bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 13 jan 2020, 09:28

Omdat al die kinderen nog wel op dat erf bleven wonen, heb ik het in dit onderwerp gezien als Lucas Wilms , aangesteld door de voogden als bedrijfsleider. En zijn vrouw als huishoudster. Met als taak goed voor de kinderen en het vee en de landerijen te zorgen. Zodat als hij oud genoeg is, een van de kinderen de draad weer kan oppakken en de boerderij weer verder zelfstandig zonder Lucas Wilms en zijn vrouw kan bewerken. Met ( in het algemeen) hulp van eventuele jongere broers en zusters bijvoorbeeld.

Met pachtboerderijen hoop ik altijd dat de verpachter een instelling zal zijn, zoals het Weeshuis of van adel, dan heb je kans dat er nog wat pachtboeken zouden kunnen zijn.

Jan Berents zat op het Hoekje? Naast het Slot. Hij vroeg het kleine burgerschap aan, ook voor beide zoontjes. Ik heb nooit begrepen waarom. Als boer had je dat toch niet nodig.

We moeten de bewoning van de erven in Diese nog meer invullen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 jan 2020, 10:38

Volgens het inwonersregister 1742

nr.. /folio 614
eigenaar Vos de Waal
– wed. Jan Berents – Alvanger – 27 jr - 7 k. boerwerk – G

geen instelling dus.

Jan was in ieder geval voor 1743 overleden.
En zij is overleden voor 1748, want de kinderen wonen dus in volgens de VOT 1748
Er zal iets geregeld moeten zijn.

Maar waarom er pas in maart 1752 voogden worden gesteld?

Ik ben in de recognitien aan het lezen, van dat deel heb ik heel veel niet.
Dus hopelijk kan ik vandaag nog iets nieuws meedelen..

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 jan 2020, 10:56

Ja, dat bedoelde ik: als de eigenaar geen instelling is, wordt het moeilijk.

Tenzij het om behoorlijk vooraanstaande families gaat. Zoals bij de Vossen. Mogelijk is er wel een familiearchief van Vos de Wael gedeponeerd in het HCO.

Als een voorouder van mij rond 1750 toevallig in het bezit was van 1 erve, dat hij verpachtte, dan kunnen we het bewaren van pachtgegevens wel voor 99% vergeten, maar in dit geval van Vos de Wael hoeft er nog niet helemaal gewanhoopt te worden.

Ik weet niet of er wel gegevens over gedeponeerde archieven van notabelen in die 3 boeken Inventaris van Mensema genoteerd staan. Dat ga ik uitzoeken.

Odette

Bericht door Odette » 13 jan 2020, 11:00

Janny Lalkens schreef:
12 jan 2020, 23:01
Morgen ga ik er weer met frisse moed tegen aan. Hoewel ik twijfel of ik daar genoeg bronnen voor heb.

Hebben wij nu het nog kan nog een dringend verzoek voor Odette om te gaan fotograferen voor dit probleem?

Herman heeft Pachtboek Binnengasthuis 1700-1706 gedaan, had ik hem gevraagd. Dan zijn er nog wat gegevens tot 1680 en weer vanaf 1700. Odette gaat dat bekijken en er uit fotograferen.

Maar kunnen we dus verder nog een verzoeknummer bedenken om helderheid te krijgen wat betreft de Hermens Gerritten en Jannen Bossen?
Met plezier. Ik heb op mijn lijstje staan de nummers 10610 (1671-1697) en 10612 (1707-1713) van de Rekeningen van het Binnengasthuis, en eventueel ook hogere nummers, laat me maar weten welke jullie voorkeur hebben.
Uiteraard ook bereid om andere dossiers in te zien, geef me dan hier op de draad jullie verzoeken. Ik vertrek zometeen en ben morgen in het archief Kampen (verzoeken welkom) en woendag hele dag HCO. Met focus op DEZE draad/vraag, dus ga je gang.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 jan 2020, 11:07

Iemand die digitaal beter en sneller thuis is dan ik in het HCO heeft zo'n familiearchief denk ik binnen een minuut te pakken. Of Vos de Wael al wat heeft gedeponeerd in het HCO of niet, bedoel ik dan in dit geval.

Verzoek nummers: 10610 en 10612 en als je tijd over zou hebben, ( Kan dat daar? Tijdgebrek is daar een veelvoorkomend verschijnsel. )) de hogere nummers na 10612 graag.

Het eindigt bij 10626, dat is de periode 1803-1811. Maar groot kans dat het erve lang voor die tijd al is verkocht en dan hebben we in de pachtboeken van het Binnengasthuis niets meer te zoeken, want betreft in feite alleen maar Erve Het Binnengasthuis.

