bericht voor odette
Re: bericht voor odette
@Odette
Jij hebt Fennigjen Lambers, gedoopt 10-01-1718 aan Kors Daniels van den Berg gekoppeld.
https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... n=hoekveld
Is het niet aannemelijker dat zij trouwde met (Zwolle):
- 19-01-1744 Bartelt Jacobs j.m. met Fennigjen Lambers j.d. beide buiten de Dieserpoort
Fennigje zal snel overleden zijn, want:
- 01-05-1746 Barthold Jacobs weduwenaer in Diese met Rutgertjen Jans j.d. in de Bloemendalstraet
Dit echtpaar kreeg een dochter Johanna, die trouwde:
- 25 jan 1794 Roelof Teunis J .M. , doende boerewerk, wonende te Dieze, gaat in ondertrouw met Janna Bertels jd wonende in Diese doende huiswerk - (huwelijk 10-02-1794 in de Betlehemsekerk) Bron: Ondertrouwboek nr.736 blz. 87-88 | ZG Gerrit Egberts in Diese - HG Vennigje Bertels op de Nieuwstad
En deze Roelof Teunis is onze getuige Roelof Teunis Hogebeen.
(Misschien dat Kors Daniels trouwde met 10-04-1729, Fennigjien (dochter van) Lambert van den Berg (en) Geesjien Schots ?)
Jij hebt Fennigjen Lambers, gedoopt 10-01-1718 aan Kors Daniels van den Berg gekoppeld.
https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... n=hoekveld
Is het niet aannemelijker dat zij trouwde met (Zwolle):
- 19-01-1744 Bartelt Jacobs j.m. met Fennigjen Lambers j.d. beide buiten de Dieserpoort
Fennigje zal snel overleden zijn, want:
- 01-05-1746 Barthold Jacobs weduwenaer in Diese met Rutgertjen Jans j.d. in de Bloemendalstraet
Dit echtpaar kreeg een dochter Johanna, die trouwde:
- 25 jan 1794 Roelof Teunis J .M. , doende boerewerk, wonende te Dieze, gaat in ondertrouw met Janna Bertels jd wonende in Diese doende huiswerk - (huwelijk 10-02-1794 in de Betlehemsekerk) Bron: Ondertrouwboek nr.736 blz. 87-88 | ZG Gerrit Egberts in Diese - HG Vennigje Bertels op de Nieuwstad
En deze Roelof Teunis is onze getuige Roelof Teunis Hogebeen.
(Misschien dat Kors Daniels trouwde met 10-04-1729, Fennigjien (dochter van) Lambert van den Berg (en) Geesjien Schots ?)
-
Een aantal keren staat er vlak bij Hermen Gerrits vermeld: de Klooijenberg. Dat wil dan niet zeggen dat hij speciaal nu precies op die boerderij woonde, maar het gebied daar omheen werd gemakshalve dan zo genoemd en dan ging men een aantal bewoners die daar in de buurt van die boerderij woonden beschrijven.
De geografische omschrijvingen voor inwoners voor de Diezerpoort waren bijvoorbeeld:
Langs de Graft Nijstadt Vegtstraat Meulenstraat of Molenstraat Bothof Op de Graft Poepershoek In Diese Klooijenbergh Holtenbroek.
Hermen Gerrits Bos zal vermoed ik wel daar ergens bij boerderij de Klooienberg hebben gewoond, maar ik denk niet dat hij zelfeen bewoner van boerderij de Klooienberg is geweest.
De geografische omschrijvingen voor inwoners voor de Diezerpoort waren bijvoorbeeld:
Langs de Graft Nijstadt Vegtstraat Meulenstraat of Molenstraat Bothof Op de Graft Poepershoek In Diese Klooijenbergh Holtenbroek.
Hermen Gerrits Bos zal vermoed ik wel daar ergens bij boerderij de Klooienberg hebben gewoond, maar ik denk niet dat hij zelfeen bewoner van boerderij de Klooienberg is geweest.
-
Egbert, dat bestand heb ik vandaag teruggevonden! Ik stuur het je toe.
Odette, scans maken van Vuursteden Zwolle/ Dieze 1751 is dus niet nodig. Ik kan het jou ook sturen als je wilt.
Odette, scans maken van Vuursteden Zwolle/ Dieze 1751 is dus niet nodig. Ik kan het jou ook sturen als je wilt.
-
Van Vuursteden 1751 heb ik alleen maar foto's, geen bewerking of transcriptie van mezelf of van anderen. Ik mag volgens afspraak foto's delen en uiteraard de bewerkingen van mezelf. Bewerkingen en transcripties van anderen: niet deelbaar, alleen een akte op het Forum mag ik delen als die bij het onderzoek past. Met regelmatige vermelding van de naam van de bewerker. Zo is afgesproken met een paar mensen.
