Wie zijn de ouders van Hendrik Jans Crommedijk ?
- ria van bessen
Re: Wie zijn de ouders van Hendrik Jans Crommedijk ?
Er zijn geen RK dopen Wijhe van voor 1716 of Olst van voor ca. 1710, dat werd nog niet toegestaan.
Dopen voor die tijd zitten in de NG boeken.
Eventueel zouden er in Zwolle nog RK dopen kunnen zitten, daar doopte men al wel eerder RK.
Ik bedoelde daarmee de kinderen van dit echtpaar. En die heb ik je gegeven.
Uit de reeks Rietberg - Hermanna Sophia, ged. Zwolle (Koestraat) 12 dec. 1730 (suscepit Sophia Janssens), j.d. in Herxen (1763), overluid Windesheim 13 mei 1772, tr. (otr. Windesheim/Raalte (rk) 6/7 nov.) 1763 Hendrik Jans (na zijn eerste huwelijk Krommendijk), j.m. (1746), overluid Windesheim23 okt. 1786; hij tr.(1) ald. 25 dec. 1746 Alberta Sophia Jansen, ged. Zwolle (Hoorn¬steeg) 14 jan. 1718, overluid Windesheim 3 mei 1757, dr. van Jan Rutgers op de Cr¬om¬mendijk en Geesjen Alberts (zie IId) en tr.(3) Wijhe 19 mei 1776 (Maria) Catharina (Caatje) Corne¬lis¬sen Ketelaar, ged. Wij¬he (de Vos) 26 nov. 1752, overl. Ankum (Da¬lfsen) 27 jan. 1831, dr van Cornelis Jansen en Johanna Gerrits op de Kettelersplaats; zij tr.(2) Windesheim 15 mei 1791 Harmanus Ger¬rits Groteboer en tr.(3) (otr. Zwollerkerspel 29 nov.) 1798 Hermanus Splinter.
Dus
Hendrik Jans = z.v. Jan.
en verwant aan Jan van den Belt / of zijn vrouw
- óf aan Jan in Bouwhuis ook wel Jan Bouwhuis genoemd / of zijn vrouw
Dopen voor die tijd zitten in de NG boeken.
Eventueel zouden er in Zwolle nog RK dopen kunnen zitten, daar doopte men al wel eerder RK.
Ik bedoelde daarmee de kinderen van dit echtpaar. En die heb ik je gegeven.
Uit de reeks Rietberg - Hermanna Sophia, ged. Zwolle (Koestraat) 12 dec. 1730 (suscepit Sophia Janssens), j.d. in Herxen (1763), overluid Windesheim 13 mei 1772, tr. (otr. Windesheim/Raalte (rk) 6/7 nov.) 1763 Hendrik Jans (na zijn eerste huwelijk Krommendijk), j.m. (1746), overluid Windesheim23 okt. 1786; hij tr.(1) ald. 25 dec. 1746 Alberta Sophia Jansen, ged. Zwolle (Hoorn¬steeg) 14 jan. 1718, overluid Windesheim 3 mei 1757, dr. van Jan Rutgers op de Cr¬om¬mendijk en Geesjen Alberts (zie IId) en tr.(3) Wijhe 19 mei 1776 (Maria) Catharina (Caatje) Corne¬lis¬sen Ketelaar, ged. Wij¬he (de Vos) 26 nov. 1752, overl. Ankum (Da¬lfsen) 27 jan. 1831, dr van Cornelis Jansen en Johanna Gerrits op de Kettelersplaats; zij tr.(2) Windesheim 15 mei 1791 Harmanus Ger¬rits Groteboer en tr.(3) (otr. Zwollerkerspel 29 nov.) 1798 Hermanus Splinter.
Dus
Hendrik Jans = z.v. Jan.
en verwant aan Jan van den Belt / of zijn vrouw
- óf aan Jan in Bouwhuis ook wel Jan Bouwhuis genoemd / of zijn vrouw
-
Hallo Ria,
dank je wel voor het toelichten, dat had ik inderdaad verkeerd begrepen. En dank voor de duidelijke info.
