Willem Assies - Haerst
-
Re: Willem Assies - Haerst
Er is trouwens als het goed is ook een zoutgeld 1701 bij het HCO. Die toegankelijk krijgen zou ook nog wel eens leuk zijn. Dan kun je mooie reeksen maken van HFG 1675, VS 1682, ZG 1694, ZG 1701. Zou leuk zijn om bijvoorbeeld te kijken wie er na Assien Egberts op het Blick woont.
- ria van bessen
Het Markeboek Haerst heb ik niet - dus kan ik het niet controleren.
Zoutgeld heb ik ook niet, dus ook daar ik je niet mee helpen.
In de 50e penning staat dit - wat al bekend is.
F 12 – Op 22 december 1722 heeft de HWGeb. Heer Rutger Swier van Haarsolte tot Toutenburg bekent gemaakt dat sijn HWGeb door het overlijden van desselfs broeder wijlen de HWGeb. Heer Antonij Adolph van Haarsolte toe Haarst waren aanbestorven naervolgende goederen:
1) Het huis en Havesathe Haarst met annexe stallinge, hof, bogaerd, cingels en regt
van verschriijvinge etc.
2) Een erve daarnaast gelegen, waarvan pagter is Cornelis Roelofs.
3) Een erve Het Blik genaamd bij den Ordel gelegen, waarvan pagter is Teunis Berents.
4) 6 morgen land tot Haarst in Brandsslag, waarvan pagters sijn Willem Assies, Teunis op’t Blik en Gerrit Willems
5) Een katerstede tot Haarst, waarvan pagter is Willem Assies.
6) Een erve aan den Brink tot Berkum waarvan pagter is Jochum Klasen met een akkermaals bosjen en eenige heggen.
7) Een erve tot Haarst waarvan pagter is Wijcher Jans
8) Een erve tot Haarst waarvan pagters sijn Willem Hessels Insters, Lijsebet Jente en Geesje Hessels.
9) Een stukjen buijtendijks land ten Holten waarvan pagter is Hooij Kouwer
10) Eenige stukken land tot Haarst waarvan pagters sijn Jacob Hendriks, Jochum Klaasen en Willem Assies.
11) Een erve aan den Brink tot Berkum waarvan pagter is Rutger Willems, nevens de Hoge Belten met akkermaals bepoot.
12) Een erve aan den Brink tot Berkum waarvan pagter is Jacob Hendriks
13) Een stuk land te Genne waarvan pagter is Arent Bosch
14) Een katerstede tot Haarst waarvan pagter is Jan Gerritsen Snijder.
15) Een stukjen lands bij het Huis te Haarst waarvan pagter is Willem Assies
16) De Ruiterkolk te Genne waarvan pagter is ..[niet vermeld]
17) Een katerstede tot Haarst waarvan pagter is Frerik Geurts
18) Een erve te Genne waarvan pagter is de weduwe van Jan Maat.
19) 2 morgen Russenland te Genne waarvan pagter is Jan Willems.
20) Een katerstede waarvan pagter is Hermen Dekker.
21) Een stuk buijtendijks land tot Haarst bij den Doorn, waarvan pagter is de weduwe van Jan Maat.
22) Een erve tot Haarst waarvan pagter is Goosen Jans.
23) 15 morgen Rengersland in Mastenbroek, waarvan pagters sijn de Secr. J. Golts en Bernard ten Caten.
24) Een katerstede tot Berkum, waarvan pagter is Gerrit Willems.
25) 6 morgen lands in Mastenbroek waarvan pagters sijn B. Van Rijssen en G.W. Golts.
26) Een erve in’t Spijk te Haarst door Drost Dankelman gebruijckt, meijer daervan is Lambert Beniers.
27) 1½ ware in’t voornoemde Spijk door Heer Sweersen gebruijckt, meijer daarvan is Jochem Klasen.
28) Een waare in voornoemde Spijk gebruijckt bij de eijgenaren van den Ordel waarvan meijer is Arent Herms.
29) 5 waaren in voornoemde Spijk gebruijckt bij de erfgenamen van de Heer van Wolfshagen, waarvan meijer is Jan Assies.
30) Drie waaren in voornoemde Spijk bebruijkt bij de Heeren van de Geestelijkheid der Stad Zwolle waarvan meijer is Jan Peters.
Herman, ik stop ermee - ik herhaal te vaak, en er is geen lijntje meer te vinden in mijn gegevens.
Hopelijk leveren de registers etc. nog wat op, maar ik ben uitgezocht.
Mocht je toch bij Assien Egberts uitkomen in verband met de Hogebeek, dan heb ik wel meer gegevens, maar ik kan niet 'hard' maken dat hij getrouwd is met vrouwtje Brands.
Zoutgeld heb ik ook niet, dus ook daar ik je niet mee helpen.
In de 50e penning staat dit - wat al bekend is.
F 12 – Op 22 december 1722 heeft de HWGeb. Heer Rutger Swier van Haarsolte tot Toutenburg bekent gemaakt dat sijn HWGeb door het overlijden van desselfs broeder wijlen de HWGeb. Heer Antonij Adolph van Haarsolte toe Haarst waren aanbestorven naervolgende goederen:
1) Het huis en Havesathe Haarst met annexe stallinge, hof, bogaerd, cingels en regt
van verschriijvinge etc.
3) Een erve Het Blik genaamd bij den Ordel gelegen, waarvan pagter is Teunis Berents.
4) 6 morgen land tot Haarst in Brandsslag, waarvan pagters sijn Willem Assies, Teunis op’t Blik en Gerrit Willems
6) Een erve aan den Brink tot Berkum waarvan pagter is Jochum Klasen met een akkermaals bosjen en eenige heggen.
7) Een erve tot Haarst waarvan pagter is Wijcher Jans
8) Een erve tot Haarst waarvan pagters sijn Willem Hessels Insters, Lijsebet Jente en Geesje Hessels.
9) Een stukjen buijtendijks land ten Holten waarvan pagter is Hooij Kouwer
10) Eenige stukken land tot Haarst waarvan pagters sijn Jacob Hendriks, Jochum Klaasen en Willem Assies.