Gelukkig staat er op de foto's van Vuursteden 1751 wie er in het VS 1682 staat, want de foto's van VS 1682 Zwolle Diezerstraat op VPND zijn niet zo heel scherp en het gebied rond de Diezerpoort en erna, richting Langenholte, zoals Diese, staat niet op foto bij VPND. Wel het gedeelte Diezerstraat wat echt in het centrum van Zwolle ligt.
In het archief van Vos de Wael zitten papieren omtrent een mevrouw G.N. van Dort. Zij is getrouwd met baron Van Middachten. Zij zal niet de G. van Dorth zijn die we in Diese tegen komen, neem ik aan, maar ik noem het toch even. Onze G. van Dort was toch al van een gezin voorzien?
Hier de omschrijving van die mevr. Van Dorth met grondbezit:
86 Legger van bezittingen, toebehorend aan W.Th. baron van Middachten en G.N. van Dorth, zijn vrouw, gelegen in Zwolle, Herxen en Hessum, 1755-1796.
Gelukkig staat er op de foto's van Vuursteden 1751 wie er in het VS 1682 staat, want de foto's van VS 1682 Zwolle Diezerstraat op VPND zijn niet zo heel scherp en het gebied rond de Diezerpoort en erna, richting Langenholte, zoals Diese, staat niet op foto bij VPND. Wel het gedeelte Diezerstraat wat echt in het centrum van Zwolle ligt.
In het archief van Vos de Wael zitten papieren omtrent een mevrouw G.N. van Dort. Zij is getrouwd met baron Van Middachten. Zij zal niet de G. van Dorth zijn die we in Diese tegen komen, neem ik aan, maar ik noem het toch even. Onze G. van Dort was toch al van een gezin voorzien?
Hier de omschrijving van die mevr. Van Dorth met grondbezit:
86 Legger van bezittingen, toebehorend aan W.Th. baron van Middachten en G.N. van Dorth, zijn vrouw, gelegen in Zwolle, Herxen en Hessum, 1755-1796.
- ria van bessen
begraven Bergklooster
De weduwe van Jan Berents uit Diese f 0-0-0 17 juli 1748
VOT 1748 opgave gedaan augustus 1748
1039 a - Lucas Wilms
b - Aaltje Hendrix
c -
d -
e -
f - Frerik Jansen & susters, als Berentien, Aaltien, Gerrigjen,
Magteld
01-05-1746 Lucas Willemsen j.m. wonende in Herfte met Aaltjen Hendriks j.d. laast gewoond hebbende onder Hasselt
S:G: Claas Meulenbelt H:G: de huisvrouw van Hermen Hendriks
De Proclamatien moeten mede te Hasselt gaen. att. van Hasselt vertoont.
Het kan bijna niet anders dan dat Lucas en zijn vrouw al op het erve woonden.
De periode begraven van hun moeder en de telling is te kort om een echtpaar te 'regelen'.
De jongste is net 10 jaar geworden.
Wellicht daarom pas in 1752 voogden gesteld?
Waarschijnlijk was hij in dienst, dus de knecht, aangenomen na het overlijden van Jan Berents
De weduwe van Jan Berents uit Diese f 0-0-0 17 juli 1748
VOT 1748 opgave gedaan augustus 1748
1039 a - Lucas Wilms
b - Aaltje Hendrix
c -
d -
e -
f - Frerik Jansen & susters, als Berentien, Aaltien, Gerrigjen,
Magteld
01-05-1746 Lucas Willemsen j.m. wonende in Herfte met Aaltjen Hendriks j.d. laast gewoond hebbende onder Hasselt
S:G: Claas Meulenbelt H:G: de huisvrouw van Hermen Hendriks
De Proclamatien moeten mede te Hasselt gaen. att. van Hasselt vertoont.
Het kan bijna niet anders dan dat Lucas en zijn vrouw al op het erve woonden.
De periode begraven van hun moeder en de telling is te kort om een echtpaar te 'regelen'.
De jongste is net 10 jaar geworden.
Wellicht daarom pas in 1752 voogden gesteld?
Waarschijnlijk was hij in dienst, dus de knecht, aangenomen na het overlijden van Jan Berents
- ria van bessen
bericht 2
Janny, er is nog een Jan Berents in Diese die in hetzelfde jaar belijdenis doet.
Hij zal dan waarschijnlijk die Jan zijn die het burgerschap verkrijgt.
Janny, er is nog een Jan Berents in Diese die in hetzelfde jaar belijdenis doet.
Hij zal dan waarschijnlijk die Jan zijn die het burgerschap verkrijgt.
-
Bedankt! Ik moet nu denken aan het spelletje "Kom er maar eens achter". Dan legden we kaartjes met afbeeldingen met de voorkant op tafel en probeerde je het 2e ( dus dubbele) exemplaar te vinden van wat je als 1e plaatje had gepakt. Ons onderzoek is ook zo'n "kom er maar eens achter", in dubbele betekenis. Al 2 maanden ermee bezig, er nog niet achter gekomen en zowat iedere persoon die we onderzoeken heeft zijn eigen dubbelganger, behalve Jan Bos, want daar zijn er zelfs 3 van. Hilarisch!
