Reijn Snel Aan de Dalfse Molen, molenaar van de waterradmolen in Mariënberg
- ria van bessen
Re: Reijn Snel Aan de Dalfse Molen, molenaar van de waterradmolen in Mariënberg
Dat is mooi, die pachtovereenkomst.
Hard bewijs - dat er wel een Derk was ondanks dat er dan geen doop gevonden is.
Er is wel een Derk gedoopt in 1755 de moeder heet Kunne maar de vader is niet de juiste. Vader heet Jacob Liesen en die was ook met een Kunne getrouwd. Mogelijk zou er een vergissing in het spel kunnen zijn, want dat jaar past wel precies in het hiaat dopen van Reijnt Snel.
Maar het pas ook in het rijtje van die Jacob. Schiet niet op.
Ik heb gekeken op VpNd naar de belijdenis van Reijnt en volgens mij vertrekt hij naar Hardenberg op 10 9br 174.
Het laatste cijfer is niet te zien.
in ieder geval geen 8 of 9 want dan zou hij nog in de VOT 1748 vermeld zijn. En dat is niet het geval, die is van augustus 1748.
Hard bewijs - dat er wel een Derk was ondanks dat er dan geen doop gevonden is.
Er is wel een Derk gedoopt in 1755 de moeder heet Kunne maar de vader is niet de juiste. Vader heet Jacob Liesen en die was ook met een Kunne getrouwd. Mogelijk zou er een vergissing in het spel kunnen zijn, want dat jaar past wel precies in het hiaat dopen van Reijnt Snel.
Maar het pas ook in het rijtje van die Jacob. Schiet niet op.
Ik heb gekeken op VpNd naar de belijdenis van Reijnt en volgens mij vertrekt hij naar Hardenberg op 10 9br 174.
Het laatste cijfer is niet te zien.
in ieder geval geen 8 of 9 want dan zou hij nog in de VOT 1748 vermeld zijn. En dat is niet het geval, die is van augustus 1748.
Er is in Hardenberg in 1755 gedoopt:
- 8 juni 1755 Reisner en Kunne op de Marrienberg Gerrit Jan
En op de scan van deze doopinschrijving staat er in een ander handschrift boven: Rein Snel (dat maak ik ervan, want de Sn zijn tot vlek geworden.
Dus is vermoed dat Derk Jan rond 1753 geboren is: na Marten en voor Zwaantje.
Vanwege die dochter Zwaantje dacht ik eerst aan Hermen Reijnts Snel en Swaantje Gerrits van der Horst. Probleem was dan weer die uitschrijving met attestatie naar Hardenberg vanuit Dalfsen. Hoe komt een Zwollenaar in Dalfsen?
- 8 juni 1755 Reisner en Kunne op de Marrienberg Gerrit Jan
En op de scan van deze doopinschrijving staat er in een ander handschrift boven: Rein Snel (dat maak ik ervan, want de Sn zijn tot vlek geworden.
Dus is vermoed dat Derk Jan rond 1753 geboren is: na Marten en voor Zwaantje.
Vanwege die dochter Zwaantje dacht ik eerst aan Hermen Reijnts Snel en Swaantje Gerrits van der Horst. Probleem was dan weer die uitschrijving met attestatie naar Hardenberg vanuit Dalfsen. Hoe komt een Zwollenaar in Dalfsen?
- ria van bessen
De originele akte zal bekeken moeten worden, want ik ben te vaak tegen gekomen dat nadien door bezoekers geknoeid werd in de boeken. Soms mét balpen.
Is over Kunne verder niets bekend?
Ik meende dat het ORA van Hardenberg digitaal te bekijken is.
Je zou eerder denken dat Reint een zoon is van Wilhelmus. Of van Derk.
Die namen komt je weer tegen bij zijn kinderen.
Zwaantje kan van haar kant komen, moeder heet misschien zo of een jong overleden zusje?

Is over Kunne verder niets bekend?
Ik meende dat het ORA van Hardenberg digitaal te bekijken is.
Je zou eerder denken dat Reint een zoon is van Wilhelmus. Of van Derk.
Die namen komt je weer tegen bij zijn kinderen.
Zwaantje kan van haar kant komen, moeder heet misschien zo of een jong overleden zusje?
