Schierholt / Schierhout te Wilsum, Dalfsen, Hasselt en Amsterdam

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Schierholt / Schierhout te Wilsum, Dalfsen, Hasselt en Amsterdam

Bericht door ria van bessen » 05 jun 2020, 15:03

bericht 3

Egbert, heb je al wel gezien wat Harm heeft ontdekt aan foute koppeling?

En als antwoord op de vraag van Harm, ik denk dat hij gewoon de broer is van Heiltjen, meestal is familie voogd.
Ik denk niet dat dit de ouders zijn.
Uit andere aktes blijkt Jacob Alberts met ene Aaltje Jans te zijn getrouwd - niet met een Heiltjen Jans.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 jun 2020, 15:04

Wat ik in Kampen notarieel vond:
643 RAK 98 FOLIO: 388v DATUM: 10-07-1690 onderwerp Schuldbekentenis
onroerend goed Erf met huis, hof weide en hooiland genaamd het Smalle Land Kampen, Zwartendijk
comparanten
Coojer, Willem Gerritsen Schuldenaar Echtpaar
Claes, Beeltien Schuldenares
Kock, Jan Schuldeiser Voogd
Kock, Henrick Jansen Schuldeiser Voogd
samenvatting
Comparanten verklaren schuldig te zijn aan de voogden over de kinderen van Wessel Jansen Kock, een bedrag van ƒ500 c.g. tegen 3½ procent per jaar wegens een oudere obligatie ten laste van Frerick Henricksen Schierholt en Beeltien Claes. Als onderpand stellen zij hun erf in de stadsvrijheid van Dronten, tussen de Armen der stad en de erven Ruijtenburgh. NB. In de kantlijn: op 13-07-1696 melden de voogden van bovenstaande te zijn voldaan en hen te vrijwaren van alle aanspraken.
bijzonderheden Geen
bron: http://www.kampennotarieel.nl/akten98.pdf

Het lijkt erop alsof Beeltien Claes voor 1690 hertrouwde met Willem Gerritsen Coojer. En die laatste is waarschijnlijk:
- 26-03-1670 (otr) Willem Gerritsen Koijer jg van t' Campereijlant (met) Aeltien Martens wed van Brunnepe (trouwboek Kampereiland)

In 1690 waren tenminste enkele kinderen van Frerick Henricksen Schierholt nog onmondig.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 jun 2020, 15:17

Dat 2e huwelijk is volgens mij al wel doorgegeven.
Ik heb geen voogdijaktes van Zalk. Dat zit in deel 37. Geen idee of dat al op internet staat.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 jun 2020, 15:47

Dat tweede huwelijk was mij onbekend. Is daar een trouwinschrijving van gevonden? Niet in Zalk. Mogelijk in Kampen? Waar de ondertrouw is, zal ook de voogdij-akte zijn, lijkt mij.

Wat ik wel in Zalk vond, dat had ik blijkbaar over het hoofd gezien:

1659 Frerick Henricks jg(?) van Dalfsen Bele Claas j.d. van Zallik
den 10 Apr: ingesch: den 29 maij b'vest(?)
.
trouwen_29 mei 1659.png
trouwen_29 mei 1659.png (156.52 KiB) 3707 keer bekeken

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 jun 2020, 16:28

ria van bessen schreef:
05 jun 2020, 10:18
Jacob Bongers tegenwoordige hovenier bij den Heer Baron van Pallandt Heer tot Eerde
Dat is wel frapant:
- 9 april 1753: Jacob (zoon van) Jan Bongers hovenier op Eerde (en) Geesjen Beerentz Beerent (doopboek Ommen)
- 3 aug 1760: Willemina (dochter van) Jacob Bongers (en) Geesjen Berens Broeren kerk (doopboek Zwolle)

Willemina Bongers x (11-10-1784, Zwolle) Wichert Schroten

Er zijn meelezers die deze lieden zullen herkennen.

Maar dit terzijde, dit is de zoektocht Schierholt

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 jun 2020, 16:46

ria van bessen schreef:
05 jun 2020, 10:30
de kinderen van Teunis Arendshorst en wijlen zijn vrouw Geesjen Schierhold
- 17-10-1802 (ged) 16-10-1802 (geb) Fransiena (dochter van ) Marten d Arenshorst, de vader uit de stad (en) Lubbegien Jansen (getuige) Jennegien Schierhoud, weduwe Lindenhovius, lidmaat (doopboek Zwolle)

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 05 jun 2020, 16:53

Leuk dat Wichert Schroten en Willemina Bongers ook even voorbij kwamen!
Goed weekend, allen!

