Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door Egbert_ » 31 jul 2020, 20:48

Daar ga ik wel van uit, ik heb daar al eerder op gereageerd:
Egbert_ schreef:
30 jul 2020, 11:26
Merien Heijmerichs en Willem Wolfs waren mij bekend, komen ook voor in mijn kwartierstaat.
.
Willem Wolfs x Merien Heijmericks zijn de ouders van
  • Harmtien Willems x Claas Gerberts, die zou hertrouwen in 1637 met Merrichien Rutgers
  • Aeltien Willems x 1620 Dries Dercksen, hij zou hertrouwen met Luijte Guerts weduwe van Cornelis Heimertsen. Zijn nagelaten kinderen zijn mede-erfgenamen van Henriicxken Heijmeriicx, samen met Willem Wolfs en Merien Heijmerichs. Maar wat hun relatie is, is mij niet bekend, In de Genealogie Heymerikx komt geen Cornelis Heimertsen voor.
  • Janien Willems x 1626 (Zalk) Berent Dries
  • Jan Willems Scharffdenbergh x Annegien Hendrix
  • Sophia Willems op den Scharfdenberg x 1) Geurt Petersen Pelster x 2) Hermen Thijs
Vanwege dat Scharfdenberg was de bijdrage van Harm onlangs een mooie bonus:
harm56 schreef:
30 jul 2020, 21:22
In dit laatste boek 37 zit het kistje van Willem Wolfs
.
Een francijnen brieff met drie uijthangende zegles, gedateert 1604 den 14 feb. inhoudende overdracht van den Scherfdenbergh aen Willem Wolfss: genoteert num: 6
Odette heeft op haar site nog een mooi akte staan:
13 April 1665 :
Willemtien Jacobs, weduwe van Francke Roelofs, heeft door Heijmen Jacob en Jan Willem Scharffdenbergh doen bezenden haar aenbuijrsche Armgaert Corneliss huisvrouw van Foppe Egberts om haar af te vragen of zij de scheldwoorden staande wilde houden waar zij haar voor uitgescholden haar, nl voor een 'tovenaresse en villersche'. Deze antwoordt dat zij het woord tovenaersche niet gezegd had, maar Willemtien alleen uitgescholden had voor een 'kattenvillersche', waarop de mannen Armgaert gevraagd hebben of zij de weduwe kon bewijzen een villerse te zijn, wat zij zei niet te weten. Op 13-1-1666 wordt vermeld dat Armgaert Cornelis door de 'sieckte de pestelientie' bezocht was en dat zij haar nabuur Willemtien Jacobs verzocht had haar woorden te vergeven.
Sources: ORA Zalk & Veecaten nr.37

harm56

Bericht door harm56 » 31 jul 2020, 22:00

Toen in deze zoektocht Roelof Heimerichs aan de orde kwam, voelde ik de behoefte om een al langer gevoel dat er iets niet klopt met Roelof Heimerichs te verwoorden. Francke Roelofs wordt drie jaar na het overlijden van Jenneken Thonis geboren.

Ik ga nu in mijn Aldfaer programma Roelof Heijmerichs splitsen. Ik had me al een tijdje verzoent Thonis Cruijner geen voorouder van mij is.

Zeger Thonis Croener zit in Kamperveen en overlijdt voor november 1618 en is op dat moment herbergier op de Koelelucht.

Francke Roelofs komt veelvuldig voor in boek 37, maar het is altijd Willemtjen Jacobs die de kastanjes uit het vuur haalt. Bij het maken van de transcriptie vond ik het gedrag van mijn voorouders niet altijd even leuk, vooral dat ze bij de bijna watersnood van januari 1659 niet hadden geholpen. Ik heb veel geleerd van boek 37 van R. A. Zalk.

Harm

harm56

Bericht door harm56 » 31 jul 2020, 22:16

Dit is het gezin van Willem Wolfs.
Sophia trouwt niet met Geurt Peters Pelster, maar met Geurt Egberts, hun dochter Geertien Geurts trouwt met Thijs Harms, zoon van Herman Thijssen.
Sophia hertrouwd na overlijden van Geurt Egberts met Herman Thijssen.