Odette, heel fijne dagen gewenst en ook succes in het HCO gewenst!

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 jan 2020, 12:03

Er zijn stukken uit het familiearchief Vos naar het HCO gebracht, bijv.

https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... nv2#inv3t0

Ik ga het verder bekijken.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 jan 2020, 12:06

Familiearchief Vos de Wael in het HCO aanwezig:

https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... nv2#inv3t2

Er is ook een overzicht van bezit in dit familiearchief, maar dat gaat helemaal terug naar Evert van der Marsche en dan tot 1660.

Het is niet gezegd, dat er aanwijzingen in dit archief zullen zitten omtrent het bezit in Diese. Maar je weet maar nooit. In het prachtige boek over Jonker van den Heerenbrink van Van Hutten staan in brieven van de familie naar elkaar toe wetenswaardigheden over de pachters en de erven waarop die wonen. En bij een onderwerp hier op het Forum kregen we uit brieven uitgaande van de familie Nilant toch ook informatie over pachters van hen in Spoolde/Westenholte. Onderwerp Van Dam, meen ik.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 13 jan 2020, 12:38

In Stift Essen is te vinden (2.477. Stadsgericht Zwolle / buurschap Dieze):

"Den beyden erven ende gueden gehyeten dat eene de Holtingswaer ende dat ander Buytmansguedt, met allen olden ende nyen, hoegen ende legen tobehoeren, nyet daervan in 't cleyne noch groete uuytbescheyden, soe als oeck de beyden erven voerscr. gelegen syn to Deeze in de vryheyt van Swolle. In 1595: "erve ende goedt, geleghen in der stadtvryheidt van Swolle, in der buirschap Diese, daer nou ter tyt Arendt Buitman voer meyerman up woent"; 1600: "... genoempt Buitmansguedt ..."; 1604: "... saelighe Herman van Welvelden guedt ...".
Hieruit afgespleten de nrs. 478 en 479.

(2.478. Stadsgericht Zwolle / buurschap Dieze)

"d' Helfte van 't erve Buytmansgoet to Diese in de vryheyt van Zwolle gelegen. In 1717: "... waarvan de wederhelfte de edele Everard Vos toecomt".
Afgespleten van nr. 477; naderhand vereend met nr. 479 tot nr. 480
- (viii:67) Heyne Gerrytssen als voogd ten behoeve van de dochter van wijlen Otto Henrix. Datering: 1664 jan 21
- (ix:59) Marrichien Otten, vrouw van Berent Frericx, met de ledige hand onder hulderschap van Wilhelm Soevensteern, gelijk in 1664 daarmee Heyne Gerrytssen ten behoeve van haar was beleend; tevens verkrijgt zij goedkeuring van haar testamentaire bepalingen. Datering: 1682 nov 30
- (xi:123v) Jan Berents na de dood van zijn moeder Marrichien Otten. Datering: 1717 aug 2
- (xiii:256) Egbertus Vos de Wael, na opdracht door Jan Berents en zijn vrouw Hermtien Peters. Datering: 1738 sep 21
- (xv:184v) Op verzoek van dr. G.E. Vos de Wael consolideert de ambtman dit met het andere gedeelte tot één leen
Datering: 1785 okt 2

2.479. Stadsgericht Zwolle / buurschap Dieze

"De gerechte helffte van 't erve ende goet Buytmansgoet te Diese in de vryheyt van Zwolle gelegen, bestaende het gehele erve in dese navolgende hooge ende leege landeryen: ten eersten, een huys ende hoff met een weydencampien van anderhalve mergen, gelegen aen 't holt; twee mergen weydelants aen de Luttekewegh, tusschen d' heeren van de Geestelyckheyt der stadt Zwolle ende d' erffgenamen Molckenboerts; vier mergen hoylant aen den dyck, tusschen Frerick Gerrytsen ende d' erffgenamen van Evert Dercksen te Langenholte; een halve mergen op Slotscamp; de helffte van vier mergen, met Egbert Otten Vos gemeen, waervan twee mergen zyn gelandet tusschen Cockmansslach ende de Rycke Weesen tot Zwolle ende d' andere twee mergen tusschen eene mergen van Ruvencamp, d' eene mergen Egbert Otten Vos voors. toebehoorende; voorts twee mudden geseys op Slotcamp, aldernaest burgemeester Keyser lant op de Wester Enck gelegen; twee mudden landes op het holt, tusschen Buytmanshuys ende het landt van den Cloyenbergh; een ackertien."
Afgespleten van nr. 477; en naderhand vereend met nr. 478 tot nr. 480.
- (ix:101) Egbert Otten Vos, mede voor zijn vrouw Martha Everts, na opdracht door Lucas Gerrytsen Breedtgordell en Geesien Gerrytsen Breedtgordell, weduwe van de bierdrager Henrick Coster, met procureur Wilhelm Everts van Luyck als haar voogd. Datering: 1685 okt 5.