11) Een erve aan den Brink tot Berkum waarvan pagter is Rutger Willems, nevens de Hoge Belten met akkermaals bepoot.
12) Een erve aan den Brink tot Berkum waarvan pagter is Jacob Hendriks
13) Een stuk land te Genne waarvan pagter is Arent Bosch
14) Een katerstede tot Haarst waarvan pagter is Jan Gerritsen Snijder.
15) Een stukjen lands bij het Huis te Haarst waarvan pagter is Willem Assies
16) De Ruiterkolk te Genne waarvan pagter is ..[niet vermeld]
17) Een katerstede tot Haarst waarvan pagter is Frerik Geurts
18) Een erve te Genne waarvan pagter is de weduwe van Jan Maat.
19) 2 morgen Russenland te Genne waarvan pagter is Jan Willems.
20) Een katerstede waarvan pagter is Hermen Dekker.
21) Een stuk buijtendijks land tot Haarst bij den Doorn, waarvan pagter is de weduwe van Jan Maat.
22) Een erve tot Haarst waarvan pagter is Goosen Jans.
23) 15 morgen Rengersland in Mastenbroek, waarvan pagters sijn de Secr. J. Golts en Bernard ten Caten.
24) Een katerstede tot Berkum, waarvan pagter is Gerrit Willems.
25) 6 morgen lands in Mastenbroek waarvan pagters sijn B. Van Rijssen en G.W. Golts.
26) Een erve in’t Spijk te Haarst door Drost Dankelman gebruijckt, meijer daervan is Lambert Beniers.
27) 1½ ware in’t voornoemde Spijk door Heer Sweersen gebruijckt, meijer daarvan is Jochem Klasen.
28) Een waare in voornoemde Spijk gebruijckt bij de eijgenaren van den Ordel waarvan meijer is Arent Herms.
29) 5 waaren in voornoemde Spijk gebruijckt bij de erfgenamen van de Heer van Wolfshagen, waarvan meijer is Jan Assies.
30) Drie waaren in voornoemde Spijk bebruijkt bij de Heeren van de Geestelijkheid der Stad Zwolle waarvan meijer is Jan Peters.
Herman, ik stop ermee - ik herhaal te vaak, en er is geen lijntje meer te vinden in mijn gegevens.
Hopelijk leveren de registers etc. nog wat op, maar ik ben uitgezocht.
Mocht je toch bij Assien Egberts uitkomen in verband met de Hogebeek, dan heb ik wel meer gegevens, maar ik kan niet 'hard' maken dat hij getrouwd is met vrouwtje Brands.
-
Ha bedankt voor die akte. Dat overzicht had ik niet.
Alle Markeboeken (en dus ook van haerst) kun je hier online vinden: https://eur03.safelinks.protection.outl ... reserved=0
Helemaal prima hoor! Ik merk inderdaad dat we even niet verder komen. Wie weet verzin ik ooit weer wat of komt er ergens een mooie akte boven tafel, maar voor nu is het goed. Bedankt voor het meedenken elke keer maar weer. Dat geldt voor alle forumleden!
Alle Markeboeken (en dus ook van haerst) kun je hier online vinden: https://eur03.safelinks.protection.outl ... reserved=0
Helemaal prima hoor! Ik merk inderdaad dat we even niet verder komen. Wie weet verzin ik ooit weer wat of komt er ergens een mooie akte boven tafel, maar voor nu is het goed. Bedankt voor het meedenken elke keer maar weer. Dat geldt voor alle forumleden!
-
Zojuist gelezen, vanaf foto's gemaakt door Jan Rientjes van Zoutged 1701 Zwk. Ik heb nu alleen de namen getypt, geen geldbedragen.
Zoutgeld 1701 Zwk. Haerst, vooraf gegaan door Holten en gevolgd door Herfte.
1. Het Huis Den Doorn
2. Assien Henricks
3. Andries Jansen
4. Jan Hendricks
5. Gerrit Jansen Snijder
6. Lambert Hermsen
7. Hessel Herms weduwe
8. Claes Hendricks weduwe
9. Jan Lambers
10. Gerrit Jansen
11. Geurt Jansen
12. Willem Assies
13. Harmen Engbers de weerts wed.
14. De overste Nimphius
15. Peter Roelofs
16. Hendrik Egbers weduwe doorgekrast geen bedrag hier achter!
17. Henrick Braakman modo doorgekrast geen bedrag hier achter!
18. Goossen Jansen
19. Willem Albers
20. Claes Peters
21. ‘t Huis den Ordel doorgekrast bedrag f 9 is ook doorgekrast
22. Albert Henricks op de Stouwe
23. Jan Jansen
24. Jan Gerrits
25. Berent Wigbelts
Zoutgeld 1701 Zwk. Haerst, vooraf gegaan door Holten en gevolgd door Herfte.
1. Het Huis Den Doorn
2. Assien Henricks
3. Andries Jansen
4. Jan Hendricks
5. Gerrit Jansen Snijder
6. Lambert Hermsen
7. Hessel Herms weduwe
8. Claes Hendricks weduwe
9. Jan Lambers
10. Gerrit Jansen
11. Geurt Jansen
12. Willem Assies
13. Harmen Engbers de weerts wed.
14. De overste Nimphius
15. Peter Roelofs
16. Hendrik Egbers weduwe doorgekrast geen bedrag hier achter!
17. Henrick Braakman modo doorgekrast geen bedrag hier achter!
18. Goossen Jansen
19. Willem Albers
20. Claes Peters
21. ‘t Huis den Ordel doorgekrast bedrag f 9 is ook doorgekrast
22. Albert Henricks op de Stouwe
23. Jan Jansen
24. Jan Gerrits
25. Berent Wigbelts
-
Ha Janny, dat is mooi! Ik heb het bijgewerkt in het overzicht van Haerst dat ik al had: Hoofdgeld 1675-> Vuursteden 1682 -> Zoutgeld 1694 -> Zoutgeld 1701. Zie link:
https://drive.google.com/file/d/168Um9B ... sp=sharing
Jan Jansen komt op de plek van Assijn Egbers. Daar gaat me geen belletje rinkelen.
En opvallend is dat Egbert van Berkum er dan niet meer is.