Willem Wolfs, geb. omstr. 1574, begr. Sallick 18 sept. 1655, tr. vóór 1595 Merien Heijmericks, † Sallick na sept. 1648, dr. van Heijmerich Jacobs en Truijde.

Uit dit huwelijk:

1. Sophia (Willems) op den Scharfdenberg, geb. Sallick omstr. 1595, begr. ald. 2 mei 1666, tr. 1e Sallick 3 aug. 1617 Geurt Egberts, geb. Campen omstr. 1590, † vóór jan. 1629; tr. 2e Sallick 15 febr. 1629 Herman Thijssen, geb. Sallick omstr. 1586, begr. ald. 6 sept. 1678, zn. van Tijs Arents en Moeder Hermens en wedr. van 1e Griete Everts en 2e Beelien Arents.

2. Harmtien Willems, begr. Sallick 24 aug. 1636, tr. Sallick (ondertr. 18 nov.) 1621 Claes Gerberts, geb. omstr. 1600, † vóór maart 1660, zn. van Gerbert Gerrits en Griete NN; hij hertr. Sallick 1637 Merien Rotgers.

3. Heijmerick Willems, geb. omstr. 1598, tr. Wilsum (ondertr. Sallick ) 1625 Wolbertien Jans [van ’t Oever], dr. van Jan Engberts.

4. Janien Willems, ged. Sallick 23 dec. 1604, † vóór maart 1643, tr. 1e 1626 Berent Dries, † vóór juni 1637, zn. van Drees [Andries] Geertsens en Henricken Berents; tr. 2e (ondertr. Swolle juni) 1637 Hessel Jansen, geb. omstr. 1612, † na maart 1676, zn. van Jan Frericks; hij hertr. omstr. 26 juli 1643 Aeltjen Wichmans (op den Oort).

5. Vijcke Willems, tr. Zalk 1632 Jan Tonis, ged. 26 febr. 1604, zn. van Tonis Jansen en Soete.

6. Aeltien Willems, geb. omstr. 1597, † vóór febr. 1625, tr. (ondertr. Swolle okt.) 1620 Dries Dercks, geb. Schelle, † vóór nov. 1631, zn. van Derck Jans en wedr. van Jannechien Peters; hij hertr. Swolle 20 febr. 1625 Annechien Gerrits.

7. Wolf, ged. Sallick 20 dec. 1606.

8. Deele, ged. Sallick 11 maart 1610.

9. Geertje, ged. Sallick 13 april 1612.

10. Jacob Willems, ged. Sallick 15 sept. 1614, † na mei 1655, tr. Catharina Gijsberts.

11. Jan (Willems) op de Scharfdenberg, ged. Sallick 15 aug. 1616, † vóór aug. 1670, tr. 1e Sallick 24 febr. 1639 Marien Jans, ged. Sallick sept. 1616, † vóór april 1654, dr. van Jan Lubberts en Ervert [Armgart] Dercks; tr. 2e Sallick 2 juli 1654 Anna Henricks, begr. Sallick 10 sept. 1679.

12. Jan Willems [de Jonge], ged. Sallick.

Harm

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 31 jul 2020, 22:27

Bedankt voor de correcties en aanvullingen.
Nog wel een vraag:
Merien Heijmericks, dr. van Heijmerich Jacobs en Truijde.

Is daar een document/akte van ? Want ik kom dat tegen op internet, maar zonder verwijzing naar een bron die ik kan verifiëren.

harm56

Bericht door harm56 » 31 jul 2020, 23:16

Ik had het gezin van Willem Wolfs op de site gezet, toen begon ik te twijfelen of ik het wel goed had.

Ondertrouw 21 juni 1617 Campen

Goert Egberts van Campen j. g.
Fijken Willems van Sallick j. d.

