bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 12 jan 2020, 19:12

17-10-1671 Lambert Lubberts te Diese, wedenaer en Aeltin Wilms j.d. te Genne

02-05-1677 Lambart Lubbers wed.n. en Annijgijn Jans j.d. beijde tot Diese
hij moet Arfuijtinghe doen

Zwolle erfuitingen RA001-151
f83 dd.01-05-1677
Momberen over 't onmondige kind van Lambert Lubberts: Lubbert Henricx en Gerrit Harms Ten Hove.
Lambert Lubberts heeft erfuiting gedaan aan zijn dochter Jannechien Lamberts, nagelaten van zijn zall. huisvrouw Aeltien Willems, en voor moeders goed bewezen boven de moeders kleren een somma van 200 car.gl. en een bedde met toebehoor. Belovende de vader de kleren van de moeder aanstonds aan de momberen over te leveren, en de 200 gl. en het bedde als zijn dochter 15 jaar zal zijn, en ondertussen dezelve onderhouden in kost en kleren en in nooddruft en mede lezen en schrijven laten leren.
Actum coram Schepen Adolph Wijcherlinck.

transport RA001-033 f595 dd.14-06-1679
Erschenen Lambert Lubberts en Annichjen Jans zijn huisvrouw tutore marito, en bekenden voor ontvangen penningen schuldig te zijn aan Gerrit van Hove en Lubbert Hendriks als momberen over het onmondige kind van voorn. Lambert Lubberts, een kapitale somme van 200 car.gl., belovende die te verrenten tegen 4%, stellende daarvoor tot onderpand 3 akkeren zaailand, groot ongeveer 7 mergen, gelegen op de Ooster Enk buiten de Dieserpoorte, oostwaarts daaraan beland Dries Hendriks, en westwaarts het Binnen Gasthuis.
Actum coram Schepen Joan Krull.
[kantlijn:]
A°1703 den 15 Feb. erschenen Joannes Hermannus Stuer als administrateur van de goederen van de kinderen van wijlen de predikant Condewijn, als cessionarissen van Gerrijt van Hove en Lubbert Henriks in kwaliteit als momberen van het onmondige kind van Lambert Lubberts, blijkende bij akte van 01-06-1700, en bekende van het kapitaal in deze vermeld una cum interesse te zijn voldaan, overzulks het onderpand van zijn verband ontslaande.
Schepen Keiser.
HIER HOORT BIJ
Transport RA001 - 036 f592 dd.01-07-1700
Erschenen Gerrijt van Hoven als volmachtiger van Herman Engelen en Jannechien Lamberts, eheluiden, blijkende bij procuratie dd.29-06-1700 te Epe gepasseerd, en bekende dat voorbenoemde zijn constituenten van zodane 200 gl. als zij uit kracht van hypotheek dd.14-06-1679 van Lambert Lubbertz modo 't Binnen-gasthuis zijn competerende, door de momberen van Dom: Condewijns kinderen zijn betaald, dienvolgens cederende de hypothecatie.
Actum coram Schepen Mensink.

Epe NG dopen
Meester Hermen Engelen Schoemaaker Jenneken Lambers • Willemtjen 30 11 1704
Hermen Engelen Schoemaker Jennigjen • Roeloff 29 2 1708
Meester Hermen Engelen Schoemaker en Jenneken Lamberts • Lambert 3 4 1712
Hermen Engelen Schoemaker en Jennigjen • Fennigjen 4 6 1713

Ng Zwolle 27-10-1681
Gerrit Jansen j.m. tot Haerst en
Annegien Jansen wed: van salige Lambert Lubers
hw. 27-10-1681 725/321
* Er is geen erfuiting

Zwolle 14-11-1702 Lambert Janszen jongman en Annigjen Jansz wed. van Gerrid Bosch beide in Diese Getuige van de bruidegom sijn vader
Getuige van de bruid de huisvrouw van Egbert Berends en de huisvrouwe van Lubbert Derksz
moet erffuittinge doen, is geschied

Zwolle RA001-152 erfuitingen
f153 dd.13-11-1702
Momberen over de kinderen van Gerrijt Bosch: Arent Derksz en Egbert Berents.
Annechien Janz heeft aan haar 5 kinderen voor vaders goed bewezen ieder een pond groot, uit te keren als ze 18 jaar oud zijn. Belovende ze lezen en schrijven te laten leren en te onderhouden tot ze de kost kunnen verdienen.
Actum coram Schepen Queisen jun.