Volgens de trouwinschrijving komt Kunne van Bargentheijm
Er zijn twee doopinschrijvingen met een dochter Kunne, vader Jan of Jannes:
- 5 februari 1713: Jan Bouhuis tot Bergenthem Kunne
- 22 september 1720 Swart Jans Hannes tot Bergentheim Kunne
De laatste vind ik het meest kansrijk. Swart Jans schijnt een boerderijnaam te zijn. Dus: Hannes op het Swart Jans.
Elders op internet gevonden:
https://www.stamboomonderzoek.com/enieu ... enieuwlaar
En volgens die site: Volkstelling 1748 Bergentheim: Hannes Swartjans met kinderen Jan en Kunne en dienstmeid(?) Jennegien
De moeder, Maria Gerrits, is dan al overleden: 24-11-1739 begr. vr. v. Swartjans Hannes
Op deze website wordt deze Kunne Hansen aan Reint Mulder gekoppeld. Dus aan Reint Snel.
Een website met gegevens is geen bewijs, maar wel een aanwijzing.
Er zijn twee doopinschrijvingen met een dochter Kunne, vader Jan of Jannes:
- 5 februari 1713: Jan Bouhuis tot Bergenthem Kunne
- 22 september 1720 Swart Jans Hannes tot Bergentheim Kunne
De laatste vind ik het meest kansrijk. Swart Jans schijnt een boerderijnaam te zijn. Dus: Hannes op het Swart Jans.
Elders op internet gevonden:
https://www.stamboomonderzoek.com/enieu ... enieuwlaar
En volgens die site: Volkstelling 1748 Bergentheim: Hannes Swartjans met kinderen Jan en Kunne en dienstmeid(?) Jennegien
De moeder, Maria Gerrits, is dan al overleden: 24-11-1739 begr. vr. v. Swartjans Hannes
Op deze website wordt deze Kunne Hansen aan Reint Mulder gekoppeld. Dus aan Reint Snel.
Een website met gegevens is geen bewijs, maar wel een aanwijzing.
- ria van bessen
Dit probleem Reijnt = hij de zoon van Harmen Snel of van Derk Snel gaan we niet oplossen met de gegevens die nu voorhanden zijn.
Je kunt alleen vaststellen dat er geen enkel bewijs is dat hij de zoon is van Harm Snel
- behalve dat Reijnt een dochter Swaantje heeft laten dopen.
En vast stellen dat Derk Snel een zoon Reijnt Boldewijn heeft laten dopen
- en dat Reint Snel mulder zijn zoon Derk dat ook doet.
Dat laatste punt vind ik sterker dan het 1e.
Jan Baardslag komt trouwens ook voor in Hardenberg.
Je kunt je afvragen of we wel de goede hebben?
Of gaat via Baardslag Hardenberg een link naar Baardslag Dalfsen?
Je kunt alleen vaststellen dat er geen enkel bewijs is dat hij de zoon is van Harm Snel
- behalve dat Reijnt een dochter Swaantje heeft laten dopen.
En vast stellen dat Derk Snel een zoon Reijnt Boldewijn heeft laten dopen
- en dat Reint Snel mulder zijn zoon Derk dat ook doet.
Dat laatste punt vind ik sterker dan het 1e.
Jan Baardslag komt trouwens ook voor in Hardenberg.
Je kunt je afvragen of we wel de goede hebben?
Of gaat via Baardslag Hardenberg een link naar Baardslag Dalfsen?
Er is ook nog een Marije Snel, die trouwde in 1745 met Gerrit Dorgeloo
- 30 april 1745, Gerrit Dorgeloo j.m. met Marije Snel j.d. beijde in Dalfsen
VOT1748 Dalfsen kerkdorp
nr. 13: Gerrit Dorgelo (man), Marigien Snels (vrouw) Een Hermpien (?) (dienstbode), Elisabeth Dorgelo, Janna Berens Hermien (?) Berens (inwonenden)
- 27 juli 1759: Gerrit Dorgelo wedr. in Dalfsen met Aaltje Dirks j.d. in Ancum
5 januari 1755: Gerrit Dorgelo en Mattje Harmens in Ancum (laten hun zoon) Jan Harmens (dopen)
Vraag: hoort die doopinschrijving bij Gerrit (Willems) Dorgelo en Marije Snel, of bij een ander echtpaar. Doopinschrijving 1755, wonende in Ancum. Voor het overige woont Gerrit (Willems) Dorgelo in het Kerkdorp.