Er trouwt Zalk 1632 nog een Vijcke Willems met Jan Tonis

RAK 87 FOLIO: 69 DATUM: 10-02-1629
onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed Huis en erf
Kampen, Oudestraat, tussen jkr Ruitenburch en de weduwe Otto Backer
comparanten Willems, Feije Wed. van Goert Egbertsen Moeder
Brouwer, Rijck Andries Voogd
Thisen, Lucas Voogd
samenvatting Comparante verklaart voor haar minderjarige kinderen Berent, Anna en
Geertken als vaders erfdeel te hebben gereserveerd samen de helft van haar
huis, strekkend tot achterin de Hofstraat, de helft van ƒ550 en de helft van
de jaarlijkse ƒ6-50 van het huis. Verder bewijst zij hen ƒ104-15 c.g. als
aandeel in de inboedel, alles te versterven van het ene kind op het andere en
belooft hen lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat
een goede moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn.
NB. in de kantlijn: op 13-03-1630 melden de voogden dat vanwege de lasten
op het huis er bij verkoop niets is overgeschoten.
bijzonderheden In de Momberstellingen staat als datum: 29 januari 1629.

Deze datum februari 1629 correspondeert met huwelijk Sophia met Herman Thijssen.

Zoon Berent wordt Berent Geurts Backer en is gedoopt 25 september 1624 Kampen en overleden voor mei 1658.

De namen heb ik met de akten uit het kistje van Willem Wolfs geprobeert te reconstrueren. Truide heb ik van de site van Odette, maar ik denk dat ze de achternaam Roelofs heeft.

Een francijnen brief met een uijt hangend zegel, gedateert 1519 op 6 martens, in houdende een verkopinge, van een morgen landes gedaen bij de kerckmr: van Apeldooren aen Rolof Lubberts, genoteert num: 4

Harm

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 31 jul 2020, 23:21

Ik wil even reageren op het volgende van Harm

6. Aeltien Willems, geb. omstr. 1597, † vóór febr. 1625, tr. (ondertr. Swolle okt.) 1620 Dries Dercks, geb. Schelle, † vóór nov. 1631, zn. van Derck Jans en wedr. van Jannechien Peters; hij hertr. Swolle 20 febr. 1625 Annechien Gerrits

Er is nog een huwelijk van Dries?

Zwollerkerspel f460 - 18 spe 1624 - Coram Richter "Substituijt" Adriaen van Gellre.
Keurnoten Hugo Everts [Euerts] en Warner Henricxsz.
Compareerde Luijte Guerts, huisvrouw van Dries Derricksen te Schelle, met Herman Lamberts als haar tot deze zaken "gecoren ende gerichtelijke toegelaten" momber, ziek [kranck] zijnde van lichaam, maar [edoch] haar verstand machtig. Zij heeft wel met voorbedacht gemoed en rijp beraad haar uiterste wil verklaard op de manier nabeschreven.
Ten eerste wil zij testatrice, dat zodanige huwelijksvoorwaarden tussen haar en haar huidige eheman opgericht, zullen blijven, zijn en in hun waarde behouden worden.
"Dem" geeft zij testatrice nog uit haar gereedste goed [aan] aar huidige eheman Dries voorschreven 100 Caroli gulden, ad 20 stuivers stuk, eens en het hooi en het gewas liggende in de berg, zoals uit de Velwe [= de Veluwe] hergekomen is, alsmede "een maer peert met een fullen", en aan de Armen 4 mudde rogge en een "sije speck". En "genge" de comparante met haar voorschreven momber "des alsoe vuijt nae Lantrechte". Zonder argelist.
- Copie gegeven.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 31 jul 2020, 23:36

Het is een hele reeks huwelijken:

- 13-02-1603 Henrick Lambertsen Lambert Gosens s. ende Hendrickgen Geerts s. Egbert Belts n.w. beide woenende toe Schelle

- 12-02-1615 Henrick Lambertsen tot Schelle, ende Janneken Peters, sa. Peter Jansen n.d. tot Windesheijm

- 1619 Andries Dercksen Derck Jansens sohn wonende tho Schelle, end Jannigen Peters, sa: Hendrick Lamberts n.weduwe

- 1620 Dreis Dercks woenende tot Schelle ende Aeltien Willems Willem Wolffs d. woenende tot Sallick

- 04-01-1624 Derck Dercks woenende tot Schelle ende Luitien Goerts w. van zal. Cornelis Heimertsen woenende tot Hattum