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 jun 2020, 17:06

Egbert_ schreef:
05 jun 2020, 15:47
Wat ik wel in Zalk vond, dat had ik blijkbaar over het hoofd gezien:

1659 Frerick Henricks jg(?) van Dalfsen Bele Claas j.d. van Zallik
den 10 Apr: ingesch: den 29 maij b'vest(?)
Ik zie nu pas dat Harm dat al gemeld heeft:
harm56 schreef:
05 jun 2020, 02:18
Frederick Hendrick Schierholt huwt op 29 mei 1659 te Zalk met Beeltie Claesen, dochter van Claes Arent en Stijne Jansen.
En dan zal dit de doopinschrijving zijn van Beeltie:
- 11-12-1636: Beel (docher van) Claas Arents (doopboek Zalk)

Er is nog een Bele:
- 25-02-1638 Bele (dochter van) Claas Berends (doopboek Zalk)

Is er naast het vernoemen van Stijne nog eer reden waarom Bele 1638 niet de vrouw van Frederick Hendrick Schierholt is ? Zijn er aktes die iets bevestigen.

Ook in Zalk, trouwboek:
13 1627 Claas Arents Arent Berents soon Sallick Stina Jans Jan Willems dochter Camperveen

Bij nader inzien: klopt dat wel, Bele dochter van Claas Arents. Want ik zag ook:
- 07-03-1637 Beelien kind van Claas Arends (begraafboek Zalk)

En Stijne Jans hertrouwd Claes Gerrijts Bijvanck:
- 1649: Claas Gerritsen jm Westenholte (en) Stijne Jansen wed van Claas Arends

Is er een voogdij-akte waarin de onmondigen van Claas Arends en Stijne Jans genoemd worden?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 jun 2020, 19:52

Reunnaar Meijnert X Fennechien Hendriks Schierholt
huwelijk Hasselt 1708 - 204/42

Kuik Jan X Fennigien Schierholt
huwelijk Hasselt 1722 - 204/112

Schierhout Femmetje X Fede de Vries
1750 205 56

1755-07-09 – Johannes ter Wee JM geb. en woon. alhier met Angenes Schierhout JD geb. te Dalfsen en woon. alhier, ondertrouw/trouw 09-07/27-07-1755 - Ondertr./Trouw Hasselt

Dalfsen invnr 10
f348/349 dd 25-11-1754
Verw. Scholtus G. Bloemendal
Keurnoten: Engbert Jansen en Geert Hendriks
Verschenen Meijndert Runhart voor hemzelf benevens Hendrik van der Vecht en Thede[s] de Vries cavarerende ieder hooft voor hooft mede voor de huisvrouw van Meijndert Runhart Geertruit Cluwen verklarende bij dese te cederen en te transporteren voor een sa: van penn: aan de heer Scholtus Jan Fabius en zijn vrouw en erfgenamen een stukje hofland gelegen op de Gravenhof ten zuiden de wed. van Berent Jan Kronenberg. Getekend door Gerrit Bloemendal en mede door Meijndert Runhart uit aller naam.
Actum Dalfsen

*f349/350 dd 25-11-1754
Verw. Scholtus G. Bloemendal
Verschenen Meijndert Runhart voor hemzelf benevens Hendrik van der Vecht en Thede[s] de Vries cavarerende ieder hooft voor hooft mede voor de huisvrouw van Meijndert Runhart, Geertruit Cluwen verklarende bij dese te cederen en te transporteren voor een sa: van penn: ten profijte van Jannes Pruijm en vrouw en erfgenamen een akker zaailand gelegen op de Pleijendal. Getekend en gezegeld door de [Verw.] Scholtus en Meijndert Runhart uit aller naam.
Actum Dalfsen

*f350 dd 25-11-1754
Scholtus Jan Fabius
Verschenen Meijndert Runhart voor hemzelf benevens Hendrik van der Vecht en Thede[s] de Vries cavarerende ieder hooft voor hooft mede voor de huisvrouw van Meijndert Runhart, Geertruit Cluwen verklarende bij dese te cederen en te transporteren voor een sa: van penn: aan juffr. Catarina van Coesveld wed. wijlen B.J. Kronenberg van een stuk hofland op Gravenshof gelegen in zijn bekende bepalingen, ten zuiden Willem Hendriks en ten noorden de Scholtus Jan Fabius aanbelandet. Getekend en gezegeld door de Scholtus en de 1e comparant.
Actum Dalfsen