Er is ook nog een andere Gerrit Dorgelo, wel in Ancum:
- 1754: Met attestatie gekomen omtrent ??? Gerrit Gerrits Dorgelo Van Zwoll: woont in Ancum (lidmatenboek Dalfsen)
- 19 apr 1753: Uit Ancum, Janna Jansen J.D. van Jan Wagtevelt (lidmatenboek Dalfsen)
- 26 april 1754: Gerrit Gerrits Dorgeloo j.m. met Janna Janssen j.d. beide in Ancum
Als die doopinschrijving van 1755, de moeder Mattje Harmens dezelfde is als Maria Snel, dan kan zij een dochter zijn van Harm Snel
- 30 april 1745, Gerrit Dorgeloo j.m. met Marije Snel j.d. beijde in Dalfsen
VOT1748 Dalfsen kerkdorp
nr. 13: Gerrit Dorgelo (man), Marigien Snels (vrouw) Een Hermpien (?) (dienstbode), Elisabeth Dorgelo, Janna Berens Hermien (?) Berens (inwonenden)
- 27 juli 1759: Gerrit Dorgelo wedr. in Dalfsen met Aaltje Dirks j.d. in Ancum
Geen nagelaten kinderen, maar wel:ria van bessen schreef: ↑08 mei 2020, 12:20Er is geen voogdijakte van Marije Snel. Conclusie - laat geen kinderen na.
Wel een testament.
Dalfsen deel 10
*F465/466 dd 29-09-1758
Scholtus Jan Fabius
Keurnoten: Harmen Gerrits en Evert Gerrigts [Gerrits]
In een extra geheegt gerichte verschenen Gerrit Dorgelo en Maria Snel ehelui, zij met G. Bloemendal als momber geassisteerd. Zij is enigszins ziekelijk. Ze maken een testament op langstlevend en met een legaat aan de armen van Dalfsen 30 stuivers oftewel een daalder.
Getekend en gezegeld door de Scholtus en de comparanten benevens de momber.
Actum Dalfsen 29 sept. 1758
5 januari 1755: Gerrit Dorgelo en Mattje Harmens in Ancum (laten hun zoon) Jan Harmens (dopen)
Vraag: hoort die doopinschrijving bij Gerrit (Willems) Dorgelo en Marije Snel, of bij een ander echtpaar. Doopinschrijving 1755, wonende in Ancum. Voor het overige woont Gerrit (Willems) Dorgelo in het Kerkdorp.
Er is ook nog een andere Gerrit Dorgelo, wel in Ancum:
- 1754: Met attestatie gekomen omtrent ??? Gerrit Gerrits Dorgelo Van Zwoll: woont in Ancum (lidmatenboek Dalfsen)
- 19 apr 1753: Uit Ancum, Janna Jansen J.D. van Jan Wagtevelt (lidmatenboek Dalfsen)
- 26 april 1754: Gerrit Gerrits Dorgeloo j.m. met Janna Janssen j.d. beide in Ancum
Als die doopinschrijving van 1755, de moeder Mattje Harmens dezelfde is als Maria Snel, dan kan zij een dochter zijn van Harm Snel
Dan kan dit kind Maria Snel zijn, die Gerrit (Willems) Dorgelo ?ria van bessen schreef: ↑08 mei 2020, 08:56RECTIFICATIE
Er is wel een kind.
Inwonersregister 1742
nr. 188 folio 262
Hermen Snel eigenaar en bewoner – Dalfsen – 22 jr.- 1 kind – tapnering - G
- ria van bessen
Ik dacht dat zij de dochter was van Wilhelmus Snel uit het 1e huwelijk met Janna Goossens.
En Lambert Jan en Gosen als zonen.
En Lambert Jan en Gosen als zonen.
De zonen Lambert Jan en Gosen waren mij bekend. Daar zijn de doopdata van te vinden. Dochter Maria is mij onbekend.
