Dubbel huwelijk 1686 Haerst-Lente (Dalfsen/Heino)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Dubbel huwelijk 1686 Haerst-Lente (Dalfsen/Heino)

Bericht door ria van bessen » 01 apr 2020, 18:11

Aaltje heeft geen dochter Marrigjen. Wel een Herman, Grietien en een Klaas.
Zie de akte de Herman v.d. Bent hierboven plaatste.

Zwollerkerspel f62 - Gedaan 26 maart 1694 - Herman Meuwsen doet kond en certificeert
in en vermits dezen, dat voor zijn gerichtsdienaar Gerrijt ten Hope en volgens [de Richter] zijn speciale last tot deze zaak geauthoriseerde en keurnoten Hermen Enghbers en Gerrijt Gosens, volgens "des zelfs" daarvan aan de Scholtus gedaan rapport, in het Gericht verschenen is Berent Hilbers tot Herfte, ziek te bed liggende, maar zijn verstand volkomen machtig. Deze maakte een testament op de volgende manier.
Ten eerste institueert en nomineert hij testator in de legitieme portie zijn moeder Hendrikjen Albers.
En hij institueert verder tot zijn enigste en universele erfgenamen zijn huisvrouw Aaltjen Berens, dit in zijn gehele nalatenschap.
Hij legateert dan nog aan zijn broers Enghbert Gerrijts [!], Wessel Hilbers, Merghjen Hilbers en de twee kinderen van zijn zaliger zuster Geertjen Hilbers, al zijn kleren van linnen en wol die tot zij lijfdracht behoren, om deze in vier gelijke delen onder hun te verdelen, en dan nog aan zijn vrouw zijn voorzoon, met name Klaas Hendriks, een somma van 100 Caroli gulden eens en zijn testators nieuwe roodscharlakense hemdrok met zilveren knopen.
En tenslotte vermaakt hij aan de Armen alhier een somma van 6 gulden eens, direct na zijn dood te ontrichten.
Zonder argelist in waarheids oorkonde heeft de Scholtus voornoemd dit met zijn hand en zegel bekrachtigd, en tot meerder vestenis heeft de gerichtsdienaar Holt op verzoek van de testator dit naast de Scholtus getekend en gezegeld.

Hij legateert alleen aan de zoon Klaas. Niet aan Hermen of Grietje.
Hoe zeker is het dat Grietje zijn stiefdochter met zijn broer trouwt?

Hilbrant Berents jm te Herfte was gehuwd 17-4-1714 met Hendrikje Lubberts jd te Dieze
Hij was dan wel erg jong. Zijn vader ontbindt het testament op 28 juli 1694 zal daarna dan hertrouwen. En dan kom je al gauw in het jaar 1695 . Klopt dat?

Van welke datum is dat register 1738 ?

Wanrt volgens Zwolle
erfuitingen f32 dd.03-02-1738
Erschenen Arent Peters en Gerrit Berents als bij resolutie van gisteren aangesteld tot momberen over de 5 nagelaten kinderen van wijlen Hillebrand Berents en hebben bij handtasting deze momberschap aangenomen en beloofd dezelve naar behoren te zullen waarnemen.
Actum coram Schepen van Laer.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 apr 2020, 19:08

Dit is de trouwakte waarin hij van Rijssen wordt genoemd.

1694 Den 30 Junij - Berent Hilberts van Rijssen, wed., en Seine Berents J.D.
Get. de bruids moeder [voor hem geen getuige vermeld].
Alhier getrouwd den 17 Julij 1694.
[RBSO 727 - f39].

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 apr 2020, 19:28

bericht 3

Vanwege het feit dat Aaltjen Berents een dochter Grietje heeft - vernoemd naar de overleden vrouw van Hendrik Hendriks - een Klaas die vernoemd kan zijn naar een overleden voorzoontje ? er is kind Klaas [zie de voogdijakte] - maar opvallend genoeg als oudste een Hermen heeft, zou je ook kunnen concluderen dat haar moeder Hermpje of i.d. heet.

Maar Teunisje heeft geen Hermen en Swaantje toch ook niet?

Aanvulling !
Ja toch wel - die heeft een zoon Hermen

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 01 apr 2020, 20:25

Die dochter Marrigje was er wel bij Aaltje. Ze wordt als Marichjen gedoopt na Grietjen.