*f351 dd 03-12-1754
Scholtus Jan Fabius
Keurnoten: Jan Jansen en Ant: Bakker
Verschenen Meijndert Runhart voor hemzelf benevens Hendrik van der Vecht en Barent van Weijland [Nijland?] cavarerende mede voor de huisvrouw van Meijndert Runhart, Geertruit Cluwen verklarende bij dese te cederen en te transporteren voor een sa: van penn: aan Arnoldus Cuper en erfgenamen een stuk zaaijland groot ongeveer 3 schepel gelegen op de Pleijendal. Getekend en gezegeld door de Scholtus en de 1e comparant.
Actum Dalfsem

f358 dd 01-04-1755
Scholtus Jan Fabius
Keurnoten: Gerrit Kuper en Jan van der Vecht
Verschenen de Ed. Hendrik van der Vecht in qualiteijt als volmagtiger van Hilligjen Cuijk wed. Schraders wonende te Zwolle voor de Heren Verw. Hoofd scholtus van Hasselt en Hasselaarampt gepasseert d.d. 01-12-1754 en alhier vertoond en van waarde erkend en verklaarde uit dien hoofde te cederen en te transporteren om een welbetaalde somma van penningen ten erfelijke profijt van de Ed. Meijndert Runhart een stuk lands gelegen in de buurtschap Gerner bepoot met akkermaalshout den Bonten genaamt sijnde hetselve alodiaal goed, zonder bezwaar of uitgaanden renten. Getekend en gezegeld door de Scholtus en de 1e comparant. Actum Dalfsen

*F358/359 dd 01-04-1755
Scholtus Jan Fabius
Keurnoten: Gerrit Kuper en Jan van der Vecht
Verschenen de Ed. Hendrik van der Vecht in qualiteijt als volmagtiger van Albarta Cuijk huisvrouw van Arn: Smit volgens akte gepasseerd te Amsterdam op 20 dec. 1754 en verklaarde uit dien hoofde te cederen en te transporteren aan Hendrik Overweg en erfgenamen een stuk zaailand gelegenop den Pleijendal, de weduwe van Delden ten oosten en Arnoldus Cuper ten westen, groot ongeveer vijf schepels gesaaij, vrij alodiaal goed en zonder bezwaar. Getekend en gezegeld door de Scholtus en Gerrit Cuper daartoe speciaal verzocht.
Actum Dalfsen

*f359/360 dd 01-04-1755
Scholtus Jan Fabius
Keurnoten: Gerrit Cuper en Jan van der Vecht
Verschenen de Ed. Hendrik van der Vecht in qualiteijt als volmagtiger van Angenis Schierholt volgens akte gepasseerd te Amsterdam op 20 dec. 1754 en verklaarde uit dien hoofde te cederen en te transporteren aan Hermannus Wennemers en desselfs erfgenamen een akker saaijland groot ongeveer vijf schepels gesaaij gelegen onder Oosterdalfsen agter de Mole in zijn bekende bepalingen. Getekend en gezegeld door de Scholtus en mede door Gerrit Cuper op verzoek.
Actum Dalfsen

Egbert, heb je gezien dat KLAAS Freriks x Heiltje dus 3 kinderen heeft? In de parenteel staan er 2.
Naast dochter Aaltje en zoon Frerik, nog een zoon Gerrit. Of de laatste volwassen is geworden, weet ik niet - IK ben nog geen Gerrit Klaas Schierholt tegengekomen.

*
Dan nog deze, die ook niet een plaats heeft in de parenteel [ik d'r iig niet vinden]

Hendrik 1718 z.v. Klaas Henriks 67/62
Henrikien Henriks Schierholt
Goossen 1725 z.v. Klaas Henriks 67/112
Henrickien Henricks

*F32 dd 05-10-1718
Verw. Scholtus H. Cuper
Keurnoten: Henrik Wilemsen en Jan van der Vecht
Verschenen Hendrik Claesen van der Werff en desself soon Klaas Henrix van der Werff en zijn vrouw Henrikjen Schierholts ehelui en bekenden schuldig te zijn aan de Heer Jacob Vriesen Scholtus van Dalfsen wegens opgenomen penningen een honderd cargls met een jaarlijkse rente van 4% en stellen als speciaal onderpand ongeveer zes schepel zaailand gelegen in de Gerner Esch oostwaarts Jan Hessels Gerrit en westwaarts Geert Schutten soo bij hen meijerswijse gebruikt wordt. Getekend door de comparanten en voor Henrikjen Schierholts heeft dr. Reint van der Vecht getekend, nevens de Verw. Scholtus. Actum Dalfsen, 5 ocotbr. 1718

Zwollerkerspel
f242 - 5 apr 1721 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Evert Jan Vastenouw en Derk Slotman.
In het Gericht zijn verschenen Hendrik Claassen en Claas Hendriks van de Werf, voor hem zelf en als gevolmachtigde van zijn huisvrouw Hendrikjen Schierholt (volgens procuratie voor het Gericht van Dalfsen in dato deze dag 5 april 1721 gepasseerd). Zij verklaren voor een somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij doen bij dezen, aan Derk Goosens, zijn huisvrouw [-] en hun erfgenamen ene morgen en een "hondt" hooiland, in het Weversbroek onder dit Scholtambt van Zwolle gelegen, en dit met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad, die van ouds daartoe behoren, zijnde vrij eigenlijk goed, onbezwaard met enige uitgangen of renten. Zij comparanten beloven het voorschrevene ten allen tijden te zullen wachten en waren voor alle evictie en opsprake als volgens het recht.
- Dr. A.G. Vriesen, gerichtschrijver, zal voor de comparanten, zowel voor hun zelf als qqa., tekenen en zegelen.