2.480. Stadsgericht Zwolle / buurschap Dieze

Erve Buytmansgoedt ofte het Hoekje te Dieze.
Ontstaan door consolidatie van de nrs. 478 en 479.

Zowel 't Slotje als het Hoekje behoorden tot het Buytmansgoedt . En beide waren in 1738 in handen van de familie Vos de Wael.

Rond 1748 (volkstelling, registers van huizen e.a.) kun de nakomelingen van Berent Frerick en Merretjen Otten op deze twee erven vinden. Die rond 1748 inmiddels pachtboerderijen zijn geworden.

Met dank aan al die gegevens die gister zijn geplaatst, kun je nu ook met redelijke zekerheid zeggen, dat Hermen Gerrits Bos en Seijntje Jans op een erf woonden, iets zuidelijker dan 't Slot. Op een erf dat kadaster 1832 perceel A685 noemt, en wat dan eigendom is van Harm Bosch. En dat grensde aan twee erven van het hervormde Weeshuis Zwolle. En daar weer naast het erf Kolkboer. Waar Frans van der Kolk en zijn gezin woonden. Mogelijk dat de grond waar hun erf gebouwd was ooit ook tot het Buytmansgoedt heeft gehoord. In ieder geval heeft de familie Vos de Wael diverse percelen rond hun erven in bezit.

Het is nog steeds geen bewijs, maar wel een aanwijzing dat er diverse kinderen van Aeltjen Jansen hier op een kluitje bij elkaar wonen. Nakomelingen uit het huwelijk met Otto Hendricks (1660) op 't Slot en het Hoekje, en nakomelingen met Hermen Werners aan weerszijden van de erven van het Binnengasthuis/Weeshuis te Zwolle.

Ik ga nog meer gegevens verzamelen, dus wordt vervolgd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 jan 2020, 12:57

Gerrit Geesink kwamen we tegen als echtgenoot van Catharina Visscher. VOT 1748 Diese. Info van Ria, gisteren, toen 12 januari.
Een mogelijke nazaat J. Geesink, was gemeentearchivaris van Zwolle en schreef "Uit Zwolle's verleden".

Blz. 161/162 in de buurt van Westerveld aan de kant van het Zwarte Water , type 18e eeuwse spijker

" ' De Cloyenberg' , thans [ 1946] de boerderij van den heer F. Middag, welk huis reeds van ouden datum is, dat blijkens een charter gedateerd van 1643 reeds werd omscgreven als: "de Cotterstede, zijnde een huis, hof ende boemgaard, met een camp landts, genoemd die Hoge Weijde, gelegen in de Vrijheit van Zwolle, buerschap Dieze, genoemt de Cloijenbergh."

Dit huis werd in 1744 door den med. doctor G. van Sonsbeeck aangekocht voor f 2630,-, een vrij hoog bedrag voor dien tijd. Hier werd op 13 Februar 1799 geboren Pieter Theoidorus Helvetius van den Bergh, als zoon van Jan Frederik Helvetius van den Bergh, kapitein bij het leger hier te lande en Johanna Geertruida Alouisa Kleijnefeldt. " Einde citaat.

Egbertus Vos de Wael (1713-1784) x Johanna Maria van Sonsbeek (1728-1779)

hun zoon:

Gerard Everard Vos de Wael (1749-1830) x Arnoldina Antonia Helmich (1758-1831)

De Vos de Wael, die in 1742 verpachtte aan de weduwe van Jan Berents zou Egbertus kunnen zijn, dit erve verkregen door huwelijk met een dochter van Sonsbeeck.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 13 jan 2020, 13:02

@Ria
Om verder te komen, is het handig om de gegevens van vuursteden 1751 te hebben. Want in dat register staat ook wie er in 1682 eigenaar en bewoner van hetzelfde erf waren. Mocht jij die gegevens hebben, dan zijn vooral de gegevens van het erf van Hermen Gerrits Bos, Frans van der Kolk en de Klooienberg met Gerrit van Dort interessant. Die laatste, omdat daar wel eens Gerrit Bos x Annigje Jans kunnen hebben gewoond.

Mocht je deze gegevens niet hebben, dan lijkt het me zinvol als Odette er scans van meeneemt uit het HCO. Van de Dieze, vrijheid Zwolle.

Plaats reactie