.
Mogelijk de Diene Hendriks die geboren is nà 1738, als dochter van Hendrik Herms
- want ze staat in de VOT 1748 onder d vermeld [kinderen beneden de 10 jr]
VOT 1748
b - Derkien Derks
c - Geerlig
d - Diene
e - 1 meid
f -
Maar deze is te jong om een zoon Roelof in 1751 te krijgen.
- ria van bessen
Ondertussen had ik wel zoiets - moet dit nog worden uitgezocht?
En toen dacht ik - een mens blijft nieuwgierig -
Ik kijk even in Dalfsen ...
en ja hoor - dit zijn ze.
Roelof (Garner) 1753 z.v. Teunis Hendriks 69/32
Dirkje Roelofs
Gesina (Garner) 1759 d.v. Teunis Hendriks 69/65
Dirkje Roelofs
Hendrik (Garner) 1750 z.v. Teunis Hendriks 69/17
Dirkje Roelofs
Jan (Garner) 1744 z.v. Teunis Hendriks 68/89
Dirkje Roelofs
Jan (Garner) 1755 z.v. Teunis Hendriks 69/45
Dirkje Roelofs
Noldus (Garner) 1747 z.v. Teunis Hendrik 69/1
Dirkje Roelofs
En toen dacht ik - een mens blijft nieuwgierig -

Ik kijk even in Dalfsen ...
en ja hoor - dit zijn ze.
Roelof (Garner) 1753 z.v. Teunis Hendriks 69/32
Dirkje Roelofs
Gesina (Garner) 1759 d.v. Teunis Hendriks 69/65
Dirkje Roelofs
Hendrik (Garner) 1750 z.v. Teunis Hendriks 69/17
Dirkje Roelofs
Jan (Garner) 1744 z.v. Teunis Hendriks 68/89
Dirkje Roelofs
Jan (Garner) 1755 z.v. Teunis Hendriks 69/45
Dirkje Roelofs
Noldus (Garner) 1747 z.v. Teunis Hendrik 69/1
Dirkje Roelofs
-
Ik ben ook erg nieuwsgierig en bij deze hobby komt dat goed uit:Teunis Werners te Diese met diverse vrouwen had ik gevolgd, verkeerde kinderen, tenminste wat hun namen betreft . En Teunis Alberts te Diese , ook verkeerde kinderen ( met de naam, verder vast wel goede kinderen). Zijn vrouw was weduwe van jan Lamberts met de baard, begr. 30-5-1759. En net voor hun trouwen(otr. 13-5-1752) was hij Jan Lamberts met de schulden. Zie akte 4-6-1752. Hij moet voor hun trouwen met onderpand komen! En dat doet hij.
Maar herkomst van Roelof Teunis uit Dalfsen, mooi! Dan heeft die nu ook een achtergrond!
Maar herkomst van Roelof Teunis uit Dalfsen, mooi! Dan heeft die nu ook een achtergrond!
Vanwege hun patroniem zouden ze zoons kunnen zijn van één van die veermannen Hermen Herms. Maar tussen de dopelingen van Hermen Herms en Wijchmoet Jans heb ik nog geen Willem en Hendrik gezien. En ook zou je als vrouw van hun vader een Dientje of Neeltje verwachten.Janny Lalkens schreef: ↑09 jan 2020, 11:35Waarschijnlijk waren Willem Herms Hogenkamp en Hendrik Herms Hogenkamp broers en hun vrouwen zusters van elkaar: Derkien Derks en Reintje Derks. Beide echtparen hadden kinderen die Geerlig en Diena heetten. Willem en Rientien waren ook huwelijksgetuige bij Hendrik en Derkien in 1723.
Want tot nu toe hebben we nog geen van de getuigen als bloedverwant aan de ouders van Willem Rutgers kunnen koppelen. Naar alle waarschijnlijkheid wel één aan Geertien Harms (de vrouw van Willem Rutgers), namelijk Hendrik van der Kolk. Via zijn grootmoeder Hermtie Herms. Maar een bloedverwant van Willem Rutgers was ook mooi geweest. Nu is er hooguit een aangetrouwde met een bloedverwant van Willem Rutgers: Roelof Dekker.
Prachtig, wat er allemaal nog boven water komt!
En waar ik nu wel erg nieuwsgierig naar wordt: zijn we op het spoor van Geesje Jans uit de huwlijkse bijlagen van 1813?
Er is in Dalfsen een Geesje gedoopt op 30-12-1759, zus van één van de getuigen. Meest aannemelijk is, dat de moeder van Dirkje Roelofs zo heette. Maar ik kan nog geen aanknopingspunten vinden in de doopboeken van Dalfsen. Geen Roelof en Geessien gevonden tot nu toe. Sowieso geen Dirkje met vader Roelof.
En wat ik ook vreemd vind, ik kan Teunis Hendriks en Dirkje Roelofs niet terugvinden in de VOT1748. Jan en Noldus waren al geboren. Gekeken in Garner, Ancum en Oudleusen.
En waar ik nu wel erg nieuwsgierig naar wordt: zijn we op het spoor van Geesje Jans uit de huwlijkse bijlagen van 1813?
Er is in Dalfsen een Geesje gedoopt op 30-12-1759, zus van één van de getuigen. Meest aannemelijk is, dat de moeder van Dirkje Roelofs zo heette. Maar ik kan nog geen aanknopingspunten vinden in de doopboeken van Dalfsen. Geen Roelof en Geessien gevonden tot nu toe. Sowieso geen Dirkje met vader Roelof.
En wat ik ook vreemd vind, ik kan Teunis Hendriks en Dirkje Roelofs niet terugvinden in de VOT1748. Jan en Noldus waren al geboren. Gekeken in Garner, Ancum en Oudleusen.