Voogdijakte is mij onbekend, rond 1722 hertrouwd Wilhelmus Reijnts met Lijsabeth van der Vecht
Maar ook al is zij de dochter van Wilhelmus, waarom heet ze dan Mattje Harmens in 1755? Of is er rond die tijd nog een derde Gerrit Dorgelo?
5 januari 1755: Gerrit Dorgelo en Mattje Harmens in Ancum Jan Harmens
Gevonden:
https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... ew=viewer2
Wilhelmus Snelle, mulder van Dalfsen heeft drie kinderen, met naemen Maria, Lambert Jan en Gosen Snels (momberen Harmen Snelle en Gosen van Delden)
Maar is er ook een akte die Maria Wilhelmus koppelt aan Gerrit Dorgelo ?
Voogdijakte is mij onbekend, rond 1722 hertrouwd Wilhelmus Reijnts met Lijsabeth van der Vecht
Maar ook al is zij de dochter van Wilhelmus, waarom heet ze dan Mattje Harmens in 1755? Of is er rond die tijd nog een derde Gerrit Dorgelo?
5 januari 1755: Gerrit Dorgelo en Mattje Harmens in Ancum Jan Harmens
Gevonden:
https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... ew=viewer2
Wilhelmus Snelle, mulder van Dalfsen heeft drie kinderen, met naemen Maria, Lambert Jan en Gosen Snels (momberen Harmen Snelle en Gosen van Delden)
Maar is er ook een akte die Maria Wilhelmus koppelt aan Gerrit Dorgelo ?
- ria van bessen
Ja, dat kun je je wel afvragen . Is er nog een derde?
Ze heet in de VOT 1748 trouwens ook geen Maria.
Net als bij die doop is haar naam niet Maria, wel als ze trouwt [even uit m'n hoofd]
**
Ik heb nog wat anders -
de moeite waard om uit te zoeken ... of niet?
256. Schoutambt OMMEN EN DEN HAM / buurschap Arriën. - blz. 380
Het gerechte vierdepart van 't erve ende goet Cleyn Haberdinck, nu genaemt Reyners te Arriën in den carspel van Ommen gelegen.
N.B. Afgespleten van nr. 254; naderhand vereend met nr. 257 tot nr. 258.
1684 dec 5 (ix:80v)
Evert Gerrytssen Snelle, mede voor zijn broer Gerryt Gerrytssen.
Jan Geurtsen, burgemeester te Ommen, mede voor zijn vrouw Elisabeth Egbertssen, na opdracht door Evert Gerytssen Snelle.
255. Schoutambt OMMEN EN DEN HAM / buurschap Arriën. - blz. 379
Het halve erve ende goet Haberdinck, nu Reyners genaemt, to Arriën in den carspele Ommen gelegen.
N.B. Afgspleten van nr. 254; naderhand vereend met nr. 258 tot nr. 259.
1682 feb 4 (ix:49)
Werner Henrix van der Vechte vestigt ten behoeve van zijn zoon Assuerus van der Vechte een jaarlijkse rente van 50 gulden, te lossen met 1000 gulden.
N.B. Afgelost op 23 april 1696 wegens transport van het goed door zijn vader aan de renteheffer.
1693 okt 27 (x:91)
Assuerus van der Veghte na opdracht door Christiaen Vlies, de volmacht van Werner Henricksen van der Veghte; tevens verkrijgt hij toestemming om over het goed te beschikken.
1696 apr 23 (x:123)
Jan Geurtsen, burgemeester van Ommen, mede voor zijn vrouw Elisabeth Egberts, na opdracht door Assuerus van der Vechte; tevens verkrijgt hij toestemming om dit gedeelte met de twee overige vierdeparten van het goed te consolideren tot één leen.
De 2e vrouw van Reijnt, Jutte is de dochter van deze Jan Geurtsen volgens andere bronnen.
Als Wilhelmus de 1e x trouwt, dan heeft 5 jr daarvoor Jutte nog een kind gekregen.
Zijn kinderen én al de vorige kinderen van Reint zijn dus allemaal van de Dalfser Molen.
Waar woonde Derk eigenlijk? Volgens de VOT woont hij op 't Dorp.
Ze heet in de VOT 1748 trouwens ook geen Maria.