Ik ga even een drukke periode tegemoet. Als ik weer tijd heb maak ik dit zelfde lijstje ook nog eens voor Berkum. Wie weet leren we er wat van.
https://drive.google.com/file/d/168Um9B ... sp=sharing
Jan Jansen komt op de plek van Assijn Egbers. Daar gaat me geen belletje rinkelen.
En opvallend is dat Egbert van Berkum er dan niet meer is.
Ik ga even een drukke periode tegemoet. Als ik weer tijd heb maak ik dit zelfde lijstje ook nog eens voor Berkum. Wie weet leren we er wat van.
-
Voor het probleem Assien Egbers hoeven we ons niet te schamen. 345 jaar gelden hadden ze dat probleem al. Men twijfelde er toen al aan of er 2 Assies Egbers waren in Haerst. Een Leerbaart en een geen-Leerbaart? Of mogelijk toch maar eentje met die naam? Er staat ook nog in 1675 een keer dat Assien Egbers is vertrokken. Bleef er toen toch eentje achter? Op de plek van die vertrokken Assien Egbers kwam een arm mens te wonen. Vuursteden en Hoofdgeld 1675 geven niet echt duidelijkheid. Vooral niet als er 2 versies van één register zijn.
-
Bij deze nog een paar ideeen over het Brandslag en Berkum. Mij vielen nog een paar zaken op:
Verder zie ik dat het Ruiterkamp waaruit o.a. ook het Brandsslag wordt afgesplits, een vrij groot gebied beslaat, van Haerst tot Herfte en Berkum wat er tussenligt. Uit het stift Essen is af te leiden dat colonel/ capitein Mulert grond heeft in de buurt van het Brantslag. De Mulerts zitten op het Ordel en ook op het Camperbeek in Berkum, dus het Brandslag zal in de buurt van de Ordel / 't Blick / Barkemmerbrug liggen, of in die hoek aan de Zwolse kant van de Vecht.
Deze Meulenbelt staat ook in het Stift Essen bij het Brantslag.ria van bessen schreef: ↑19 apr 2020, 22:29bericht 4
...
NB Er is ook een Assien Willems op het erve Meulenbelt in Berkum
...
Derk Mollenbelt wordt genoemd in het Stift Essen op het Brantslag vanaf 1698. Zijn testament kan ik op die datum niet vinden in het schoutengericht Heino. Wel weten we dat Willem Assies veelvuldig als pachter op het Brandslag wordt genoemd en ik ben daarom wel benieuwd naar de terloopse opmerking van Ria, (NB Er is ook een Assien Willems op het erve Meulenbelt in Berkum), uit welke akte/bron die informatie komt?Stift Essen: 2.564. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum: ... Maatgravenslagh, genaamt Brantsslagh,...
(viii:150v) 1675 apr 6 Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel, na opdracht door Albert Willemss en zijn zuster Jannechien Willemssen, kinderen van wijlen Willem Geertssen Brants, door Henrick Assienssen en zijn zuster Aeltien Assienssen, alsmede door Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen als voogden van het kind van wijlen Jannechien Assienssen, kinderen en kleinkind van wijlen Grietien Geertssen Brants, door Geertien Geertssen Brants en haar man Assien Egbertssen, en door Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen als voogden van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants, tezamen kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van wijlen Geert Brants
(x:20) 1688 jun 15 Jan Velthuys als oom en voogd van de minderjarige kinderen van Annichien Velthuys bij wijlen Derck Vervoort, gelijk eertijds wijlen Gerryt Velthuys daarmee werd beleend
(x:153v) 1698 okt 6 Derck Mollenbelt te Berckman, mede voor zijn vrouw Grietien Hermsen, na opdracht door Jan Velthuys en Jan Struyck als voogden van de kinderen van wijlen Derck Vervoort, onderschout te Wyhe, en Jannichien Velthuys
(xi:47) 1710 aug 14 Derck Mollenbelt, burger-vaanderig, ziek te bed liggende, verkrijgt goedkeuring van zijn op 18 juni 1708 voor het schoutengericht van Heino verleden testament
(xi:118) 1717 mei 17 Grietien Herms met de ledige hand na de dood van haar man Derck Mollenbelt, onder hulderschap van haar tegenwoordige man Claas Mollenbelt
Verder zie ik dat het Ruiterkamp waaruit o.a. ook het Brandsslag wordt afgesplits, een vrij groot gebied beslaat, van Haerst tot Herfte en Berkum wat er tussenligt. Uit het stift Essen is af te leiden dat colonel/ capitein Mulert grond heeft in de buurt van het Brantslag. De Mulerts zitten op het Ordel en ook op het Camperbeek in Berkum, dus het Brandslag zal in de buurt van de Ordel / 't Blick / Barkemmerbrug liggen, of in die hoek aan de Zwolse kant van de Vecht.
Naast Berkum krijgen ook de bewoners van het Blick steeds meer mijn interesse, omdat daar ook meer Assies tussen zitten en, Willem Assies en Teunis op 't Blick samen met Gerrit Willems in 1722 ook samen de pagters zijn van het Brandslag. Egbert heeft daarin met Berent Wigbolts die 5x trouwt o.a. met Willemtjen Assies jd uit Haarst en Geertie Assies j.d. uit Haerst al een mooie voorzet gegeven. Ik hoop ooit genoeg bronnen bij elkaar te krijgen om de driehoek Haerst, het Ordel en Berkum met o.a. het Brandslag en alle Assies erin te kunnen reconstrueren.ria van bessen schreef: ↑17 apr 2020, 22:05...
van verschriijvinge etc.
...
- ria van bessen
Het kwam in dit topic nooit aan bod.
Maar ik meen me te herinneren dat je de lijn van Hendrikje Mensen al wel eens had uitgezocht.
Klopt dat?
Maar ik meen me te herinneren dat je de lijn van Hendrikje Mensen al wel eens had uitgezocht.
Klopt dat?
-
Leuk dat u daar aan denkt. De Willem Assies uit dit topic waarvan we de ouders niet kunnen vinden trouwt 19-04-1684 met Annetje Warners en krijgt 5 kinderen waarvan 30-10-1687 zoon Assien Willems. Assien Willems trouwt 10-05-1721 met Aagte Arens en krijgt 6 kinderen waarvan 30-12-1725 zoon Willem Assies. Deze Willem Assies trouwt 08-05-1757 in Beverwijk met Hendrikje Mensen.