Het 'probleem' is het erve en met name de nummering in de pachtboeken, maar Janny weet dat beter.

VST 1682
pagina 131 [blz. 10 VpNd]
nr 892 Binnen Gasthuijs – huurder Gerrit Bos ... 1 vst
nr 893 ’t Kinderhuijs – huurder Evert Jansen … 1 vst
nr 894 Derk van Rees – huurder Derk Lubberts .. 1 vst
nr 895 ’t Weeshuijs – huurder Arent Derx .. 1 vst

inwonersregister 1712-174
[f487]

[E:] De Borgerwesen
[H:] De wed: van Arent Dercks doet buerwerck

[E:] De provisoren vant Holdehuijs
[H:] Jan Jansen doet buerwerck

[E:] De provisoren van het Binnen Gasthuis
[H:] Lambert Jansen doet buerwerck

[E:] Gerrit van Rees
[H:] Lubbert Dercks doet buerwerck

Lambert Bosch
1715-09
Tekst: wonende te Diese; een kind van hem is begraven op het Bergkloosterkerkhof

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 12 jan 2020, 19:16

bericht 2

Wat tegen spreekt is het feit dat Hermen Gerrits Bos geen Annigje als dochter heeft laten dopen maar wel een Hermpje/Hermina én een zoon Frerik.
En het feit dat er veel personen Bos zijn [in die periode] - hij die naam ook pas later gaat gebruiken.
Zou dus naar het erve Bos kunnen zijn.

Vandaar dat Janny graag wil weten waar nou precies Hermen Gerrits Bos woonde, vermoed ik.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 12 jan 2020, 20:21

Janny Lalkens schreef:
12 jan 2020, 10:59

Lambert Herms Visscher X 1-2-1706 Jannigje Gerrits, wede. van Teunis Visscher. In testament 1721 geen eigen kinderen. Jannigje begraven
In het testament van 1721: Lambert Herms Visscher noemt Jan Bos zijn broer.

Kinderen van Jan Bos: Willemina, Catharina en Hermannes.
TESTAMENTEN f94 dd.19-02-1738
Erschenen Hendrikjen Derks, ziek te bedde liggende en over haar natelaten goederen willende disponeren, zo verklaarde zij tot haar enige en universele erfgenamen te hebben geïnstitueerd haar zuster Willempjen Derks en deszelfs eheman Lambert Visscher neffens deszelfs tegenwoordige twee kinderen Willemina Catharina en Hermen Visscher, en verdere descendenten uit dit huwelijk verwekt wordende, om haar gehele nalatenschap in gelijke delen te even en te profiteren, willende dat de kinderen van haar zuster en Lambert Visscher op elkaar versterven.
Actum coram Schepenen Kamr. van Laer en Berg.

TESTAMENTEN f220 dd.21-01-1760
Erschenen Hermen Visscher Lamberts soon en deszelfs huisvrouw Janna Westerveld, de eerste gaande en staande en de tweede ziek op stoel zittende, en over hun tijdelijke goederen willende disponeren, zo verklaarden testateuren tot hun enige en universele erfgenamen te nomineren zodane kinderen als zij stervende nalaten, en zonder dezelve aflijvig wordende dan elkaar over en weer tot enige en universele erfgenaam nominerende, voorbehouden dan nog aan testators moeder en aan testatrices vader en moeder de legitieme portie.
Actum coram Schepenen Camn: Berg en Feith.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 12 jan 2020, 22:08

Ria, nog bedankt voor dat mooie chronologische overzicht van Annigje Jansen en de voorgeschiedenis met haar 1e man Lambert Lubberts en ook zijn eigen 1e huwelijk, voor hij met haar trouwde!

En inderdaad, ik wil graag weten waar Hermen Gerrits Bos en Gerrit Bos hebben gewoond, ongeacht of ze vader en zoon zijn of niet.

In de 3 boeken Inventaris van het Stadsarchief van Zwolle zie ik nergens omnummering aktenummers van Registers van inwoners en van DTB's. Ooit schreef ik over uit nummer 00429 Registers van inwoners voor de Diezerpoort 1744 en of dat nu nog het nummer is weet ik dus niet:

Omgeving Klooienberg [ als ze Klooienberg schrijven, betekent dat meestal niet alleen maar de boerderij de Klooienberg, maar een groep van ongeveer 8 boerderijen in de buurt van die boerderij Klooienberg.]