Grietjen * 6-3-1664 d: van Hendrick Hendricx en Aaltjen Berents 700/122

Marichjen * 13-10-1668 d: Hendrick Hendricx en Aaltjen Berents 700/253

Claes * 6-11-1670 s: van Hendrick Hendrickss en Aeltien Berentss 700/324

Ook is er volgens de erfuiting van 25 sept. 1675 nog een zoon Herman. Marrigje is dan in sept. 1675 of eerder inmiddels al overleden.

Bij Teunisje was het dochter Marrigje die naar Lenthe trouwde en de eventuele dochter Marrigje van Swaantje moet ik nog gaan zoeken. Ik weet niet zeker of die er is geweest. Maar Aaltje had dus wel een dochter Marrigje en mogelijk heette de moeder van Teunisje, Swaantje en Aaltje Berents dus Marrigje, nog steeds aangenomen dat het hier om 3 zussen gaat. Aanname tot het tegendeel bewezen is.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 apr 2020, 23:00

Dan houden we daar rekening mee - dat de moeder eventueel ook een Marrigje kan zijn.
Om te voorkomen dat we te ver afdwalen lijkt het me beter om Berent Hilbers te laten voor wat het is.

Zaak is om de broer Gerrit Berents wonende te Lente op te sporen en dat lukt me niet.
Behalve dan die Gerrit Berents die in de genealogie Mulder en Soesele voorkomt en waar verscheidene lijnen uit voortkomen zoals o.a. van Santen.
Maar de voogd Albert Berents zegt me niets.

Wel deze gezien.

1626-04-10
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Gerrit
Achternaam:
Berents
Aangenomen:
Ja
Datum:
1626-04-10
Tekst:
zoon van Berent Gerritsen en zijn vrouw Wibbe Jansen, wordt gedoopt

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 02 apr 2020, 00:06

Het grote voordeel van Berent Gerrits X Wibbe Jansen is dat we dan een oma Wibbe zouden kunnen hebben waar Teunisje Berents X Assien Geers hun dochter Wibbe Assies dan naar kunnen noemen! Dat zou mooi zijn. Een verklaring voor de herkomst van die naam Wibbe was ik tot nu toe nog nooit tegen gekomen. Ik hoop dus, dat dit de ouders van Teunisje/Swaantje en Aaltje zullen blijken te zijn. Ze zijn al bewezen de ouders van een Gerrit Berents.

Als Aaltje Berents met weduwnaar Hendrick Hendricks te Herfte trouwt op 27 okt. 1660, woont zij als j.m. te Herkulo. Wat dan niet automatisch wil zeggen dat de vermeende zussen Swaantje en Teunisje daar voor hun huwelijk ook vandaan kwamen, maar het zou kunnen.

Volgens Hoofdgeld 1675 woont Swaantje haar man Hermen Hendriks Possijn daar in 1675 ook.

Uit momberstelling 27-10-1660 ORA Zwk. blijkt, dat weduwnaar Hendrick Hendricks en zijn overleden vrouw Grietien Jansen in 1660 6 kinderen hadden: Henrick, Claes, Derckien, Jente, Geertijn en Dries Hendricksen. Samen krijgen ze f 100,- en een halfwas koe of een bed en dan nog wat er van oma, die nog leeft, nog is te verwachten.

Ik heb nog geen gedoopte Claes met als moeder Aaltje Berents gezien. In ieder geval was er in dat 1e huwelijk van Hendrick Hendricks ook al wel een Claes, dus waarschijnlijk komt die naam Claes uit die momberstelling na de dood van Hendrick Hendricks niet uit de familie van Aaltje Berents. Zoon Claes van Hendrick Hendricks en Aaltje Berents kan naar een jong overleden halfbroertje van deze Claes uit zijn vaders vorige huwelijk zijn genoemd.

27-02-1625 Berent Gerritsen sal. Gerrit Geertsen n.s. en
Wibbegen Jans Jan Henrick dochter beijde wonende in de Smeen

Voor Gerrit Berents te Lenthe heb ik nog geen aanvullingen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 02 apr 2020, 09:36

zussen
Aaltje Berents
Teunisje Berents
Swaantje Berents
broer
Gerrit Berents

Er vanuit gaande dat Gerrit Berents jm te Lente de juiste is
[ik heb geen andere in Dalfsen]

hoort hier nog bij.
Albert Berents.

en hoort hier dan nog bij ?
Engbert Berents?