Deze Hendrikje Mensen komt uit Dalfsen en ik heb de volgende gegevens.
1743-04-07 Belijdenis Uit Kerkdorp [5] Hendrikje Mentzing op de Leemkwijze, met att. na Zwolle [LM Dalfsen]
1744-03-30 Hendrikje Mentzing met attestatie van Dalfsen naar Zwolle [LM Zwolle]
1746-09-11 Hendrikje Metzing van Zwolle naar Amsterdam [LM Zwolle]
1746-09-22 [32] Hendrikje Mensing op de keijsergragt, van Zwolle [LM Amsterdam]
1755-11-06 [14] Hendrikje Mentsing, ingekomen op 16-09-1746, na Haarlem, door haarself. [LM Amsterdam]
1756 voorj. Hendrikje Mentsing uit Amsterdam met attestatie van 06-11-1755 [LM Haarlem]
1757-05-08 Willem Asjes van der Bent J.M. van Haerst, wonagtig in de Beverwijk met Hendrikje Mentsen, J.D. van Dalfsen op de oude gragt. Deze geboden gaan in de Beverwijk acte geven den 8 mei 1757 na Zwolle te trouwen. 6 gl. Aan de diaconij [Trouwboek Haarlem]
1757-05-08 Willem Asseris van der Bent j.m. wonende te Beverwijk met Hendrikje Mensen, j.d. wonende tot Haarlem, att na Zwolle op dato [Trouwboek Beverwijk]
1758 Hendrikjen Mensing voor Pasen van Haarlem naar Zwolle [LM Zwolle]
1769-05-23 Hendrikje Mensen testament Zwolle, geen kinderen, institueert man Willem Asjes van der Bent
1769-06-06 Hendrikje Mensen overlijden in Zwolle
Ik heb geen Mense in Dalfsen gevonden die een Hendrikje doopt, maar mogelijk is "Mentzing" een achternaam en dan zou de doop kunnen zijn: 9-11-1721 Henrikien dochter Willem Mensen Teuntien Gerrijds In ’t Kerkdorp [Doopboek Dalfsen]. Verder heb ik die lijn niet uitgezocht.
Het trouwen van Willem Asjes in Beverwijk 08-05-1757 is de eerste keer dat hij zich "van der Bent" noemt, al noemt zijn oom Cornelis zich al "van der Bent bij zijn trouwen in Deventer in 1747. Willem Asjes van der Bent wordt 16-05-1757 ingeschreven als kleinburger in Zwolle. Willem Assies van der Bent komt in december 1757 al aan in het Lidmatenboek Zwolle, Hendrikje Mensen pas voor Pasen 1758. Dit heeft mogelijk te maken met een kind dat nog geboren wordt. Willem van der Bent begraaft namelijk 1758-08-19 in Zwolle een kind. Een doop daarvan heb ik nog niet gevonden.
Deze Hendrikje Mensen komt uit Dalfsen en ik heb de volgende gegevens.
1743-04-07 Belijdenis Uit Kerkdorp [5] Hendrikje Mentzing op de Leemkwijze, met att. na Zwolle [LM Dalfsen]
1744-03-30 Hendrikje Mentzing met attestatie van Dalfsen naar Zwolle [LM Zwolle]
1746-09-11 Hendrikje Metzing van Zwolle naar Amsterdam [LM Zwolle]
1746-09-22 [32] Hendrikje Mensing op de keijsergragt, van Zwolle [LM Amsterdam]
1755-11-06 [14] Hendrikje Mentsing, ingekomen op 16-09-1746, na Haarlem, door haarself. [LM Amsterdam]
1756 voorj. Hendrikje Mentsing uit Amsterdam met attestatie van 06-11-1755 [LM Haarlem]
1757-05-08 Willem Asjes van der Bent J.M. van Haerst, wonagtig in de Beverwijk met Hendrikje Mentsen, J.D. van Dalfsen op de oude gragt. Deze geboden gaan in de Beverwijk acte geven den 8 mei 1757 na Zwolle te trouwen. 6 gl. Aan de diaconij [Trouwboek Haarlem]
1757-05-08 Willem Asseris van der Bent j.m. wonende te Beverwijk met Hendrikje Mensen, j.d. wonende tot Haarlem, att na Zwolle op dato [Trouwboek Beverwijk]
1758 Hendrikjen Mensing voor Pasen van Haarlem naar Zwolle [LM Zwolle]
1769-05-23 Hendrikje Mensen testament Zwolle, geen kinderen, institueert man Willem Asjes van der Bent
1769-06-06 Hendrikje Mensen overlijden in Zwolle
Ik heb geen Mense in Dalfsen gevonden die een Hendrikje doopt, maar mogelijk is "Mentzing" een achternaam en dan zou de doop kunnen zijn: 9-11-1721 Henrikien dochter Willem Mensen Teuntien Gerrijds In ’t Kerkdorp [Doopboek Dalfsen]. Verder heb ik die lijn niet uitgezocht.
Het trouwen van Willem Asjes in Beverwijk 08-05-1757 is de eerste keer dat hij zich "van der Bent" noemt, al noemt zijn oom Cornelis zich al "van der Bent bij zijn trouwen in Deventer in 1747. Willem Asjes van der Bent wordt 16-05-1757 ingeschreven als kleinburger in Zwolle. Willem Assies van der Bent komt in december 1757 al aan in het Lidmatenboek Zwolle, Hendrikje Mensen pas voor Pasen 1758. Dit heeft mogelijk te maken met een kind dat nog geboren wordt. Willem van der Bent begraaft namelijk 1758-08-19 in Zwolle een kind. Een doop daarvan heb ik nog niet gevonden.
- ria van bessen
Ik heb die doop 1721 van Hendrikje ook geselecteerd als zijnde de juiste.