Weer heel veel wijzer geworden.
Groeten, Silvio
dank je wel voor het toelichten, dat had ik inderdaad verkeerd begrepen. En dank voor de duidelijke info.
Weer heel veel wijzer geworden.
Groeten, Silvio
-
Dag Silvio,
Ik lees nu pas jouw bericht. Sorry.
Ik heb helaas geen ouders kunnen vinden van Hendrik Jans Crommedijk.
Groet,
Willemijn
Ik lees nu pas jouw bericht. Sorry.
Ik heb helaas geen ouders kunnen vinden van Hendrik Jans Crommedijk.
Groet,
Willemijn
- ria van bessen
Inmiddels ben ik er achter dat Jan Bouwhuis alleen een zus Berendina Jansen heeft. Zij is ook meermalen doopgetuige.
Hun vader is al overleden voor 1748
Middele VOT 1748
Wed. Jan Bouwhuis
2 kinderen boven de 10 jr
1 dienstbode en 1 kostganger
ZOON
Jan Bouwhuis zijn vrouw Janna Jansen is dan verwant aan Hendrik Jans. De naam Krom[me]dijk komt na zijn huwelijk pas in zwang.
Die naam hoort dus niet bij Hendrik Jans.
Janna huwt als jd van Wijthem/Wijtum/Wietem
1755-05-10 - Den 10 Meij 1755 - Jan Bouhuis j.m. te Olst, met Janna Jansen j.d. te Wijtum - de proclamatien moeten te Olst gaan - den 31 Meij 1755 attestatie verleent om te Olst te trouwen - Z.G. Jannes Bruins, H.G. huisvrou van Albert Herms - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 732, f320.
Jannes Bruins woont ook in Middele [Olst]en is vermoedelijk de buurman, Jannes Bruins is wel verwant aan Jannes Bannenbroek maar met Bouwhuis kan ik geen connectie vinden.
Albert Herms de andere getuige woont ook in Wijthem, hij is een Kroes.
Bij de 2e erfuiting - als Hendrik Jans voor de 3e keer trouwt - dan is voogd van VADERS kant ene Jan van den Belt.
Jan van den Belt is overleden nà 10 jan 1788 en vóór 9 juni 1790 volgens het ORA van Olst.
Hun vader is al overleden voor 1748
Middele VOT 1748
Wed. Jan Bouwhuis
2 kinderen boven de 10 jr
1 dienstbode en 1 kostganger
ZOON
Jan Bouwhuis zijn vrouw Janna Jansen is dan verwant aan Hendrik Jans. De naam Krom[me]dijk komt na zijn huwelijk pas in zwang.
Die naam hoort dus niet bij Hendrik Jans.
Janna huwt als jd van Wijthem/Wijtum/Wietem
1755-05-10 - Den 10 Meij 1755 - Jan Bouhuis j.m. te Olst, met Janna Jansen j.d. te Wijtum - de proclamatien moeten te Olst gaan - den 31 Meij 1755 attestatie verleent om te Olst te trouwen - Z.G. Jannes Bruins, H.G. huisvrou van Albert Herms - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 732, f320.
Jannes Bruins woont ook in Middele [Olst]en is vermoedelijk de buurman, Jannes Bruins is wel verwant aan Jannes Bannenbroek maar met Bouwhuis kan ik geen connectie vinden.
Albert Herms de andere getuige woont ook in Wijthem, hij is een Kroes.
Bij de 2e erfuiting - als Hendrik Jans voor de 3e keer trouwt - dan is voogd van VADERS kant ene Jan van den Belt.
Jan van den Belt is overleden nà 10 jan 1788 en vóór 9 juni 1790 volgens het ORA van Olst.
-
Als ik zoek op Wijthem/Wijtum/Wietem dan krijg ik een plek Wijthmen op Google maps. Ligt grofweg tussen Herxen en Dalfsen in.
Wellicht komt Hendrik Jans hier vandaan.
Bestaan er dtb-boeken van deze plaats of valt dat onder een grotere plaats?