Ik kan dat verzoek om het klein burgerschap moeilijk terug vinden. ik las het meen ik in de voetnoten van dat super dikke proefschrift van Berkenvelder over Burgerschap. Ik meen dat de namen van die zoontjes erbij stonden en dat dat namen waren die de zoontjes van onze eerste keus Jan Berents ook hadden, maar dat moet ik verder gaan opzoeken. Ik kom het mogelijk nog wel eens tegen, het is zo'n enorm boek, zelfs de voetnoten nemen heel wat ruimte in.
Ik kan dat verzoek om het klein burgerschap moeilijk terug vinden. ik las het meen ik in de voetnoten van dat super dikke proefschrift van Berkenvelder over Burgerschap. Ik meen dat de namen van die zoontjes erbij stonden en dat dat namen waren die de zoontjes van onze eerste keus Jan Berents ook hadden, maar dat moet ik verder gaan opzoeken. Ik kom het mogelijk nog wel eens tegen, het is zo'n enorm boek, zelfs de voetnoten nemen heel wat ruimte in.
Ben nu aan het puzzelen met vuursteden 1751. Helaas worden alleen de eigenaren genoemd, en niet de bewoners. Want dan zou je mooi kunnen vergelijken met de VOT1748. Maar die vlieger gaat dus nu niet op.
Wat me wel is opgevallen: in de boerschap Dieze worden maar negen nrs. genoemd (874-882). En onder het kopje Cloijenberg maar liefst 28 nrs. (883-910)
Het lijkt erop dat de nrs. 874-882 langs de weg liggen vanaf de Diezerpoort richting Haarsterveer. Nummer 882, bijvoorbeeld, lijkt me de Reuvekamp. Dit is het meest noordelijke erf in de Dieze. De meeste (laagste) nummers in deze reeks vallen in de VOT1748 onder Wijk Diese – buiten de Diezerpoort. De looproute van de tellers lijken niet dezelfde te zijn bij vuursteden en VOT1748
Gegevens van het inwonersregister 1742 blijven welkom. Met name van de Clooienberg en omgeving. Omdat daarin wel eigenaar en bewoner worden genoemd.
Wat me wel is opgevallen: in de boerschap Dieze worden maar negen nrs. genoemd (874-882). En onder het kopje Cloijenberg maar liefst 28 nrs. (883-910)
Het lijkt erop dat de nrs. 874-882 langs de weg liggen vanaf de Diezerpoort richting Haarsterveer. Nummer 882, bijvoorbeeld, lijkt me de Reuvekamp. Dit is het meest noordelijke erf in de Dieze. De meeste (laagste) nummers in deze reeks vallen in de VOT1748 onder Wijk Diese – buiten de Diezerpoort. De looproute van de tellers lijken niet dezelfde te zijn bij vuursteden en VOT1748
Gegevens van het inwonersregister 1742 blijven welkom. Met name van de Clooienberg en omgeving. Omdat daarin wel eigenaar en bewoner worden genoemd.
Nog eens even gezocht op VPND. Maar de nummers 892 t/m 910 van vuursteden 1682 lijken te missen. Terwijl dat juist het stukje moet zijn met het Hoekje, 't Slot enz. Nr. 896, bijvoorbeeld: de Stad, nu Frans Albers. Dit lijkt me Frans Alberts van der Kolk op de Kolkboer.
Jammer dat dat stukje nu net mist.
Hoewel nr. 895 het Hoekje lijkt. In 1751 Jan Beerents Wed: Erfg. En in 1682 Frerik Lucassen eigenaar. Is deze Frerik een Breedtgordel? Die in 1685, drie jaar later dus, het erf verkochten aan Egbert Otten Vos (de Wael) En dan moet Jan Berends het terug gekocht hebben, en zijn erfgenamen het weer verkocht aan de familie Vos de Wael. Het kan verkeren, blijkbaar.
Nr. 894 eigenaar Doctor G. van Sonsbeek. Dit lijkt erf de Clooijenberg.
Jammer dat dat stukje nu net mist.
Hoewel nr. 895 het Hoekje lijkt. In 1751 Jan Beerents Wed: Erfg. En in 1682 Frerik Lucassen eigenaar. Is deze Frerik een Breedtgordel? Die in 1685, drie jaar later dus, het erf verkochten aan Egbert Otten Vos (de Wael) En dan moet Jan Berends het terug gekocht hebben, en zijn erfgenamen het weer verkocht aan de familie Vos de Wael. Het kan verkeren, blijkbaar.
Nr. 894 eigenaar Doctor G. van Sonsbeek. Dit lijkt erf de Clooijenberg.
-
Ria heeft ergens in dit lange onderwerp de aanvulling gegeven van wat je nu mist bij VS 1751. Die bladzijdes zijn wat door elkaar gehusseld. Ik weet niet waar precies, maar ergens staat dus door Ria aangevuld wat je nu zoekt. In november al gepost? Volgens mij redelijk in het begin van dit onderwerp, maar ik kan fout zitten.