ria van bessen schreef: ↑11 jan 2020, 11:49
Wat is de link Hendrik v.d. Kolk naar Brinkert of Willem Rutgers? Is Hermen Bos dan toch eigenlijk Harmen van der Kolk?
Deze vraag verbaast mij een beetje. Hendrik van der Kolk is toch een zoon van Frans van der Kolk j.m. in Diese en
Hermina Lubberts j.d. te Barkum (25-04-1735). En Frans op zijn beurt een zoon van Albert Fransen j.m. en
Harmtjen Harms wed. (18-10-1698)
Eerste huwelijk van haar: Gerrijt Frericks J.M. en Hermtien Herms beijde t Diese ( 2-4-1689). En uit dat huwelijk Hermen Gerrits j.m. in Diese met Sietie Jans j.d. in Ittersum (20-03-1719)
Dat laatste echtpaar wordt genoemd als grootouders van Hermpje Willems (Rutgers/Brinkert/Bosch)
Dan zijn Hendrik van der Kolk en Hermen Gerrits toch halve neven? En hebben ze de achternaam van hun eigen opa overgenomen, niet die van hun gemeenschappelijke voorouder, de oma.
Voor Hendrik van der Kolk is Willem Rutgers dan aangetrouwde familie.
Toegegeven, het is vreemd dat Hermen Gerrits en Sietie Jans zeker zes dochters laten dopen, maar de veronderstelde moeders, Hermtien en Wibbegien niet vernoemd worden.
Is het wel zeker dat Jacob Derks Luijerwaard en Dina Bos aan de juiste Hermen Gerrits en Seijntje Jans zijn gekoppeld? Ria had eerder al aangegeven dat er in die zelfde tijd nog een echtpaar in de buurt woonde met dezelfde namen en toennamen?
Als je gaat twijfelen, kan er nog heel veel in twijfel worden getrokken.
Maar wat mij betreft, is toch de belangrijkste twijfel de oma van vaderskant van Hermpjen Willems (Rutgers/Brinkert/Bosch).
Want als dat Jennigje Harms was x Rutger Willems, dan was zij later ook de vrouw van Lubbert Jans (van den Brink). En die was in 07-04-1795 begraven. Hermpjen Willems zal hem gekend hebben. Want vermoedelijk was hij de stiefvader, die getuige was bij het huwelijk van haar ouders. En daarna vast ook nog wel betrokken was bij dit gezin. Volgens de huwelijkse bijlagen 1813 waren alle grootouders overleden in 1763. Hoe kan dan de vader van Willem Rutgers getuige zijn geweest in 1766?
Jan Lubbers van den Brink (1771-1826) had toch ook kunnen getuigen, dat zijn vader eerst getrouwd was met de oma van Hermpjen Willems ( (Rutgers/Brinkert/Bosch)?
En als de oma van Hermpjen Willems (Rutgers/Brinkert/Bosch) Geesje Jans heet, waarom heeft ze dan geen zus Geesje? Waarom heet haar oudste zus Jennigje, en niet Geesje?
Er zijn tegenstrijdigheden in het hele verhaal. Waar zit de fout, wat zien we over het hoofd?
En ook jammer dat de overige getuigen in 1813 geen duidelijk inzicht geven, waar we moeten zoeken. Allen woonden in de Dieze. Derk van Dort met een stuk geschiedenis in Westenholte, Roelof Teunis Hogebeen met een stuk geschiedenis in Dalfsen, Hendrik van der Kolk waarschijnlijk zijn hele leven in de Dieze. Roelof Dekker is aangetrouwde van één van de dochters van Lubbert Jans. Als hij wat weet, dan is het allemaal uit de tweede of derde hand. Tenzij hij de buurjongen is geweest. Maar zijn voorgeschiedenis kennen we (nog) niet. Ook jammer dat hun leeftijden niet vermeld zijn in de huwelijkse bijlagen. We denken dat we de juiste personen hebben gekoppeld, maar zelfs dat is niet zeker.
Getuige bij het huwelijk in 1813 is Hermen Gerrits Bosch. Naar ik aanneem zwager, getrouwd met Hermpje's zus Berentje. Van hem heb ik een overlijdensdatum, verder niets. Maar is waarschijnlijk ook niet relevant in het verhaal.
Heel veel succes gewenst aan Odette, om de laatste stukjes van de huwelijkse bijlagen van 1813 te vinden. En dan maar hopen dat dat nieuwe aanknopingspunten geeft.
PS: Terwijl ik dit schrijf is er gepost, maar ik denk dat dat niet is in tegenspraak met deze bijdrage.
Aanvulling/correctie: Voor er verwarring optreedt, Hendrik van der Kolk is een halve neef van Geertien Harms, de moeder van Hermpjen Willems (Rutgers/Brinkert/Bosch). De vader van Geertien, Hermen Gerrits Bosch, was een halve oom van Hendrik van der Kolk.