16-5-1706 Willem Gerrijd zoon Willem Willims Teuntie Gerrijds In 't Kerkdorp
15-7-1708 Harmen Boldewijn zoon Willem Menss.. Teuntien Gerrijds In 't Kerkdorp
22-12-1709 Hendrike dochter Willem Willems Teuntie Gerrijds In 't Kerkdorp
17-1-1712 Geertruijt dochter Willem Menssen Teuntien Gerrijds In 't Kerkdorp
7-3-1714 Willem Gerrijd zoon Willem Mensen Teuntien Gerrijts In 't Kerkdor
24-9-1717 Henricus zoon Willem Menssen Teuntie Gerrijds In 't Kerkdorp
15-1-1719 Hendrike dochter Willem Menssen Teuntie Gerrijds In 't Kerkdorp
11-2-1720 Jannegien dochter Willem Enssink Teuntien Gerrijds In 't Kerkdorp
9-11-1721 Henrikien dochter Willem Mensen Teuntien Gerrijds In 't Kerkdorp
Daar had ik onderstaande bij [opgezocht tijdens de zoektocht v.d. Bent]
Dalfsen f 83v dd 05-06-1735
Verw. Scholtus H. Cuper
Keurnoten: Albert Hermz en Jan Gerrits Ruiter
Peter Tomassen wil hertrouwen = 2e huwelijk en heeft 2 onmondige kinderen m.n. Tomas, Janna Geertruit Petersen bij wijlen zijn vrouw Grietjen Gerrits en waarover als mombers worden gesteld Wilm Mentzen en Arent Jansen op de Colk.
Erfuiting: aan de dochter de moeders klederen, linnen en wollen alsmede 2 gouden ringen met een silveren beugel mits dat zij aan haar broer Tomas zal uitkeren, wanneer [zij] in staat kompt om wat te verdienen, 15 cgls of uit het aan haar bewesene te eijschen van de mombers. De vader is verpligt de soon een ambagt en de dogter het najen te leren, alsmede beide het laten leren lesen en schrijven nabiurlijk en bij ziekte te verplegen. Marregien Nijcolaas de toekomende bruid verklaart de beide kinderen als haar eigen kinderen aan te nemen. Getekend en gezegeld door de Verw. Scholtus
Actum Dalfsen den 5e Junij 1735
HIER HOORT BIJ
Thomas 1721 z.v. Peter Thomas 67/85
Grietien Gerrijds
Janna Geertruijt 1723 d.v. Peter Thomassen 67/97
Grietien Gerrijds
1719-04-08 - 8 April 1719 - Peter Thomas J.M. tot Dalfsen, en Grietje Gerrijds J.D. tot Zwolle - de proclamatie gaat ook tot Dalfsen, alwaer ook ingeschreven zijn - attestatie om tot Dalfsen te trouwen den 23 April 1719 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 729, f358.
1719-04-09 - Grietje Gerts gaat met attestatie naar Dalfsen - N.H. lidmatenboek Zwolle, deel 2, f263.
Grietje Gerts 1712-12-19 Tekst: wonende in de Dieserstraat Zwolle doet belijdenis
En bij het zoeken naar gegevens over Schierholt in Dalfsen vond ik deze aantekening.
En toen schoot het me weer te binnen, dat ik je die gegevens nog wou geven.
Dalfsen contentieuse zaken deel 41
[foto nr 259 en 262]
dd 12-03-1722
Dr. van der Vecht doet voor hemzelf aanpanding aan de mobile goederen van Willem Mensen en Peter Thomassen als getrouwd zijnde, de ene aan Teune en de andere aan Grietjen, dochters van wijlen Gerrit van der Straten en zijn vrouw Geertrui wegens 19 gls huishuur en landpachtschuld.
ZOON
trb Dalfsen
Den 22 Maart 1749 - Tomas Peter(s) J.M., met Berendina Janssen J.D., beijde in Dalfsen.
Willem Assies
x 2e Geertruid Hommering jd in de Dieserstraat 02-06/17-06-1770 Zwolle SG Hendrik Geerligs HG Marrigjen van Straten hvr van Jac. Vernhout
Zij komt met attestatie uit ’s Gravenhage sept 1770 NH Lidm.boek 4 blz 10
uit dit huwelijk:
- 22-01-1772 Aagjen d.v. Willem van der Bent en Geertruid Hommering
- 13-10-1773 Frederik – z.v. Wilm van der Bent en Geertruij Hommering
- 02/05-3-1775 Willem Asjes – getuige Anna Asjes van der Bent vrouw van Hendrik Geerligs in Haarst –
begraven Zwolle 15-6-1772 een kind van Wilm van der Bent op het Betlem kerkhof in een graf van A.J. ter Smitten en Hendrik Zandwijk RBSO 743 blz 398
Zwolle testamenten f554 dd.23-05-1769
Erschenen Willem van der Bent en zijn vrouw Hendrikjen Mensen, de eerste gaande en staande en de tweede bedlederig, en over hun natelaten goederen willende disponeren, zo verklaarden zij in de eerste plaats tot hun erfgenamen te institueren alzodane kinderen als ze komen te verwekken, doch zonder kinderen natelaten komende te overlijden dan stellen ze elkaar over en weer tot enige en universele erfgenamen, na aftrek van de legitieme portie voor testators moeder als die hem overleeft.
Actum coram Schepenen Kam. E. Scriverius en Feith.
RBSO 743 blz 282 dd 06-06-1769 Hendrikjen Mensen vrouw van de hovenier Willem van der Bent is begraven in de Betlehemse kerk
Willem is Begraven Bethlehems kerk 15-08-1789
Zwolle Testamenten RA001-121 [1769-1782]
f115 dd.23-07-1772
Erschenen Jacobus van Marle weduwnaar ziek te bed liggende, en verklaarde aan te stellen tot voogden over zijn minderjarige zoon Jan van Marle, de personen van Jacobus Fernhout Mr. Kleermaker alhier en Thomas Peters wonende te Dalfsen, om na comparants overlijden de voogdijschap gedurende de onmondigheid van zijn zoon waar te nemen.
Actum coram Schepenen Crans en Nilant.
Zwolle RA001-00155 Erfuitingen Voorstraat 1771-1799
f41-f41v dd.06-08-1772
Momberen over het kind van wijlen Jacob van Marle: Jacobus Vernhout en Thomas Peters.
