Kluppel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Kluppel

Bericht door ria van bessen » 01 jun 2020, 21:54

Voogden worden gesteld meestal - als familie - en óf uit de buurtschap komende - of in de stad - of het dorp wonende waar de halfwees woont.
Mocht er geen familie dáár voorhanden zijn, dan wordt er vermeld waar de voogd dan wel woont en komt er om die reden soms een derde toeziende voogd bij.

Met andere woorden, niets in de akte wijst er op dat Lambert niet in Hasselt woonde ten tijde van de voogdijstelling.
En hij moet overleden zijn voor de datum hertrouw van Femme.
De vraag is eerder; heeft hij wel belijdenis gedaan.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 jun 2020, 22:48

En Hilligjen Hendriks, hertrouwde jan 1736, is daar een voogdij-akte van te vinden? Wonende in Streukel.
Niet gevonden in Hasselt, inv. 3204.
Of moet dat onder schoutambt Hasselt zijn, en niet stad Hasselt, want wonend in Streukel?
Dochter Aaltje zou later trouwen met Egbert Kaleveld, was dus nog wel in leven in 1736. En nog onmondig.

Er is overigens nog wel een trouwen in Hasselt van ene Lambert Harms in 1717 (204 99). Maar die kwam uit Den Ham.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 jun 2020, 23:02

Ja, die zit in het schoutambt Hasselt.

1733-02-07 – Lambert Harmes JM van Emmen en Hillitie Henderiksz JD van Streukel, Volgens attestatie van Dalfsen den 7 Febr 1733 in ondertrouw opgenomen, alhier getrouwt den 18 Maart 1733 - Ondertr./Trouw Hasselt

[Schoutambt]invnr 3130 Hasselt, 24 januari 1736.
Hilligjen Hendrix, weduwe van Lambert Harms, gaat hertrouwen met Kobus Gerrits, en over haar twee onmundige kinderen, met namen Aaltien en Lambert Lamberts, worden tot voogden aangesteld Jan Hendrix [=Koetsier] en Egbert Harms, oomen van vader en moeders sijden.
Als de kinderen 18 jaar worden zal hun als vaderlijk goed worden uitgekeerd 50 car.glds eens. Aaltien krijgt verder een bed met toebehoren en Lambert vaders klederen en lijfs toebehoren, verder ieder nog een koe.

Hier staat dus ook niet bij dat Egbert Harms uit Emmen komt. Hij is gekoppeld aan Lambert toentertijd omdat Lambert van Emme zou komen.
Maar de inschrijving van het 2e huwelijk suggereert dat zij van Emme komt...

En deze vond ik vanavond ook nog

1718-09-19 - Hilligjien Hendriks komt met attestatie uit Dalfse - N.H. lidmatenboek Zwolle, deel 2, f312.

Morgen maar weer verder,!

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 jun 2020, 23:44

Het zou heel goed kunnen kloppen, lidmatenboek Dalfsen, Emmen:

Ao 1722, tegen paaschen, vrijdag den 3 april Hillegien Hendriks J.D (den 25 sept 1728 attest na Hasselt verleent)

Ao 1731, tegen paaschen, vrijdag 23 Maart Lambert Harms J.M den 27 maart 1733 attest nae Hasselt verleent

Morgen verder!

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 02 jun 2020, 09:42

En ook in het lidmatenboek van Dalfsen/Emmen:

Ao 1707 tegen kersttijd vrijd. den 23 Dec. Gergien Lamberts J.Dr.
Ao 1708 tegen kerst sondag 23 Dec. Harmen Janssen man van Gerregien Lambers

Dit echtpaar laat een Egbert dopen in 1712, Die waarschijnlijk dezelfde is, die met Maria Jannsen kinderen laat dopen van 1742 tot 1748, wonende in Emmen. Die de voogd Egbert Harms zal zijn.

En voor Hilligjen Hendriks, heb ik als ouders Henrik Jansen en Reijntie Remmels gevonden. Naast Hilligje in 1702 nog een Jan Egberts in 1697 en een Remmelt in 1706. Die Jan Egberts lijkt mij de voogd Jan Hendriks.

