ERF 49/tweede erf van de Warder
P1654 - P1664 - (ca. 1666)
Jan Berends
(ca. 1666) - (ca. 1671)
Dirk Willems Vogel (zn. van Willem Dirks Vogel en Trude Lubberts), ged. Kampen 27.12.1639, ovl. na 16.08.1674, tr. Kampen 28.10.1663 Willempje Lubberts, afkomstig uit Genemuiden, ovl na 16.08.1674, wed. van N.N.
.939 RAK 94 FOLIO: 364v DATUM: 30-09-1663
onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed n.v.t.
comparanten Lubberts, Willemtien Wed. van Jan Berents Moeder
Marle, Reinier van Voogd
Lubberts, Willem Voogd
samenvatting
Comparante verklaart voor haar minderjarige kinderen Berent en Aegien Jans als vaders erfdeel te hebben gereserveerd ieder ƒ100 c.g. en belooft hen lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goede moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn.
Jan Berents zou een broer van Wijntje Berents, de vrouw van Reinier van Marle, kunnen zijn. Maar ik heb mijn twijfels.
Volgens internet is Reinier van Marle hertrouwd op 03-08-1660 met Margarieta van de Veene, gedoopt als Gertien Venne, dochter van Jan Tijemsen Venne. Moeder niet genoemd, maar zou Trijenten Jelle zijn.
Hij was eerder getrouwd met Albartien Windelts
NB: Ik zie dat Ria inmiddels ook een bericht geplaats heeft, vandaar mogelijk enige overlap.238 RAK 90 FOLIO: 104 DATUM: 20-05-1636 onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed n.v.t.
comparanten Veene, Johan Thijmens Wdn. van Albartien Windelts Vader
Rixen, Roeloff Voogd
Veene, Peter Thijmens Voogd
samenvatting
Comparant verklaart voor zijn minderjarige kinderen Annegen, Geertien, Geesken en Windelt Veene als moeders erfdeel te hebben gereserveerd ieder kind ƒ500 c.g. en een bed met toebehoren en belooft hen lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goed vader verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn. Hij heeft het vruchtgebruik.