De bovengemelde momberen, daartoe bij testament van NN-07-1772 door Jacob van Marle aangesteld, hebben de momberschap aangenomen en geëxhibeerd inventaris conform het reglement, welke inventaris getekend en het dubbeld terug gegeven is. Voorts is de momberen gepermitteerd de mobile goederen van hun pupil publiek te verkopen.
24-10-1772: Geven de momberen over rekening die met het exhibitum is getekend, zij nemen de quitantien weer na zich om bij het afhoren te reëxhiberen.
05-12-1772: De momberen verzoeken te mogen worden gequalificeerd om f600.- te mogen verstrekken aan Gerrit van Dalfsen op't huis door hem bewoond bij de Sassenpoort alleen bezwaard met f300.- en door de bazen Wernink en van der Kolk waardig geschat f1500.- à 1600.-.
27-02-1773: Maken de voorn. momberen bekend dat na belegging van de f600.- volgend hypothecatie van den 18-12-1772 nog onder zich hadden ongeveer f150.- om welke te beleggen zij nog gene gelegenheid wisten.
15-06-1773: Vernhout maakt bekend dat zij nog geen gelegenheid hadden om't geld goed te beleggen.
11-09-1773: Vernhout geeft kennis dat boven de f150.- nog ontvangen heeft f150.- dus in kas heeft f300.-, die niet weet te beleggen.
04-12-1773: Vernhout verklaard de f300.- alsnog niet te kunnen beleggen.
03-01-1774: Vernhout gequalificeerd aan Roelof van Stegeren en zijn vrouw uit te doen f150.- ad 3% onder verband van hun huis aan de Swarte Ravensbrugge door Stemberg getaxeerd op f700.- en bezwaard met f500.- van de Ont: van Marle, mits mede specific verbindende de meubelen daar Hoogop een inventaris van zal maken.
07-05-1774: Vernhout maakt bekend dat na't beleggen der vorige f150.- nog onder zich heeft iets over de f100.- die niet weet te beleggen.
05-11-1774: Vernhout geeft over rekening, die te tekenen.
29-08-1775: Zijn Vernhout met de vrouw van zijn medevoogd Thomas Peters die om ziekte absent was geconvenieerd, in presentie van de Heeren Gecomm: dat de eerstgen: die de jonge van Marle nu 3 jaren op zijn winkel en in de kost etc. gehad heeft voor 25 st. 's weeks, dezelve nog zal behouden tot vasten avond 1776 's weeks voor 21 st. en zal hij daarna op een groter winkel moeten worden bezorgd.
16-01-1776: De rekeningen van Vernhout van 1771 en 1772, 1773 en 1774 afgehoord en goed bevonden, zijnde hem de quitantien weergegeven.
19-11-1776: Vernhout geeft kennis dat f600-:-: uit de boedel van de wed. van Dalfsen heeft ontvangen en die nog niet weet te beleggen.
03-12-1776: Vernhout geeft over rekeninge. Hij wil de 600 gl. van zijn pupil wel op rente hebben onder verband van zijn huis dat hem den 21-04-1763 is overgedragen en dat gekost heeft f500-:-: en van een huis staande tussen Meijer en Veltkamp doende te huur f42-:-:.
NB Deze beide huize zijn bezwaard met 300-:-: volgens erfuiting voor ene dochter nog.
15-07-1777: Vernhout nader gehoord die heeft nu de som van Van Marle besteed bij v. Haerst voor 12 st. weer en dan zal aan Vernhout daartoe aan kostgeld boven werden gerekend 15 st. weer alzo zal hij daarvan in de week kostgeld hebben 27 st. en dit zal beginnen te rekenen van Vastenavond 1777; hij houd de 500 gl. a 3& met verband van zijn huis en was bij rest van rekening tot 3 Dec. 1777 in cas 577-:-.
17-12-1778: Gelsch: de rekening van Dec: 1776 tot Decbr.1778 en de vorige rekening.
05-10-1779: Deze jonge is sedert jaren nu bij Jan Rameker alwaar 't eerste jaar 15 st. vast dien na 4 st. per dag gehad heeft als werk.
02-11-1779: Aan Vernhout geaccordeerd thans bij movisie een daelder kostgeld te mogen nemen en zulks in presentie van de jonge.
17-04-1781: Willem van der Bent bij resol. v.d. 21 dezer aangesteld tot voogd over dit kind heeft de voogdij aangenomen en verklaring na het regl. gedaan.
15-05-1781: De voogden zullen voor het kind enig goed mogen kopen van linnen ad 22-7-4 en nog 20-4-: en nog 2-6-:, tezamen f44-14-4, en dit geld te mogen nemen van't capitaal van 500-:-: op 't huis van Vernhout hebbende gelegen en thans onder de wedr. Overweg berustende.
02-10-1781: Overweg gequalificeerd aan Vernhout het slot van zijn rekening heden afgehoord en getekend van't kind van Jacob van Marle ad 23-16-6 van de onder hem berustende penningen te mogen uittellen.
13-10-1781: De voogden geaccordeerd met toestemming van hun pupil geaccordeerd, dat onder Overweg nog berustende van de 500 gl. op het huis van Vernhout gevestigd geweest ad 431-7 worden belegd bij Secret. Eekhout ad 2 1/2 gl. in't jaar.
20-08-1782: Van der Bent heeft met permissie aan zijn pupil gezonden 2 ducaten en moeten de 150 gls. aan van Stegeren opgezegd worden, dat aan de Rodr. Hoogop gedemandeerd is.
11-03-1784: Jacob van Marle meerderjarig geworden zijnde dezelve de voogden conclusive rekening, waarbij bleek dat voor dezelve boven de capitale van 400 en 150 gls. ten laste van de Secret. Hen. Eekhout & R. Van Stegeren in contanten nog te ontvangen was 25-6-10 die hem voor de voogd v.d. Bent zijn gegeven, waarna hij dezelve bedankt heeft en gequiteerd.
Afgedaan.