Opvallend is dan wel, dat Lambert en Hilligje hun kinderen Aaltien en Lambert laten noemen. En dat er geen Aaltje Harms is, want de ouders van Lambert moeten in 1708 getrouwd zijn. Te laat dus voor een kind dat in 1722 zal trouwen.

Maar andere mogelijke ouders voor Hilligje en Lambert heb ik niet kunnen vinden.

NB: waarom staat er [=Koetsier] in de akte, staat dat er in het origineel, of is dat een toevoeging van de transcribent? En waarschijnlijk wonen de voogden nog in Emmen, Dalfsen. Maar dat staat dus niet in de voogdij-akte vermeld.

karst1

Bericht door karst1 » 02 jun 2020, 12:19

Aaltje Harms afkomstig uit Vollenhove getrouwd in 1722 blijft intrigerend.
Ik vond een Aaltje ged op 7 oktober 1703 te Vollenhove.
Ouders Harmen Harmens en Margjen Jans.

Qua leeftijd op het randje maar het proberen waard. Van dit echtpaar kan ik daar geen zoon Lambert vinden.
Hier de link naar de doop van Aaltje.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2037905

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 02 jun 2020, 12:50

Die had Wim ook gevonden:
wvanmalsen schreef:
01 jun 2020, 14:00
1703 op 7 oktober aaltjen, dochter van harmen hermens en Margjen jans komt voor mij ook in de buurt
.
Volgens H. Herman Wind is dit het gezin:
https://www.windgenealogie.org/vo/vo-00107.htm#BM9425

Alleen van de tweede zoon uit het eerst trouwen heeft hij een vervolg gevonden.
En ook hij heeft geen dopeling Lambert bij dat gezin. Dan zou Merretje met een Lambert Harms getrouwd moeten zijn, maar daar is ook niets van te vinden .

Mogelijk dat ze het is, maar waarschijnlijk onmogelijk om te bewijzen. Tenzij er in het Rechterlijk Archief wat te vinden is, dat duidelijkheid geeft.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 02 jun 2020, 17:29

Dat Koetsier heb ik er tussen haakjes bij geschreven. Gebaseerd op onderstaande.

Hoogschoutamt Hasselt 3131
dd 24-08-1772 Erschenen Cobus Gerrits, woonagtig op ter Wee, zeggende dat Egbert Harms en Jan Coetsier, als aangestelde voogden over de voorkinderen bij Hilligjen Hendriks en Lambert Harms egtelijk verwekt, met namen Aaltjen en Lambert Lamberts, overleden zijn, en tot voogden worden nu aangesteld Lambert Egberts, neef van vaders, en Gerrit Peters, neef van moeders zijde.

Ik zal de datum van de akte controleren want 1772 is wel heel erg laat om nog voogden te stellen.
Dat gebeurt eigenlijk alleen als een kind onnozel is.

wvanmalsen

Bericht door wvanmalsen » 02 jun 2020, 18:53

Even een vraag tussendoor, tot welk jaar werden eigenlijk die voogdij aktes gemaakt en in welke plaatsen
Mvg wim

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 02 jun 2020, 20:50

Voogd Lambert Egberts is waarschijnlijk de dopeling van 1744, zoon van Egbert Harmens en Marijchje Janssen in Emmen
Voogd Gerrit Peters, neef van moeders zijde. Die kan ik niet plaatsen.
Ik ga ervan uit dat Hilligjen Hendriks een dochter is van:
- 20 april 1696: Henrik Janssen j.m. te Emmen en Reijntie Remmelts j.d. te Rechteren (trouwboek Dalfsen)

Maar naast Hilligjen kan ik alleen een Jan Egberts en een Remmelt vinden als dopelingen. Geen Peter, en ook geen zus die met een Peter getrouwd is.

NB: Reijntie Remmelts een dochter van Remmelt Rutgers x Aaltien Roeberts. Zou de dochter van Hilligje Hendriks naar oma vernoemd zijn? En Lambert Harms zijn opa vernoemd hebben, zijn moeder heet Gerregien Lamberts

Plaats reactie