Huwelijksboeken 2 mei 1773 in Olst
26.02.1724 Goosen Derksen ten
26.02.1724 Goosen Derksen ten Brinke J.M. geboortig uijt OeldeWoonagtig in Gorssel en Janna Gosens Braamkolk J.D. in Gorssel. Copulati sunt.
Het klopt wat jullie
Het klopt wat jullie vermelden. Met Gosen Brink bedoel ik ook Gosen Braamkolk. Ook zijn naam is iedere keer anders. Zelfs met ten Brinke erbij. Maar zijn vader is Derk op den Brink en de vader van Derk op den Brink is Gosen Schroers. De zuster van Derk op den Brink is Jenneken Goosens, ged 9-2-1668. Dit uit de boeken van Lochem
Hallo Gerie en Ria ,
Hallo Gerie en Ria ,Derk Gosens Brink , alias Gansebrink, alias Braamkolk geb 17 juni 1725 als kind van Gosen Derks en Janna Gosens.Gosen is een Brink en Janna is een Braamkolk. Aan beide zijden komt de naam Gosen / Goossen voor. Gosen Brink is geboren uit een huwelijk tussen een lid van de familie Schroer en een lid van de familie Brinkman of Brink of ter Brinck. Gerie heeft reeds het een en ander vermeld daarover , maar haar conclusies komen bij mij niet duidelijk over. In de Gelderse Achterhoek kwam vaak de bruidegom inwonen bij de bruid en dan nam hij met zijn kinderen de familienaam van de bruid cq de boerderijnaam over. vr. groet - Albert
- ria van bessen
Daar weet ik verder niets van
Daar weet ik verder niets van, van Gorssel etc. maar het is me nu wel duidelijk dat Leentien dus een zus is van Janna en niet van Gosen Derks.
Nederduits Gereformeerde
Nederduits Gereformeerde Gemeente GORSSELLidmatenboek 1713-1734 (R.B.S. 784.1)24.06.1725 op St. Jan - met attestatie van Laaren onder de handt van Ds. Henrikus Hartkamp- Aeltien Brinkmans - wederom met attestatie naar Laren vertrocken -en Gosen Brinkman, modo Braamkolk
Hallo Ria, ik wil graag nog
Hallo Ria, ik wil graag nog even terug komen op bovenstaande. Jij vermeldt dat Gerrit van Brink gedoopt is op 19 mei 1741 maar in de boeken van Olst ( vpnd Olst) staat hij met een geboorte datum van 19 mei 1743. In 1741 is er geen kind te vinden. De andere Gerrit is geboren op 6 mei 1736. Deze Gerrit van 1736 zou dan Harmen moeten zijn in mijn ogen. Groetjes Gerie van Brink
- ria van bessen
Ik heb vermeld dat Gerrit bij
Ik heb vermeld dat Gerrit bij de opgave in 1811 zelf zegt dat hij gedoopt is in 1741. Aangezien de doopdatum klopt, kan hij het doopjaar ook goed hebben, maar over het algemeen kloppen de zelf opgegeven data meestal niet met de bewijzen.
Re: Huwelijksboeken 2 mei 1773 in Olst
Hendrik aan de Haar die in 1713 in het schoutambt Colmschate trouwt met Geertruid Arentsz Beltman, is gedoopt in Deventer 1,11,1685 (als Henrick, znv Jan Jansen en Arentje Henriks op Rieterink) uit het eerste huwelijk van zijn vader Jan Jansen Rieterink en Hendrikje Arents Stormink (Momberstelling ORA Colmschate C, fol 260, 1.8.1696) Vanaf 1701 komt deze familie op de Haar in Weteringen voor.
Dat zijn zoon Harmen Beltman op Krommedijk (dp Olst 16.2.1721) (tr Willemken Tijink (dp. Deventer 14.4.1726, en daarna met Gergjen Mensink ) als Dekker voorkomt, lijkt mij eerder te verwijzen naar zijn beroep dan naar een oudere geslachtsnaam, die ik in de famiie Rieterink/Haar net ben tegengekomen. Wat niet wegneemt dat het overlijden (2.11.1830) van dochter Maria (dp Olst 8.6.1766) in Oldebroek onder de naam Dekker is ingeschreven.
Dat zijn zoon Harmen Beltman op Krommedijk (dp Olst 16.2.1721) (tr Willemken Tijink (dp. Deventer 14.4.1726, en daarna met Gergjen Mensink ) als Dekker voorkomt, lijkt mij eerder te verwijzen naar zijn beroep dan naar een oudere geslachtsnaam, die ik in de famiie Rieterink/Haar net ben tegengekomen. Wat niet wegneemt dat het overlijden (2.11.1830) van dochter Maria (dp Olst 8.6.1766) in Oldebroek onder de naam Dekker is ingeschreven.