Lidmatenboek
Jacob Hendriks van Marle
Datum:
1747-12
Tekst: komt met attestatie uit Ommen
16-5-1706 Willem Gerrijd zoon Willem Willims Teuntie Gerrijds In 't Kerkdorp
15-7-1708 Harmen Boldewijn zoon Willem Menss.. Teuntien Gerrijds In 't Kerkdorp
22-12-1709 Hendrike dochter Willem Willems Teuntie Gerrijds In 't Kerkdorp
17-1-1712 Geertruijt dochter Willem Menssen Teuntien Gerrijds In 't Kerkdorp
7-3-1714 Willem Gerrijd zoon Willem Mensen Teuntien Gerrijts In 't Kerkdor
24-9-1717 Henricus zoon Willem Menssen Teuntie Gerrijds In 't Kerkdorp
15-1-1719 Hendrike dochter Willem Menssen Teuntie Gerrijds In 't Kerkdorp
11-2-1720 Jannegien dochter Willem Enssink Teuntien Gerrijds In 't Kerkdorp
9-11-1721 Henrikien dochter Willem Mensen Teuntien Gerrijds In 't Kerkdorp
Daar had ik onderstaande bij [opgezocht tijdens de zoektocht v.d. Bent]
Dalfsen f 83v dd 05-06-1735
Verw. Scholtus H. Cuper
Keurnoten: Albert Hermz en Jan Gerrits Ruiter
Peter Tomassen wil hertrouwen = 2e huwelijk en heeft 2 onmondige kinderen m.n. Tomas, Janna Geertruit Petersen bij wijlen zijn vrouw Grietjen Gerrits en waarover als mombers worden gesteld Wilm Mentzen en Arent Jansen op de Colk.
Erfuiting: aan de dochter de moeders klederen, linnen en wollen alsmede 2 gouden ringen met een silveren beugel mits dat zij aan haar broer Tomas zal uitkeren, wanneer [zij] in staat kompt om wat te verdienen, 15 cgls of uit het aan haar bewesene te eijschen van de mombers. De vader is verpligt de soon een ambagt en de dogter het najen te leren, alsmede beide het laten leren lesen en schrijven nabiurlijk en bij ziekte te verplegen. Marregien Nijcolaas de toekomende bruid verklaart de beide kinderen als haar eigen kinderen aan te nemen. Getekend en gezegeld door de Verw. Scholtus
Actum Dalfsen den 5e Junij 1735
HIER HOORT BIJ
Thomas 1721 z.v. Peter Thomas 67/85
Grietien Gerrijds
Janna Geertruijt 1723 d.v. Peter Thomassen 67/97
Grietien Gerrijds
1719-04-08 - 8 April 1719 - Peter Thomas J.M. tot Dalfsen, en Grietje Gerrijds J.D. tot Zwolle - de proclamatie gaat ook tot Dalfsen, alwaer ook ingeschreven zijn - attestatie om tot Dalfsen te trouwen den 23 April 1719 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 729, f358.
1719-04-09 - Grietje Gerts gaat met attestatie naar Dalfsen - N.H. lidmatenboek Zwolle, deel 2, f263.
Grietje Gerts 1712-12-19 Tekst: wonende in de Dieserstraat Zwolle doet belijdenis
En bij het zoeken naar gegevens over Schierholt in Dalfsen vond ik deze aantekening.
En toen schoot het me weer te binnen, dat ik je die gegevens nog wou geven.
Dalfsen contentieuse zaken deel 41
[foto nr 259 en 262]
dd 12-03-1722
Dr. van der Vecht doet voor hemzelf aanpanding aan de mobile goederen van Willem Mensen en Peter Thomassen als getrouwd zijnde, de ene aan Teune en de andere aan Grietjen, dochters van wijlen Gerrit van der Straten en zijn vrouw Geertrui wegens 19 gls huishuur en landpachtschuld.
ZOON
trb Dalfsen
Den 22 Maart 1749 - Tomas Peter(s) J.M., met Berendina Janssen J.D., beijde in Dalfsen.
Willem Assies
x 2e Geertruid Hommering jd in de Dieserstraat 02-06/17-06-1770 Zwolle SG Hendrik Geerligs HG Marrigjen van Straten hvr van Jac. Vernhout
Zij komt met attestatie uit ’s Gravenhage sept 1770 NH Lidm.boek 4 blz 10
uit dit huwelijk:
- 22-01-1772 Aagjen d.v. Willem van der Bent en Geertruid Hommering
- 13-10-1773 Frederik – z.v. Wilm van der Bent en Geertruij Hommering
- 02/05-3-1775 Willem Asjes – getuige Anna Asjes van der Bent vrouw van Hendrik Geerligs in Haarst –
begraven Zwolle 15-6-1772 een kind van Wilm van der Bent op het Betlem kerkhof in een graf van A.J. ter Smitten en Hendrik Zandwijk RBSO 743 blz 398
Zwolle testamenten f554 dd.23-05-1769
Erschenen Willem van der Bent en zijn vrouw Hendrikjen Mensen, de eerste gaande en staande en de tweede bedlederig, en over hun natelaten goederen willende disponeren, zo verklaarden zij in de eerste plaats tot hun erfgenamen te institueren alzodane kinderen als ze komen te verwekken, doch zonder kinderen natelaten komende te overlijden dan stellen ze elkaar over en weer tot enige en universele erfgenamen, na aftrek van de legitieme portie voor testators moeder als die hem overleeft.
Actum coram Schepenen Kam. E. Scriverius en Feith.
RBSO 743 blz 282 dd 06-06-1769 Hendrikjen Mensen vrouw van de hovenier Willem van der Bent is begraven in de Betlehemse kerk
Willem is Begraven Bethlehems kerk 15-08-1789
Zwolle Testamenten RA001-121 [1769-1782]
f115 dd.23-07-1772
Erschenen Jacobus van Marle weduwnaar ziek te bed liggende, en verklaarde aan te stellen tot voogden over zijn minderjarige zoon Jan van Marle, de personen van Jacobus Fernhout Mr. Kleermaker alhier en Thomas Peters wonende te Dalfsen, om na comparants overlijden de voogdijschap gedurende de onmondigheid van zijn zoon waar te nemen.
Actum coram Schepenen Crans en Nilant.
Zwolle RA001-00155 Erfuitingen Voorstraat 1771-1799
f41-f41v dd.06-08-1772
Momberen over het kind van wijlen Jacob van Marle: Jacobus Vernhout en Thomas Peters.
