Er is een voogdijakte (Zwollerkerspel f321 - 25 sep 1690) waarin Hermen Hendriks Post ... zijn onmondig kind Hermen, in echte geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Swaantjen Berensria van bessen schreef: ↑01 apr 2020, 19:28Maar Teunisje heeft geen Hermen en Swaantje toch ook niet?
Aanvulling !
Ja toch wel - die heeft een zoon Hermen
Maar later is er alleen een Jan Hermensen Post te vinden. Die in 1707, tot mombers verzocht Jan Aelbers tot Ittersum, zijnde getrouwd aan zijn comparants stiefmoeder van vaders zijde [stiefmoeder=Wibbegien Assies, getrouwd aan Jan Alberts in 1700]
Het lijkt mij dat er in de voogdijakte had moeten staan: onmondig kind Jan Hermens. Want deze Jan Hermens was, als hij binnen het huwelijk is geboren, jonger dan 19 jaar in 1690 en nog niet getrouwd, dus onmondig.
Jan Hermensen Post komt voor in mijn kwartierstaat, en zijn ouders Hermen Hendriks Post en Swaantje Berents dus ook.
Overigens het ik geen dopen kunnen vinden van Hermen Hendriks Post en Swaantje Berents, niet in Zwolle, Windesheim of Zalk (waar ze in ondertrouw gingen, en de ouders van Hermen Hendriks Post begraven zijn).
Wat ik verder nog opmerkelijk vind, is dat Hermen Hendriks Post bij de erfuiting 1690 aangeeft: voor het moederlijk goed bewezen een kamp land gelegen in Vekaten. Terwijl er bij de zussen van Swaantje Berents geen goederen in Vekaten (Zalk) te vererven zijn. Het stuk land lijkt me eerder uit zijn familie te komen. (Dan is Swaantje Berents door trouwen mede-eigenaar geworden?)