Groeten, Silvio
Wellicht komt Hendrik Jans hier vandaan.
Bestaan er dtb-boeken van deze plaats of valt dat onder een grotere plaats?
Groeten, Silvio
-
Dat zou zwollerkerspel moeten zijn. Daar zijn op vpnd geen aparte dtb boeken van. 

- ria van bessen
Zwollerkerspel valt gewoon onder de dtb van Zwolle. Die staan op VpNd. Behalve de dopen van voor 1709.
Maar die zijn via familysearch te vinden.
En ook het ORA van Zwollerkerspel.
Maar die zijn via familysearch te vinden.
En ook het ORA van Zwollerkerspel.
- ria van bessen
bericht 2
Oja, de RK uit Wijthem laten dopen in Dalfsen. Ook wel in Zwolle.
Te vinden op VpNd
Oja, de RK uit Wijthem laten dopen in Dalfsen. Ook wel in Zwolle.
Te vinden op VpNd
Gezocht in de volkstelling 1748 Zwollerkerspel, Wythmen. ( Volksteling 1748 Wythmen )
- Jan Luttenberg (mans) Jannegjen (kind onder tijn jaar)
- Jan Croes (mans) Jannigjen (kind onder tijn jaar)
Beide vaders zijn weduwnaar, er wordt geen vrouw vermeld.
Jan Hermens alias Jan Kroes is een broer van Albert Harms, hier in 1748 met Jannigje Stevens, zijn tweede vrouw.
- Den 10 Meij 1755 - Jan Bouhuis j.m. te Olst, met Janna Jansen j.d. te Wijtum - de proclamatien moeten te Olst gaan - den 31 Meij 1755 attestatie verleent om te Olst te trouwen - Z.G. Jannes Bruins, H.G. huisvrou van Albert Herms
Het lijkt me dat de vrouw van Jan Bouhuis gevonden is.
Jan Hermens Kroes trouwde drie keer:
Dalfsen, RK, 1721, 25 apr Jan Hermens (en) Mariam Willemsen dv. Willem de Wiert (te) Wijthmen
Dalfsen, RK, 1725, 25 sep (te) Wijthmen Jan Hermsen (en) Rebecca Alberts
Dalfsen, RK, 1737, 15 feb Jan Hermsen wed. (te) Wijthmen (en) Hendrikjen Jansen Veldhoek
Dalfsen, RK dopen, 2 april 1737
Jan Hermsen alias Jan Croes en Hendrickjen Jansen in Wijthem
(getuige:) Joanna Jansen, tante van moederszijde
(dopeling:) Jennigjen Jansen
Echter geen dopen van Hendrik gevonden. Maar mogelijk zijn er momberstellingen met een Hendrik. Als hij erbij hoort zal dat uit één van beide eerste huwelijken moeten zijn. Maar daar heb ik al zes doopinschrijvingen gevonden van 1722 tot 1730.
Het lijkt erop dat Hendrik Jans Krommendijk geen zus is van Janna Jans, de vrouw van Jan Bouhuis.
- Jan Luttenberg (mans) Jannegjen (kind onder tijn jaar)
- Jan Croes (mans) Jannigjen (kind onder tijn jaar)
Beide vaders zijn weduwnaar, er wordt geen vrouw vermeld.
Jan Hermens alias Jan Kroes is een broer van Albert Harms, hier in 1748 met Jannigje Stevens, zijn tweede vrouw.
- Den 10 Meij 1755 - Jan Bouhuis j.m. te Olst, met Janna Jansen j.d. te Wijtum - de proclamatien moeten te Olst gaan - den 31 Meij 1755 attestatie verleent om te Olst te trouwen - Z.G. Jannes Bruins, H.G. huisvrou van Albert Herms
Het lijkt me dat de vrouw van Jan Bouhuis gevonden is.