Gerrit Jansen , koemelker, Kloijenberg
Ariaen Jans uit Berkum, 4 kinderen boer
Jurrien Jansen uit Berkum 2 kinderen boer
Jan Jans Slotman uit Olst 2 kinderen boer
Jan Lamberts en vrouw uit Wijhe 1 kind boer
Hendrik Teunis 1 kind boer bij in Jan Jans uit Sluis 2 kinderen scheepstimmerman

Hermen Bosch 9 kinderen boer [gezien dat enorme aantal kinderen is dit toch de man van Seintje Jans, de
vader van Geertje Herms?]

daarna Jan Arents ( van hier) en vrouw 7 kinderen boer. [ de namen van al die kinderen heb ik] Kinderhuis is eigenaar van dit erf.
[Daarna volgt zijn broer. En zijn schoonzuster, hier niet met name genoemd wordt , zij is een zus van zijn vrouw. 2 zussen en 2 broers met elkaar getrouwd..]

Albert Arents van hier, boer, kinderloos Weeshuis is eigenaar van het erf.
Frans van der Kolk boer
Jan Egberts en vrouw uit Lenthe koemelker
Lambert Jansen van hier 6 kinderen koemelker, eigenaar Vrouw Lamberts
Jan Everts op Reuvekamp, eigenaar Vos de Waal 3 kinderen boer
Willem Jacobs en vrouw koemelker Klaas Meulenbelt eigenaar
Hendrik Herms Hogencamp van hier 3 kinderen koemelker eig. Frerik van de Scolik [?]
Aaltje Evers wede Hans Jurriën uit Heemse

Hermen Gerrits van hier 2 kinderen koemelker eigenaar: dominee Hubert

Berent van den Bosch, zelf eigenaar, komt uit Dalfsen 5 (?) kinderen koemelker
Gerrit Jansen zelf eigenaar ook uit Dalfsen 1 kind, boer

Jan Hendriks karman van hier.

Als ik dingen zoals dit tegenkom, vraag ik me af: is die Hermen Bos met die 9 kinderen een zoon van Gerrit Bos en Annigje Jans? Dit omdat er verder in deze opsomming dan toch ook nog een Hermen Gerrits staat. Dat zou een Van der Kolk kunnen zijn. Ik let ook op het aantal kinderen.
Of hebben we zelfs met 3 x een Hermen Gerrits van doen? Nee toch, hoop ik! Dat die Hermen Gerrits die huurt van dominee Hubert niet Hermen Gerrits van der Kolk zal zijn maar een nummer 3 die Hermen Gerrits heet. Liever niet. En Hermen van der Kolk kreeg voor zover bekend toch geen 9 kinderen? Hermen Gerrits en Seintje in totaal meen ik nog meer dan 9.

Wat ik bijv. tegen die Hermen Bos als zoon van Gerrit Bosch X Annigje Jans vind pleiten: dat nu die Lambert Visscher modo/onlangs pacht heeft betaald. Ik had daar liever olim Lambert Lubberts zien staan. Pacht aan het Binnengasthuis. En de vernoeming van Gerrit en Annigje hun kinderen. Die passen eigenlijk helemaal in het Visscherplaatje: Hermen, Willemina. En waar is Frederik naar vernoemd?

Als Lambert Herms Visscher in 2e huwelijk kinderen krijgt krijgen die 2 kinderen de 3 namen die we ook bij Jan Bos zijn kinderen zagen: Willemina, Catharina en Hermen. Lambert zijn dochter krijgt 2 van deze namen, bij Jan beide dochters elk 1 naam.

Op wat voor manier is Jan Bos een broer van Lambert Herms Visscher? Dezelfde moeder? Een Willemina? Catharina?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 12 jan 2020, 22:41

Die ene Hermen Gerrits die huurt van dom. Hubert is deze

1001 a - Gerrit Geesink [zit in Wijk Diese – buiten de Diezerpoort ]
b - Catrina Visschers
c - Gerrit Jan
d - Geertruit
e -
f -

1002 a - Herm. Gerrits
b - Fennegien Jansen
c -
d - Gerrit Herms
e - 1 meisjen
f - Fennegien Egbers, van de Camer

1003 a - Bt. v. den Bos
b - Magteld Gerrits
c -
d -
e -
f - Jacob v.d. Bos & vrou Grietien Clasen,
een kinder d 10 Jaren Jan
en Egbert van d Bos

inwonersregister 1742
nr 277/ folio 591
eiegnaar en bewoner Berent van den Bosch en vrouwe – Dalfsen – 25 jr 5 k. koemelker – G?