11-06-1660 Engbert Berents, j.g. tot Genne ende
Grietien Lubberts, j.d. tot Langenholte

Deze Engbert heeft een broer Albert Berents die op de Nieuwstad woont.
Engbert is overleden voor 1664 - laat 2 kinderen na Berent en Eefse

Grietien Lubberts is volgens mij al eens uitgezocht.
Derk Lubberts de broer van deze Grietjen Lubberts, vertrekt ook naar Zwolle [volgens gegevens Gerry Bongers]

Maar..
Wie zijn eigenlijk de ouders van deze Engbert en Albert Berents?
Weet jij dat?

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 02 apr 2020, 10:04

Als we het over dezelfde Albert Berents hebben, dan is hij meen ik hertrouwd met een Fenne/Fennetje Arents. Hij had een zoon Jan Alberts en nog een zoon Arent Alberts of zo. Jan Alberts is met Geertruid Hendriks getrouwd, ( in 1700 of in 1702?) die hadden iets van 6 kinderen of een paar minder. Ook een zoontje Albert Jans.
Ik zocht toen een Albert Jans, stamvader van de Aalbertsens. Maar die bleek in Ittersum geboren te zijn, met als vader Jan Alberts, de 2e man van onze Wibbe Assies. In 1714. Dit alles uit mijn hoofd, ik hoop, dat het klopt. Die Egbert ben ik toen niet tegen gekomen, alles moest toen nog in kopieboeken DTB in het HCO doorzocht worden en de transportaktes moest je ook ter plekke allemaal op scherm doorlezen.

Hieronder de momberstelling van de kinderen van Wibbe Assies met Hermen Hendriks Post. Stiefzoon Jan wordt ook momber voor zijn halfzusjes Swaantje en Geertien. Ik zag hier nog geen Marrigje, weet ook niet of er meer kinderen uit Wibbe haar 1e huwelijk waren. Staat me iets van bij nog eentje, maar in 1700 reeds overleden. Geen voogden aangesteld van Wibbe haar kant. Zelfs geen neef of zo, als ze dan haar eventuele broers moeten omzeilen omdat die niet meer leven of omdat er gedoe is in de familie.

f12 - 20 apr 1700 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Nicolaus Buis, doctor, en Gerhart Tichler, doctor.
In het Gericht is verschenen Wibbechien Assies, weduwe van zaliger Harmen Hendricks Post, in Ittersum, in dezen geassisteerd met Gerrit ten Hope als haar momber. Zij heeft over haar onmondige kinderen (Swaentien en Geertien), bij haar voornoemde zaliger eheman Harmen Hendriks Post in echte geprocreerd tot mombers verzocht Rutger Hendriks Post, oom van vaderszijde, en Jan Herms Post, halve broer van de onmondigen. Beiden zijn in het Gericht verhoord en hebben deze momberschap aangenomen.
Zij comparante heeft in aanwezigheid van de genoemde mombers erfuiting gedaan aan de kinderen voor hun zaliger vaders goed. Ieder kind krijgt de somma van 500 Caroli gulden en dan aan hun beiden 4 1/2 morgen land in de Sopperie in Mastebroeck gelegen, met zijn recht en gerechtigheid, de raad en onraad die daartoe behoort, alsmede ieder kind een koe, een bed met zijn toebehoren, 7 ellen wit linnen, 6 servetten en een tafellaken, alles uit te keren als zij 18 jaren oud zijn geworden, en ieder een kast of in plaats daarvoor aan geld 25 gulden, en een zilveren "zijthangsel" of mede in plaats daarvoor 25 gulden. Indien een kind komt te overlijden, dan zal het aan deze bewezene voor de helft op de moeder en voor de helft op het dan in leven zijnde kind komen. De moeder belooft de kinderen te onderhouden in kost en kleren tot zij 18 jaren zijn geworden, en ondertussen zal zij de kinderen lezen en schrijven laten leren.
Waarmee zij verklaarde een oprechte en sincere erfuiting aan haar voornoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Jusjurandum per tutores remissum est.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 02 apr 2020, 10:11

Een goede denkrichting om te kijken of Teunisje Berents definitief aan Swaantje Berents, Aaltjen Berents en Gerrit Berents gekoppeld kan worden. Als we hun ouders kunnen vinden geeft dat wel veel houvast. Ik beschik helaas niet over transcripties van ORA boeken, dus het is wel lastig om veel aan deze discussie toe te voegen. Hulde voor wat Ria en Janny hier boven tafel weten te krijgen :)