- 20-02-1625 Driest Dircks van Schelle en Annichen Garrits sal: Gerrit Hermesens n.d. tot Haerkelo

Vier keer trouwen van Dries Dercks

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 31 jul 2020, 23:48

harm56 schreef:
31 jul 2020, 23:16
Een francijnen brief met een uijt hangend zegel, gedateert 1519 op 6 martens, in houdende een verkopinge, van een morgen landes gedaen bij de kerckmr: van Apeldooren aen Rolof Lubberts, genoteert num: 4
Gevonden in Namen in Apeldoornse markearchieven:

De maalschap van Hoog-Soerderheegde.
Bron: Arch. Hoog-Soerderheegde, invnr.1 (buurboek)

1504: Timen Lubberts & Geertken dragen over aan Roloff Lubberts & Alidt een half deel holts. Get: Reijner Telgen , Henrick inden Holthe en Bartolt Vosch.

Dit zijn de buren in Soerderheege, 1518:
Andries t Worminghen, Gerrit Wolters, Peel Henricks, Reijner Telgen, Henrick inden Holte, Roloff Lubberts, Bartolt Voschs en Aelbert Weijndellen.

1522: Jan Willem Wychers & Hille dragen over aan Heimerick Jacobs & Truide een half deel holts. Dit deel geeft elk jaar in Engel van Zourens erf twee olde groot. Get; Engel van Zouren, Roeloff Lubberts en Bartolt Vosch.
.

varia met betrekking tot A P E L D O O R N
Kerkmeesters: Johan Willems in 1500
.
Heimerick Jacobs & Truide zijn dus voor 1522 getrouwd. En hun kinderen leven nog na 1600 ?
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 01 aug 2020, 00:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 01 aug 2020, 00:12

Harm, ook al is het niet je voorgeslacht, ben je bekend met de 3 waterschapsboeken van Kamperveen, uitgave IJsselacademie?

Deel 2 nr. 210 ong. 1615 een rekening van Seger Thonyssz voor het waterschap Kamperveen, een soort marke:

"Tot Segers huys op den wulvenjacht verteert. f 5 goudguldens" Verteren kan nog steeds, wulvenjacht niet meer. Tot verdriet van o.a. bezitters van schapen.

In totaal had het waterschap toen in die periode 242 goud guldens aan onkosten en dat werd omgeslagen, waarbij Seger f 2 gg. moest betalen.

Seger Thonys huurt voor 10 1/2 goudgulden jaarlijks een akker uit Thonys Croeners erve zie nr. 185.

Ik heb het nog niet helder of Roelof Hermens Koetze/Cotze/Kudtze in deel 3 ( 1628-1683) een Roelof Heimericks zou kunnen zijn. Koetse was pander, in dit geval een soort loopjongen die boodschappen van het bestuur aan de pachters en eigenaars van Kamperveen doorgaf.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 aug 2020, 10:27

Egbert, je schreef

Aeltien Willems x 1620 Dries Dercksen, hij zou hertrouwen met Luijte Guerts weduwe van Cornelis Heimertsen. Zijn nagelaten kinderen zijn mede-erfgenamen van Henriicxken Heijmeriicx, samen met Willem Wolfs en Merien Heijmerichs. Maar wat hun relatie is, is mij niet bekend, In de Genealogie Heymerikx komt geen Cornelis Heimertsen voor.

Volgens mij zijn er geen kinderen uit het huwelijk van Dries met Luijte Guerts geboren. Hooguit één kind qua tijd, maar daarvan is geen voogdij of erfscheiding te vinden.

- 04-01-1624 Derck Dercks woenende tot Schelle ende Luitien Goerts w. van zal. Cornelis Heimertsen woenende tot Hattum
- 20-02-1625 Driest Dircks van Schelle en Annichen Garrits sal: Gerrit Hermesens n.d. tot Haerkelo

Heeft Dries een dochter Merregien bij Aaltjen Willems én een zoon Gerrit nagelaten bij Annigjen.
En zal dan toch alleen Merregien erven als kleinkind van Willem Wolfs?

Plaats reactie