Jan Hermens Kroes trouwde drie keer:
Dalfsen, RK, 1721, 25 apr Jan Hermens (en) Mariam Willemsen dv. Willem de Wiert (te) Wijthmen
Dalfsen, RK, 1725, 25 sep (te) Wijthmen Jan Hermsen (en) Rebecca Alberts
Dalfsen, RK, 1737, 15 feb Jan Hermsen wed. (te) Wijthmen (en) Hendrikjen Jansen Veldhoek
Dalfsen, RK dopen, 2 april 1737
Jan Hermsen alias Jan Croes en Hendrickjen Jansen in Wijthem
(getuige:) Joanna Jansen, tante van moederszijde
(dopeling:) Jennigjen Jansen
Echter geen dopen van Hendrik gevonden. Maar mogelijk zijn er momberstellingen met een Hendrik. Als hij erbij hoort zal dat uit één van beide eerste huwelijken moeten zijn. Maar daar heb ik al zes doopinschrijvingen gevonden van 1722 tot 1730.
Het lijkt erop dat Hendrik Jans Krommendijk geen zus is van Janna Jans, de vrouw van Jan Bouhuis.
- ria van bessen
Janna Jansen de getuige zou dan de zus kunnen zijn van Hendrikje Jansen de 3e vrouw van Jan Herms.
Hendrik Jans [Kromholt] is in ieder geval geen zoon van deze Jan Herms [Kroes]
Dat is wel zeker.
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00626:
f107 - 6 feb 1768 - Richter T.A. van Muijden.
Keurnoten Jurrien Groothuis en Marten Forbus.
Verschenen zijn Dirk Jansen en zijn vrouw Grietje Willems, Henricus Clasen en zijn vrouw Zwaentje Jansen, Willem Middelwijk en zijn vrouw Rebecca Jansen, Roelof Overmersch en zijn vrouw Maria Jansen, zij vrouwen in dezen met hun mannen als mombers gesterkt, en verder Harmen Jansen, tesamen erfgenamen van wijlen Jan Hermsen Crous [Jan Hermsen Croes]. Zij verklaarden om een welbetaalde somma van penningen bij dezen te cederen en over te dragen aan Hendrik Gerrits en zijn vrouw Jennigjen Jansen en hun erfgenamen, wonende onder Lenthe, hun halfscheid van 3 1/2 morgen hooiland in Zegdoorn, waarvan de wederhelft Willem Mulder toebehoort, van ouds in de Seven Morgen genaamd, onder dit kerspel van Zwolle gelegen, en dit met het recht en de gerechtigheid, die daartoe behoort. Zij beloven het gecedeerde ten allen tijde te wachten en te waren voor alle evictie en opsprake als volgens het recht. Zonder argelist.
- Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten dit tekenen en zegelen.
Hendrik Jans [Kromholt] is in ieder geval geen zoon van deze Jan Herms [Kroes]
Dat is wel zeker.
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00626:
f107 - 6 feb 1768 - Richter T.A. van Muijden.
Keurnoten Jurrien Groothuis en Marten Forbus.
Verschenen zijn Dirk Jansen en zijn vrouw Grietje Willems, Henricus Clasen en zijn vrouw Zwaentje Jansen, Willem Middelwijk en zijn vrouw Rebecca Jansen, Roelof Overmersch en zijn vrouw Maria Jansen, zij vrouwen in dezen met hun mannen als mombers gesterkt, en verder Harmen Jansen, tesamen erfgenamen van wijlen Jan Hermsen Crous [Jan Hermsen Croes]. Zij verklaarden om een welbetaalde somma van penningen bij dezen te cederen en over te dragen aan Hendrik Gerrits en zijn vrouw Jennigjen Jansen en hun erfgenamen, wonende onder Lenthe, hun halfscheid van 3 1/2 morgen hooiland in Zegdoorn, waarvan de wederhelft Willem Mulder toebehoort, van ouds in de Seven Morgen genaamd, onder dit kerspel van Zwolle gelegen, en dit met het recht en de gerechtigheid, die daartoe behoort. Zij beloven het gecedeerde ten allen tijde te wachten en te waren voor alle evictie en opsprake als volgens het recht. Zonder argelist.
- Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten dit tekenen en zegelen.