nr. /folio 592
eigenaar domine Hubert
bewoner Hermen Gerrits en vrouw – van hier – 2 k. koemelker en G.

nr 219 / folio 593
eigenaar Kerkmr ten Cate bewoner Gerrit Geesink en vrouw uit Borculo 20 jr- 4 doorgestreept 5 k. broep tu.. - G
bij in Aaltjen Evers wed Hans Jurrien iets er tussen gekrabbels als os – Heemse – 20 jr. armencamer - G
1001 a - Gerrit Geesink
b - Catrina Visschers
c - Gerrit Jan
d - Geertruit
e -
f -

Er zijn in die periode 3 x een Jan Bos.
Ik ben er nog niet uit.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 12 jan 2020, 23:01

Morgen ga ik er weer met frisse moed tegen aan. Hoewel ik twijfel of ik daar genoeg bronnen voor heb.

Hebben wij nu het nog kan nog een dringend verzoek voor Odette om te gaan fotograferen voor dit probleem?

Herman heeft Pachtboek Binnengasthuis 1700-1706 gedaan, had ik hem gevraagd. Dan zijn er nog wat gegevens tot 1680 en weer vanaf 1700. Odette gaat dat bekijken en er uit fotograferen.

Maar kunnen we dus verder nog een verzoeknummer bedenken om helderheid te krijgen wat betreft de Hermens Gerritten en Jannen Bossen?

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 jan 2020, 01:47

In de lijst met enkele bewoners van Diese 1744 schreef ik Frederik van de Scolik, maar dat moet denk ik Frederik van der Kolk zijn ( Kollik) Hij bezit toen de Reuvekamp.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 jan 2020, 02:20

Correctie vorig bericht: Frederik van der Kolk bezat toen ( en niet bezit toen, wat ik schreef..) niet de Reuvecamp, hij verhuurde een boerderij aan de familie Hogencamp.

Zojuist foto's van VS 1751 Diese gevonden.

Nummer 892 is het nummer van Hermen Bos zijn gehuurde boerderij. Eerst (situatie VS 1682 ? of later?) was die van het BInnengasthuis en meestal staat er dan in VS1751 van wie het erve nu in 1751 is. Bij nr. 892 staat: nog soo. Dus onveranderd.

Nummer 876 was eerst van Peter van den Bosch, daarna van hopman Nauta en daarna van ds. Hubert. Daar woonde een Hermen Gerrits met zijn vrouw Fennegien Jansen, zie bericht van Ria hiervoor.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 jan 2020, 08:35

Hermen Bos is voogd over de kinderen van Jan Berents - zoon van Berent Freriks.
Misschien staat daarover iets in de pachtboeken omdat de kinderen toch wees werden na het overlijden van de beide ouders.
Het is ook vreemd dat daarover geen erfscheiding of i.d. te vinden is. Alleen een korte akte waarin de voogden worden gesteld. Niets over bezit of schuld. Maar helaas niets te vinden in mijn bronnen. Maar er zijn nog veel bronnen van Zwolle wat nog niet bekend/gefotografeerd/getranscribeerd is.
Maar misschien kan Odette dus daar nog even naar kijken?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 jan 2020, 09:13

Bericht 2

Deze bedoel ik.

Zwolle erfuitingen RA001-154 f243 dd.14-03-1752
Erschenen Jacobus Aelvank en Herman Bos in Diese, bij resolutie van heden aangestelde voogden over de onmondige kinderen van wijlen Jan Berents uit Diese, en hebben voors. momberschap aangenomen en verklaard en beloofd dezelve te zullen administreren als goede momberen na recht toestaat te doen.
Actum coram Schepen Berg.

Voogd van vaderskant dus.
En als hij de zoon is van Gerrit Freriks zou hij dus de neef zijn van Jan Berents.
Maar hij kan ook de buurman zijn.

Hermen Bos wordt 8 plaatsen voor Lucas Wilms genoteerd in de VOT 1748, en dit is waarschijnlijk het erve waar Jan Berents eerder op boerde.

Wellicht staat daar meer over in de pachtboeken.

1039 a - Lucas Wilms
b - Aaltje Hendrix
c -
d -
e -
f - Frerik Jansen & susters, als Berentien, Aaltien, Gerrigjen,
Magteld
NB- dit zijn de kinderen van Jan Berents en Hermpjen Peters Aalvanger

1031 a – Hermen Bos [Hermen Gerrits]
b - Sientien Jansen
c - Gerrit, Henderina, Hermine, Geertien
d - Aaltien & Berentien