Dalfsen invr. 7
folio 236
dd 06 05 1726
Scholtus: Martinus Jalink
Keurnoten:Ariaan Derks en Harmen Jansen
In den Gerigte gecompareert Claes Hendriks wedr. van Hendrikje Schierhout en bekende wegens opgenomen en ontvangen penningen schuldig te zijn een somma van 105 cg aan Jan Knobbe en derselfs huijsvrouw. Hij belooft dese somma jaarlix en alle jaar te verrenten met vier en een halve gulden tot de effectuele aflossinge toe welke aflossingen en opsagen aan wijdersijde een vierendeels jaar voor de ver¬schijndag sal sijn aangekondigt waarvan het eerste jaar rente zal verschenen sijn op den 8 meij 1727 en so vervolglijk van jaar tot jaar waarvoor hij comparant verbind zijn persoon en goederen en in speci tot een vast onderpant is stellende een mudde zaaijland gelegen in Oosterdalfsen tussen de landen van Ariaan Derksen ten Oosten en Gerrit Warners ten westen sijnde vrij en onbeswaart landt als alleen met here schattinge om in cas van wanbetalinge hij Rentheffer sig ten allen tijden so aant capitaal als te verlopene intresse kost en schadeloos te kunnen en mogen verhalen. In kennisse der waarheid hebbe ik Scholtus voornt. dese getekent en gesegelt gelijk compt. dese mede en neffens mij hebben getekent en gesegelt. Actum Ooster¬dalfsen den 26 Meij 1726
kantlijn: Op den 30 Maij 1733 weder afgelost en dienthalve geroijeerd
in fidim H. Cuper Verw. Scholtus

Ze zou onder III-d passen - gezien het patroniem

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 jun 2020, 20:06

ria van bessen schreef:
05 jun 2020, 15:03
Egbert, heb je al wel gezien wat Harm heeft ontdekt aan foute koppeling?
Ik probeer dit duidelijk te krijgen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Dus ook niet of er een foute koppeling is, en welke dan.
ria van bessen schreef:
05 jun 2020, 12:30
Kinderen van Klaas en Heiltje:
OLST f104 dd 08-08-1704 [uittreksel 16]
Akte van schuldbekentenis door Harmen Wijgmans en zijn vrouw Grietje Jansen
Aan: Tijs Hengevelt en Derk Jacobs als voogden over de minderjarige kinderen van Claes Freriks Schierholt m.n. Frerik, Gerrit en Aaltje Claessen en stellen daarvoor als onderpand hun land de Geere tussen de Boerenweert en de Ijsseldijk waarvan de voordochter van Heiltjen Jansen en Jacob Alberts 2 delen heeft - geen aflossing vermeld
Wie zijn die voogden? Tijs Hengevelt (1666, Veessen), heeft een zus Jenneken, die in 1702 met de weduwnaar Jacob Alberts van Linden trouwt, die weduwnaar is van Aeltien Jansen (volgens Piet Heres: http://www.pietheres.nl/Genealogie%20Hengeveld.htm)

Tijs Hengevelt heeft ook een dochter Anneke Tijssen, die in maart 1704 met Jan Frederiks Schierholt trouwde.

Derk Jacobs, is hij een van Santen (1666, Zwolle) ? Broer van Jannichjen Jacobs (1662, Hattem), de oma van Jennigje Jansen Dieck ? En broer van Geertien Jacobs (1684, Zwolle), de moeder van Harmpje Gijsberts, de derde vrouw van Jan Frericks Schierholt?

Het is mij dus nog niet duidelijk, ik moet hier nog even op herkauwen.

Van Goossen Schierhout j.m. en Marrijke Brokkers heb ik de volgende dopen gevonden te Zwolle
Jacob (1711), Arent (1713), Jacomine (1717) en Anna (1718)

Goossen zou een Jacob of Arent als vader kunnen hebben. Als Jacob zijn vader is, is Teunis Jacobsen Schierholt x Jannichjen Jacobs [van Santen] dan zijn broer?

Ook hier moet ik nog even op herkauwen.

Plaats reactie