De bovengemelde momberen, daartoe bij testament van NN-07-1772 door Jacob van Marle aangesteld, hebben de momberschap aangenomen en geëxhibeerd inventaris conform het reglement, welke inventaris getekend en het dubbeld terug gegeven is. Voorts is de momberen gepermitteerd de mobile goederen van hun pupil publiek te verkopen.
24-10-1772: Geven de momberen over rekening die met het exhibitum is getekend, zij nemen de quitantien weer na zich om bij het afhoren te reëxhiberen.
05-12-1772: De momberen verzoeken te mogen worden gequalificeerd om f600.- te mogen verstrekken aan Gerrit van Dalfsen op't huis door hem bewoond bij de Sassenpoort alleen bezwaard met f300.- en door de bazen Wernink en van der Kolk waardig geschat f1500.- à 1600.-.
27-02-1773: Maken de voorn. momberen bekend dat na belegging van de f600.- volgend hypothecatie van den 18-12-1772 nog onder zich hadden ongeveer f150.- om welke te beleggen zij nog gene gelegenheid wisten.
15-06-1773: Vernhout maakt bekend dat zij nog geen gelegenheid hadden om't geld goed te beleggen.
11-09-1773: Vernhout geeft kennis dat boven de f150.- nog ontvangen heeft f150.- dus in kas heeft f300.-, die niet weet te beleggen.
04-12-1773: Vernhout verklaard de f300.- alsnog niet te kunnen beleggen.
03-01-1774: Vernhout gequalificeerd aan Roelof van Stegeren en zijn vrouw uit te doen f150.- ad 3% onder verband van hun huis aan de Swarte Ravensbrugge door Stemberg getaxeerd op f700.- en bezwaard met f500.- van de Ont: van Marle, mits mede specific verbindende de meubelen daar Hoogop een inventaris van zal maken.
07-05-1774: Vernhout maakt bekend dat na't beleggen der vorige f150.- nog onder zich heeft iets over de f100.- die niet weet te beleggen.
05-11-1774: Vernhout geeft over rekening, die te tekenen.
29-08-1775: Zijn Vernhout met de vrouw van zijn medevoogd Thomas Peters die om ziekte absent was geconvenieerd, in presentie van de Heeren Gecomm: dat de eerstgen: die de jonge van Marle nu 3 jaren op zijn winkel en in de kost etc. gehad heeft voor 25 st. 's weeks, dezelve nog zal behouden tot vasten avond 1776 's weeks voor 21 st. en zal hij daarna op een groter winkel moeten worden bezorgd.
16-01-1776: De rekeningen van Vernhout van 1771 en 1772, 1773 en 1774 afgehoord en goed bevonden, zijnde hem de quitantien weergegeven.
19-11-1776: Vernhout geeft kennis dat f600-:-: uit de boedel van de wed. van Dalfsen heeft ontvangen en die nog niet weet te beleggen.
03-12-1776: Vernhout geeft over rekeninge. Hij wil de 600 gl. van zijn pupil wel op rente hebben onder verband van zijn huis dat hem den 21-04-1763 is overgedragen en dat gekost heeft f500-:-: en van een huis staande tussen Meijer en Veltkamp doende te huur f42-:-:.
NB Deze beide huize zijn bezwaard met 300-:-: volgens erfuiting voor ene dochter nog.
15-07-1777: Vernhout nader gehoord die heeft nu de som van Van Marle besteed bij v. Haerst voor 12 st. weer en dan zal aan Vernhout daartoe aan kostgeld boven werden gerekend 15 st. weer alzo zal hij daarvan in de week kostgeld hebben 27 st. en dit zal beginnen te rekenen van Vastenavond 1777; hij houd de 500 gl. a 3& met verband van zijn huis en was bij rest van rekening tot 3 Dec. 1777 in cas 577-:-.
17-12-1778: Gelsch: de rekening van Dec: 1776 tot Decbr.1778 en de vorige rekening.
05-10-1779: Deze jonge is sedert jaren nu bij Jan Rameker alwaar 't eerste jaar 15 st. vast dien na 4 st. per dag gehad heeft als werk.
02-11-1779: Aan Vernhout geaccordeerd thans bij movisie een daelder kostgeld te mogen nemen en zulks in presentie van de jonge.
17-04-1781: Willem van der Bent bij resol. v.d. 21 dezer aangesteld tot voogd over dit kind heeft de voogdij aangenomen en verklaring na het regl. gedaan.
15-05-1781: De voogden zullen voor het kind enig goed mogen kopen van linnen ad 22-7-4 en nog 20-4-: en nog 2-6-:, tezamen f44-14-4, en dit geld te mogen nemen van't capitaal van 500-:-: op 't huis van Vernhout hebbende gelegen en thans onder de wedr. Overweg berustende.
02-10-1781: Overweg gequalificeerd aan Vernhout het slot van zijn rekening heden afgehoord en getekend van't kind van Jacob van Marle ad 23-16-6 van de onder hem berustende penningen te mogen uittellen.
13-10-1781: De voogden geaccordeerd met toestemming van hun pupil geaccordeerd, dat onder Overweg nog berustende van de 500 gl. op het huis van Vernhout gevestigd geweest ad 431-7 worden belegd bij Secret. Eekhout ad 2 1/2 gl. in't jaar.
20-08-1782: Van der Bent heeft met permissie aan zijn pupil gezonden 2 ducaten en moeten de 150 gls. aan van Stegeren opgezegd worden, dat aan de Rodr. Hoogop gedemandeerd is.
11-03-1784: Jacob van Marle meerderjarig geworden zijnde dezelve de voogden conclusive rekening, waarbij bleek dat voor dezelve boven de capitale van 400 en 150 gls. ten laste van de Secret. Hen. Eekhout & R. Van Stegeren in contanten nog te ontvangen was 25-6-10 die hem voor de voogd v.d. Bent zijn gegeven, waarna hij dezelve bedankt heeft en gequiteerd.
Afgedaan.
Lidmatenboek
Jacob Hendriks van Marle
Datum:
1747-12
Tekst: komt met attestatie uit Ommen