Net als bij die doop is haar naam niet Maria, wel als ze trouwt [even uit m'n hoofd]
**
Ik heb nog wat anders -
de moeite waard om uit te zoeken ... of niet?
256. Schoutambt OMMEN EN DEN HAM / buurschap Arriën. - blz. 380
Het gerechte vierdepart van 't erve ende goet Cleyn Haberdinck, nu genaemt Reyners te Arriën in den carspel van Ommen gelegen.
N.B. Afgespleten van nr. 254; naderhand vereend met nr. 257 tot nr. 258.
Evert Gerrytssen Snelle, mede voor zijn broer Gerryt Gerrytssen.
Jan Geurtsen, burgemeester te Ommen, mede voor zijn vrouw Elisabeth Egbertssen, na opdracht door Evert Gerytssen Snelle.
255. Schoutambt OMMEN EN DEN HAM / buurschap Arriën. - blz. 379
Het halve erve ende goet Haberdinck, nu Reyners genaemt, to Arriën in den carspele Ommen gelegen.
N.B. Afgspleten van nr. 254; naderhand vereend met nr. 258 tot nr. 259.
1682 feb 4 (ix:49)
Werner Henrix van der Vechte vestigt ten behoeve van zijn zoon Assuerus van der Vechte een jaarlijkse rente van 50 gulden, te lossen met 1000 gulden.
N.B. Afgelost op 23 april 1696 wegens transport van het goed door zijn vader aan de renteheffer.
1693 okt 27 (x:91)
Assuerus van der Veghte na opdracht door Christiaen Vlies, de volmacht van Werner Henricksen van der Veghte; tevens verkrijgt hij toestemming om over het goed te beschikken.
1696 apr 23 (x:123)
Jan Geurtsen, burgemeester van Ommen, mede voor zijn vrouw Elisabeth Egberts, na opdracht door Assuerus van der Vechte; tevens verkrijgt hij toestemming om dit gedeelte met de twee overige vierdeparten van het goed te consolideren tot één leen.
De 2e vrouw van Reijnt, Jutte is de dochter van deze Jan Geurtsen volgens andere bronnen.
Als Wilhelmus de 1e x trouwt, dan heeft 5 jr daarvoor Jutte nog een kind gekregen.
Zijn kinderen én al de vorige kinderen van Reint zijn dus allemaal van de Dalfser Molen.
Waar woonde Derk eigenlijk? Volgens de VOT woont hij op 't Dorp.
Naar die gebroeders Evert Gerrytssen Snelle en Gerryt Gerrytssen ben ik ook wel benieuwd.
Van Evert kan ik doopinschrijvingen vinden van 1705 tot 1712. Eerst, wonend in Oosterdalfsen, later in 't Kerkdorp. Dat is alles wat ik weet.
En wie hun vader Gerrit is, is mij ook onbekend. Ik kan hem niet plaatsen bij de nakomelingen van
17 nov 1605: Willem Jansen Snelle in den Vos ende Anniken Goers
van wie hij waarschijnlijk een kleinzoon, of achterkleinzoon is.
En van de kinderen van Judith Geurts, dogter van Jan Geurts Burgermr. tot Ommen, weet ik doopinschrijvingen (moeder ook: Júttie Janssen), maar verder bijna niets.
Wel een dochter, geen zoon Reint:
- 1 janúari 1699 Reijntie dogter van Reijnt Harms en Júthie Janssen te Oosterdalfsen of op de Meúle
Van Evert kan ik doopinschrijvingen vinden van 1705 tot 1712. Eerst, wonend in Oosterdalfsen, later in 't Kerkdorp. Dat is alles wat ik weet.
En wie hun vader Gerrit is, is mij ook onbekend. Ik kan hem niet plaatsen bij de nakomelingen van
17 nov 1605: Willem Jansen Snelle in den Vos ende Anniken Goers
van wie hij waarschijnlijk een kleinzoon, of achterkleinzoon is.
En van de kinderen van Judith Geurts, dogter van Jan Geurts Burgermr. tot Ommen, weet ik doopinschrijvingen (moeder ook: Júttie Janssen), maar verder bijna niets.
Wel een dochter, geen zoon Reint:
- 1 janúari 1699 Reijntie dogter van Reijnt Harms en Júthie Janssen te Oosterdalfsen of op de Meúle