De lidmaatschapsinschrijvingen van Teunisje Beerents en Hendrik Gerritsen Maastricht-Zwolle-Nijmegen die Ria benoemd had ik ook al gezien. Van Maastricht en Nijmegen heb ik online geen lidmaatschapsboeken kunnen vinden, van Maastricht bestaan ze wel. Ik heb dit dus niet verder kunnen controleren. Wel zag ik in het Geldersarchief, en ook op openarch.nl, dat er ook een echtpaar Teunisje Berents en Henrick Gerritsen trouwt 21-04-1682 in Heerde bij Arnhem. Die zouden ook deze reizigers kunnen zijn. Zeer waarschijnlijk zijn deze inschrijvingen militair gerelateerd en als het wel aan te tonen is dat dit wel onze Teunisje en Hendrick zijn, dan geeft dat wel aanknopingspunten. Ik houd het in het achterhoofd.

Wat ik gek vindt aan het trouwen van Teunisje Berents en Hendrik Gerritsen en ook Jannichjen Asjes en Gerrit Hendricksen is dat er bij het trouwen proclamatiën naar Heijno gaan. Dan zou je zeggen dat de mannen daar lidmaat zijn. Na het trouwen zijn er geen lidmaatuitschrijvingen van de vrouwen naar Heijno, maar misschien werd dat toen nog niet zo heel goed bijgehouden. Is er een kans dat we van hun meer kunnen vinden in het ORA Heijno? Ik heb dat online gevonden op familysearch (en ook het ORA Dalfsen). Die microfiches zijn alleen nog niet gedigitaliseerd. Je kan per 5 microfilms aanvragen ze te digitaliseren en dat heb ik gedaan. Dat duurt 3-4 weken en daarna zijn ze dus te doorzoeken. Wie weet of er al transcripties (van delen) van het ORA Heijno (of Dalfsen, want dat ligt ook vlakbij Lente) zijn met informatie? Als die er niet zijn dan kan ik over een maand daarin verder zoeken.

En ook in Zwolle lijken er wel veel bronvermeldingen te zijn, maar omdat het zulke algemene namen zijn is het lastig goed te bepalen welke bronnen bij deze mensen horen. Het scheelt dat Wibbe, Swaantje, Aaltjen en Gerrit al zeker bij elkaar horen. En Teunisje zou zeker goed kunnen. Ook die kindernaam Marrigje is interessant. Ik hoop dat we verder komen :)

Dat Wibbe geen dochter Marrigje heeft kan kloppen, want ze heeft wel een zus Marrigje, als ze tenminste zelf de dochter is van Teunisje. Uit de faillietverklaring weten we dat er een zus Marrigje is. Die trouwt overigens niet met haar moeder mee naar Lente. Dat doet zus Jannechien.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 02 apr 2020, 10:42

De Albert Berents die ik op het oog had, hertrouwt niet met een Fennigje Arents, het zit nl. zo

Albert Berents X 1. Fennigje Gerrits

XX 2. Jannigje Arents. ( Klokken horen luiden, maar de klepels hangen anders.)

Als Wibbe hertrouwt en er komen 2 mombers te voorschijn in 1700 is er al wéér geen link naar Teunisje Berents en de rest van de familie uit Haerst.

Teunisje zit dan na haar faillissement ( zonder financiële hulp uit Ittersum van naar we aannemen haar dochter Wibbe) inmiddels met haar nieuwe man in Lenthe. Toch laten Teunisje en haar 1e man Assien Geers een dochter Wibbe dopen. Teunisje had in ieder geval wel een dochter met die naam. Ooit.
En Hermen Hendriks Post krijgt dispensatie een nicht van zijn vrouws kant te mogen trouwen, nl. Wibbe Assies. Zij was een nichtje/tantezegger van Swaantje Berents, de 1e vrouw van Hermen Hendriks.

Is er dan nog een andere constructie te bedenken voor de term "toestemming een nicht van vrouwskant te mogen trouwen"? Ik peins me suf, kom hier al jaren niet uit.

Hoe kan Wibbe op een andere manier een nichtje van vrouwskant zijn? Had bijvoorbeeld Swaantje nog een andere zus dan Teunisje die ook met een Assien getrouwd was? Deze volgens mij opmerkelijke naam kwam rond 1675 4 X voor in Haerst. Hoeveel inwoners had Haerst helemaal? En dan zo'n opmerkelijke naam toch 4 x als voornaam, tegelijkertijd.

Plaats reactie